Actorii pe scena străzii

Ciprian Rus
Mulți ani după eșecul Convenției Demo­cra­tice pe care au girat-o cu propria lor res­pec­­tabilitate, oamenii de cultură au făcut un pas înapoi din viața publică.

Cei care au rămas pe baricadele luptei îm­po­triva ur­mașilor vechiului sistem co­munist au fost imediat luați drept "băsiști". Au ieșit și ei din sce­nă, scârbiți sau doar obo­siți, unul câte unul, odată cu schim­barea de "direcție" a zia­relor pe la care mai con­­tri­bu­iau cu câte un articol. Locul vocilor cri­tice și implicate a fost imediat luat de tot felul de "analiști" și "comentatori" cu sim­brie, de oportuniștii din partide și de garda pre­toriană pe care președintele PSD a pus-o în jurul gu­vernului Dăncilă. Așa s-a născut gălăgia asta fă­ră pic de noimă, care-și zice "po­litică" și ca­re ne-a făcut pe mulți să închi­dem tele­vi­zoa­rele sau să mutăm telecomanda pe canalele de sport, care măcar nu-ți bruiază mintea! Dar ca­pul vârât în nisip, ca struțul, nu doar că nu ajută, dar este de-a dreptul periculos. Așa se face că atacul deșănțat al PSD-ului împotriva sistemului de justiție din Ro­mânia și spaima tot mai întemeiată le­gată de riscu­rile alune­cării spre autocrație au scos, alături de zecile de mii de oameni ca­re au umplut bu­levardele și piețele, tot mai mulți și mai vocali intelec­tuali și ar­tiști, scriitori, plas­ticieni, oameni din de­par­tamentele de creație ale marilor agen­ții, până la actori tineri sau con­sacrați. Fără să fie, cele mai multe dintre ele, înre­gi­mentate po­litic, vedetele din zona cultu­rală au simțit că e momentul să coboare din turnurile de fil­deș și să facă un pas în față, să-și facă auzite vocile, să pledeze pentru va­lorile democratice pentru care s-a murit și s-a luptat în 1989 și în 1990. Chiar acolo, în fața treptelor Națio­na­lului bucureștean, în Piața Universității, kilo­me­trul 0 al demo­cra­ției de acum trei de­cenii, actorii Teatrului au ieșit, zi­lele tre­cute, să protesteze in corpore, împo­tri­va de­ra­pa­jelor din justiție puse la cale de ministrul Tudorel Toader. O scenă a stră­zii, într-un gest de rară emoție, provocat de pre­zența marilor actori Victor Reben­giuc și Ma­riana Mihuț. Ți­nând la piept o placardă cu "Toader demisia", titanul sce­nei și al fil­mu­lui românesc a spus: "De frica închisorii, iau justiția în brațe și o schimbă cum vor ei, ca să poată să nu facă închisoare. Sper ca lucru­rile să nu rămână așa. E cazul să protestăm, să dovedim că ne dăm seama de acțiunile lor și nu sun­tem de acord, asta ar fi singura spe­ran­ță, ca toată lumea să-și spună cuvân­tul în le­­gă­tură cu ce se în­tâm­plă", a spus, de pe trep­tele Națio­na­lului, Victor Re­ben­giuc. "Ce se întâmplă în țară în zilele astea, în anii ăștia, este ceva rușinos. Eu nu vreau să fiu condusă de un ase­me­nea guvern, nu vreau un aseme­nea prim-ministru, vreau să mă reprezinte oa­meni de frunte ai acestei țări, tinerii capabili, nu ei", a spus, la rândul ei, marea actriță Ma­ria­na Mihuț.
Nu o dată li s-a reproșat oamenilor de cul­tură că închid ochii la ce se petrece prin țară, pen­tru a nu "jena" autoritățile, care au, câteo­dată, un ban de împărțit pen­tru spectacolele itinerante, fără de care actorii de azi, cu le­fu­rile lor mizera­bile, nu ar putea trăi.
Ieșirea în stradă a actorilor este un semn de redresare a societății. O mare spe­ranță de în­să­nătoșire morală, de reafir­mare a intelec­tua­lilor, ca "luminători" ai po­porului. Iar "stra­­da", scena nemulțumi­rii față de mizeria gu­ver­nării, își capătă, iarăși, vocea intransi­gentă și dură, pe care și-o pierduse după Mi­ne­ria­dele din 1990...