Sfântul cu miros de flori

Bogdan Lupescu
- Pe urmele lui Ioanichie cel Nou, pustnicul care s-a sihăstrit 37 de ani într-o peșteră și a fost hrănit de îngeri -

Izvorul de mir

Stau aplecat deasupra unui sicriu cu laturi sculp­tate-n lemn aurit, în care se află un sfânt. Flori de hârtie albă sunt așternute pe capacul de sti­clă. Mă uit în jur, și îmi spun că aș vrea să-l sărut, așa cum fac cu o icoană. Auzisem că e grabnic aju­tător și îm­plinește dorințe. Ca­te­drala e goa­lă. Arhanghelii pictați pe perete de marele duhovnic Sofian Boghiu se înco­voaie asu­pră-mi, parcă învolburați, din ro­tun­jimile turlei. Timp de vreo oră, ni­meni n-avea să se afle lângă moaștele sfân­tului. Doar eu. Mă și uimisem că oa­menii de pe străzile Câmpulungului nu prea știuseră să îmi spu­nă unde-i bi­serica ce adăpostește moaștele lui Ioa­nichie cel Nou. Singurul sfânt român păs­trat întreg, încă din veacul al XVII-lea! Pelerinii îl cunosc mai bine decât localnicii. Poate fiindcă a fost adus aici nu demult, de la o altă mâ­năstire din munți... Sau fiindcă a fost canonizat recent, abia în anul 2009... De altfel, cât am stat lângă raclă, nici un călugăr n-a intrat în biserica mâ­năstirii, ridicată la 1215, de Radu Ne­gru Vodă, cel dintâi descălecător al Țării Româ­nești... Mișc puțin florile albe și privesc moaștele Sfântului Ioa­nichie: un veșmânt roșu, cu fire­turi de aur, îi acoperă trupul. Din raclă iese miros de mir. Îmi spun că poate mona­hii au uns-o cu ulei sfințit, mai întâl­nisem obiceiul și la alte relicve. Mai târziu aveam să aflu că nu e așa. Sta­rețul mânăs­tirii, Sera­fim Caiea, îmi spune că nu umblă nimeni la raclă. Moaștele sunt ferecate într-o pânză specială, pecetluită cu sigiliul de ceară al Epis­copiei. Capacul de sticlă e și el mereu închis. Doar o dată pe an se des­chide, pe 26 iulie, ziua de hram, pentru ca monahii să schimbe veșmântul ce acoperă osemintele și care e dăruit unei alte mânăstiri înce­pă­­toare din țară. "Am asistat personal la multe din aces­te «schimbări ale veșmintelor»", mărtu­risește egumenul. "Mai ales acum, când Prea Fericitul a hotărât ca bisericile noi să aibă și-un hram de sfânt român, tot mai multe încep să-l alea­gă și pe Sfântul Ioanichie. Am văzut asta cu ochii mei: când luam veșmântul de pe el, ose­min­tele erau îmbibate cu mir. Cum se ex­plică? Din ose­minte seci, să țâș­neas­că un izvor de mir... Mi­reas­ma iese din sicriul în­chis. Bisericile noi îi fac veșmântului primit în dar de la noi, un bal­dachin, o raclă. Și îl cinstesc ca pe-o relicvă sfântă...".

