Îngerițele din vârful muntelui - Mânăstirea Țeț

Claudiu Tarziu
Călărețul din vis

Mai întâi a fost un vis simplu, de călugăr, trăit cu ochii deschiși. Să ridice o mâ­năstire după rân­duia­la veche mo­na­hicească. Călugărul se numea Ghe­­nadie Manciu și venea din Țara Făgărașului. De ce s-a oprit într-o poiană pe Valea Mirașului, sub vârful Țeț, din Munții Șureanu, numai Dumnezeu știe. Poate de ostenit ce era sau poate fermecat de fru­musețea locului. A po­posit în iarba înaltă, ne­călcată de om, mai într-o margine umbrită de pă­dure. De la un timp, și-a făcut din mâna dreaptă căpătâi și a căzut într-un somn greu. Și-atunci a fost un al doilea vis, venit de Sus, ori poate chiar o vedenie îngăduită de Dumnezeu. Un soldat în uniformă romană, cu pelerină roșie, călare pe un cal alb ca spuma laptelui a străbătut poiana până lângă mo­nah. Când l-a văzut, în vis ori aievea, că n-a știut niciodată să spună, călugărul s-a te­mut că e un zbir al stăpânirii. Mai ales că soldatul l-a întrebat: "Ce vrei să faci aici?". Apoi, însă, a mai rostit câteva cuvinte care i-au îm­bărbătat inima: "Dacă ți-e gândul la o mânăstire, să o ridici fără grijă, că-ți voi da ajutor". Abia atunci a înțeles părintele Ghenadie că i s-a arătat Sfântul Mare Mucenic Gheorghe. Și lui i-a în­chinat sfântul lăcaș.
Era în 1950, vreme de prigoană comunistă contra creștinilor, dar părintele Ghenadie tot a izbutit să clădească o bisericuță din lemn și câ­teva chilii, în numai doi ani. O asemenea minune este dovada că într-adevăr l-a avut de partea sa pe Sfân­tul Gheorghe.
În jurul părintelui s-au adunat câteva maici, iar obștea din acel cuib de vulturi, la care nu se putea ajunge decât luând muntele în piept, a înflorit an după an. Zvonul că în creierii munților se află un preot vrednic și câteva monahii îmbunătățite s-a răspândit prin satele de la poale. Oamenii luau dru­mul muntelui tot mai des, ca și cum ar fi mers să-și ostoiască setea la un izvor minunat. Bucu­ria crești­nilor a stârnit însă vrăj­mășia regimului. În 1959, Schi­tul Țeț a fost închis, și călu­gării alungați. Mai bine de trei dece­nii, vinul și pâinea nu s-au mai pre­făcut aici în Sângele și Trupul Domnului, iar glasul clo­­potului nu s-a mai auzit. De alți treizeci de ani în­coace, însă, îngerii cântă iarăși, la fiecare Li­turghie, dim­preună cu maicile, iar toaca și clopotul mă­soară cea­surile zilei. Șirul sluj­belor a fost refăcut de părintele Sofronie Bo­boia, care, din po­run­ca arhiereas­că, a luat recon­strucția schitului de la zero. Bi­serica veche era mân­cată de umezeală la temelie, așa că a trebuit dărâmată și refă­cută. Chi­liile de odinioară se prăvăliseră în sine, drept care părintele a dormit o iarnă într-o colibă lipită cu pă­mânt, în pădure, până și-a putut în­cropi un adăpost mai acătării în tinda bisericii. Încet, încet, i s-au adăugat și maici, întâi două mai în vârstă, care mai fuseseră la Țeț, Filofteia și Io­resta, apoi surori tine­re, aproape copile atunci, între care și stareța de azi, maica Rafaela Purda. Acum obștea numără două­zeci de maici. Între timp, au fost con­struite chilii, trapeză, un paraclis și câteva ateliere - de pic­tură, de sculptură, de croitorie. Paraclisul poartă hramul Sfântului Gheorghe, iar biserica este în­chinată Nașterii Maicii Domnului.

