Un centru iradiant al artei: Râmnicu Vâlcea

Valentin Iacob
- De necrezut cum unele orașe din țară, considerate provinciale, au devenit, prin forțe și inițiative locale, adevărate zone de excelență artistică -

Primăvara aceasta am ajuns într-un ținut binecuvântat. Mânăstiri și biserici vo­ie­vodale vechi îmi răsăreau în față la tot pasul, cățărate printre dealuri și munți, într-o con­centrație de frumusețe și de credință născătoare de mare emoție. Eram în Vâlcea, acolo unde tradiția brâncovenească trăiește și azi în biserici și în casele vechi țărănești, cu pridvor. Un spirit nobil, de prețuire a cul­tu­rii, face ca în Vâlcea, această "Tos­cana a Ro­mâniei", cum a fost nu­mită, arta plastică și pictura să fie și astăzi la ele acasă. Muzeele din Râmnicu Vâlcea sunt pli­ne de picturi și de sculp­turi de valoare, iar în expozițiile și în tabe­rele de creație de pe tot întinsul preafrumosului ținut de pe Olt - pictori și sculptori români de elită vin duium și lasă în urma lor splendide opere de artă vizuală contem­po­rană. De aceea vă propun să descoperim împreună, așa cum am des­coperit-o și eu, strălu­cirea artei vâlcene. Și care a făcut din Râmnicu Vâlcea un nou pol al cul­turii românești.

Casa Simian

Ghidul meu printre frumusețile de ieri și de azi ale artei din Râmnicu Vâlcea a fost domnul Gheorghe Dican, pictor legat și prin naștere, dar și printr-o dragoste neostoită, de aceste locuri. Gheorghe Dican este unul dintre cei mai impor­tanți pictori ai României, vicepreședinte al Uniunii Artiștilor Plastici din București, omul care a condus și a ridicat mulți ani arta vâlceană.
L-am rugat pentru început să mă călăuzească la o clădire emblematică din Râmnicu Vâlcea. Casa Simian, care a devenit de ani buni Muzeul de Artă al orașului. La câteva minute de mers pe jos din centrul urbei, nu a trecut mult și, ascunsă puțin de copacii abia înfrunziți, ni s-a arătat o clădire cu alură aristocratică. De cum am intrat, o atmosferă îmbinată cu un anume mister ne-a învăluit. Casa Simian te cheamă la visare, cu gân­dul la vremuri de mult apuse, iar frumu­sețea ta­blo­urilor și a sculpturilor realizate de mari ma­eștri români, așezate pe pereți și prin sălile largi - nu face decât să-ți sporească această dulce, indicibilă nostalgie.

- Cine sunt cei care au ridicat casa aceasta atât de frumoasă, d-le Dican?

- Au fost o familie de ardeleni, originară din Săliștea Sibiului, înrudită cu alte familii mari din Mărginimea Sibiului, care au dat țării oameni de elită. Ca de pildă cu familia istoricului Ioan Lu­paș, sau cu aceea a doctorului și profesorului Ho­ciotă. Siminenii au fost la fel ca mulți alți ardeleni care au venit în Vechiul Regat din motive reli­gioase, pe vremea imperiului Austro-Ungar. Ener­gici, harnici, cultivați și inteligenți, au ge­nerat prosperitate. Proprietarii Casei Simian, care azi adăpostește Muzeul de Artă Vâlcea, au fost între războaie proprietarii Fabricii de Piele din Vâlcea, care a fost vestită în toată România, iar fa­milia lor a scris o bună parte din istoria orașu­lui.

- Știți istoria casei?

- În 1940, Nicolae Simian și soția lui au cum­părat o vilă mai veche, ce aparținuse boierilor Ote­teleșanu. Pe locul ei, a fost ridi­cată actuala casă. Dar nu oricum! Simienii l-au tocmit arhitect pe Gheorghe Simotta, o figură celebră a arhitecturii românești interbelice, profesor la Facultatea de Arhitec­tură din București. Îmi imaginez cum a început totul. Stăpânul casei, im­pozantul domn Nae Simian, fibră de țăran ardelean, scund și în­desat la statură, dar om in­teligent și ener­gic, sta la gura șemineului și trăgea tacticos din pipă, cu gândul la afaceri și cu ochii ațintiți la Tița, fru­moasa sa soție. Înaltă și subțire, ea tocmai îi povestește arhitectului despre călătoria făcută în Italia, care îi lăsase amintiri speciale. La Veneția, în piața San Marco, văzuse un mic palat cu o curte interioară deschisă, fru­musețea ei îndemnând-o pe Tița Simian să îi ceară arhitectului să le facă și lor o casă deo­sebită. Așa a răsărit această vilă sveltă și grațioasă, ca un abur mediteranean. Curtea ei interioară, clădită întocmai cum și-a visat-o Tița, a fost și a rămas o întoarcere în timp. Dar casa Simienilor exce­lează și prin frumusețea de­taliilor. O sufragerie uriașă te întâm­pină de cum ai intrat. Este tăiată de un mare arc. Apoi urmează tot soiul de sur­prize, care de care mai ele­gante: șe­minee, abside, basoreliefuri tăiate cu răb­dare de vechi meșteri ger­mani. Ei bine, în casa aceasta, Tița Si­mian, ur­mașa ciobanilor sălișteni, cânta la pian și organiza agape pentru proti­pen­dada ora­șu­lui. Asta, când nu lua lec­ții de călă­rie în sudul Franței.

