Pilotul Marii Uniri

Ion Longin Popescu
Sărbătorim Centenarul Marii Uniri și de-a lungul anului 2019.

De această dată, amintim un nume uitat: numele aviatorului Vasile Niculescu, născut la Fălticeni, în 1891. După cum aflăm din ziare, la 23 no­iem­brie 1918, curajosul luptător anti-sovietic zboară, la -40 de grade, deasupra Carpaților, și duce unioniștilor din Consiliul Național Român aflați în Ardeal, documente importante din partea gu­vernului de la București. Avionul Farman 40, pi­lotat de Vasile Niculescu și Vasile Precup, aterizează pe Câm­pia Libertății din Blaj, cu scrisoarea Primului Mi­nistru Ion I.C. Brătianu, în care acesta își exprimă dorința de unire. Un zbor istoric, ordonat și de Marele Cartier General Român, ale cărui documente vor fi hotărâtoare pentru convocarea Marii Adunări de la 1 Decembrie. Într-o carlingă deschisă, pe un ger cumplit, cei doi eroi au înfruntat văzduhul, cu fețele acoperite și cu trupurile înfășurate în haine groase, reușind să ajungă la destinație în două ore și 15 minute. De la Palatul Mitropolitan, unde au fost primiți cu entuziasm, piloții au fost invitați la res­taurantul "Patria", la o ședință festivă. Președintele Con­siliului Național Român din localitate, Vasile Suciu, i-a rugat pe cei doi să înștiințeze autoritățile de la București că nu există nici o îndoială: Transilvania se va uni cu Țara. Ca dovadă, a doua zi, la plecare, au primit și răspun­sul scris, prin care era consemnat cel mai important eve­niment din istoria României. Un fapt care ar fi meritat acordarea unui ordin militar locotenentului Vasile Nicu­lescu. Din păcate, la fel ca astăzi, politicienii au uitat cinstirea eroului aerului, neacordându-i nici o atenție. Cu toate că își va continua misiunile militare, Niculescu a dispărut din interesul vieții politice. A fost scos chiar din manualele de istorie. Singura răsplată i-a fost acordată de Casa Regală, în anul 1923, când a fost avansat la gradul de căpitan, pentru eroismul lui pe frontul din Transnistria. În 1926, cariera sa de pilot militar a luat sfârșit. Cu toate că zborul i-a fost înscris în istoria și în analele întregirii neamului românesc, foarte puțină lume își mai amintea de el. I-a făcut dreptate un alt aviator erou, din Tecuci, Andrei Popovici, care i-a scris, în 1961: "Zborul Domniei tale la Blaj rămâne înscris în istoria și în analele în­tregirii neamului românesc. Camarazii tăi zburători te-au așezat pe cel mai înalt punct al unei întreprinderi zbu­rătorești din războiul cel mare și sfânt". În 1967, scrii­torul Ionel Pop, nepotul lui Maniu și membru al Consi­liului Național Român Central, adăuga: "Nu-mi lipsesc câteva lacrimi din ochii obosiți, mult stimate dom­nule locotenent aviator. Nu se uită marile fapte ale unui zbu­rător-erou. Le uită numai politicienii. Iar dumnea­voastră ați contribuit din plin la Marea Unire". După armată, avia­torul a devenit ceasornicar și a murit, la 89 de ani, la Rădăuți. În 2018, a fost onorat cu titlul de cetă­țean de onoare post-mortem al Bacăului. Au trecut o sută de ani. Îți mulțumim, și noi, căpitane!