Caietul cu miracole

Ca o fortăreață bătrână arată mânăstirea Negru Vodă din Câmpulung Muscel. Severă, austeră, de piatră rece. Ziduri înalte, porți zdravene de stejar o îngrădesc. Pe turnul imens de la intrare sunt tăiate fante adânci pentru arcași. O liniște largă se închide peste curtea interioară. Alături de racla Sfântului, în dreapta, sunt mormintele primilor Basarabi. Le poți atinge nestingherit răceala pietrei. Mormântul lui Basarab I și mai ales al fiului său, Nicolae Ale­xandru, acoperit cu cea mai veche piatră tom­bală de pe pământ românesc. E plin de istorie milenară pe-aici, dar pe mine mă interesează Sfântul Ioani­chie. Cineva care să îmi povestească. Starețul de acum s-a închis în această mânăstire încă din 1993, pe când avea doar 15 ani, un flăcău venit dintr-un sat din munții Ceahlăului. Din 2003 s-a pomenit stareț. E tânăr, încă. Brun, înalt, aspru și copilăros totodată. În preajma lui se află și sora Paula Lazăr, femeia care, de 15 ani, stă zi de zi la pangarul mâ­năstirii. A văzut și auzit multe. Recent, a primt bine­cuvântarea de a-i întreba pe creștinii care-au primit ajutor prin rugăciune la Sfân­tul Ioanichie, dacă vor să-și scrie întâmplările mi­ra­­cu­loase. A adunat multe, în nici șase ani, de când moaștele au fost aduse aici. Îmi arată: chiar azi, după ve­cernie, o femeie din Bra­șov a scris o filă jumătate des­pre cum a scăpat de can­cer. "Eu doar le adun, pă­rintele o să le pună în or­dine", zice femeia. "Avem multe. Cel mai ajutător e pentru cei tineri. Cei ce nu-și pot găsi jumătatea sau pentru nașterea de prunci. Sute de cazuri de nașteri, despre care se zicea că-s im­posibile medical. Vin oa­menii aici, cu pruncii de mână și acatiste de mulțumire. Apoi vindecări, aju­tor la cumpene grele de viață... Ioanichie e protec­torul muscelenilor, dar localnicii încă nu-și dau seama bine de forța lui. Abia acum încep să o simtă, când miracolele s-au dezlegat...".

Doar oase și duh

Starețul Serafim Caiea a fost de față când moaș­tele au fost aduse din munți, de la un schit de pe apa Dâmboviței, ce se numește tot Negru Vodă. Mai mult, a fost de față și în 2007, când a ajutat personal la refacerea trupului sfântului. Fusese trimis cu as­cul­tare, la starețul de acolo, Modest Ghinea. "În vre­mea aia, nu știam aproape nimic despre Cu­vio­sul Ioanichie, nici nu gândeam că va fi cano­nizat, că va ajunge cândva la mânăstirea mea", își amintește egumenul, cu emoție, de ziua aceea. "Atât știam: că starețul Modest Ghinea primise ascultare de la Înal­tul să cerceteze niște oseminte ciu­date, pe care le găsise îngropate lângă altarul unei biserici rupestre. El m-a che­mat să îl ajut. Eu cu­noș­team un mare medic din vremea aceea, spe­cialist în ortopedie, la spitalul Militar din Bucu­rești, prof. dr. Barbilian. Am urcat cinci oameni: eu, doctorul, un alt bucureș­tean foarte credincios, pe nume Sorin Cârs­tea, și soțiile lor. În vârful muntelui ne așteptau pă­rintele Modest și încă doi preoți. Toți au fost martori. Re­con­stitui­rea s-a făcut în biserică, după o rân­du­ială specială, cu rugăciune înainte. Am scos din gropniță mai multe ose­minte de-a val­ma, căci cele ale sfântului erau ames­te­cate cu rămăsițele altor călu­gări sihăstriți prin păduri. Și să vedeți: chiar când am des­făcut lada aceea, peste întreaga biserică și peste tot în jur s-a răs­pân­dit deodată o am­plă mireasmă de flori de câmp... Toți am simțit. Brusc! Un miros așa, pe care parcă nu-l percepeai doar cu sim­țurile, îți um­plea sufletul cu o emoție de bucurie și nos­talgie totoda­tă... «Ăsta-i ca mirosu' Raiu­lui!», a zis unul dintre părinți, tulburat. Chiar așa era, pe cuvânt. Ne-am uitat la osemintele din ladă: ale sfântului se deosebeau total de celelalte. Erau gălbui-portocalii, lu­cioase, mirunse parcă de o sub­stanță li­chidă. Cra­niul: perfect. Restul rămă­și­țelor erau com­plet cenușii, foarte mul­te ferfenițate, putre­zite, casante. Am pu­tut să le alegem os cu os pe cele gal­bene. Pro­blema era că doctorul, un om foarte credincios, primise ascultare de la du­hov­nicul lui să nu se atingă de ele, dacă într-adevăr se vor dovedi a fi moaște. «Încă nu ești vrednic, doctore, de așa ceva», i s-a zis. Așa că a tre­buit să facem noi, preo­ții, toată treaba, după indi­cațiile lui. Am reușit să recom­pu­nem întreg scheletul, se potri­veau bine. Aveam în față silueta unui sfânt adevărat: bărbat înalt, întreg, neatins de putre­zi­ciune. Așa l-am pus în racla cea nouă. «Fă­cut doar din oase și duh», cum s-a zis, căci pustni­cul acesta a trăit zeci de ani fără hrană, doar cu apă și sfân­ta împăr­tășanie. Medicul însuși a mărtu­risit că nu a mai văzut vreodată așa ceva: două sute de oase miro­sind a flori de câmp, după aproape pa­tru veacuri! Acea zi a fost pentru mine de neuitat...".

