"Nimic din ceea ce ține de teatru nu mi-e străin"
- De curând a avut loc la Teatrul Național din București o nouă premieră pusă în scenă de dvs.: "Noii infractori", text al autoarei israeliene Edna Mazya. Cum ați ales acest text care vede luminile rampei pentru prima dată în România?
- Textul a ajuns la mine din întâmplare. Domnul Ioan Onisei, directorul adjunct al Teatrului Național, a primit textul de la un vechi coleg al său din Piatra Neamț, care a emigrat în Israel. Un spectacol pe acest text se juca la Tel Aviv cu mare succes și acel domn s-a gândit că i-ar sta foarte bine și la București. L-a tradus și, pentru că îl cunoștea pe Ioan Onisei, i l-a trimis lui, iar el mi l-a dat mie să-l citesc. L-am citit și mi-a plăcut. Mi-am dat seama că are șanse mari să placă și publicului din București. Așa că l-am luat și l-am montat. Și pentru că acest spectacol avea nevoie de o actriță puternică în rolul principal, rol care, practic, duce greul în spate, am adus-o la Teatrul Național pe Virginia Mirea, care se pensionase, dar care, după părerea mea, mai are foarte multe de spus și merită să joace cât mai mult și în roluri care să îi servească talentul. Una peste alta, am întru totul o distribuție foarte bună. Surpriza spectacolului este Alexandrina Halic, cunoscută din teatrul pentru copii, dar care are acum o apariție remarcabilă pe scena Naționalului. Acest spectacol e mereu "sold out" la Sala Mare, vorbim de 940 de locuri, care nu sunt ușor de umplut.
- Autoarea a văzut spectacolul?
- Autoarea a venit împreună cu traducătorul, cu fiica ei și cu actrița care joacă rolul principal la Tel Aviv și au fost cu toții foarte încântați.
- Vă simțiți mai bine în postura de actor sau în cea de regizor?
- Cum se spune, mai în glumă, mai în serios, "nimic din ce e omenesc nu-mi e străin" pot să zic și eu, extrapolând, că: "nimic din ceea ce ține de teatru nu-mi e străin". În ceea ce mă privește, regia și actoria merg mână în mână.
- Vorbind despre spectacole care reușesc să umple Sala Mare, o altă montare de succes a Naționalului este "Pădurea spânzuraților", în regia lui Radu Afrim. Mulți spun că este unul dintre puținele evenimente care au sărbătorit așa cum se cuvenea Centenarul Marii Uniri.
- Am fost încă de la început iritat de ideea de a face ceva doar pentru a marca evenimentul. Nu-mi stă în caracter și nu am făcut niciodată ceva festivist. Când m-am gândit la "Pădurea spânzuraților", am făcut-o, recunosc, și cu spaima că e un un text atât de binecunoscut, că avem un film în cinematografia noastră, atât de bine făcut de Liviu Ciulei, în plus voiam spectacolul pentru Sala Mare, unde cheltuielile sunt pe măsură, așa că am reflectat destul de mult. Dar, în cele din urmă, l-am sunat pe Radu Afrim și i-am propus proiectul. El a acceptat imediat. Se pare că i-am atins o coardă sensibilă, că îi era drag acest text. A venit și a pus în scenă acest spectacol care, și după părerea mea, este exemplar. E nu doar o montare care renaște interesul ce părea pierdut al publicului pentru această scriitură, ci un spectacol atât de curat patriotic, atât de delicat patriotic. Afrim a reușit să aducă la zi problematica textului, dar fără a băga, metaforic vorbind, degetele în ochi spectatorilor. De fapt acesta este rolul teatrului pe lume: de a ne vorbi despre noi, de a ne pune o oglindă în față, nouă și vremurilor pe care le trăim.
