ANCHETĂ: Mai primiți Lumina Învierii?

Dia Radu
Ioan Pintea, scriitor, preot

Runcul meu, Ierusalimul meu

Primele imagini despre Învierea Domnului văzute de mine sunt cele pictate, naiv și oarecum grăbit, pe pereții din biserica sa­tului meu. Erau și au rămas ima­ginile cele mai pline de lu­mină. Le-am regăsit, la un mo­ment dat, în­tr-o pictură minunată de Rembrandt, ce înfățișa Învierea. Un Hristos abia zărit, "întrupat" în lumină și dătător de lumină. Se­mănau, într-un fel apar­te, cu lumina soarelui care se re­vărsa în fiecare di­mineață peste casa copilăriei mele. Pictura aceasta, soarele de după dealul Colnic și slujba din noaptea Învierii, ținută de părintele Petru, mai târziu de părintele Ilie, m-au făcut să înțeleg că Lumina este, de fapt, numele Domnului Hristos. Mă impresiona foarte mult reprezentarea Învierii. Pietrele din zidul mor­mântului gol semănau foarte mult cu pietrele din gardul pe care bunicul Vasile îl ridicase în partea dinspre drum, mormântul era asemeni mormân­tului bunicii Sânzîiana, locul îngropării părea desenat după cimitirul din spatele bisericii, iar lumina în care se oglindeau toate era aidoma apei Idieciului, caldă și cristalină.
În lumina aceea a Învierii am văzut pe urmă majoritatea scenelor biblice. Învierea lui Lazăr și mormântul lui păreau câteva stânci năpădite de sălcii din Râpa în care mă jucam, intrarea în Ie­rusalim - o vedeam pe partea dreaptă, cum in­tram în sat, o răstignire care există și azi, cioplită în lemn, de Pipău. Până și printre oamenii din apro­pierea Mântuitorului, pictați în naos, dam peste chipuri care semănau grozav cu mătușile mele și cu unchii mei. În mintea mea de copil, biserica era o prelungire a satului meu, cu sufe­rințele și bucu­riile lui. Până și Iisus avea parcă înfățișarea cuiva dintr-un neam de-al nostru, nu prea îndepărtat, poreclit "de-al sfinților". Mă întrebam mereu cum de oamenii și sfinții pictați pe pereții bisericii erau la chip ca și runcanii mei. De ce locurile pictate, drumurile prăfuite ale Țării Sfinte, Iordanul, Grădina Ghetsimani, stânca în care era înfiptă crucea aducătoare de viață, aveau toate înfățișarea celor din satul meu?
Slujba Învierii era momentul suprem în care toate cele pe care le observam și le interogam de-a lungul zilelor le înțelegeam cu adevărat. Cuvin­tele părintelui: "Veniți de luați Lumină!" și salutul "Hristos a Înviat!" sunt cele mai tari și mai de ne­uitat cuvinte pe care le-am auzit în copi­lăria mea. Ele veneau ca un răspuns de­plin și de­finitiv dat întunericului de dina­inte de aprinderea luminii. Nu înțele­geam atunci de ce noap­­tea aceea tainică și luminată era numită Noaptea Învierii. Am înțeles mai târziu... din cărțile de teologie, din cărțile de literatură bună și ziditoare. Din pro­pria-mi viață. Din răspunsul dat de către doamna Monica Pillat lui Vasile Bănescu într-o carte re­centă, fascinantă: "Imaginația speranței": "Întunericul este o experiență pe care trebuie s-o traversăm, ca să găsim lu­mina".