Urcușul ispășirii

Unul dintre cele mai dragi drumuri din vestul țării îmi este cel de pe Valea Fru­moasei, până la lacul Oașa, încununat cu vestita mâ­năs­tire care și-a luat nu­mele de la luciul acela de apă. Poate pentru că e un drum splendid, lin și bătut de mai puțină lume. Poate pentru că m-am învățat cu el. Poate pentru că la capătul lui m-au așteptat de-atâtea ori Părintele Iustin cu obștea. Sau pentru toa­te acestea la un loc. Însă, de ani mulți, trecând pe drumul acesta, mi s-a înfipt în minte un nume straniu: Țeț. Localnicii și călătorii îi spun în fel și chip: Țețu, Țeț, Țeți... Provine de la un vârf al Munților Șurea­nu și stârnește tuturor curiozitatea: ce va să în­sem­ne? Auzisem că în preajma lui s-ar afla și o mâ­năs­tire, dar că e greu de urcat. Mi-am promis că voi merge cândva. Și ziua aceea a sosit, într-un sfâr­șit de martie, în plin post al Paștelui. Din acel mo­ment, pentru mine, Țeț înseamnă încercare, cum­pănă, teamă și bucurie deopotrivă. O emoție la fel de ciudată ca numele Țeț.
Sunt un om obișnuit cu expediții dificile, cu dru­muri anevoioase și chiar primej­dioase, abia deslu­șite în păduri sau pe creste de munte, străbătute pe furtună sau prin zăpezi uriașe. Niciodată n-am sim­țit vreo în­doială sau vreun fior de teamă. Dar mer­gând către Țeț, am reînvățat să mă rog fierbinte lui Dumnezeu. Drumul e viclean, pornește de după barajul lacului Tâu, ca unul de țară, liniștit, prin mij­locul unui peisaj dezolant, de păduri ma­sacrate fără milă, și apoi tot urcă blând, ademenitor... Pe mar­ginile lui, bușteni care așteaptă să fie duși la joagăr. Înainte, sclipiri de primăvară crudă, verzi-aurii-azu­rii. Șleau­­rile făcute de camioanele încărcate de lem­ne nu pun pro­bleme unei mașini de teren și totul pare bine, până ce îți iese în față indicatorul spre Mânăs­tirea Țeț, care mai întâi te îndeamnă să o iei la picior pe o coastă în care sunt săpate trepte scurte și iuți. Este de mers cam jumătate de oră, pe o cale destul de abruptă, pentru cine are cât de cât antrena­ment. Dacă ești mai comod și, mai ales, dacă nu știi ce te așteaptă, continui cu mașina pe drumul fores­tier, care devine, cu fiecare metru, mai periculos, mai ales primăvara și toamna, când lutul e înmuiat de topirea zăpezilor sau de ploile nesfârșite. Firul ne­­gru care desparte culmea de hău și viața de moar­te se tot subțiază, ia curbe strânse și amenință să te azvârle în prăpastie la cea mai mică greșeală. Preț de vreo doi kilometri vei trăi cu senzația că mergi pe o sâr­mă extrem de subțire, la multe mii de me­tri deasu­pra pământului, fără plasă de sigu­ranță. Vei avea timp să-ți recapitulezi izbânzile și rată­rile din viață și, poate, vei deveni nițel mai cre­din­­cios. Ultimii metri te vor umple însă de o bucurie cum poate n-ai cunoscut niciodată. Nu e de colea să simți că Dum­ne­zeu ți-a dat o nouă șan­­să la viață. O bucurie care crește cu fiece mi­nut, ca o flacără, sub efectul de lupă al cerului răsturnat peste munții care înconjoară mânăs­tirea, peste chilii și bise­rică, peste chipurile mo­nahiilor. O lumină nepământeană se revarsă din cer la Țeț.