"Dreptul de a spune ce gândești este unul dintre puținele câștiguri ale revoluției"
- Legat de aceste vremuri despre care vorbiți, mulți colegi de-ai dumneavoastră, actori ai teatrului, sunt foarte implicați civic. Au protestat chiar și pe treptele Teatrului Național împotriva modificării legilor justiției. I-ați susținut și dumneavoastră?
- Eu am ieșit în stradă în situații limită, după cum se știe. Mi-a părut foarte rău că nu am fost în țară pe 10 august. Am scris și o scrisoare deschisă în acest sens. Dar copiii mei au fost atunci în Piața Victoriei. Cred sincer că ceea ce face domnul Mihai Șora, ceea ce face Victor Rebengiuc și alte persoane cu nume sonore sau fără nume sonore ține de drepturile câștigate la Revoluție, de dreptul de a spune ce gândești și de a face ceea ce crezi că trebuie făcut. Aș zice că este unul dintre puținele câștiguri de la Revoluție. Așa că din punct de vedere moral, eu i-am susținut pe colegii mei. Din punct de vedere oficial, pot spune că nu s-a manifestat în instituție, ci în afara ei, așa că nu văd aici nicio problemă.
- Au fost voci care au criticat protestul chiar atunci când se întâmpla?
- Un singur spectator s-a plâns, destul de fals, că i s-a furat bucuria de a vedea spectacolul. "Păi nici nu ați intrat încă în teatru", i-am spus. "Intrați și bucuria va urma. În plus, dacă vreți să manifestați contra manifestației actorilor, o puteți face. Sunteți liber. Nu vă oprește nimeni." Era limpede că omul avea, cum se spune, aripi de ceară. A intrat la spectacol și gata. Ceilalți spectatori, dimpotrivă, au filmat protestul, mulți l-au aplaudat și apoi au intrat în teatru, unde spectacolul s-a jucat cum era prevăzut. Tot protestul a decurs în limitele unei civilizații de care ar avea nevoie și alții.
"Cei mai ortodocși comuniști de ieri sunt cei mai sălbatici capitaliști de azi"
- Unul dintre momentele publice ale biografiei dvs., binecunoscut și apreciat, este participarea dvs. la mișcările din decembrie 1989. Aveți regrete legate de Revoluție?
- Bineînțeles că am! Am spus-o și o repet de câte ori am ocazia: nu am scăpat de comuniști, nu am scăpat de securiști, nu am scăpat de hoți. Definiția amară pe care o dau vremurilor noastre este că cei mai ortodocși comuniști de ieri sunt cei mai sălbatici capitaliști de azi. Au trecut de la una la alta cu o dezinvoltură demnă de o cauză mai bună, au reușit, pe parcurs, să infecteze viața politică, să intre subtil în structurile partidelor istorice și să le distrugă pe unele dintre ele. Vorbesc de Partidul Național Țărănesc și de adevăratul Partid Social Democrat. Partidul Liberal vedem cu ochiul liber cât de infectat este și el. Din acest punct de vedere, putem spune că revoluția română anticomunistă nu a reușit. Mai în glumă, mai în serios, spun că: Revoluția la care am participat eu nu a reușit. Revoluția la care a participat Sergiu Nicolaescu a reușit.
- Revoluția lui Mircea Dinescu a reușit?
- Păi, nici a lui nu a reușit. Dinescu și Doina Cornea au fost disidenți autentici. Când toată scriitorimea română încerca să se joace cu cuvintele ba, și mai mult, să transmită mesaje metaforice, el și-a pus cu adevărat pielea la saramură. A trimis o scrisoare la "Europa liberă", în care demasca sistemul, și l-au pus sub obroc. Acest lucru mă păștea și pe mine. În ultima filă din dosarul meu de urmărire de la Securitate, concluzia securistului care îmi văzuse spectacolele de poezie "Eminescu după Eminescu", pe care le făceam împreună cu Dan Grigore, era să fiu băgat la "economic". Așa cum a fost băgat Petre Mihai Băcanu, acuzat de speculă cu mașini când, de fapt, el fusese prins cu mașină de tipărit manifeste și cu manifeste gata făcute. Sistemul nu voia să recunoască că existau disidenți și deținuți politici și atunci inventaseră chestia asta cu "economicul". Îți băgau pe ascuns 10 dolari în buzunar, că era interzis să deții valută, sau alte șmecherii de genul ăsta. Probabil că asta m-ar fi pândit și pe mine, dar a venit Revoluția.