Coconul din pânze de păianjen

Deși se cunoștea din documente că Ioanichie de la Muscel a murit în anul 1638, biografia și moaș­tele lui au fost descoperite destul de recent. Se știa din Patericul Românesc că la 23 de kilometri de aici, în munții de pe Valea Dâmboviței, a trăit un anu­­me cuvios pe nume Ioanichie, într-o peșteră de lângă mânăstirea Cetățuia. Că a fost povățuitor și prieten foarte apropiat al domnitorilor Mihai Vitea­zul și Matei Basarab. Un fel de Daniil Sihastrul al Munteniei. După bătălia de la Călugăreni, Mihai s-a retras trei luni pe stânca Cetățuii, doar ca să stea în apropierea înduhovnicitului său prieten. Iar după asasinarea voievodului, de tristețe, Ioanichie s-a ză­vorât, vreme de 37 de ani, în peștera care a rămas necunoscută, până în vremurile noastre. Asta spun documentele. Abia în 1944, un stareț, pe nume Pimen Bărbieru, a descoperit grota printr-o întâm­plare miraculoasă. În ziua de 26 iulie, a căzut un copac de pe o stâncă, chiar în clipa în care pă­rintele se plimba prin pădure. Dacă nu cădea acel fag, atrăgându-i atenția, peștera nu s-ar fi văzut, aco­perită fiind, de secole, de ramurile copacului uriaș. O chilie era săpată în peretele vertical, c-o despică­tură pentru intrare și-o ferestruică tăiată în stâncă. Protosinghelul Pimen a coborât pe frânghie. A fost primul muritor care a intrat în grotă, după 316 ani. Surprins, a constatat că un călugăr își să­pase acolo mormântul: un pat în stâncă, având chiar și o pernă de piatră cioplită la căpătâi. Osemintele lui erau scăldate de lumină, acoperite cu o pânză groa­să de păianjen, peste care căzuse nisip fin. Con­servat în păienjenișul străveziu, ca într-un cocon. Când a tă­iat pânzele, o mireasmă ca de flori de câmp s-a răs­pândit peste munte. Oseminte aurii, bine mirosi­toare. Iar deasupra lespezii de piatră, egumenul a văzut săpate un nume și un an: "Ioa­nichie Schi­monah +1638". Inscripția e clară și acum. După analiza acesteia, a oaselor și a poziției corpului - întins, drept, cu palmele unite pe piept - s-a dedus că acest sihastru își prevăzuse anul morții, cioplin­du-l în piatră înainte de a-și da sufletul.
Starețul Pimen a păstrat moaștele în bise­rică doar trei ani, până prin 1948, când, de teama comuniștilor, a trebuit să le îngroape. De atunci nu s-a mai știut nimic, vreme de peste jumătate de secol. Starețul Serafim Caiea, deși trăiește la Muscel de 28 de ani, n-a mers niciodată în peștera unde a fost găsit sfântul Ioanichie. Coborâșul pe frân­ghie e prea greu: 10 metri în gol, iar dede­subt, alt hău, de peste 200 de metri!... Din documentele mânăstirii Negru Vodă din Câm­pulung, a aflat că Pimen Bărbieru a trecut cândva și pe aici, hirotonit diacon prin anii 1920-'30. Atât. N-a apucat să-l cunoas­că, nu știe în ce an a murit. Nici bătrânii musceleni nu i-au putut da informații despre acest monah ales de Dumnezeu, căruia i s-a pierdut urma. Îmi zice că poate starețul Mo­dest de la Cetățuia, care e mai vechi, să știe ceva. El n-a cutezat să îl întrebe. De fapt, nici n-are binecu­vântare să dea informații la ziare. Dacă vreau să aflu mai multe, să urc eu până la Ce­tățuia, la schitul Negru Vodă, pe Dâmbo­vița, acolo unde începe povestea Sfântului Ioanichie.

