- Ce-i aduce pe creștini la o mânăstire? Misterul, trecutul istoric, minunile petrecute acolo, frumusețea obștii, cuvântul de folos al unui duhovnic înțelept, incandescența slujbelor, liniștea pe care ți-o dă izolarea de vânzoleala lumii... Rareori se găsesc toate la un loc. Iar atunci când ți se arată, te copleșesc. Așa se întâmplă la Mânăstirea Stânișoara, din Vâlcea, aflată drept sub vârful Muntelui Cozia: un ultim fort în calea celor care vor să ia cu asalt cerul -
Un loc plin de minuni
Ne-am pus în inimă de mult să ajungem la Stânișoara. Încurajați fiind și de primăvara ce se dezlegase în lume, ne-am încumetat să urcăm drumul muntelui cu mașina, prin pădurile Coziei. Sus, deasupra lumii, prinsă într-un ocol de lumină, Stânișoara strălucea în soarele primelor zile de martie. De jur-împrejur, pace desăvârșită și curățenie. Nici țipenie de făptură prin curte. Pe urmă, din umbra unei chilii s-a ivit un călugăr bătrân care, fără să ne întrebe, ne-a dus în biserică, să ne închinăm dinaintea moaștelor Sfântului Neofit. Găsirea lor a fost a doua mare minune petrecută la Stânișoara, după aceea a izbucnirii unui izvor dintr-o stâncă, sub puterea rugăciunilor Sfântului Meletie. Amândoi au pustinicit pe Muntele Cozia, au fost prieteni și au fost canonizați împreună, în anul 2016. Dar darul neprețuit al Bisericii de la Stânișoara este o superbă icoană a Maicii Domnului încoronată de îngeri, numită și "Axionița", soră a celei de la Mânăstirea Protaton din Athos. Înveșmântată în argint aurit, lasă la vedere numai chipurile sfinte ale Maicii și Pruncului, îmbrățișați în nesfârșită iubire și duioșie. Curând aveam să aflăm chiar de la părintele stareț Laurențiu Popa, povestea minunată a acestei icoane al cărei nume se tâlcuiește "Cuvine-se cu adevărat".
Sava și Teodosie
Prima biserică de la Stânișoara a fost ridicată din lemn, în anul 1671, de către pustnicii care viețuiau în peșterile din zonă, Neofit, Meletie și Isaia. Mai târziu, câțiva monahi veniți de la Mânăstirea Cozia au închegat în jurul bisericii un schit, căruia oamenii i-au spus Nucet. Nu se știe cum a dispărut acest prim sfânt locaș, dar la jumătatea veacului al XVIII-lea, clucerul Gheorghe și boierii Anghel și Petru din Pitești au făcut o nouă biserică de zid, cu hramul Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, și câteva chilii din piatră pentru călugări. Și această a doua biserică a fost distrusă după numai un secol, la 1788, de către turci, care au pângărit și incendiat schitul și i-au ucis pe călugări până la unul. Niciun monah n-a mai îndrăznit să încerce să redea viață acelor ruine timp de peste douăzeci de ani. Doar ciobanii ajunși cu oile pe aici se mai adăposteau în ele, drept care locul a început să semene a stână și să poarte un nume nou dat de oamenii din satele de la poalele Muntelui Cozia: Stânișoara.
După alți aproape o sută de ani, în urma unei vedenii în care li s-a arătat Maica Domnului, monahii Sava și Teodosie, primul sârb, al doilea român de la Sfântul Munte Athos, au primit îndemn să reconstruiască mânăstirea de la Stânișoara. Cu ajutorul episcopului Iosif al Argeșului, ei au zidit o nouă biserică, pe temelia celei vechi, și câteva chilii. Sava și Teodosie au legat schitul cu blestem mare, să nu primească în el femei și au instituit aici un regim de viață ca pe Athos. În acea perioadă, mânăstirea a devenit cea mai vestită sihăstrie din Țara Românească. Apoi, abia în 1936, blestemul a fost ridicat cu slujbe arhierești, pentru ca și femeile să se poată împărtăși de bucuriile duhovnicești din lavra vâlceană. Mânăstirea a fost închisă în timpul comunismului, iar biserica se putea vizita numai în scop turistic. Abia în 1987 a fost redată monahilor, și de atunci e păstorită de Părintele Arhimandrit Laurențiu Popa. Sfinția Sa a adus cu sine câțiva călugări moldoveni și a dat mânăstirii modelul de viață călugărească de la Sihăstria.