- Ați avut surprize când v-ați citit dosarul de la CNSAS?
- Din păcate, lumea teatrului era infestată de turnători. Dar, deși știu multe lucruri, mi-am jurat în barbă că nu voi spune nimic.
- După experiența trăită, ați mai participa la Revoluție, știind că va eșua?
- Evident. Nu mai era de suportat. Tema e încă foarte dezbătută. S-au deschis și procese penale. Iată că până și Ion Iliescu are în față un dosar, deocamdată pentru ce a făcut la Revoluție, și să nu uităm de implicarea lui în mineriade, un alt dosar extrem de sensibil.
"Toți trei băieții mei s-au întors în țară"
- Spuneați că partidele istorice au fost infectate de securiști. Acum a apărut pe scena politică un partid nou, USR, în care a intrat și fiul dumneavoastră, Andrei. Despre implicarea lui în politică ce părere aveți?
- Nu aș vrea să comentez prea mult pe tema asta. Andrei este un bărbat de 42 de ani, are o experiență profesională extrem de importantă și a făcut o carieră fulminantă. Are mai bine de 20 de ani de când lucrează în domeniul consultingului financiar, la cele mai mari firme din lume. A stat 14 ani la celebra McKinsey, apoi la Boston Consulting Group, iar acum are firma lui. Este pe picioarele lui. Are viziunea lui asupra lumii. Avea toate condițiile să nu se mai întoarcă niciodată în România, era curtat de firme de top din domeniu, dar a decis, ca și ceilalți doi băieți ai mei, că e mai bine să se întoarcă în țară. Toți cei trei băieți ai mei au studiat la Geneva. Aici trebuie să fac o precizare. Acum, de când a intrat el în politică, încep să fiu și eu atacat pe teme noi. Printre ele, întrebarea: "De unde am avut bani să îmi trimit copiii la studii în străinătate?". Celor care au aceste curiozități le răspund: una la mână, la Universitatea din Geneva sunt taxele mult mai mici decât la alte universități din străinătate, doi la mână, sora mea trăiește la Geneva de 40 și ceva de ani, a avut la dispoziție în casa ei o cameră în care i-a găzduit pe fiecare la vremea lui, între ei fiind diferențe de 6-7 ani. Așa că fiecare a beneficiat ca student de casă și masă de la sora mea, iar eu am plătit taxele. Iar trei la mână, ei toți au învățat foarte bine, așa că au luat și burse. Au fost studenți de prim rang. Al doilea fiu al meu a făcut tot la Universitatea din Geneva studii de drept comercial internațional, iar cel mic a studiat la cea mai bună școală de inginerie de sunet care există în Europa la ora asta și acum este inginer de sunet la Televiziunea Română. S-au întors toți trei în țară. Au toate drepturile, ca orice cetățeni ai unei țări europene, să aibă opinii politice. Cu fiul meu Andrei mai discut din când în când politică, dar nu pot să îi impun eu nimic. Este bărbat în toată firea.
- Am început interviul cu teatru, să-l încheiem la fel. Gala UNITER de anul acesta unde se va ține?
- Va fi pe 13 mai, la Cluj. Venim cu gala noastră în întâmpinarea sărbătorii Teatrului Național din Cluj, care împlinește 100 de ani de la înființare. În ultimii ani am decis să ne mutăm cu Gala din București și nu am greșit, pentru că îi sărbătorim astfel pe artiștii din comunitățile respective. Clujul are un public deosebit, intelectual, și în rândul studențimii, și la nivelul publicului matur. Întotdeauna când am fost la Cluj în turneu am fost primiți nemaipomenit. Țin minte că am stat la Cluj o săptămână cu "Hamlet"-ul lui Tocilescu.