În Rusalimul meu de pe Idieci, lumina nu se aducea de departe, de peste mări și țări, cum se face azi. Ea venea, pe nevăzute, direct din altar, unul dintre cerurile bisericii noastre, grație rugă­ciu­­nilor părintelui. Cu lumina aceasta ne-am lu­minat și casele, și sufletele. Îmi aduc aminte cum la în­conjurarea bisericii și, mai ales, la ieșirea din bi­serică, ne străduiam cu mâinile împreunate să pro­tejăm flacăra lumânării să nu se stingă, și flacăra, aceeași flacără ca la Ierusalim, nu ne ardea. Îi văd și acum pe consătenii mei mergând încet, în tăcere, cu lumânările aprinse, strălucind în noapte, ca niște mici oglinzi, fixate pe turtițele cumpărate de mama Floare, din târg de la Nă­săud.
Aș putea spune, precum Marin Preda: "Aven­tura conștiinței mele a început..." într-o noapte de Înviere, când, dintr-odată, am înțeles că exist cu adevărat și că lumea are un Dumnezeu. Un Dum­nezeu milostiv, bun, iertător, care își trimite lu­mina, greu de priceput la mintea omului, până și în acest sat de pământ și de iarbă, unde mașinile ajung rareori, trenurile îl ocolesc, iar despre avioa­ne și elicoptere nici nu poate fi vorba.
Amintirile mele nu se sting. Sunt ca niște lumini, de Paște răsar în mintea și în inima mea instantaneu. Nu concep înțelegerea Învierii fără aces­te aduceri aminte. Am văzut Ierusalimul târziu, m-am închinat în Biserica Învierii de mai multe ori, am intrat în mormântul Domnului de câteva ori, am ci­tit tratate teo­lo­gice complicate și, de fiecare da­tă, am fost emo­ționat, impre­sio­nat și copleșit. Dar nimic nu se com­pară cu Ie­rusalimul din su­fletul meu. Ca să înțeleg ritua­lu­ri­le, teologiile înal­­te, lumina care vine de de­parte de la Ie­ru­salim, am nevoie de datele Învierii de la Runc.
Iar faptul că acuma sunt preot și că îi chem în noaptea de În­vie­re pe semenii mei să primească lumină e un privilegiu. Pri­vilegiul de-a sluji și privilegiul de-a fi împreună cu ei. Sunt un serv. Cuvintele pe care le rostesc nu sunt ale mele, sunt ale Domnului. Ca să le transmit, trebuie să primesc lumină în primul rând eu, ca să pot, nu numai în noaptea Învierii, ci și în zilele care urmează, fără lumânări sau can­delabre, să o ofer cu inima deschisă și ce­lorlalți. E vorba, poate, și de lumina din Lumină, de lumina dobândită. Acea lumină primită ca dar, pe deasupra, în copilărie, la Runc, din partea casei. A Casei Dom­nului, desigur!


