- Dragă Oana, au trecut doi ani de la precedenta noastră întâlnire și te regăsesc la fel de senină și de strălucitoare. Ai o rețetă de oprit timpul?
- Din păcate, de ceva vreme încoace, sunt într-o dispoziție emoțională foarte fragilă. Din punct de vedere familial, am intrat într-o perioadă a vieții extrem de sensibilă, poate cea mai sensibilă perioadă din întreaga noastră viață. Dacă până în urmă cu vreo doi ani, mi se părea că existența noastră împreună, adică viața mea alături de fratele meu și de părinții noștri, va fi de-a pururi senină, liniștită și armonioasă, că ne vom bucura unii de alții la infinit, acum observ că lucrurile se schimbă, că părinții noștri au avansat în vârstă și au devenit foarte fragili. Ei au acum nevoie de îngrijire aproape permanentă, iar eu și fratele meu înregistrăm toate aceste modificări cu strângere de inimă, cu tristețe... A coborât o umbră, cumva, peste noi. Emoțional, mai ales, situația e greu de acceptat și asta ne marchează pe toți. Și pe noi, și pe ei. Totuși, pentru că întotdeauna balanța trebuie să se echilibreze cumva, există și senin în viața mea. Iar când spun asta, mă gândesc, în primul și-n primul rând, la Alex, la fiul meu, care zilnic ne aduce un strop de frumos și de zâmbet, înseninându-ne. Alex a crescut, a dezvoltat o personalitate minunată, e plin de idei extraordinare și e un suflet extrem de generos. Mi-e de-ajuns să-l aud râzând sau spunându-mi, ca azi dimineață, în lift, "Te iubesc!", și capăt puteri, ca Făt-Frumos din povești. La fel de important e și ritualul nostru de seară, când, înainte de culcare, ne mărturisim care-au fost momentele frumoase de peste zi, dar și momentele mai puțin plăcute. E o intimitate foarte prețioasă! Bine, recunosc că eu uneori mai trădez. Sunt atât de încărcată cu gânduri, încât uit cât e ceasul, uit de dialogul nostru de seară și-atunci Alex, delicat, îmi trimite un mesaj pe telefon, deși e doar în camera cealaltă, și-mi scrie, ca să nu mă deranjeze: "Te iubesc! Noapte bună! Pentru mine, cel mai frumos moment de azi a fost când... Pentru tine care a fost?". De fiecare dată mi se umplu ochii de lacrimi și am grijă să-mi cer iertare pentru neatenția de care m-am făcut vinovată sau pentru că, peste zi, am fost poate mai risipită, mai neatentă, mai nervoasă... Cred că e important să spui că-ți pare rău, așa cum la fel de important este să te arăți față de propriul copil așa cum ești, fiindcă, în felul ăsta, el înțelege că nimeni nu e perfect, că viața nu e doar roz... În orice caz, Alex e un băiețel foarte înțelept, foarte atent, foarte înțelegător... E balsamul sufletului meu!
"Sunt într-o perioadă romantică. Culmea!"
- Adolescenta din "Liceenii" a împlinit anul trecut 50 de ani... O vârstă grea?
- După o perioadă mai îndelungată de introspecție, în care am privit în urmă, la oamenii care au trecut prin viața mea și apoi au plecat, la momentele mai puțin plăcute prin care am trecut, la schimbările care au survenit în existența mea, simt acum un soi de revenire emoțională. Sunt și într-o perioadă romantică - culmea! Deși anul trecut am schimbat prefixul, mă simt plină de candoare, de inocență, de bucuria întâlnirilor de suflet... Mi-am redescoperit calitățile de femeie, știi? (râde) Pentru că am debutat în lumea artistică atât de timpuriu, pe la 16-17 ani, eu n-am avut parte de o anume așezare sentimentală. Parcursul "normal" al relațiilor sentimentale la mine a fost anulat, fiindcă mereu eram pe coclauri: la filmări, în turnee... Adolescența mea s-a consumat pân-am clipit, și într-un mediu artistic, n-a evoluat natural, cu toate ramificațiile ei, inclusiv cele sentimentale. Apoi m-am măritat, tot așa, de timpuriu... În plus, perioada schimbărilor din societate, de la sfârșitul anilor 80 și începutul anilor 90, la mine a coincis cu o etapă de mare tumult, care, din nou, mi-a anulat posibilitatea de a-mi construi acea așezare sentimentală. Acum, în schimb, cam în ultimii doi ani, trăiesc, după cum îți spuneam, o renaștere, și de iubire, și de emoție. Am întâlnit și niște povești mai romantice, care mi-au refăcut zona emoțională și mi-au arătat că am rămas la fel de inocentă, de candidă, ca la 14 ani, când am cunoscut o iubire extraordinar de puternică! Ceea ce e fantastic și mă încarcă enorm! Mă umple de bucurie, mă împlinește, mă face să mă simt frumoasă... Starea asta interioară nouă îmi priește de minune, inclusiv din punct de vedere profesional, pentru că, tot de vreo doi ani încoace, am devenit și mult mai creativă: am făcut mai multe piese noi, profunde, inspirate din lucrurile pe care le-am trăit, pe care le-am simțit "în direct".