Neprețuite valori românești

- Ce soartă a avut Casa Simian sub comuniști?

- Din păcate, Siminenii nu au avut mult timp să se bucure de casa lor. În 1947 au fugit în Argentina, de unde nu s-au mai întors. Prin anii '70, Si­mienii au trimis o scrisoare unor prieteni din Vâl­cea dezvăluindu-le că undeva, în podeaua casei, au rămas ascunși de ei mulți cocoșei de aur. Dar scrisoarea a fost deschisă de securitate, iar năpasta a curs repede. Cei cărora le era adresată au fost arestați și securitatea a căutat, a găsit și a confiscat cocoșeii de aur ai Simienilor. Din fericire, casa a scăpat de buldozerele co­mu­niste, iar în anii '50, a devenit o Secție de Artă a Muzeului Județean Vâlcea. Începutul colecției ei a fost făcut de o donație a unor oameni inimoși și îndrăgostiți de artă. După primul război mon­dial, donația Capelleanu a îmbogățit peisajul ar­tistic vâlcean. Paul Capelleanu provenea dintr-o veche familie din Râmnicu Vâlcea. Licențiat al Facultății de Drept, pleda cauzele artiștilor mari din epocă, când aveau probleme cu justiția. Și primea în schimb tablouri. Astfel s-a constituit acea primă colecție vâlceană remarcabilă.

- Și apoi?

- După 1968, Secția de Artă a Muzeului Ju­dețean din Vâlcea a luat avânt. De la 300 de lucrări de artă, patrimoniul Casei Simian a cres­cut repede, prin donații, cumpărări și trans­feruri. Azi, Casa Simian are o structură clară. O sală este dedicată icoanelor, iar restul de săli sunt pli­ne cu artă românească. 3.500 de opere de artă modernă românească și sute de icoane pe lemn și pe sticlă sunt adăpostite aici. Sculptori de primă mână: Gheorghe Apostu, Oscar Han, Ion Irimescu, Ovidiu Maitec sau Costel Badea... dar și mari pictori ca Gri­gorescu, Pallady, Pe­trașcu, Ressu, Ion Gheor­ghiu, Ion Bițan, Florin Niculiu, Piliuță sau Sabin Bălașa. Casa Simian are o sală Țu­cu­lescu, dar și o do­na­ție importantă și nouă, de milioane de euro, făcuta de un fiu al Vâl­cei.

- Se fac expoziții în acest templu al arte­lor?

- Desigur, mai ales că în anii '70, Casa Si­mian a fost ușor mo­dificată, fiind obținute săli de artă moderne. În 2010-2012, simultan cu amplele lucrări de reparații, s-a modernizat și be­ciul, care s-a transformat în ga­leria "Sub-sol". Și astfel, în curtea interioară a elegantei Ca­se Simian, în această curte ra­finată și deschisă cu un havuz în mijloc, așadar - se organi­zează vara expoziții de artă contem­porană. Pe când iarna, în spațiul cu totul aparte al galeriei "Sub-sol", organizăm expoziții de artă contemporană mai noncon­for­mistă. Astfel, am făcut tot soiul de expoziții cu artiști buni din Vâlcea, pentru care am luat și premiul Uniunii. Vâlcea este un magnet pentru pictori, pentru că muzeul din Casa Simian le oferă spații de expoziție extrem de interesante.

- L-ați lăsat la urmă pe Ho­ria Bernea, unul dintre cei mai mari pictori ro­mâni moderni.

- Într-adevăr, în ultima sală a Casei Simian este o lucrare a lui Horia Bernea din ciclul său "Po­iana Mărului", iar colecția noastră are aproa­pe zece lucrări ale pictorului. Noi avem lucrări de Bernea și la Costești, în Colecția Bălintescu. Acest Bălintescu a fost prieten cu Horia Bernea, dar și muzeograf la Muzeul de Artă din Râmnicu Vâlcea, la Casa Simian. De la Horia Bernea, d-l Bă­lintescu a cumpărat sau a primit destule tablo­uri. Toată colecția lui a donat-o Casei Simian, cu condiția ca să fie expusă la Casa de Cultură din Costești, de unde era el. În ce privește tabloul cu merele, din ciclul "Poiana Mărului", este una dintre cele mai importante lucrări ale lui Horia Bernea și ale picturii românești.

Provincia transformată în capitală

- Să vorbim acum și despre arta vâlceană de azi și despre ex­plozia ei uimitoare din ulti­mul timp. Și o să încep chiar cu dvs. Cum v-ați format ca pic­tor?