Sfinții din grotele munților
- Preacuvioase părinte stareț, păstoriți o mânăstire în care există o rugăciune neîncetată de veacuri. Se mai simte oare, la Stânișoara, duhul atâtor rugători care s-au nevoit de-a lungul veacurilor în ea?
- Noi, monahii, îl simțim. Întâi, pentru că locul ne atrage cu blândețea și dragostea pe care o emană, cu pacea care se coboară asupra noastră. Și e firesc să fie așa, întrucât rugăciunii noastre i se adaugă ecourile rugăciunilor atâtor sfinți și părinți îmbunătățiți care și-au închinat viața lui Dumnezeu, în grotele și peșterile din acești munți și care se adunau la Liturghie, într-un prim sfânt locaș de lemn, ce fusese ridicat chiar pe pământul pe care călcăm. Duhul rugăciunii lor ne îndeamnă și pe noi la rugăciune permanent. De aici vine o mulțumire a inimii, cu o dulceață de nedescris.
- Au mai rămas semne ale trecerii acestor sihaștri?
- Da. Există o peșteră care a fost a Sfântului Neofit, în imediata noastră vecinătate. Acolo i s-au descoperit o parte dintre oseminte și capul - pe care îl avem la cinstire în biserică. De asemenea, mai este grota Sfântului Meletie, de la care nu ne-au rămas sfinte moaște, dar de la care a rămas un izvor cu puteri tămăduitoare. De acolo ne vine apa în mânăstire. Tradiția ne spune că pe-aici nu era apă și că izvorul a apărut ca urmare a rugăciunilor Sfântului Meletie. Cu timpul, s-au adunat și mărturii de la creștinii care au băut apă din izvorul acela și care s-au vindecat de diferite boli grele.
- Astăzi mai sunt sihaștri prin peșterile din apropierea mânăstirii?
- Am auzit că ar fi o maică și mai este un părinte, Ioan, care stă în grota Sfântului Meletie și, din când în când, vine la slujbe, la mânăstire. În rest, nu știu să fie alții. Dar și dacă sunt, sper să fie dintre cei care mai întâi au trăit în obște. Nu te poți duce direct din lume în pustie, trebuie să te formezi cât de puțin, și asta e posibil numai într-o mânăstire. După rânduiala Sfinților Părinți, un pustnic, ca să știe rostul de pustie, trebuie să fi trăit vreo douăzeci de ani într-o mânăstire, să facă ascultare, tăierea voii, smerenie... Altfel, degeaba. Sfântul Ioan Scărarul spune: "Dacă stai în mânăstire, te lupți cu oamenii, iar dacă stai în pustie, te lupți cu dracii". Adică, în obște se ciocnesc caracterele până se armonizează, dar în sihăstrie dai piept direct cu răul și nu mai ai scăpare, dacă nu ești pregătit sufletește.
- Părinte, e mai ușor să fii călugăr în obște, sau de sine, cu rostul tău?
- E mai ușor în obște, dacă știi ce vrei, adică să te mântuiești. Un Sfânt Părinte spune: "În viața de obște se mântuiesc cu miile, iar în sihăstrie se mântuiește unul la o mie". Pentru că în pustie trebuie să fii foarte puternic ca să nu faci voia ta, să fii cu totul supus Domnului, căci nu mai ai niciun control din afară. Pe când în obște e o mucenicie de fiecare zi, numai să faci ascultare și să te smerești... Nu poți face ce vrei tu, ci ce-ți spune mai-marele tău. Fără ascultare, nu dobândești smerenia, care e una dintre virtuțile cele mari, mântuitoare.
