Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Florina Ilis, "Cartea numerilor", Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 574 p.

Încă de la "Cruciada copiilor" (2005) am re­­cunoscut vocația de romancieră, cum nu avem decât foarte puține în literatura ro­mână, a Florinei Ilis. Cărțile ei ulte­rioa­re au confirmat că e romancieră de cursă lungă, capabilă să construiască lumi fictive laborios articulate, să în­globeze documentarul, imaginația și "știința li­teraturii" în narațiuni ample. Să alter­neze virtuoz stiluri într-o albie epi­că să­pată răbdător, cu meandre digresive în aval și în amonte, fără să-și plictisească cititorul. S-a scris despre înzestrarea ei nativă de po­ves­titoare, dar talentul acesta e slujit de o bună cunoaștere a miturilor autohtone și universale, a tehnicilor literaturii moderne și contemporane și de aceea romanele ei voluminoase, fiecare interpretând surprinzător teme mult bătute, au entuziasmat nu doar critica, ci s-au și vândut bine (mă rog, ceea ce poate însemna asta în Ro­mânia, unde câteva mii de exemplare epuizate se numește deja bestseller). Titlul ei cel mai nou, pe care vi-l recomand, trimite la secțiunea omonimă din Vechiul Testament, în care Dum­nezeu îi cere lui Moise să facă un fel de recen­sământ scris al celor două generații de evrei cu care rătăcea prin deșert căutând drum spre Țara Făgăduinței. Trebuia no­­tat fiecare om "după spi­ța neamului, după familiile lor, după ca­sele părinților", pentru a se păstra memoria îna­in­tașilor și astfel a iden­tității comunitare. Flo­ri­na Ilis cuprinde în Nu­merii ei istoria unei familii și a unei co­mu­nități sătești transilvane din zona Crișanei, în­tin­se pe patru generații, de la Marea Unire din 1918 până în postcomunism, în 2018. Adică de la străbunicul Petre Barna, împroprietărit după Pri­mul Război, în care luptase, la gospodarul bu­nic Gherasim, apoi la tatăl Ioachim, ce tră­iește drama colectivizării, și până la urmașii de azi, care recuperează pământul ca să-l vândă. Na­ratorul din această ultimă generație spune istoria de un secol a satului românesc prin oa­menii lui, prin fapte, evenimente și trăiri. Ade­vă­rul celor narate în saga familiei ardelene, ve­rosimilitatea reconstituirii se obțin prin sec­vențe compuse în registre variate, de la ton epo­peic la realism, de la scenariu filmic la trucuri textualiste și de la privire la firul ierbii la pa­no­ramare de sus. Totul din perspectiva unei in­te­ligențe care poate completa prin fabulație go­lurile documentare și care nu e dispusă să sim­plifice complexitatea personajelor ei. Lu­cidi­ta­tea nu împiedică și o infuzie de tandrețe, căci e de presupus că romanciera a valorificat po­veș­tile propriei familii, "spița neamului", în aflarea rădăcinilor identitare. Nucleul îl cons­tituie tatăl și mama, Ioachim și Ana, de la care rizomul se în­tinde spre bunici și străbunici, într-un cons­truct simbolic pentru relația țăranului cu pă­mân­tul. "Punând fiecare personaj să po­ves­teas­că despre sine sau despre ceilalți, am dorit să fac un exercițiu de memorie colectivă și, decu­pând o sută de ani din evoluția ramu­rilor a două familii înrudite, să încerc să arăt ce rămâne în memoria noastră odată cu trecerea timpului. Am înțeles astfel că memoria e inse­pa­rabilă de poveste" - spune Florina Ilis într-un in­terviu. Iar poveștile imbricate într-o arhi­tec­tu­ră atent ca­librată în "Cartea numerilor" scot din uitare "un veac de comunitate" sătească.