"Am rămas același om discret dintotdeauna"
- Anii afirmării tale în muzică au beneficiat de un climat foarte diferit de cel de acum. Tinerii artiști erau ajutați să se lanseze, să pătrundă în lumea spectacolului. Nu ți-e greu să te adaptezi?
- Da, integrarea în viața profesională de acum e foarte dificilă. Practic, zona spectacolului, în sensul clasic, nu mai există. Azi, lumea spectacolului e egală cu expunerea mediatică: fiecare lucru pe care-l faci trebuie să-l pui pe Instagram, pe Facebook sau pe Twitter. Și asta se întâmplă nu doar la noi, ci pe tot globul. Or, ideea de a te expune public, dincolo de profesie (să postezi fotografii cu ce mănânci, cu copilul în brațe, cu iubitul sau iubita etc.), pe mine mă înspăimântă. Totuși, încerc să mă adaptez și acestei "mode", păstrându-mi însă decența și apărându-mi, în continuare, intimitatea. Am rămas același om discret dintotdeauna, dar mă străduiesc să fiu prezentă și în mediul on-line, pentru că azi ăsta e principalul vehicul de promovare. Așa că - uite! - pentru că mi-am format o trupă de "jazzy-bossa-nova", mai dau poze de la repetițiile cu băieții, de la înregistrări, de la spectacole... Bun, până acum ți-am vorbit despre aspectul negativ, în opinia mea, al expunerii pe rețelele de socializare, dar trebuie să fiu cinstită și să remarc și aspectul pozitiv: pe conturile mele primesc mii și mii de mesaje de la oameni dragi, cu care m-am cunoscut în diverse perioade din trecut și care-mi aduc aminte de lucruri minunate, dar și de la oameni care, pur și simplu, mă admiră și cărora le pasă de ceea ce fac eu, ca artistă. În altă ordine de idei, din punct de vedere profesional, am operat niște modificări radicale, adică am eliminat ce nu-mi mai plăcea și am păstrat doar ceea ce-mi este aproape de suflet. Colaborez cu niște muzicieni de vârf, lucrez mult și cu enormă bucurie... De exemplu, am lucrat cu Ninel Cristea (Ninel de la Brăila, cum își spune el), un lăutar autentic și un om extraordinar de talentat. El mi-a scris o piesă de dragoste fabuloasă, pentru care Narcis Constantin Avădanei a închipuit niște versuri minunate, inspirate dintr-o poveste trăită de mine. Piesa se numește "O lacrimă de cântec" și i-am filmat și un videoclip, în zona Horezu, o zonă care mie îmi place foarte, foarte mult și pe care am avut ocazia s-o descopăr și mai bine în perioada în care am realizat albumul de rugăciuni pentru copii, împreună cu călugării de la mânăstirea Hurezi. Sau - uite! - împreună cu Virgil Popescu, am mai făcut o piesă superbă, pe poezia "Cu tine", a lui Adrian Păunescu. Am înregistrat-o aproape integral cu instrumente acustice, l-am rugat și pe Emy Drăgoi să ne ajute, iar Emy a venit imediat și a suprapus un acordeon, iar pentru backing le-am avut pe Marcela Scripcaru și pe Elena Niciu, două voci fantastice, astfel că, din toate elementele astea, a rezultat o piesă deosebită, cred eu, care ilustrează cu mare fidelitate starea sufletească pe care o am în prezent. Am mai făcut și niște cover-uri de la niște piese vechi, cu care vibrez în mod deosebit. De exemplu, am prelucrat "Dio, come ti amo", un cover după piesa lansată de Domenico Modugno și Gigliola Cinquetti în 1966, care a ieșit superb! Nu în ultimul rând, anul ăsta, de ziua mea, am organizat un eveniment la Tempini, un showroom de arhitectură, un spațiu cu-adevărat deosebit, dezvoltat într-o vilă interbelică, unde am lansat un album "Best Of", cu 28 de piese din creația lui Virgil Popescu, deci piese pe care el le-a compus pentru mine, de-a lungul celor 34 de ani de când colaborăm.
"Nu știu dacă există cu adevărat fericire"
- Anul trecut, în preajma zilei tale de naștere, ai realizat un pictorial destul de îndrăzneț, alcătuit din fotografii incitante, diferite de stilul tău, destul de suav. Ce-ai urmărit?
