"Lucrurile se întâmplă atunci când trebuie"
- Ada, ai acum un job full time. Ești mamă.
- Da, deocamdată acesta este jobul meu permanent, dar ușor-ușor trebuie să ne și desprindem un pic și să mă întorc la meseria mea.
- A fost o schimbare majoră în viața ta?
- Da, clar. Bebelușul și-a făcut simțită prezența din plin. Dacă în jurul meu toți aveau copii liniștiți, care dormeau toată noaptea, ei bine, fetița mea nu a fost așa. Nu dormea mai deloc.
- Cum o cheamă?
- Ecaterina.
- Cum i-ați ales numele?
- Să știi că numele a venit cumva el la noi. Am căutat luni de zile un nume, iar acesta a apărut așa, pur și simplu, și abia după ce ne-am decis, am realizat că și pe bunica lui Cătălin (regizorul Cătălin Mitulescu, soțul actriței n.r.) o chema Ecaterina, la fel ca și pe străbunica mea din partea tatălui. Așa că parcă acest nume ne-a venit de undeva din Univers. Și ne-a plăcut și importanța acestui nume în istorie. E un nume special. Ne place foarte mult.
- După ce ai născut, ai mai avut vreme de actorie?
- Am reluat foarte repede spectacolul "Trei femei înalte", pe care îl joc la Brașov, de șase ani deja, în regia Sânzianei Stoican. După doar două luni de la naștere, am pornit cu toții la drum. O alăptam atunci, de fapt, o alăptez și acum (de-abia a împlinit un an) așa că plecam cu tot arsenalul după mine. Dar nu am regretat nicio clipă. Mi-a făcut și mie bine să mă întorc pe scenă repede. Am avut însă și niște propuneri din străinătate, pe care le-am refuzat, pentru că mi s-a părut mult mai important să stau lângă copil în primul lui an de viață. A cântărit mai mult asta. Nu îmi pare rău, pentru că eu cred că lucrurile se întâmplă atunci când trebuie. Sunt sigură că vor mai veni și alte oportunități. Cred că e important pentru copil să aibă o mamă prezentă mai ales la începutul drumului.
"Aș vrea ca Ecaterina să fie senină și curajoasă"
- Te-a schimbat și în interior maternitatea?
- Probabil că da. Sunt chiar în mijlocul procesului de schimbare. Nu am tras încă linie. Dar abia acum, după un an, pot să spun că încep să mă dezmeticesc. Trebuie să fii mereu prezent și pe fază la tot ce se întâmplă cu copilul. Eu m-am cam rupt de realitatea din jur. Se amestecă noaptea cu ziua, mai ceva ca la o filmare de noapte. Nu mai înțelegi nimic. Da, simt că m-am transformat un pic. Mă simt așa, tot pe mine, dar cu niște plusuri. Simt că am făcut bine ce am făcut până acum. E bine și pentru mine ca mamă, dar și ca om. Văd cum se comportă, se vede că e un copil fericit și foarte sociabil, așa că până acum cred că sunt o mamă bună. Lucrurile astea îți dau putere să treci peste nopți nedormite, peste perioada în care nu lucrezi, în care stai pe bară, dar am știut dintotdeauna că acesta este mersul lucrurilor pentru mine. Mi-am dorit un copil și știam că asta vine cu niște alegeri la pachet. Cred că maternitatea mi-a dat o greutate interioară mai mare, că sunt mult mai responsabilă. Mi s-a tot spus că un copil îți ia din libertate. Eu nu simt așa. Îți ia poate din micile libertăți, dar micile nebunii le-am făcut la timpul lor. Nu le simt lipsa.
- Ți-ai dat anumite teme ca mămică? Vrei să ai un anume tip de copil?
- Mi-am dorit să cresc un copil puternic, independent, sigur pe el, încrezător în forțele lui. Sigur că noi vom fi mereu lângă ea, dar cred că e important să fii tu bine cu tine, stăpân pe tine. E bine să te bazezi pe părinți, dar să știi în același timp că în viață ești totuși singur. Aș vrea ca fiica mea să fie senină și curajoasă. Acest spirit aș vrea să i-l transmit.
- Tu așa ai fost crescută, ți s-a insuflat de mică încrederea în tine?
- Erau alte vremuri. Părinții noștri erau mai grijulii, mai fricoși. Nu am fost crescută așa, dar natura mea a fost de om mai independent.
- Faptul că tu, având părinții literați, ai devenit actriță, a fost un gest de independență?
- Da, eu mi-am dorit asta. Dar am avut noroc cu părinții mei, pentru că ei m-au dus la teatru și la film de mică și, fără să-și dea seama, mi-au insuflat fascinația față de scenă. Tata (regretatul și prețuitul scriitor Alexandru Condeescu, directorul Muzeului Literaturii Române din București n. red.) și-ar fi dorit să fiu avocat. Dar pasiunea mea pentru actorie a cântărit mai mult. Părinții mei au fost însă mereu liniștiți cu alegerile mele, pentru că, deși sunt o fire independentă, nu am avut ieșiri de pe șină foarte mari. Așa că atunci când le-am spus că vreau să devin actriță au fost și ei cu totul alături de mine. Poate că dacă aș fi fost copil de medici, nu aș fi descoperit actoria la fel de ușor, dar cum părinții mei m-au crescut în mediul artistic a fost cumva o alegere firească.
"Viața personală trebuie să rămână personală"
- Și chiar foarte repede ai avut și succes. Deja la 21 de ani erai star, după succesul internațional al filmului "Eu, când vreau să fluier, fluier".