"Numai rugăciunea mai poate schimba ceva în lume"
- Trăiți într-un județ cu foarte multe mânăstiri vechi, poate cele mai multe din țară. De ce credeți că aici și-au găsit mai degrabă sălaș călugării, decât în alte părți?
- Eu am fost și în Moldova, că-s moldovean de la Podu Turcului, județul Bacău. M-am călugărit la Sihăstria și am viețuit și la Sihla, până să vin stareț aici, în 1987. Și acolo sunt multe mânăstiri, pentru că oamenii au dragoste de Dumnezeu. Din același motiv sunt și aici multe, dacă nu chiar mai multe decât în Neamț și Suceava. Credința oamenilor ridică biserici și mânăstiri, nu voința clerului sau a cinului monahal. Și, desigur, mai sunt și alte condiții obiective, între care izolarea, necesară isihiei, clima potrivită, resursele de apă, de hrană, de lemn și piatră - pe care să le poți folosi la construcții - etc. Într-un loc bun de mânăstire, bogăția sufletească se întâlnește cu bogăția materială. Parte dintre mânăstiri au nevoie de ajutorul credincioșilor, mult timp după ce au fost zidite, că altfel n-ar putea funcționa.
- Mânăstirea este așezată în munte, chiar sub vârful Cozia, pe un drum destul de greu accesibil. Urcă, totuși, oamenii până aici?
- Vin, vin! Vin să participe la slujbe, să ceară sfat, să se spovedească și să se împărtășească... Iarna, mai greu, dar vara urcă lume multă până aici, unii chiar pe jos. Le putem oferi adăpost, seara stau la priveghere, a doua zi la slujbă, și se întorc acasă mai întremați sufletește. Drumul greu până la mânăstire te face să te bucuri și mai mult când ajungi.
- Odată cu oamenii care ajung la mânăstire, ajung la sfințiile voastre și zvonuri ale tulburărilor lumii, ale greutăților și necazurilor. Cu siguranță că cei care urcă la Stânișoara vin cu nădejdea că îi puteți ajuta. Au rugăciunile rostite în mânăstiri forța de a schimba realitatea în bine?
- Numai rugăciunea mai poate schimba ceva în țară și în lume. În rest, nimic. Numai mila lui Dumnezeu, care se coboară pentru rugăciunile noastre. Și mereu a fost la fel, dar altădată oamenii erau convinși de asta, acum se conving numai când necazul nu le mai lasă altă speranță decât pe aceea la Dumnezeu.
Rugăciunea primită de la Arhanghelul Gavriil în fața "Axioniței"
- Aveți în biserică o foarte frumoasă icoană a Maicii Domnului, numită "Axionița". Înțeleg că ați comandat-o personal și ați insistat să fie pictată și sfințită în Athos. De ce?
- Preasfințitul Părinte Episcop Varsanufie a poruncit ca în fiecare mânăstire din eparhia Râmnicului să se pună câte o copie pictată a uneia dintre icoanele făcătoare de minuni ale Maicii Domnului, pe care să le prăznuim în zilele lor de sărbătoare. Înaltpreasfințitul are mare evlavie la Maica Domnului și a vrut ca astfel să o cinstim împreună, o dată în plus. Eu am ales această icoană, "Axionița", pentru că aveam evlavie la ea dintotdeauna. Am pictat-o în Athos, unde a și fost sfințită și unde a stat la slujbe, timp de 40 de zile. O prăznuim pe 19 Iunie. De când am venit aici, în mânăstire, am luat-o ca protectoare și pe Maica Domnului, iar în fiecare noapte de marți spre miercuri, facem privegherea Acoperământului Maicii Domnului, iar a doua zi facem Acatistul. Asta, și pentru că eu m-am născut duhovnicește la Sihăstria, unde se făcea după această rânduială slujba Acoperământului Maicii Domnului. Tot la Sihăstria am văzut prima dată icoana Maicii Domnului "Axionița", în paraclis, în partea stângă. E tare frumoasă și mi-a devenit atât de dragă, încât am purtat mereu asupra mea o copie a ei, o alta o aveam în chilie, iar la un moment dat, am pus o litografie și în iconostas.
