Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* George Orwell, "Cum am împușcat un elefant", traducere și note de Mihaela Ghiță și Ciprian Șiulea, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 332 pag.

Există opere care-și devorează autorul trans­formându-l în adjectiv: orwellian a intrat în limbajul comun datorită celor două romane antitotalitare celebre în toată lumea pentru geniul lor vizionar: "Ferma animalelor" (1945) și "1984" (1949). Mai puțin popu­lare sunt celelalte scrieri ale lui Orwell - ro­mane, publicistică, eseuri, jurnale, pe care le putem citi în seria de autor de la Polirom. Cea mai recentă apariție din serie, pe care vi-o re­co­mand acum, completează imaginea omului lucid, care detestă orice formă de dictatură, și a stilis­tului, cu o scriitură limpede care "te face să vezi" și te asociază astfel și analizelor lui de cli­nician cu intuiții uimitoare. "Cum am împușcat un ele­fant" cuprinde povestiri, eseuri, reportaje, texte me­morialistice publicate în presa britanică între 1931 și 1946, plus un text postum din 1952 (Or­well a murit în 1950, la 46 de ani). Toate sunt un du-te-vino între jurnalism și creație literară, deopotrivă mărturii ale unor realități și situare a lor într-o problematică socială și politică mai vas­tă. Eseurile-povestiri sunt preponderent de ins­pirație autobiografică: de la copilăria nefericită, umilitoare, la o școală parti­culară, adolescența ca bur­sier la Eton, anii petre­cuți ca polițist în Birmania și apoi cei de vagabondaj printre oamenii străzii din Paris și Londra; experiența de luptă­tor într-o brigadă neo­­troț­kis­tă în Războiul Civil din Spa­nia, cu atro­cități în ambele tabere; de rănit, în spital; de voluntar în apărarea civilă în timpul celui de al Doilea Răz­boi, de jurnalist BBC ș.a. În toate, Orwell se afir­mă ca socialist, cu o simpatie de principiu pen­tru săraci și respingând orice formă de opre­siune dictatorială. Ca și Albert Camus și Arthur Koestler, e în aceeași măsură antifascist și anti­sta­linist, o atitudine curajoasă în sovietomania oar­bă a intelectualilor occidentali, mai ales ime­diat după război. Orwell vede și scrie că, în pri­vin­ța minciunilor propagandistice, tirania roșie nu se deosebește de cea brună iar impostura leni­nist-stalinistă e o formă de confiscare a idealului egalitar de către un clan ce instituie un nou scla­va­gism. Procesele de la Moscova îi dau certi­tu­dinea unui stat polițienesc care abolește, în nu­mele unei dogme false, libertatea de gândire și demnitatea omului. Iată ce își nota în jurnal în 1940: "O revoluție începe cu răspândirea pe scară largă a ideilor de libertate, egalitate etc. Pe urmă vine creșterea unei oligarhii care e la fel de interesată să-și păstreze privilegiile ca orice clasă conducătoare". Sau: "Grozăvii precum epurările din Rusia nu m-au surprins pentru că simțisem întotdeauna că - nu exact asta dar ceva de genul asta - venea la pachet cu regimul bolșevic". Căutând un echilibru între socialism și umanism adevărat, Orwell credea că se poate edifica o societate ameliorată, "decentă", doar creând un context politic, social, cultural care să încurajeze indivizii să dea ce-i mai bun în ei. În dorința de a-și acorda viața cu ideile, el însuși a plătit cu propria persoană. Materia densă dar ușor de citit a acestui volum ne relevă un Scriitor care cu­noaș­te trecutul, observă îngrijorat prezentul și antici­pează profetic viitorul, nu doar în a doua jumătate a secolului 20, pe care n-a mai apucat-o. Căci, din păcate, știm și azi regimuri politice cu rădăcini în setea de putere și lăcomia de avere ce își elimină opozanții cu ajutorul "democratic" al maselor manipulate sau terorizate.