Maica Rafaela și ceata de îngeri

Mânăstirea Țeț este un liman. Un capăt de drum, dincolo de care nu mai sunt decât stâncile și pădurea, vietățile cele neîmblânzite și susurul apelor repezi de munte. Un capăt de lume, căci aici se leapădă duhul lumesc pentru hainele înge­rești ale călugăriei. Un loc al regăsirii de sine și al des­cope­ririi lui Dumnezeu. Sfârșitul fri­cii și înce­putul bucu­riei. Și cu adevărat, nu vei găsi la Țeț fețe întristate și uși închise, ci, dim­potrivă, maici vesele și primitoa­re, care-și sacrifică tihna pentru a odihni sufletește orice pelerin.
Douăzeci de maici, tinere, in­telectuale, talentate și puse pe făcut minuni. Întâi cu ele însele, prin creștere duhovnicească, apoi cu tot ceea ce între­prind: pictură, cântări la strană, gospodărie... Mi­­nuni care se revarsă binefă­cătoare și asupra creș­ti­nilor ce poposesc la Țeț. Dacă le întrebi ce le-a în­demnat să fugă de lume tocmai aici îți vor răspun­de: vo­cația călugărească.
"Mi-am dat seama că sunt fă­cută pentru mânăs­tire, când am ajuns odată la Schitul Găbud, de pe malul Mureșului. Acolo am sim­țit chemarea lui Dum­nezeu. Aveam un logodnic, trebuia să ne înte­meiem o familie, dar mai mult mi-am dorit mâ­năs­tirea. Și atunci, duhovnicul mi-a poruncit să vin la Țeț, căci e cea mai apropiată mânăstire ca rân­duială de Schitul Găbud și de Mânăstirea Oașa, cele două obști care mi-au deschis ochii duhov­nicești. Mi-am dat demisia din postul de grafician și am ve­nit. Am rămas în primul rând pentru că mi-a plăcut maica stareță Rafaela, apoi pentru atmosfera foarte duhov­nicească de aici. E vital să-ți placă mai-marele tău și să ți se potri­veas­că ritmul mânăstirii" - mi-a mărturisit sora Simona.
"Întâi am fost într-o tabără la Mânăstirea Oașa. Mi-a plăcut atât de mult, încât am tot revenit. Mi-am găsit acolo și duhovnic. Și, la un moment dat, mi s-a descoperit că voiam să vin la mânăstire. Pă­rinții de la Oașa m-au sfătuit să vin la Țeț. Sunt deja de peste un an aici și îmi place. Mă bucură izolarea și liniștea, faptul că suntem în vârful mun­te­lui și că ne putem dedica numai celor ale călu­găriei. Iar dragostea maicii starețe este cea care ne ține nu doar împreună, ci și în lucrarea duhovni­cească pe care o avem" - mi-a spus și sora Alina.
Nu întâmplător am ales să le întreb pe cele mai proaspăt venite în obște ce le-a adus și mai ales ce le ține la Țeț. Și nu m-am înșelat. Nu vreo decepție suferită "afară" le-a împins spre Mânăstirea Țeț, ci bucuria pură, entuziasmul credinței și tihna locului care, toate, acționează ca un magnet. De altfel, im­presia mi-a fost reconfirmată și de maica stareță Rafaela, în dialo­gul pe care l-am purtat.

"Am ales bine. Monahismul mi se potrivește întrutotul"

- Preacuvioa­să maică stareță, Mânăstirea Țeț este ca un cuib de vulturi, greu ac­ce­sibil - nu doar pen­tru răuvoitori, dar și pentru prieteni. Am cre­zut că îmi pierd viața pe drum. Oare de ce fug mo­nahii pe astfel de creste, care iarna, când se aco­peră de omăt, nu mai lasă pe nimeni să se apro­pie de mânăs­tire? De ce caută cu tot dina­din­sul "pus­tia", mai ales niște maici?