Sorin Lavric, filosof
"Vino, amărâtule, și ia lumină!"


Am în minte o slujbă de Înviere din Valea Sălciilor, un sat din județul Buzău, aflat în apro­piere de mânăstirea Ciolanu. Era la începutul anilor 2000, Paștele căzuse de­vreme, iar aerul nopții avea țepi. Am pornit înfofoliți spre bi­sericuța aflată pe culmea dealului, iar povârnișul pe care l-am urcat anevoie, într-un întuneric pe care cerul acoperit de nori îl sporea și mai mult, mi-a strecurat în suflet senti­men­tul că mă pedepsește cineva. Nu-mi ardea de nici un ritual la miez de noapte. În curtea bise­ricii ne-am adunat vreo zece oameni, toți zgri­buliți, așteptând cu înfrigurare ieșirea preotului. Din casă plecasem două familii, dar numai la insistențele gazdei, care ținea morțiș să înde­pli­nească oficiul de aprindere a lumânărilor, pe când eu, zidit într-o comoditate de orășean, aș fi dat orice să rămân în căldura camerei. Mai mult tras decât împins, am urcat dealul, și acum pri­veam cerul aco­perit, din care nici o stea nu răzbătea până jos. Urcușul și frigul îmi dăduseră sen­zația unui nau­fragiu la care con­simțisem din po­li­tețe, și tot ce-mi do­ream era să mă în­torc cât mai repede la un pa­har de vin. În preajma bisericii nu erau felinare sau stâlpi electrici, iar gazda, cunoscând îm­prejurările preca­re, luase o lanternă sub a cărei lumină ur­casem povâr­ni­șul.
Au urmat cam zece minute de aș­teptare, în care am fiert pe dinlăuntru drojdia frustrării. Ce Dum­nezeu cău­tam eu acolo, în vâr­ful unui deal, tremu­rând de frig și mestecând gânduri negre? Treptat, nă­duful așteptării s-a transformat în re­sem­nare: dacă tot eram acolo, măcar să nu-mi îngreunez clipa. Am început să privesc alandala pereții bisericii, iarba de pe jos, năframa de pe capul femeilor. Nu uit până azi lemnul scorojit din care era făcută troița din curte. Era un lemn înnegrit, parcă trecut printr-o baie de smoală. Și atunci s-au deschis ușile, preotul însoțit de doi cântăreți s-a oprit în mijlocul curții, femeile l-au înconjurat și a urmat îndemnul "Veniți de luați lumină!". În negura acea friguroasă, cuvintele acelea au căpătat izbitor un tâlc direct, parcă îmi fuseseră adresate mie, nemernicul de orășean comod, care fiersese în oala opărită a așteptării înveninate, pentru ca acum, ca sub o lecție di­vină, să simt că așteptarea luase sfârșit și că o mână de ajutor îmi venea în întâmpinare. "Vino, amărâtule și ia lumină și lasă deoparte acreala!" - așa îmi sunaseră în urechi cuvintele preotului. Atunci am intuit îngustimea de conștiință în care îmi petrecusem ultimele minute, un soi de adâncire mocnită într-o baltă de ranchiună, pen­tru ca acum, sub cuvintele preo­tului, ceva în mine să se lumineze în chip ne­așteptat. Am des­chis ochii și năframa femeilor intonând Hristos a înviat din morți căpătase tenta unei binecu­vântări. Până și lemnul smolit al troiței mă privea prietenos, cu o duioșie venită din pă­mânt. Au urmat două-trei minute de ușurare totală, cu vocile de femei îngândând acordurile cân­te­cului. A fost singura dată când, la mijlocul nopții, cântecul acesta mi-a modificat starea lăuntrică până la a uita de frig, negură și gânduri negre. De atunci, nu-mi place Hristos a înviat din morți, decât dacă e cântat de fe­mei. Notele înalte ale timbrului fe­minin se potrivesc de minune pe sen­­sul de transfigurare pe care îl îm­păr­tășesc cuvintele. Când am coborât povârnișul, un balast de ranchiună lăsasem în urmă, iar în minte îmi clipoceau tresăriri bizare, parcă aș fi întrezărit cu coada ochiului o firidă prin care ceva din taina învierii ajun­sese până la mine. Era ca o euforie senină coborând în adâncul meu. Când peste ani am citit mărturia preotului Liviu Brîn­zaș, care descrie în Raza din catacombă, cutre­murul de euforie pe care l-a trăit la 600 de metri sub pă­mânt, la mina Cavnic, când, în noaptea Paștelui din 1953, deținuții au cântat Hristos a înviat din morți mi-am dat seama că eu trăisem în mi­niatură ceea ce el trăise din plin: o scuturare din ră­runchi când, într-o împrejurare silnică, ești ri­dicat deasupra condiției de ins chinuit.


Liliana Ursu, scriitoare
Poveste despre "Lumina Învierii"