- Da, eram un star. Îmi place să cred că încă mai sunt. Numai că star-sistemul în România nu există. Iar eu pe atunci nici nu realizam ce se întâmplă cu mine. Nici nu m-a interesat să fructific succesul ca pe un business. Cred că în zona de exploatare, în sensul bun al imaginii mele, am pierdut, pentru că pe atunci, la noi nu era cultura asta. Dar asta depinde și de structura ta. Eu sunt și o fire mai timidă. Cred că m-am ținut prea mult într-o zonă mai închisă, mai elitistă, iar publicul în ziua de azi simte nevoia să fie mai aproape de actor. Actorii nu mai sunt intangibili, ca pe vremuri. Toate rețelele de socializare îl apropie pe spectator de actori. Bine, eu nu voi fi niciodată atât de aproape, încât să îmi pun pe masă viața personală sau să fac o ședință foto cu soțul meu. Cred că viața personală - de asta se și cheamă așa - trebuie să rămână personală. Și până la urmă, asta este o formă de manipulare emoțională a publicului. Cine spune că își pune pe tavă viața intimă, fără a avea un scop, minte. Lucrurile sensibile sau lucrurile grele, legate de familie, dacă le arunci în spațiul online, atragi simpatie, stârnești emoție, dar eu am preferat să mă lipsesc de acest gen de simpatie și să vorbesc publicului doar prin ceea ce fac ca actriță. Ceea ce e intim și prețios trebuie păstrat în sufletul tău.
"Cât ești pe aici, pe pământ, ești dator să te descoperi"
- Ziceai că ești timidă. Chiar așa?
- Am o formă de timiditate care nu m-a ajutat deloc. Ba chiar, dimpotrivă! Ce-i drept, am și fost crescută cu mult prea mult bun simț de către părinții mei, lucru care nu m-a ajutat întotdeauna. Dacă aș fi avut o altă meserie, poate că nu ar fi contat, dar ca actriță, trebuie să ieși în lume, să mergi la tot felul de evenimente, să îți faci legături, să socializezi, și nu doar în cadru organizat, să vorbești chiar și cu oamenii care te opresc pe stradă. Eu de socializat socializam, dar îmi venea greu. Pentru că sunt mai introvertită. Și am lucrat la asta, am lucrat cu un psiholog, dar și eu cu mine, pentru că așa cum te duci să îți lucrezi corpul la sală, trebuie să îți lucrezi și spiritul. Dezvoltarea personală este foarte importantă. Unele lucruri din interiorul tău trebuie vindecate, altele dezvoltate, altele exhibate. Descoperirea eului este o datorie a oricărui om. Cât ești pe aici, pe pământ, ești dator să te descoperi.
- Ai intrat, împreună cu actori din alte țări, în programul "Shooting Stars", la Berlinală. Te-a ajutat în carieră acest proiect?
- Da, dar nu atât pe cât mă așteptam. Sincer, credeam că îmi va deschide mult mai multe uși. Sigur că am intrat în legătură cu mulți producători și regizori, am călătorit la multe castinguri, lucruri pe care actorii români nu prea au șanse să le facă, dar dincolo de două proiecte de lung metraj, pe care le-am și filmat, nu s-au materializat alte lucruri. Poate că voiam eu mai mult. Mă gândeam că gata, m-am întors de la "Shooting Stars" și o să-mi sune mobilul non stop. Or, nu a fost așa. Până la urmă, cel mai important este să faci filme bune, cu o poveste care să ajungă la cât mai mulți oameni, să aibă o distribuție care să le ducă peste tot în lume, cum mi s-a întâmplat mie cu "Eu, când vreau să fluier, fluier" și cu "Loverboy". La mine, regizorii din străinătate au ajuns prin filmele în care am apărut și care au ajuns la cele mai bune festivaluri din lume, la Cannes și la Berlin. Poate pentru alți colegi de la "Shooting Stars" lucrurile s-au legat altfel, dar pe mine, de fapt, m-au ajutat rolurile pe care le făcusem.
"Faptul că am un soț regizor mă ajută în fiecare zi"
- Faptul că soțul tău e regizor de film te ajută în carieră?
- La începutul relației noastre, unii îmi spuneau că acest lucru nu-mi va face bine ca actriță, pentru că voi rămâne doar în universul lui regizoral, dar nu a fost așa, pentru că eu am jucat și la alți regizori, iar el lucrează și cu alte actrițe. De exemplu, el a terminat de curând un film în care avea nevoie de o actriță cu o tipologie total diferită de a mea și, evident că a ales pe altcineva.
- Și nu ai jucat deloc în filmul lui?
- Ba da. El și-a dorit foarte mult să am o apariție specială. Eu la început nu am vrut, pentru că născusem de mai puțin de o lună, dar pînă la urmă am acceptat. El zice că e un rol, eu zic că e o apariție. El zice că e un rol important, eu zic că e o apariție importantă. Joc rolul unei tinere mame. Cătălin a simțit foarte mult nevoia să fiu în povestea lui. Dar ca să revin la întrebarea ta, faptul că am un soț regizor mă ajută în fiecare zi. Vorbim despre filme, despre proiecte, discutăm mult împreună, ne inspirăm unul pe altul, zi de zi. E o efervescență în relația noastră care, uite, așa, cu suișuri și coborâșuri, rezistă de 9 ani. Nici nu-mi vine să cred. Pare înfricoșător de mult.
- Ești printre puținii actori români care au făcut mai mult film decât teatru. Te simți la fel de bine și pe scenă, și pe platoul de filmare?
- Mă simt clar mai bine pe platou. E mai aproape de natura mea. Eu sunt un om care arde lucrurile repede, care e impulsiv, care se dăruiește foarte mult într-un anumit moment și după aia e gol, iar la teatru ai un cadru mult mai restrâns de căutare, de exprimare, e mai static. Am avut și pe scenă momente în care simțeam că au coborât zeii actoriei lângă mine, dar mult mai puține decât în film.