- Așa e. Anul trecut, în preajma zilei mele de naștere, când am împlinit 50 de ani, am făcut un pictorial foarte frumos, o serie de fotografii de artă, cu o atitudine mai senzuală, foarte feminine, pentru care, la recomandarea domnului Dinu Lazăr, am colaborat cu un discipol de-al său, cu fotograful Bogdan Botofei, un artist extrem de talentat. A fost un proiect pe care am simțit să-l fac (eu sunt un om care-și ascultă vocea interioară) atunci, în contextul noii schimbări de prefix. Nu pentru că aș fi vrut să păcălesc oamenii în privința vârstei - oricum, la mine, e simplu de făcut socoteala, că există multe repere după care să te ghidezi: când m-am lansat în muzică, când am făcut "Liceenii"... - ci așa, ca o afirmare a stării mele de bine interioare și trupești. Tocmai din acest motiv am refuzat să apelez la artificii: fotografiile s-au făcut în lumină naturală, doar cu o blendă, într-un palat splendid, cu decor rafinat, iar ulterior au fost foarte puțin editate. În timpul ședinței foto, asistenta lui Bogdan chiar m-a lăudat și mi-a spus că ar fi trebuit să mă las fotografiată mai des. (râde) Adevărul e că eu am făcut foarte puține fotografii în cariera mea de până acum, mă refer în regim de pictorial. Doar la voi am făcut, cu minunatul Iulian Ignat, și cu alți câțiva fotografi, în care tot așa, am avut deplină încredere. Știi, doar, la capitolul ăsta, între tine și oamenii cu care lucrezi trebuie să existe încredere, altfel te crispezi și nicio imagine nu mai iese ca lumea. Bref, ședința foto de anul trecut am făcut-o pentru sufletul meu și a ieșit pe sufletul meu. Acum, sigur, aș fi ipocrită să nu recunosc că, ulterior, m-au bucurat și aprecierile celor din jur - se pare că impresionează felul în care mă mențin fizic! (râde) Deși, în zona asta, dincolo de niște îngrijiri de bun simț și de echilibrul pe care încerc să mi-l cultiv, și în ceea ce privește trupul, și în ceea ce privește spiritul, eu altă contribuție nu am, ci trebuie să le mulțumesc părinților mei că m-au înzestrat cu gene bune.
- Să trag concluzia că, pentru tine, 50 de ani reprezintă numărul fericirii?
- Nu știu dacă pot să spun că sunt fericită. De fapt, nici nu știu dacă fericirea există cu-adevărat. Dar sigur sunt bucuroasă și simt o împlinire, care e însă amestecată cu o stare de dor, de nostalgie, de tristețe... Nu știu... Poate că e prea mult să spun c-am îmbătrânit - (râde!) -, dar cred că m-am maturizat afectiv, emoțional și spiritual, și-această maturizare m-a învățat, pe de o parte, să prețuiesc și tristețile, și nostalgiile, iar pe de altă parte, să mă bucur și de cel mai mic semn pe care mi-l dă cineva drag, de un zâmbet primit de la o persoană necunoscută, cu care mă intersectez pe stradă, de un buchet de flori pe care mi-l oferă o admiratoare, de o mărturisire de genul "Mama mi-a pus numele după tine" sau "Te-am văzut într-o zi pe stradă, erai îmbrăcată foarte simplu, dar arătai atât de diafană, că mi s-a părut că ești din lumea basmelor"... Mă bucur de gesturi afective aparent mici, dar care pentru mine au o valoare foarte mare, pentru că le judec și în contextul societății de azi, care e marcată de tumult, de lipsă de răbdare, de superficialitate...
- Te descurci? Ai vreo rețetă contra superficialității pe care să ne-o împrumuți și nouă?
- Mă retrag în singurătatea mea, dar pe care n-o percep ca pe ceva tragic. Adică n-am o problemă cu faptul că nu-mi sunt înțelese momentele de dramatism sau profunzimile sau efuziunile ... Știi, eu cred, totuși, că și generațiile de azi continuă să aibă profunzime, sentimentalitate și dramatism, dar se feresc de toate emoțiile astea - mai ales în iubire. Iubirea, constat cu tristețe, sperie din ce în ce mai mult. Mai ales cei încă tineri, care au acum 30-35-45 de ani, trăiesc în complezențe, în relații călduțe, lasă să treacă pe lângă ei zilele și sentimentele și, până la urmă, viața, fără să realizeze că timpul fuge sau noi fugim prin timp, dar e păcat ca pe urma acestei fugi să nu rămână nimic profund și emoțional.
- Oana, ce simți când te vezi în oglindă la 50 de ani?
- Eu sunt un om realist. La interior, mă simt aproape ca-n copilărie, lumea din jur îmi spune că sunt neschimbată, aproape de când am făcut "Liceenii", dar totuși, când mă privesc în oglindă, cu toate că-mi dau seama că, într-adevăr, arăt destul de bine, realizez că niște lucruri s-au mai schimbat și, mai ales, că vârsta pe care am împlinit-o e destul de... mare. Că nu știu cum altfel să-i zic! (râde) Există un anume conflict interior care se naște din disonanța asta, însă realismul meu îl atenuează. Și apoi trăind lângă un copil în perioada de formare, sunt "obligată" să rămân realistă, în pas cu timpul, cu societatea, și, mai ales, cu necesitățile lui Alex, chiar dacă, măcar uneori, mi-ar fi mai simplu să mă retrag în copilăria mea interioară. Dar n-am voie să fac asta decât cu măsură și e foarte bine așa!
Foto: BOGDAN BOTOFEI (2), VICENȚIU AMARANDEI (3)