Azi voi povesti Lumina Învierii prin câteva fericite întâmplări ale vieții mele. Drept călăuză voi alege această lumină harică, trăită în noaptea cea mai sfântă din an și dăruită nouă de Fiul lui Dumnezeu, Cel răstignit și înviat, "Cel ce Te îmbraci cu lumina ca și cu o haină", cum spune atât de frumos Psalmul 103.
Am ales locuri și locuiri, ființe și biserici ortodoxe atât de depărtate în spațiu, dar atât de apro­piate în duh, purtătoare de nădejde, de bucu­rie, de iubire. E vorba de Nazareth, de Louisville, Kentucky, de Tallin. De preoții Alexander și George, dar și de frumoșii anonimi și anonime ce și-au grădinărit frumos viața după ce au descoperit și urmat Lumina Învierii, înmulțind-o și dăruind-o și celor din jur, sătui cu toții de micile veșnicii cu care ne îmbie lumea.
Eram la biserica ortodoxă a Bunei Vestiri, la Nazareth, într-o noapte doldora de stele și de speranțe, din "Galileea nea­mu­rilor", când toți, greci, români, ruși, sârbi, arabi ortodocși, ame­­ricani, așteptam Învierea Dom­nului Iisus Hristos, ca să luăm lumină, să ne curățim su­fletele cu harul ei. Să căpătăm și noi înfierea cea de Sus.
Eram înconjurată mai ales de femei, de românce în majo­ritatea lor, sosite din întreaga Galilee, și de la Haifa, și de la Tel Aviv. Veniseră cu autobu­zele de linie după o zi de muncă grea și dimi­neața trebuiau să fie iar la muncă, dar această noapte le aparținea doar lor și sufletului însetat de Hristos, de adevăr, de mântuire. Se rugau pen­tru părinții, copiii, soții rămași acasă. În această noapte le-am văzut ca pe niște Mironosițe adu­nate în jurul Lui. Scut vieții, scut jertfelniciei. În aceeași noapte, când deja mijeau zorii, le-am văzut grăbind spre autobuze, întorcându-se la modestele lor încăperi de împrumut, ferind cu atâta grijă în palmele lor muncite Lumina Învi­erii, dar cu chipul iluminat de o fericită lumină. Una dintre ele mi-a șoptit: "Știți, pentru noi, cele aflate atât de departe, Învierea e în­toarcerea ACASĂ".
De la Nazareth în America, la Louisville, Kentucky, la biserica ortodoxă Sfântul Ar­hanghel Mihail. Biserica e în afara orașului. E o biserică ridicată în 1935. Mare, frumoasă, îmi amintește de biserica de acasă, Sfântul Elefterie. Mă simt acasă. Aici slujbele, cântările stranei, icoanele, toate îmi redau pacea sufletească și mă fac să uit cât de departe sunt de ai mei, dincolo de un con­tinent și de un ocean. Dar simt cum rugăciunea mea se unește cu a celor din jur, căpătând forță și o neabătută verticalitate. Și, ase­meni lui Samuel, șop­tesc: "Vorbește, Doam­ne, robul tău te ascultă". Slujesc patru preoți, doi dintre ei aflu că sunt medici - un chirurg și un anestezist indian convertit la ortodoxie și preot celib, ambii cu studii teologice la Saint Tihon și Saint Vladimir. Dimineața la 6 sunt aici, la biserică, să slujească Utrenia și Sfânta Litur­ghie. Apoi merg la spital unde operează, seara slu­jesc Vecernia, iar sâmbăta seara spovedesc. "Sunt doctori și de suflete", cum spune cu un zâmbet frumos Părintele paroh Alexander, un vestit duhovnic, cu fii duhovnicești în întreaga Americă.
Învierea slujită cu atâta revărsare de suflet de acești patru Părinți americani mi-a pus la inimă un îndemn și mai puternic, cel al Sfântului Apos­tol Pavel: "Umblați ca fii ai luminii, pentru că roada luminii este orice bunătate, dreptate și adevăr".
Și în încheiere, un popas la Tallin, unde cândva o poetă îmi mărturisea despre tatăl ei, bo­tezat la bătrânețe, în urma unei slujbe de Înviere. "Știi, tata era profesor de armonie la Conser­vator, dar viața lui lăsa mult de dorit, sta sub semnul dezordinii morale. Ateu convins, își ză­vo­râse ușa sufletului cu lanțuri grele. Până într-o zi, când fratele lui l-a implorat ca măcar la bă­trânețe să dea binețe lui Dumnezeu. Și a acceptat să vină doar o singură dată la biserică, la Înviere. Au ales să meargă la o smerită biserică de lemn, ortodoxă, de la malul Mării Baltice. După acea noapte, s-a întors acasă fericit, ferind în căușul pal­melor lumânarea cu "cea mai me­lo­dioa­să lumină". A cerut botezul fiindcă "abia așa pot să mă numesc cu adevărat profesor de armonie."