Pe urmele misteriosului Pimen

"Mânăstirea-soră" a celei din Câmpu­lung este, efectiv, suită în cer. Chiar pe vâr­ful unui pisc imens de stâncă, înconjurată din toate părțile de hăuri. La poalele ei, un cătun de rudari, din care biserica se vede plutind pe cer. Va trebui să urc direct în văz­duh. Un drum de-o oră, pe-o potecă șer­puind printre stânci cu forme bizare. Pan­tofii mei de oraș s-au umplut de clisa ploilor ce au șiroit peste munte. Și totuși, pe cărarea asta pieptișă, suie și coboară pe lângă mine o mulțime de oameni. Fe­mei de peste 80 de ani, spri­jinite în cârje... Bărbați cu copii în brațe... Oameni înaintând aproape în ge­nunchi, ținându-se de rădă­cinile copacilor...
Despre Mânăstirea Ne­gru Vodă se știu multe lu­cruri. Despre Sfânt, mai puțin. Numită "Meteora Ro­mâniei", este cea mai ve­che și mai severă vatră isihastă de rit athonit de la sud de Carpați... În biserica rupestră au slujit, încă di­na­inte de creștinii lui Ne­gru Vodă, preoții daci nu­miți kapnobatai ("călă­tori prin nori"). Sunt dovezi arheologice clare, fiecare colț de stâncă are inscripții, muntele e plin de peșteri în care s-au găsit vestigii. Înainte de ultima pantă, am intrat în peștera unde se spune că a trăit un timp chiar Zalmoxe, "Zeul Moș". Iar pe o stâncă am văzut celebrul Cavaler Trac, da­tat din veacul I î.Hr... Acum sunt sus, deasupra lumii. La micul pan­gar al bisericii picotesc doi rudari tu­ciurii și slăbănogi, tată și fiu. De mulți ani urcă muntele și muncesc aici, fără să ceară vreo plată. Mă uimește credința lor și cu câtă evlavie vorbesc despre "Sfântul". Se oferă supuși să-l cheme pe sta­rețul Modest, prevenindu-mă că-i bolnav, că nu prea dă interviuri. Aștept cu emoții. Mă plimb puțin și constat că în biserica nouă, ri­di­cată în stil maramureșean, au fost lăsate câteva oase din trupul Cuvio­sului Ioanichie, într-o raclă mică. Iar și mai sus, deasupra tur­lelor de șiță, aveam să văd și "Cru­cea Dorințelor", pe stânca cea mai înaltă, unde a fost oprită o furtună devas­tatoare de rugăciunile unui vechi stareț numit... Pimen! Lucrurile încep să se potrivească.
Părintele Modest apare râzător, strângându-mi amândouă mâinile, spunându-mi direct: "frate...". E prieten vechi al revistei noastre, care și-a îndem­nat cu succes cititorii să sprijine înălțarea bisericii noi. Totuși, îmi cer iertare, îi zic de la înce­put că nu-l tulbur decât cu o în­trebare: dacă știe ceva despre starețul Pimen, care descoperise moaștele Sfântului Ioanichie, în 1944, acel călugăr care e de fapt "cheia" întregii povești. Sur­priză: starețul Modest Ghinea îmi zice direct că l-a cunoscut personal! Pimen i-a fost chiar duhovnic. El avea doar 18 ani, în 1982, când a intrat ca frate la Mânăstirea Sitaru. Exact în anul morții părintelui!... "L-am cu­nos­cut încă dinainte, la Mânăs­tirea Antim din București, Sfin­ția Sa era deja bătrân. Mă spo­vedeam la el de ceva timp. De ce nu s-au știut mai multe despre el și descoperirea lui miraculoasă? Fiindcă a făcut parte din celebrul grup anticomunist numit «Haiducii Muscelului». De fapt, doar i-a adăpostit pe partizani în peșterile astea unde trăiseră pustnicii. Însă pentru asta a fost condamnat la 25 de ani de muncă silnică, din care a executat 16. După aceea, nu a mai vorbit cu ni­meni. Era și tăcut din fire, mucalit, așa. Dar mie mi-a spus odată, demult, că un­deva, la Cetățuia, în munți, a găsit relic­vele unui sfânt. Că n-a fost singur, ci a coborât în grotă pe frânghii împreună cu credinciosul său prieten Isidor Schimona­hul. Sus, îi așteptau încă trei călugări, între care și fratele său de sânge, pustnicul Dorotei Bărbieru. Mărturiile lor au fost de­puse la dosarul oficial al canonizării. A vorbit despre copac. Despre mirosul de flori de câmp... Dar, din cauza terorii și a suferințelor, a ținut tăinuită povestea și foarte puțini au aflat apoi despre Sfântul Ioanichie. Recunosc, eu uitasem. Eram naiv, un copil. Habar n-aveam ce-nseam­nă «Cetățuia», dacă părintele vorbise de un loc, un sat sau o mânăstire... Nici nu m-am gândit vreodată că o să-i calc pe urme duhovnicului meu. Și că în 1993, o să ajung și eu aici...".