"Capul celui rău poate fi zdrobit numai cu rugăciune"
- Preacuvioase părinte, în mânăstire există o ordine și un ritm liturgic, toți monahii au o ascultare, ceasuri de muncă și rugăciuni, dar în lume e mai greu să ai o viață creștinească deplină. Pentru omul de rând, care caută și el drumul spre Dumnezeu, aveți sfaturi duhovnicești?
- E de ajuns și dacă mergi duminica la Sfânta Liturghie și te închini seara și dimineața. Dar mai bine le-ar fi tuturor dacă s-ar gândi mai mult la cele ale sufletului și mai puțin la cele ale trupului. Dacă ne gândim numai la ce îmbrăcăm, ce mâncăm, cum să petrecem etc., pentru acestea ne vom concentra, iar sufletul ni-l vom lăsa în părăsire. Așa ni se vor strânge paianjeni în inimă, de nu va mai avea loc Hristos de ei. Viața asta este foarte scurtă, dragii mei, iar în această lume noi nu suntem acasă, ci într-un popas spre casă. Cerul ne este casă și Dumnezeu ne este tată. Iar viața pământească nu e un scop în sine, nu e totul, ci numai drumul către casă. Să nu uităm că ne-am născut pentru a ne întoarce la El, curățiți de păcatele înaintașilor și de-ale noastre. Viața pământească este răgazul pe care ni-l lasă Tatăl ca să ne răscumpărăm aceste păcate. Fiind conștienți de acest adevăr, singuri vom ști ce e de făcut ca să creștem duhovnicește din zi în zi.
- Care ar fi cea mai la îndemână rugăciune pentru omul creștin?
- "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!". Rugăciunea Inimii sau Rugăciunea lui Iisus. Pentru a spune această rugăciune nu trebuie să știi nici carte, nu e nevoie nici să auzi, nici să poți vorbi măcar. E de ajuns să o spui în minte și ți se va întipări în inimă. Este cea mai ușoară și, totodată, cea mai puternică rugăciune, după "Tatăl nostru". Pentru că la numele lui Iisus Hristos toată lumea se pleacă, și cei de Sus, adică îngerii, și cei de pe pământ, oamenii, și cei de dedesubt, diavolii. Toți se cutremură de numele Lui, după cum ne învață Sfântul Apostol Iacob. Când îți vine un gând păcătos, el este de la Cel-Rău, iar capul acestuia poate fi zdrobit numai cu rugăciune. De aceea, de câte ori îți apare gândul păcatului, rostește această rugăciune și se va depărta de la tine. Nu lăsa gândul să se transforme în faptă!
Părintele Arhimandrit Laurențiu Popa
A urmat Facultatea de Chimie a Universității din Iași, până în 1977, când dorul de Dumnezeu l-a făcut să se călugărească. A fost primit frate la Sihăstria și, după numai trei ani, a depus jurământul în călugărie, naș fiindu-i părintele Cleopa, care i-a și rămas model până astăzi.
Mitropolitul Teoctist al Moldovei l-a hirotonit preot în 1981 și l-a trimis să facă Teologia la Sibiu. Între 1982 și 1987, a fost egumen la Mânăstirea Sihla, unde l-a cunoscut pe marele duhovnic Paisie Olaru, de care mult s-a folosit sufletește. Chemat de către episcopul Calinic la Stânișoara, a reușit să refacă aici viața monahală, după tipicul mânăstirii de metanie al sfinției sale, Sihăstria.