SEVER OLIMPIU RUSU - "În România mai există o spiritualitate care nu se mai păstrează în nicio parte a Europei"

Camelia Starcescu
Arhitect din Mediaș

Mediașul e una dintre cetățile transilvane ce păstrează încă un farmec medieval, mai ales în partea sa centrală, cea "din­tre ziduri", cum se spune. Prea puține sunt clădirile noi existente în acest perimetru. Blocurile co­mu­niste, nu foarte numeroase, au fost ridicate cu pre­cădere în părțile mărginașe ale cartierelor, ca un fel de hotar de beton între cei din afara și cei din­lăuntrul loca­li­tă­ții. Dar și acestea sunt înconjurate de generoase spații verzi, de grădinuțe de zarza­va­turi sau ronduri de flori atent îngrijite. În rest, car­tiere de case, foarte multe case, mai vechi sau mai noi, înșirate una lângă alta, în vecinătăți cuminți și liniștite.
La 83 de ani, Sever Olimpiu Rusu este unul din­tre cei mai prolifici arhitecți ai municipiului Mediaș, căruia i se datorează câ­teva dintre construcțiile noi din oraș, abil ascunse prin­tre clădirile vechi și per­fect încadrate în arhi­tec­tura medievală. O discuție cu domnia-sa, strict pe teme de arhitectură, pare im­posibilă. Pentru că, din umbra zidurilor, interlo­cu­torul meu mă poartă și prin geo­grafie, și prin istorie, și prin tradiții, atât în interiorul țării, cât și prin afara ei. O călătorie pe un ton rela­xat și optimist, prin peisajul cât se poate de serios al arhitecturii transil­vane.

"Există o tendință de întoarcere la trecut"

- Domnule Rusu, primii ani în profesie vi i-ați petrecut în Primăria municipiului Mediaș. Cum de n-ați rămas funcționar public?

- După zece ani petrecuți în primărie, între 1958-1968, am plecat, pentru că acolo nu am avut ocazia să fac ceea ce-mi plăcea, respectiv, să proiectez clă­diri, și simțeam că mor. Așa că m-am privatizat cât am putut de repede, încă din iunie 1990. În 1994, am înființat un SRL propriu, a cărui activitate am de­marat-o cu un proiect de an­vergu­ră: clădirea Aca­de­miei Evanghelice Transil­va­nia, cea mai mare cons­trucție nouă, multi­func­țio­na­lă, a comunității evan­ghelice din România, ridi­ca­tă în Sibiu, în cartierul Turnișor. A fost un concurs de proiecte și se pare că proiectul meu s-a apropiat cel mai bine de tradiția arhitec­to­nică săsească. Al doilea mare proiect al meu a fost clădirea ANAF din Mediaș, cea mai mare clădire nouă din România, aparținând apa­ra­tului financiar.

- Există o anume tendință în arhitectura ur­bană sau rurală actuală?

- În momentul de față există o tendință paseistă, o reîntoarcere la trecut, la bunici, ceea ce mă face să cred că nu se va pierde toată această spiritua­litate românească, tot acest suflu, căci e prea adânc. Tot mai mulți străini vin în România și se stabilesc nu la oraș, ci la țară. Numai în revista dvs. câte reportaje au fost pe această temă... Dar ei sunt un imbold și pentru mulți români.

"Din păcate, statul român nu are nici fonduri, dar nici sistem ca să rezolve problema renovării clădirilor vechi, foarte frumoase, din țară"

- Mediașul este un oraș-ce­tate, despre care mulți spun că li se pare mai bine păs­trat decât alte așezări me­die­vale din Ro­mânia.

- Mediașul nu are os­ten­­tația, vizibilitatea și spec­­ta­culozitatea Sighișoarei, dar are un farmec aparte deo­se­bit. Piața veche, astăzi Pia­ța regele Ferdinand I, e una din puținele piețe medie­vale cu in­trare pe col­țuri, nu pe mijlocul laturilor. În ime­­diata ei apro­piere e Biserica Sf. Margareta, de­o­­se­bit de inte­re­santă, cu un ansamblu arhi­tec­tonic bine gândit, iar tur­nurile cetății și o bună parte din ve­chile ziduri ale acesteia sunt încă întregi. Ca locuitor al acestui oraș, ai o uzură mo­rală și fizică față de ur­be, ca într-o căs­nicie, dar dacă te deta­șezi și încerci să privești lu­cru­rile de la dis­tan­ță și să faci com­parație cu alte localități de aceeași mărime, vezi că Me­diașul nu stă rău deloc. Din fericire, orașul a bene­fi­ciat și de o conducere teh­nică în pri­mărie, care a ținut cât de cât în frâu interiorul zidurilor cetății, unde sunt foarte puține construcții noi. Din pă­cate, statul ro­mân nu are nici fon­duri, dar nici sistem, ca să rezolve pro­blema renovării clădi­rilor vechi, foarte frumoase, din țară.

- Văd că aveți pe birou tradiționala planșetă, cre­ioane bine ascuțite și un liniar-echer uriaș. Se mai lucrează așa astăzi? Nu e totul digitalizat?

- O, ba da! Dar de asta se ocupă colegii mei, eu prefer să fac încă schițe de mână. Când vine un cli­ent, îi prezint așa, schițat, câteva variante, ca să poa­tă decide mai ușor ce anume dorește. La o haină faci câteva probe până e gata, cum să fie altfel la o casă? Sunt flexibil la idei.