Chipul sfântului

Părintele Modest Ghinea se află, de 28 de ani, într-o singură mânăstire. Monah luptător, neclintit, trainic în spirit. A avut multe greutăți pe piscul ăsta de stâncă. Când a venit în '93, schitul era complet pă­răsit. Dar voia singurătatea, liniștea, el însuși ceruse să plece de la Mânăstirea An­tim, unde avusese tot confortul. "Slujeam singur, în biserica rupestră. Începusem să fac un pic de rânduială, să mă împrietenesc cu oamenii lo­cului. Umblam prin păduri, îmi plăcea să cobor pe platoul acela de unde se vede peștera sfântului. Și mă tot gândeam cum a putut să trăiască cineva acolo, în gaura aia din piatră... Nici nu-mi trecea prin cap Sfântul Ioanichie, nu făcusem nicio legă­tură cu ce-mi zisese cândva părintele Pimen... După un timp, am cerut binecuvântare să aranjez un cimitir nou al mânăstirii. Erau două morminte vechi în curte, pe care scria «Iona Monahul» și «Ioachim mona­hul», și acum sunt acolo. Am săpat sub ele și le-am găsit goale. Zic: «Măăă, au fugit sfinții de mine!...». Am început să întreb bătrânii. Și-l aud pe unul de jos, din că­tun, care mă mai aju­ta la treabă: «Eu știu de la părintele Pi­men, că acolo, în stân­că, o găsit un sfânt, pe care apoi l-a îngro­pat...». Vai, atunci am început eu să fac le­gătura!... Zic: «Care părinte Pimen, nea Ilie?». «Cum care? Pimen Bărbierul...», a zis rudarul. M-am dus degrabă la Mâ­năstirea Pasărea, unde era de multă vreme maica Doro­teea Bărbieru, sora de sânge a părintelui Pimen - a murit în 2012, la 103 ani. Și ea mi-a confirmat că lângă altar, în partea dreaptă, sunt îngropate osemintele unui sfânt, pe care fratele său le-a găsit în 1944, într-o grotă din stâncă. Țin minte și vocea ei: «sfântu' pe care frate-meu l-a găsit în '44...». Am dezgropat trei cutii de lemn, exact cum îmi spusese maica Doro­teea. Una avea o cruce cu vopsea, dar niciun nume. Dar, când le-am deschis, am simțit mirosul acela de flori de câmp, pe care n-o să-l uit niciodată... Era anul 1996, eram împreună cu părintele Liviu de la Nisipuri, cu starețul de la Brădet și două maici bătrâne, care între timp au murit. Mirosul acela... Știam. Știam cu toții că găsisem ceva foarte important, fără să spunem o vorbă. Eu simțeam o stare de bucurie puternică, ca de beție, ca atunci când vrei să pleci undeva unde ți-ai dorit toată viața să ajungi și simți înainte o emoție care te copleșește, care te face să n-ai as­tâm­păr. Abia târziu, după mulți ani, l-am chemat aici pe starețul Serafim de la Negru Vodă din Câm­pulung, împreună cu doctorul Barbilian, ca să așezăm osemin­tele în raclă, sortându-le după cu­loare și miros. Atunci, în '96, doar le-am închis la loc, într-o ladă, după cum mi-a spus Înaltul. Mi-a dat ascultare să iau câteva relicve, din cele galbene, și să le duc la INML, la București. Să văd de când datează, dacă sunt autentice. Acolo n-am vrut să le spun poves­tea lor, ca să nu-i influențez. Am zis doar că vin dintr-un loc numit Valea Chiliilor, unde au fost foarte mulți pustnici. Că am osemintele unui sihastru și vreau să știu cam din ce an sunt. Atât! Și țin minte cum, după o lună, am primit un te­lefon de la profesorul de la INML: «Părinte, osemintele dumneavoas­tră sunt de la anul... 1600. Dar vă spun, astea nu sunt oase obișnuite. Nicio parte a scheletului uman nu se păstrează așa, după aproape 400 de ani...». Efectiv, mi-au dat lacrimile. Nu puteam să zic nimic, decât: «Mulțumesc. Mulțu­mesc». Așa, ca un robot. Dovada era clară. Stabili­sem autenticitatea moaștelor. Mai rămânea doar să îi aflăm sfântului chipul. Pentru a-l avea în icoa­ne. În 1997, au trecut pe aici mai mulți restau­ratori de la Bellearte, din București, zicând că ei au visat un Cuvios de aici, de pe munte, și s-ar încumeta să îl picteze. Erau patru. Nu știau că eu găsisem deja o icoană pe piatră, în clopotniță, înfățișând chipul unui sfânt și având scris pe ea, în dreapta, cu litere sla­vo­ne: «Ioanichie Schi­monahul». Am vrut să fiu sigur: i-am trimis să picteze, pe toți pa­tru, în locuri diferite din mânăstire, supra­veghind ca niciunul să nu vadă ce a făcut celălalt. Și să vedeți: toți patru au pictat același chip! Știu că pentru un neavizat, icoanele bizantine cam seamănă. Dar astea erau la fel, în detaliu, cu cea pe care o aveam dinainte. A­tunci mi-am spus că, într-adevăr, am avut șansa să fiu părtașul unei mi­nuni...".