- "Hamlet"-ul lui Alexandru Tocilescu, cu dumneavoastră în rolul principal, e un spectacol care a făcut istorie.
- Da. Și acela era un spectacol politic, dar fără să bage degetele în ochi. Era așa cum trebuia să fie, respectând poezia textului și "transpirând" subtil mesajul în urechile spectatorilor de atunci. Am făcut cu toții, împreună, actorii și regizorul, o traducere adusă la zi a textului, dar fără să trădăm poezia. Am lucrat cu toate variantele românești pe masă, cu cea franceză și italiană, cu un "glossary", un dicționar explicativ al cuvintelor cu mai multe sensuri, pe care "Institutul Shakespeare" din Anglia îl publicase. Apoi, tot materialul tradus de noi i l-am dat poetei Nina Cassian care a șlefuit textul. Spectacolul acela a avut un destin aparte. După ce l-am terminat, au urmat nenumărate vizionări ale cenzurii și ni se tot cerea să facem modificări pe care noi nu le făceam. La un moment dat, enervat de comisie, le-am spus că noi nu jucăm în condițiile astea. "Dacă dumneavoastră opriți Shakespeare în România, să știți că eu am scris deja o scrisoare pe care i-o trimit surorii mele în Elveția, ca să o dea la «Europa liberă»". N-o făcusem. Aș fi făcut-o, dar nu a mai fost cazul. La câteva zile după ce noi oprisem repetițiile, ne-am pomenit cu o comunicare de la primărie, de la tovarășul secretar de partid al orașului București, Croitoru îl chema, prin care el ne anunța că vine la vizionare. Și a venit. Singur! Iar la sfârșit ne-a felicitat și a dat drumul la spectacol, fără nicio schimbare. M-am revăzut cu el de curând și l-am întrebat care au fost dedesubturile acelei întâmplări, dar nu a vrut să îmi spună. Nici azi nu știu ce s-a întâmplat de fapt. Era limpede că spectacolul era anti-sistem. Recunoșteai România în acel spectacol. Totul se petrecea într-o țară condusă militar de un cuplu de tirani, un el și o ea. Apoi, în Rosencrantz și Guildenstern recunoșteai cu ușurință securiștii... Și totuși, au dat drumul spectacolului. Cert este că s-a petrecut un miracol și acel spectacol a ieșit la public. L-am jucat 7 ani la rând, de peste 200 de ori, din noiembrie 1985 până în martie 1992. Am fost în turneu la Londra și la Dublin, iar ultima oară l-am jucat la Paris, la Odeon, când am împlinit 50 de ani. Atunci m-am oprit.
- La Gala Tânărului Actor, eveniment organizat de UNITER, al cărei președinte sunteți, s-a încheiat un nou ciclu. După anii de directorat al lui Radu Afrim și apoi Miklos Bacs, acum începe "mandatul" lui Gigi Căciuleanu. Un om care vine mai curând din lumea dansului...
- Mărturisesc că a mea a fost ideea să îl cooptăm pe Gigi. Acest minunat creator care e Gigi Căciuleanu are o aplecare deosebită spre teatru. De altfel, dansul făcut cu cap nu e doar o demonstrație de tehnică, ci o căutare și o descoperire a ființei umane. Și teatrul tot spre asta tinde. Iar Gigi Căciuleanu, încă de pe când era tânăr și dansa cu Miriam Răducanu la "Nocturnele" de la "Țăndărică:, s-a considerat dans-actor, s-a aflat deci mereu la o răscruce de drumuri, între teatru și dans. Așa că sunt convins că va avea multe să îi învețe pe tinerii actori.
Foto: TNB/FLORIN GHIOCA, GULIVER/GETTY (1)