- Cine vă sunt clienții? Care ar fi portretul acestora? Mi-ați spus că aveți o agendă destul de încărcată de solicitări...

- Clientela mea are o vârstă medie de 30-35 ani, sunt tineri care vin, de multe ori, cu copilul în brațe, care muncesc aici sau peste hotare. Ei sunt cei care construiesc, cu gândul ca, la un moment dat, să se re­­în­toarcă în țară, căci dincolo este o atmos­feră foar­te rece. Pe mine mă interesează, în primul rând, care este confortul de locuire urban, confortul tău de locuire individual. Un bloc în care zâmbești la ascensor și nu vorbești nimic cu nimeni, habar n-ai care-ți sunt vecinii și unde în spațiul verde vezi natura pieptă­nată, mă­turată, fără o frunză pe jos? Aia e butaforie, nu viață. Ca principiu, în­cerc să realizez locu­ințe intime, căci o casă e un loc în care să se locuiască cu plă­cere, să se în­tâlnească cu drag unii cu alții.

- Ați avut și clienți din străinătate?

- Da, am avut. Am avut un client care lu­crează în Scoția și s-a însurat cu o li­tu­aniancă. Și-au luat o casă în apropiere de Mediaș, în satul Buzd. Mi-a spus că aici viața e viață și nu se simt singuri. Ca unul ca­re-s umblat destul de mult prin lume, vă spun că în România se păstrează încă o dis­po­nibilitate spre comunicare și o spiritua­li­ta­te care nu mai există în nicio parte a Europei și care nu piere cu una, cu două. De unde vine? Păi, 35-38 la sută din populația Ro­mâniei e for­mată din țărani sau măcar trăiește la țară. În An­glia, Ger­ma­nia, Danemarca, oamenii se nasc oră­șeni. Crescuți acolo, ce tradiții să mai aibă? În Po­lonia, de exem­plu, duminica, primești bani ca să te îmbraci în costum național. În România, Ardealul e un pic altfel, căci și stăpânirea austro-ungară a fost altfel, Tran­sil­vania n-a aparținut nicio­dată nimănui, doar 52 de ani a apar­ținut de Budapesta. Nu și-a pierdut niciodată tiparele spirituale, limba, tradițiile. Horea s-a dus cu jalba lui la Viena, nu la Budapesta!

- Haosul legislativ, gene­ralizat în România, afec­tează, cu siguranță, și domeniul în ca­re activați. Care sunt princi­pa­lele probleme cu care vă confrun­tați?

- În pri­mul rând, ar fi durata prea lungă de obținere a auto­ri­za­ției de construcție, timpul scurs de la o schiță, până la con­cre­ti­zarea ei într-o clădire. Une­ori, trec luni de zile sau un an, în care suferă bene­fi­ciarul, căci materialele se scumpesc, nu se gă­sește mână de lucru, sunt mul­te inconveniente, dar și co­mu­ni­tatea pierde, căci se întârzie plata unui impozit. Ungaria e, cumva, o excepție în acest sens: acolo mergi la primărie cu o idee, o schiță chiar în creion, iar în două săp­tămâni primești răspuns. Da­că acesta e favorabil, poți începe construcția în decurs de o lu­nă, iar pe parcurs obții și restul auto­ri­zațiilor. Alte pro­bleme sunt lip­sa de specialiști în domeniu și dis­con­­tinuitatea echipelor teh­nice la nivelul adminis­tra­ției locale. Nu mai vorbim de fondurile europene! Ungurii, cehii, polonezii, au făcut primele proiecte de accesare de fonduri, plătind - și nu puțin! - echi­pe de la Bruxelles, care știau să le facă. Dar asta doar în primii ani, apoi i-au școlit pe oamenii lor.

"Nu înțeleg tendința românilor de a se autosubestima"

- La nivel uman, social, să spunem, ce anume vă nemulțumește cel mai mult în țară?

- Ceea ce nu înțeleg e tendința românilor de a se autosubestima. Nu-mi plac oamenii care se plâng. Nu te plânge de ce se întâmplă, vezi partea plină și fă ceva. Cei de vârsta mea se plâng că unde am ajuns, ce se alege de țara asta? Acum este libertate, dar oamenii nu o prețuiesc. Te poți duce unde vrei, poți vorbi ce vrei, poți să-njuri pe oricine fără să-ți pese, te poți lăsa manipulat de oricine... Dar ai liber­tatea să alegi ce vrei să intre în mintea și-n sufletul tău, așa că nu te plânge! Liniștea și libertatea nu au preț.

- Păreți un om optimist...

- Da, sunt optimist. În pofida tuturor frămân­tă­rilor politice, în România se construiește, tineretul își vede de treabă și oamenii normali merg mai de­par­te, societatea merge mai departe. Asta, în ciuda le­gis­lației fiscale, care se tot schimbă și e praf, căci nu se recunoaște cu adevărat foamea oficială de bani, cauzată de programe de guvernare nerealiste, care au distrus economia! Eu am credința că nu se va distruge în totalitate substanța națională româ­neas­că. Țara care vine și-o vor face tinerii, foarte an­corați în realitate. Cu trecutul nu se trăiește, dar, da­că vrei, poți învăța o mulțime de lucruri din ce a fost.