Pustnicul cu săcăteie de mere

Sunt cu starețul Mo­dest, pe platoul din spatele mânăstirii, de unde se vede peș­tera sfântului și cele­bra Vale a Chiliilor, de pe apa Cetățuii. Un hău co­losal se întinde sub picioarele noastre. Nu exagerez: dacă faci un pas, cazi jumătate de kilometru, până în oceanul de arbori. Amețești, doar plecând ochii. Dar monahului nu îi pasă - stă chiar pe o muchie de stâncă. Îl privesc și mă înfior: un om care a găsit un sfânt. Râde spre depărtări. Mereu râde. Un mo­nah robust, îndesat, cu barba răvășită de vânturile înserării. Nici el n-a coborât în peștera sfântului decât de două ori, în 28 de ani. Ultima oară tocmai în 2004. La început a făcut o scară, "din cablu oțe­los, și-n loc de trepte, scoabe îndoite", apoi s-a gân­dit că e mai bine să o scoată. E periculos, ar putea cădea cineva. Și, de fapt, ce rost ar avea?... Oamenii ar umple grota cu tot felul de "inscripții" de-ale lor, așa cum s-a întâmplat și-n alte părți. A lăsat locul sălbatic, neumblat, ca-n anii dintâi ai creștinis­mu­lui. Doar platoul ăsta e marcat, ca să poți vedea peș­tera de departe. Într-adevăr, te înfiori gândind că în gaura aia a putut trăi un om 37 de ani. "Trebuie să știți că acești pustnici «se zideau de vii» în peșterile lor, până la moarte", îmi spune egumenul, privind nostalgic spre caverna pustie, ca și cum și-ar fi dorit și el să fi încercat cândva asemenea experiențe tai­nice. "Cum ne spunea Înaltul Calinic: «Sfântul Ioanichie, negreșit, a fost hrănit de îngeri. A fost hrănit cu mană cerească, n-am nicio îndoială!...». Se știe din documente că el primea cu o funie, doar o dată pe săptămână, de la ucenicul său, câțiva pesmeți, sare și apă. De câteva ori pe an i se tri­mitea din mânăstire sfânta împărtășanie. 37 de ani n-a văzut chip de om. Asta era rânduiala, în această Vale a Chiliilor, celebră încă din veacul al XIII-lea, pentru severitatea vieții isihaste. E plin de peșteri aici, dedesubtul nostru, multe din ele încă necunoscute. Și încă trăiesc în ele sihaștri. Eu îi cu­nosc de zeci de ani, știu unde sunt, dar nu merg la ei. Doar le las puțină mâncare, niște saci cu pes­meți, în anumite locuri stabilite. Vă jur, nici să-mi poruncească Înaltul să merg, nu m-aș duce. Pentru că se strică tăria rugăciunii... Pentru ei ne ține Dum­nezeu, să știți. Pentru rugăciunile lor. Sihăs­tria îți dă puteri mari. Unii din acești pustnici - cei aleși de Dumnezeu - știu cum să se arate celor care, într-adevăr, au nevoie de ei. De-a lungul tim­pului, Sfântul Ioanichie «s-a făcut văzut» oame­nilor de câteva ori. Deși el era tot în peștera sa. Sau chiar și dacă murise demult... Sunt mai multe mărturii ale