CLAUDIA IEREMIA - "Aș prefera să mi se spună regină"

Gabriela Lupu
- Claudia Ieremia este un simbol al Teatrului Național din Timi­șoara. Din fericire, ea poate fi văzută acum și de împătimiții teatrului din București, în "Pescărușul", montat de marele regizor Andrei Șerban, în spațiul neconvențional de la unteatru. Pentru acest rol, Claudia Ieremia a fost anul acesta nominalizată la Premiile UNITER, la categoria cea mai bună actriță în rol principal -

Un salt izbutit

- Claudia, ești actrița emblematică a Tea­tru­lui Național din Timișoara, dar anul acesta, ai fost nominalizată la Premiile UNITER cu un rol făcut la Bucu­­rești, Irina Ar­kadina din "Pes­că­rușul" de Ce­hov, în re­gia lui An­drei Șer­ban. Cum ai făcut  "sal­tul" în Ca­pitală?

- Saltul a fost ne­așteptat dar dorit. Și se pare că a fost re­ușit. Nu a fost un salt în gol. Într-o zi, a su­nat tele­fonul, și An­dreea Gro­su mi-a pro­­pus să vin să joc la unteatru, căci va veni Andrei Șerban să monteze "Pescă­ru­­șul". M-am cam fâs­­tâ­cit, dar a doua zi urma să ajung în Bucu­­rești, așa că mi-am luat rapid bi­let. La Timișoara era FEST-FDR (Fes­ti­va­lul Dramaturgiei Ro­mâ­­nești n.r.) și nu a­veam prea multe spec­tacole de jucat. Să sune tele­fonul și să fii chemat să joci sau să dai un cas­ting cu An­drei Șerban nu se întâmplă în fie­care zi. Mulți re­gizori știu despre mine că joc la Timișoara, dar prea puțini mă în­treabă dacă pot să fac o colaborare.

- Cum a fost lucrul cu Andrei Șerban? Ai simțit că te îmbogățește ca actriță?

- Mă trezeam în fiecare di­mi­neață la 6 jumătate. N-avem stare. Co­legi noi, pre­siunea rolului, exi­gența lui An­drei și a mea față de mi­ne, a fost o lună tre­pidantă. Cât pri­vește pa­siu­nea dom­nului Andrei Șer­ban pentru teatru a fost pentru mine (și încă mai este) un prilej de introspecție. Felul în care ne-am îmbibat cu teatru în acel timp mi se pare și acum mis­terios. N-aș putea să spun cum am ajuns unde am ajuns (și nu e vorba doar de mine), dar atunci când în­cepe spectacolul știu că e singurul "loc" în care aș vrea să fiu. Și e sin­gura călătorie pe care aș vrea să o fac.

- La Timișoara joci într-un teatru mare. În București ai lucrat într-un tea­tru mic, din spațiul independent. Care ar fi di­ferențele majore pe care le-ai simțit între teatrul de stat și cel independent?

- Faptul că trebuie să ai grijă de cos­tumele tale, de recuzita ta, te face mai res­ponsabil, mai atent. Și nu e doar despre tine. Știi și despre celălalt, ești partener real. Se nasc alte legături. Iar la unteatru există acest nucleu de oameni și profe­sioniști care  pe mine m-au inspirat. Am văzut și câteva spectacole de-ale lor și nu pot să le zic decât: "Să vă țină!". Aș vrea să le mulțumesc acum oamenilor care au făcut posibilă această întâlnire a mea cu Arkadina: Andreea și Andrei Grosu și Andrei Șerban. Le mulțumesc și colegilor de la unteatru și îi felicit pentru tot ce clădesc acolo.

"Nu am făcut sacrificii, am făcut alegeri"

- Arkadina, personajul tău, este o divă. La fel ești și tu în spațiul artistic al Timișoarei. Te simți astfel?

- Daaaaa! Tot timpul. De la trezire pâ­nă la culcare. Glumesc! Oricum, e atât de des folosit termenul de "divă" încât mi se pare că nu mai are nicio noimă. Aș prefera să mi se spună simplu: "The Queen" (Re­gina). Hahaha!

- Care este prețul gloriei artistice? Ce sacrificii a trebuit să faci?

- Nu cred în "gloria artistică ". Dacă există un preț plătit de actori, acest preț ar fi munca. Nu am făcut sacrificii, am făcut alegeri. În anumite mo­mente ale vieții, avem anumite priorități. Asta am ales eu. Și-mi place de mor că am facut-o!

"Suntem o familie de artiști"

- Cum este in realitate Arkadina?

- Cine știe?

- Dar Claudia Ieremia?

- Off... nimic spectaculos. Cu hachițe și toane, cu efuziuni de copil și momente de prosteală, cu umor și cinism, cu naivități și momente de rătă­cire prin viața asta mult prea complicată. Cu fur­tuni și momente de acalmie... cu toate ale mele.

- Te regăsești în vreun fel în Arkadina?

- În unele momente de vulnerabilitate în fața trecerii timpului, în unele clipe de egoism, în com­plicatul labirint al relațiilor cu ceilalți.

- Ești moldoveancă la origine, dar ai studiat în Ardeal și locuiești și lucrezi în Banat. Unde este "acasă" pentru tine?

- Am locuit în multe locuri prin țară. Am amintiri speciale. Neprețuite. Material foarte bun pentru un actor. Toate locurile ce mi-au fost "aca­să " la un moment dat și-au făcut loc în "acasă " de acum. Am un "acasă " în amintirile mele. Am un "acasă" alături de familia mea.

- Ce ai luat din Moldova în bagajul tău sufle­tesc și ai transportat în Banat?

- Rețetele de mâncăruri. Dar nu am timp să le gătesc.

"Mai poți?"

- Soțul tău este regizor și știu că ai un băiat mare. Povestește-ne, te rog, despre familia ta.

- Noi nu ne plictisim niciodată, asta-i sigur. Da­că am fi făcut un reality-show (format ame­rican) ar fi fost ceva. Alergăm mult, iar eu sunt cea mai amețită și mai îm­prăștiată. Ne susținem și știm că orice ar fi, vom fi acolo unii pentru ceilalți. Ne prostim,  râdem mult. Familie de artiști, da. Noi, cu ceva vechime, iar fiul nostru, proaspăt aruncat în lumea asta. Sper să aibă întâlniri cu oameni minunați - este scenograf - și să fie provocat, ins­pirat, că talentat și pasionat este.

- Ce i-ai spune Arkadinei dacă v-ați întâlni voi două la o cafea?

- "Mai poți?" Asta aș întreba-o. "Mai poți?"

Fotografii din arhiva personală, unteatru, Teatrul Național Timișoara