Adrian Popescu, scriitor
Coroanele cireșilor se făceau mai albe


Nu voi uita niciodată atmosfera de bucurie sacră a nopților de Înviere. Ceva tot a rămas în fie­care dintre noi, din copilul care, de Paști, privește ui­mit mulțimea de oameni mari, sfi­oși și reculeși, în curtea unei bi­serici de sat, în Bucovina, la Po­jorâta sau în Maramureș, la De­sești. Sau dacă vrem la Ieud, unde bise­rica veche și cimitirul stau alături, cum e și în viață, moartea și În­vie­rea sunt mereu nedespărțite. Cum nu prea mulți credincioși încap în naos, unii își lipesc urechea de pereții de lemn în­negriți de fumul lumânărilor și de timp, și vi­brea­ză melodios împreună cu glasurile care proclamă "Cristos a înviat!". Amin­tiți-vă fiecare nopțile voas­tre de Înviere, de-a lungul anilor, și recu­noașteți că nu le puteți uita. La Liturghia solemnă de Paști am trăit noi clipele cele mai bogate în minuni inexplicabile, dar simțite ca reale. Din parte-mi, păs­trez ca pe un lucru prețios în me­morie scenele sacre ale nop­ților de Înviere din Clujul anilor 60/70, când curtea lăcașului sfânt de pe strada, ce nume potrivit, Bi­sericii Ortodoxe, se umplea de oa­meni de la Clinicile din apro­piere. Pro­fesori universitari din generația interbelică, le știu nu­mele, stu­denți mediciniști, artiști, labo­ranți, surori, asistente, medici ris­când să fie "notați", mecanici de la cazanele de în­tre­ținere... lume simplă, majo­ritatea, spon­tană, directă, spu­nându-ți cu emo­ție "Cristos a înviat!".
Coroanele cireșilor se făceau mai albe, la Bi­se­rica din Deal, cum i se spunea lă­ca­șului de în­chi­nare de dinaintea construirii, după Marea Uni­re, a Catedralei ortodoxe . Un fel de parașute des­chise, îmi ziceam, apoi, iarba crudă, mi­rosul de sevă, lumânările ferite de vânt în că­ușul mâinilor, dar și de ochii unora. Lumina care risipise întune­ricul morții dusă acasă.
Zilele de Înviere de după 1989 mi le amintesc iar foarte clar, lumânările de lângă statuia lui Matia Corvin, noaptea ce părea de vară deplină, solidaritatea fiecăruia cu fiecare, lucrurile din jur acoperite parcă de o pulbere luminiscentă. Ceva miraculos, supranatural, un semn al Învierii dină­untru și din afară.
Prima mărturie că Isus nu este în mormânt le-o aduce apostolilor Maria Magdalena. Vestea că în­geri pe câmp îi cântă slavă lui Dumnezeu ne-o aduc, la Crăciun, primii, niște păstori. Mereu, aproa­pe me­reu, veștile esențiale ți le aduc cei la care te aștepți cel mai puțin. Sufletele curate, sim­ple, mo­deste.
După Înviere, Cristos se coboară întâi în iad, la Adam și Eva. Îmi place icoana unde El îi smu­cește puțin de încheieturile mâinilor pe cei doi părinți ai umanității, salvându-i, salvându-ne, cum tragi un om, pe cale să se înece, dintr-o bulboană. Așa vedeam eu icoana Învierii, la prima biserică, din Deal, unde mergeam, copil. Nimeni nu-i obli­gat să creadă că Nazarineanul născut din Fecioară a înviat. Eu sunt sigur. Vă spun, de aceea, Cristos a înviat!

Foto: Părinte PANTELIMON ȘUȘNEA