unor persoane care jură că au văzut prin pădurile astea din Valea Chiliilor un monah înalt, cu rasă cafenie - puțin peticită, dar curată -, barba despicată și purtând pe umăr două săcăteie de mere. Mereu l-au văzut astfel: cu mere. Unora le dă, altora nu. Chiar acum câțiva ani, doi dintre oamenii de pe vale, care vin la mine la muncă, au văzut acest pustnic urcând pe potecă, spre mânăs­tire. Era seară, așa, la amurg. Și le-a dat la fiecare câte un măr. Unul a aruncat mărul, celălalt, pe nume Gheorghe, l-a luat și l-a dus acasă, unde avea fetița foarte bolnavă. Înainte de culcare, a ras mărul acela și i l-a dat copilului. A doua zi, venind amândoi la treabă, m-au întrebat: «Auzi, taică, mai e călugărul ăla 'nalt, de-o fost aseară pe la dum­nea­voastră? Uite ce-am pățit: mi-o dat un măr și io i l-am dat fetei. Azi dimineață o fost complet vin­decată!...» Evident că nu urcase niciun călugăr în seara aia. Săracu' om a dat fuga la moaște și s-a închinat. Iar la sfârșit, îmi zice: «Auzi, taică, să știi că preotu' ăla de aseară cam semăna cu ăsta din icoană, de pe piatră!...». Așa că vedeți, sunt lucruri tainice, cărora e greu să le deslușești tâlcul. Nu-i vorba de fantome, năluciri. Sfinții se «materiali­zează» acolo unde e nevoie de ei. Uneori îi simți lângă tine, îți dau putere. Vă spun, de când sunt aici, am văzut multe. Am văzut orbi care au urcat muntele, pe poteca asta abruptă, pe unde ați venit, fără să aibă nevoie de însoțitor. Am văzut invalizi, oameni care au urcat în cârje și-au coborât pe picioare zdravene. Mi-a rămas în inimă mai ales o bătrânică din Timișoara, care a urcat aici cu nepo­țelul ei de 7 ani. L-a dus în cârcă tot drumul, căci băiatul nu putea merge. În plus, copilul nici nu vorbea, era mut. Sărmana femeie avea peste 70 de ani, abia îl mai putea duce... A stat și s-a rugat la moaș­tele Sfântului Ioanichie, așa puține, câte ne-au mai rămas. Când a dat să plece, am vrut să o ajutăm. I-am spus unui frate să ia băiatul, să-l ducă până devale. Dar femeia a zis: "Nu, părinte, asta e crucea mea!". La un moment dat, de jos am auzit un țipăt puternic. Ne-am speriat, am fugit cu toții într-acolo. Puțin mai în vale, în locul de-i zi­cem «La Rugător», este un fag secular, puțin aple­cat spre prăpastie, ale cărui rădăcini au ieșit din pă­mânt, arcuite. Bătrâna stătea pe o rădăcină din alea, cu capul în mâini și plângea. Plângea râzând cu lacrimi și cu sughițuri. Băiatul se învârtea în jurul ei și-o mângâia pe părul cărunt. Se apleca spre ea și-i zicea, mereu, aceleași cu­vinte: «Nu mai plânge, buni. Buni, nu mai plânge...». Asta s-a întâmplat aici, la Ce­tățuia. Acum patru ani, în septem­brie".