- Pe Dumne­zeu îl găsești pre­tudindeni, nu doar în munte și în sin­gu­rătate, dar firea noas­tră ome­nească este neputin­cioasă și are ne­voie de condiții spe­­ciale pentru a-L putea "vedea". Pe de altă parte, în noi, că­lugării, cred că e să­di­tă din naștere vo­ca­ția monahismului, și atunci când ți-o des­coperi, vrei tot mai mult să te unești cu Dumnezeu, ceea ce, inevi­tabil, te în­de­­păr­tează de lume. Nu nea­pă­rat că eu nu port lu­mea în mine - căci purtăm în noi tot univer­sul, fiecare din­tre noi -, doar că atracția spre Dum­nezeu e atât de mare, încât simt tot mai pu­țin lumea și tot mai mult pe El. Ve­deți, si­gur că putem fi cu gândul și inima la Domnul, și dacă mer­gem în lume, dar lumea te obligă să te împarți. Fiind alături de alții, nu ți se vor mai duce toate gân­durile la Dumnezeu și nici inima ta nu va mai tânji doar după Hristos. Mie îmi sunt foarte dragi oa­menii, iar părinții și rudele apropiate cu atât mai mult, dar chiar și față de ei simt nevoia să iau distanță pentru a fi cu Dumnezeu.

- Sfinția voastră când v-ați desco­pe­rit vocația mo­na­ha­lă?

- Cred că din co­pilărie, deși am con­știentizat mai târziu. În sensul că de mică mi-au plă­cut sluj­bele, toată rân­du­iala noas­tră creștină, ba am introdus și postul în familie, că la noi nu se pos­tea, așa încât părinții mei au intrat la gânduri. "Ce-o fi cu fata asta a noastră?" - se între­bau. Și mă obligau să merg la concerte și petre­ceri cu frații mei. Dacă nu mer­geam eu, nu-i lăsa nici pe ei, și-atunci o fă­ceam de dragul lor. Dar nu sim­țeam că mă bucură sau mă îm­pli­nește așa ceva. Eram și eu adolescentă, la vârsta la care te îndrăgostești pentru pri­ma dată, dar nu mă inte­resau lucrurile astea. Ve­neau băieții care mă plă­ceau și mă încălțau ca pe prin­țese, ca să mă scoată din casă, iar eu nu mă lăsam dusă. Altceva dorea sufletul meu pentru sine. Și am ales: acum aproape 30 de ani, la vârsta de 18 ani, am plecat la mânăstire. Părinții n-au fost de acord, dar n-au avut ce face. Mai ales că ma­ma a avut câteva încer­cări din care a înțeles că trebuie să mă lase să vin la mâ­năstire. S-a dovedit însă că am ales bine, că mi se po­trivește cu totul monahis­mul. Stu­diile mi le-am desăvârșit în mâ­năs­tire, am urmat Facultatea de Teo­logie - Secția de Artă Sacră și așa mi-am mai desco­perit un talant, acela al picturii de icoane. Pictez cu ini­ma, de acolo se aștern în icoane sfin­ții, nu din minte sau din meș­teșug. Eu și cu o verișoară de-a mea am fost printre primele vie­țui­toare aici, chiar de la în­ce­put, ală­turi de părin­tele So­fronie Boboia. Că­ram cu spa­­tele tot ce era ne­voie pen­tru mânăstire. Aici nu era nimic. Dor­­­meam în niște ca­ba­ne, mai jos. Dar nu mi s-a părut nicio­da­tă greu. Nici acum nu e totul gata. Atelierele noas­tre sunt impro­viz­ate în camere mici, gândite drept chi­lii, și ne trebuie spa­ții mai gene­roa­se, pentru a ne desfășura.

"Slujbele de noapte sunt cele mai frumoase, te lași cu totul în rugăciune"

- Am vorbit cu câ­teva maici care mi-au măr­turisit că Mâ­năs­tirea Oașa a avut o influență mare în a le convinge de fru­mu­sețea vieții mo­na­­hale și că au te­me­iuri să rămână la Țeț.

