Un indicator al puterii creatoare. În plus, ambiționează să se măsoare, prin ofertă și organizare, cu cele mai mari manifestări de gen europene. Și chiar dacă diferențele încă se păstrează, evoluția este continuă și remarcabilă. Ne referim, desigur, la principala virtute a acestui târg de carte: de a pune la un loc cele mai multe edituri românești, cu cele mai bune produse ale lor, într-un mod cât mai atrăgător și mai accesibil cititorilor.
Bookfest ne arată, cu fiecare ediție a sa, o creștere, atât sub raport estetic, cât și din punct de vedere al ofertei de carte. Din păcate, pe măsură ce avem mai multe cărți și mai valoroase, interesul publicului pare să intre tot mai tare în declin. La ediția din 29 Mai - 2 Iunie a.c., vreme de câteva zile, culoarele dintre standuri au fost aproape pustii, doar sâmbătă și duminică înregistrându-se vânzări mai mari. Ceea ce i-a făcut pe unii editori și scriitori să spună că a fost cea mai slabă ediție. Însă nici criticii, nici cei care au văzut și partea plină a paharului nu au putut identifica motivele pentru care interesul publicului scade. Poate că aceste motive sunt conjuncturale: lumea s-a speriat de codul roșu de furtuni dat de meteorologi sau a fost mai interesată de vizita Papei Francisc. Dar dacă sunt de o natură mai profundă? Ziarele au pierdut de mult timp bătălia cu televiziunea și internetul, să urmeze cartea?
Oricum ar fi, Bookfest ne-a încântat pe cei care i-am trecut pragul, ca în fiecare an, prin întâlnirile cu scriitori de toate calibrele și pe toate gusturile. Întâlniri calde, emoționante, serioase, glumețe, academice, pentru un public divers, care la unele a fost mai numeros, la altele mai... prietenos. Toate în jurul unor cărți care și-au început aici destinul în lume. Așa ceva nu e posibil să trăiești prin intermediari sau în virtual.
Am participat și noi la câteva astfel de întâlniri, cu bucuria de a-i vedea sau revedea pe câțiva autori consacrați. Din rațiuni de spațiu tipografic și mai ales din cele care țin de colegialitate, nu vom evoca aici, pe scurt, decât una. Cea prilejuită de lansarea volumului "Poetul la Stalingrad", scris de colegul nostru Valentin Iacob și apărut la editura Neuma. În parte poezie, în stilul care îl distinge între confrați, în parte proză și puțin teatru - de fapt, tot poezie, dar deghizată. Pentru cei care nu l-ați citit încă, sintetizăm ce au spus la Bookfest cei care i-au prezentat această a unsprezecea carte: Horia Gârbea, George Volceanov și subsemnatul. Valentin Iacob este unul dintre cei mai surprinzători poeți de după 1989. Un poet care își trăiește poezia, nu o plăsmuiește, și-apoi o mărturisește. Cu idei adânci, camuflate sub metafore dulci-amare și având curajul de a propune o perspectivă stranie și uneori șocantă asupra lumii exterioare, el te obligă să te oprești asupra versurilor sale și să le lași să-ți intre sub piele. Și-atunci, al lui ești.
Topul vânzărilor
Cel mai bine vândute cărți la Bookfest 2019 au fost: "Melancolia", de Mircea Cărtărescu (editura Humanitas), "În căutarea corpului regăsit. O ego-analiză a spitalului", de Vintilă Mihăilescu (Polirom), "Foc și Sânge", de George R.R. Martin, pentru Nemira, "Casa bântuită", de Shirley Jackson, de la Litera, și "EU.RO - un dialog deschis despre Europa", carte semnată de Klaus Iohannis, pentru editura Curtea Veche.