Un moment de răscruce

Toma Roman
Alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai a.c., au căpătat, în România, o semnificație mult mai largă decât un eveniment electoral obișnuit.

Prezența la vot, destul de scăzută la trecutele sesiuni de alegeri europene, indica faptul că românii nu erau foarte inte­resați de reprezentarea într-o instituție situată departe de malurile Dâmboviței. În 2019, aceste alegeri au devenit, brusc, extrem de importante. Toate partidele, de la cele mai mari, la cele care abia se lansează sau se relansează pe scena politică, își asaltează electoratul țintă și încearcă să atragă, prin orice mijloace, noi susținători. În acest context, se pune problema cauzelor care au generat activarea atât de masivă a actorilor politici din România. De­vansând alegerile prezidențiale din toamnă, europar­lamentarele sunt, evident, un "barometru" al intențiilor de vot pentru funcția supremă în stat. Pe fondul polari­zării accentuate a societății românești, ele dau un indiciu asupra orientărilor ideologice ale acesteia. Chiar mai mult decât atât, ele dezvăluie schimbările care s-au pro­dus în societatea noastră în ultimii ani, nivelul ei de integrare în uniunea continentală, pozițiile ei față de miș­cările politice și economice de care aceasta este marcată. Diaspora românească (cea mai mare din interiorul UE) are și ea un rol major, românii din țările-gazdă dorind să se știe reprezentați în Parlamentul Uniunii de politicieni care le apără interesele. Bătălia dintre curentul integrator și cel suveranist (care și-a mărit ponderea, mai ales în Estul continentului) îi afectează pe toți și îi mobilizează să se pronunțe într-o măsură mai mare decât în trecut.
Europarlamentarele din România au însă o semnificație mai largă și pentru că, dincolo de orientarea alegătorilor spre un curent vizând creșterea integrării continentale și a asumării setului de valori al democrației occidentale sau, dimpotrivă, spre suveranismul secesionist, ele dez­vă­luie tipul de statalitate spre care aspiră cetățenii țării. De doi ani și jumătate, de când au preluat guvernarea, PSD și ALDE, sprijinite interesat de UDMR, au căutat continuu să schimbe structurile instituționale ale statului român, modificând relația de echilibru între puterile care îl definesc. Constituția țării, adaptată cerințelor partici­pă­rii la marile organizații internaționale ale momentului, UE și NATO, prevede o separație funcțională între puterile le­gislativă, executivă și judecătorească, controlul reci­proc dintre ele evitând excesele uneia sau alteia. Înainte de 1989, politicul domina, prin executiv, celelalte două centre de putere socială. Ca să fie admisă în cele două or­ganizații, care îi garantează granițele teritoriale și stabi­li­tatea economică și socială, România a trebuit să accepte separarea și controlul reciproc al puterilor statu­lui, îm­preu­nă cu valorile și principiile de guvernare occi­dentale, care fac - prin transpunerea lor în modele com­por­ta­mentale - predictibilă și sigură viața cetățenilor. Sub comuniști, dictatura politicului făcea posibil arbitrariul celor ce dețineau puterea. Lipsa libertăților cetățenești a fost compensată prin nepotism și corupție, transformate în mijloace de asigurare a mobilității și ascensiunii socia­le. România comunistă a fost grav afectată de aceste for­me de supraviețuire socială, devenite endemice pe fon­dul penuriei și al crizei tot mai accentuate a "economiei socialiste". Răsturnarea dictaturii comuniste, de după 1989, părea a schimba situația.
Instalat la putere după alegerile din 2016, PSD-ul (au­to­proclamat partid socialist european și modern), anunța că aduce bunăstarea românilor prin generoase creșteri de venituri individuale și, în același timp, bunăstarea țării, prin propunerea unor "mari proiecte" de investiții, care trebuiau să fructifice creșterea economică. S-a vădit, însă, imediat, că promisiunile electorale erau "perdele de fum", destinate mascării tentativei de a supune puterea judecătorească voinței arbitrare a liderilor partidelor ce dețineau deja puterea legislativă și executivă. Dragnea și Tăriceanu, șefii PSD și ALDE, având ambii probleme penale, au "utilizat" discreționar averea și bunurile sta­tului. Exemplul "șefilor" a fost preluat, "natural", și de subor­donații lor. Drept urmare, de doi ani și jumătate, statul român este scena unei bătălii împotriva Justiției, bătălie menită să le asigure impunitatea celor interesați, "albirea" lor și chiar onorabilitatea față de partenerii străini. Reacțiile societății civile (care a sperat mereu la integrarea României în Occidentul modern) și ale UE și NATO (la care România a aspirat și în care a fost, destul de greu, admisă) nu au întârziat să apară. Dezvăluirea intențiilor celor doi lideri PSD-ALDE cu probleme penale și stoparea încercării lor de a subordona dintr-o lovitură Justiția, i-a împins la alinierea la curentul suve­ranist din UE, prin afișarea unui naționalism antieuro­pean accentuat (cu lozinci însușite de la comuniști împotriva Occidentului) și, concomitent, la preluarea în forță a tuturor instituțiilor statului, pentru a putea reprima împotrivirea societății civile. 10 august 2018 a fost, din această perspectivă, un exemplu de abuz al puterii împotriva cetățenilor, tot așa cum răspunsul "suveranist" al premierului de paie, Viorica Dăncilă, la scrisoarea a doisprezece ambasadori din UE, împotriva adoptării unor modificări ale codurilor Justiției prin OUG, a fost un exem­plu de naționalism găunos și formal. UE și NATO (prin "vocea" SUA) au condamnat asaltul împotriva Jus­ti­ției, știind că un stat cu lideri corupți poate trăda oricând interesul comun al membrilor săi.
PES (partidul socialiștilor europeni) și ALDE (gru­parea liberală din PE) au anunțat sancționarea (ce poate merge până la excludere) a omoloagelor lor românești. PSD și ALDE (din România) vor să demonstreze că românii le acceptă "obiceiurile" și că-i susțin în demersul lor antijustiție. De aceea, votul la "europarlamentare" este esențial pentru puterea de aici. O înfrângere a lor, prin prezența masivă și conștientă la vot a cetățenilor, va arăta că România vrea normalitate (în sensul democratic, occidental) și va declanșa un "efect de cascadă". 26 mai 2019 este pentru România un moment de răscruce.