- Părinții de la Oașa și Găbud, care au primit mulți tineri de-a lungul timpului, în taberele pe care le-au organizat, au aju­tat mulți creștini să-și des­copere vocația monahală. Azi vin în mânăstiri tineri de mare calitate intelectuală, cu studii superi­oare și cu talente artistice remarcabile. La noi în mâ­năs­tire, toate maicile au absolvit o fa­cul­tate, toate au avut ocupații bune în lume, n-au ajuns aici de sărăcie sau pen­tru că au trecut prin dezamăgiri. Le place rânduiala, rugăciunea, munca, ordi­nea, deși ducem o viață mai austeră, cu sluj­be care încep de la 4 dimineața.... E un efort, dar și o bucurie. Sluj­bele de noap­te sunt cele mai frumoase, te lași cu totul în rugă­ciune.

"Necazurile veacului nostru sunt tot pentru mântuirea noastră"

- Puțină lume ajunge până la Țeț. Urcușul muntelui e foarte greu, dar du­pă cum am aflat, sunt și momente din an când vin destui pelerini, mai ales vara și la hra­muri. Aduc cu ei și durerile lumii?

- Din greu. Și mai aducem și noi, de câte ori coborâm cu treburi în sat sau la oraș. Suntem oprite pe stradă, uneori, să ni se ceară sfat și ajutor. Sunt foarte mulți oameni bolnavi, femei și bărbați necă­jiți, cu lipsuri mari, cu copii de crescut... Doamne, multă suferință este pe lume! Și urma ei rămâne și în sufletul nostru. Simțim zbaterile și durerile ei direct în inimă, adesea, fără să ni le spună cineva. E ca și cum, într-o seară liniștită de iarnă, când e pace deplină, ar ajunge până la noi un suspin adânc, de dincolo de păduri și de munți. Mila lui Dum­ne­zeu! Căci necazurile veacului nostru sunt tot pentru mântuirea noastră.

- Sunteți tânără, maică stareță, și înconjurată de tinere! Ce i-ați sfătui să facă pe cei de o vârstă cu sființiile voastre, pentru a și-L apropia pe Hris­tos?

- Cum zicea părintele Teofil Pârâian: "Ca să ajungi la bucurie, mai întâi la datorie". (Zâmbește) Pentru cei din lume e mai greu să ajungă la bucu­riile duhovnicești ale monahilor... Felul în care trăim, tipicul slujbelor, ne țin într-o permanentă de­voțiune față de Dumnezeu. Toate privațiunile pe care ni le impunem ne sprijină de fapt. Și-apoi, în lume, ispitele sunt mai mari. Trebuie să te lași în mâna lui Dumnezeu: "Las la tine, Doamne, să desă­vâr­șești Tu, că știi cine sunt și ce pot". Părintele Ra­fail Noica spune: "Cereți-i lui Dumnezeu impo­sibilul, nu posibilul, cereți-i ce nu e la îndemâna voastră!". Deci, rugăciunea este începutul și prin ea se pogoară mila lui Dumnezeu. Să nu lăsăm ru­gă­ciunea. Cât de puțină, este folositoare.
Eu pun, de asemenea, mare speranță în iubire. Iubește-ți aproapele, fii bun cu toți, dăruiește un zâmbet, o vorbă bună, dă o mână de ajutor, fii cu inima lângă cel care are nevoie, înconjoară-i cu afec­­țiune pe oamenii pe care îi cunoști, privește-l pe orice străin ca pe un frate... Chiar dacă nu-ți afli pacea desăvârșită, e un pas mare către Dumnezeu. De la dragoste se dezleagă toate. Dacă ai dragoste, ai și putere de jertfă. Și, încet, încet, capeți râvna aceea care te sfințește. Stră­dania de a trăi, în lumină, și de a-l merita pe Hristos.

Foto: Colecția Mânăstirii Țeț și autorul