- Eu sunt vâlcean, născut la 15 km de Mânăstirea Horezu. Iar Horezu a fost orașul copi­lăriei mele. O copilărie marcată de doi oameni. Mai întâi a fost tatăl meu, care picta troițe. Mie, copil fiind, mi se părea o ocupație uluitor de frumoasă. Așa că am făcut și eu troițe o perioadă. Pictam cruci, care în Oltenia se pun la poartă și pe la răscruci, cruci de apă și cruci de aer, cum le spun oa­menii. Și mă duceam de fiecare dată cu tata și-l însoțeam atunci când se sfințeau troițele. După aceea, al doilea om pro­vi­dențial pentru mine a fost unchiul meu. Era absol­vent al Institutului de Artă Nicolae Gri­gorescu și un om extraordinar, care m-a iubit și m-a înrâurit la fel de mult. Iar liceul l-am făcut la Pitești, la Liceul de artă, unde am avut șansa să-l am ca profesor pe Sorin Ilfoveanu. Și cu asta am spus tot.

- Și azi? Cum ați ajuns manager al artei vâlcene?

- Azi, sunt de 27 de ani liderul unui grup de artiști vâlceni, constituiți într-o filială a Uniunii. La început, aveam o galerie de artă în centru și doar câteva ateliere. Apoi, am adus tineri și am încercat să ne creem un public de artă, căci eu cred că pentru orice comunitate, important e să-ți creezi un public fidel. Noi, pictorii, îi invităm pe scriitori și ne simțim bine cu ei, scriitorii ne invită pe noi, muzicienii,la fel. Este o emulație extrem de stimulatoare. Am mai făcut și lansări de carte în interiorul ga­le­riilor de artă, cu concerte și reci­taluri. Efectul? La Vâlcea, Uni­unea noastră are azi trei galerii de artă, și fiecare cu câte o pianină. La ele cântă în mici recitaluri tineri artiști pasionați. Așadar, noi ne că­utăm publicul. Știm că publicul s-a de­păr­tat de actul de cultură autentic de când a apărut internetul, și a­tunci, organizăm expoziții și în spa­ții neconvenționale.

- Aveți exemple mai recente de expoziții spectaculoase la Vâlcea?

- Cum să nu! De 1 Decembrie 2018, zi de Centenar, noi am făcut o expoziție pe un frig mare, afară, în stradă. Am pus un covor roșu pe trotuarul din fața galeriei și am expus sculpturi pe care le-am luminat cu fumigene în roșu, galben și albastru. Iar în galerie, am orga­nizat un concert al Filarmonicii din Vâlcea, și pe pereți a fost expus Salonul Județean al Artiștilor. Dar am organizat și alte evenimente aparte. În sudul județului, la Drăgășani, am făcut o expoziție numită "Vin la Arte". Atunci am deschis galerii de artă în toate casele de vinuri importante din zonă și am lăsat acolo tablouri, să fie văzute de către cei care vizitează cramele. Și să știți că au fost mulți turiști veniți din străinătate, care au cum­părat lucrări din aceste galerii de artă, din ca­sele de vinuri. Vedeți, noi ne mișcăm în­truna, încercăm să facem ceva. Cum zicea ci­neva: "La Vâlcea, la o inau­gu­rare, vine un sobor de preoți și unul de pictori."

- Să trag concluzia că la Vâlcea pro­vincia a dispărut?

- Vă răspund cu fapte concrete: în Vâl­cea se organizează cele mai multe tabere de artă din țară. Există deja prestigioasa tabără de la Brezoi, inițiată de pictorița Angela Tomaselli, mai este și tabăra de la Căli­mănești, organizată de primărie, unde eu sunt curator și unde vin foarte mulți artiști. Anul acesta este la a 15-a ediție. Dar la noi sunt și tabere în regim privat. Douăzeci de tabere a organizat numai omul de afaceri Nicolae Sofianu. Sunt tabere de sculptură și de pictură la Brădișor, Vâlcea și Drăgășani. Din taberele de sculptură de la Drăgășani au rezultat lucrări monumentale importante în marmură albă. Și tot cu Nicolae Sofianu am organizat și cel mai important salon de artă contemporană din România, cu aproape 500 de artiști. Aceste lucrări, dar și cele ce vor urma vor fi adunate într-un muzeu; deja avem 1500 de nume. Deocamdată, sunt expuse o parte în "Grand Hotel Sofianu" - unul dintre hotelurile-muzeu din România. Dar și la spitalul Sofianu. Și totul în niște spații extrem de generoase. Mai târziu, vom face și un muzeu de artă contemporană românească.

- Până la urmă, care e secretul Vâlcei, de atrage pictorii ca un magnet, d-le Dican?

- Pe lângă peisajele noastre mirifice, poate ca unul dintre secretele culturale ale locului să fie patriotismul local, în cel mai frumos înțeles al cuvântului. Avem foarte mulți colecționari, oa­meni cu bani, care ne susțin tabe­rele și expozițiile. În acest fel, Vâlcea a devenit un centru al picturii din România.