Lecții de zbor pentru copiii care visează să fie artiști - GALERIA ROMNICEANU

Delia Hanzelik
- Multe vești se răspândesc și multe lucruri se petrec doar pentru că cineva știe pe altcineva, care a aflat de la cineva că altcineva găzduiește un atelier pentru frumos. Zâmbesc acum, pentru că simt că v-am încâlcit gândurile și parcă vă și văd cu privirea încurcată, gata să vă testați iarăși logica. Dar nu faceți asta, vă rog! Azi nu e despre logică, ci despre creativitate, așa că dați-vă libertatea să vă bucurați de frumos și... atât -

Artă deasupra orașului

"Galeria Romniceanu" se află în București și este un loc care aduce bucurie, un creuzet din care se revarsă în tot orașul dragul pentru frumos, unde oamenii vin pentru că află unii de la alții, pentru că se molipsesc de frumos unii de la alții, pentru că vor, la rândul lor, să creeze și să dăruiască fru­mos celor din jurul lor. E o minune de galerie de artă, total atipică, suspendată cumva deasupra ora­șu­lui, dea­supra cartierului Cotroceni, deasupra aco­perișurilor, cam pe unde-și ridică copacii bra­țele spre cer, ca să respire eterul proaspăt adus de vânt, acolo unde luminează cea dintâi rază a răsă­ri­tului colțul ferestrelor din mansarde și unde se lan­sează, în zbor, păsările. Acolo, sus, într-o man­sardă-galerie, exis­tă o pictoriță pe nume Mă­riu­ca, o artistă-pedagog, care face "lecții de zbor" și, mai ales de pictură cu copiii care visează să fie artiști.
Prima oară am ajuns acolo prin noiembrie, la vernisajul unei expoziții de pictură de copii, pentru copii. Am mers de mână cu fetița mea, să ne bucu­răm împreună de artă. Între timp, au trecut peste noi sărbătorile și în­ghe­țul, dar dorul de culorile văzute acolo ne-a che­mat înapoi. Am reve­nit la galerie și simt nevoia să vă îm­păr­tă­șesc a­ceas­tă poveste colo­ra­tă și magică.

La "Mări"

Galeria Rom­ni­cea­nu există de peste cinci ani. Se constituie deja într-o comunitate de 80-90 de copii ta­lentați, între 5 și15 ani, copii care vin să pic­teze și care pot să-și expună lucrările, să facă expoziții, să-și in­vite prietenii și fa­milia să vadă ce au lu­crat, să simtă bucuria și aprecierea celorlalți pentru munca lor. Sunt și copii care au trecut de gimnaziu, co­pii de liceu care con­­tinuă să vină, pur și simplu, pentru rela­xa­re. "Talentul nu prea te lasă să stai de­parte de el, chiar dacă tu ai ales un liceu teoretic. Surpriza este că unii copii, deși au urmat un liceu teoretic, când vine momentul alegerii facultății, se îndreaptă tot spre zona artistică. E o mare bucurie din partea mea că talentul lor nu se pierde", spune Maria Stanciu, gazda atelierului și curatorul Galeriei "Romniceanu".
Măriuca (după numele de alint) este o ființă de o prospețime extraordinară. Îi observ în lumina amiezei profilul fin, în­cadrat de părul brun, tuns bă­iețește, și silueta minionă, sub­țire, robotind prin ate­lier. Pune culori pe palete, pregătește șevalete și planșe cu cel mai natural aer copi­lăresc. Ochii îi strălucesc când mă pri­vește zâmbind, în timp ce-și șterge de cu­loare degetele prelungi, de poala șorțului ei de picto­riță. Se pregătea să selec­teze și să ordoneze lucrările pentru urmă­torul eveniment al galeriei, vernisajul primei expo­ziții de pictură a uneia dintre ucenice, dar lasă un pic lucrul ca să stea de vorbă cu mine.
"Locul ăsta a fost ca un magnet. Prima dată au început să vină copiii din zonă, cei de la școala fiu­lui meu. Vreo jumătate dintre colegii lui de cla­să veneau la mine la pictură. Și erau și foarte ta­lentați! Așa se întâm­plă, de fapt. Toți copiii au ta­lent nativ, dar la un moment dat, în ju­rul pu­­bertății, la unii în­cepe să se piardă, la unii să în­flo­rească. Co­piii s-au adus unii pe alții. "La Mări" e locul unde pot face de toate, de la a se juca cu pisica, la a picta, a face toate trăsnăile, a da petreceri și a găsi un spațiu sigur, o pla­să de siguranță și în­credere, în care fie­ca­re e apreciat și inte­grat în grup 100%.
Acum cinci ani, pe când spațiul ăsta era doar o proiecție în min­tea mea, mi-am dorit un atelier-ga­le­rie, unde copiii să pri­mească o recu­noaș­tere publică a talen­tu­lui lor, să guste mo­men­tele de apreciere. E foarte important. As­ta, pentru că pic­tura este o activitate so­li­tară și care are nevoie de con­firmare. Și-am zis, co­piii ăștia sunt prea talentați ca să nu bene­ficieze de un pic de atenție și, într-adevăr, de la an la an am expoziții tot mai reușite."

"O formă de terapie"

- Cum a început visul ăsta?

- N-ar fi existat fără sprijinul părinților mei. Ei au fost alături de mine pas cu pas în realizarea aces­tui spațiu și ei l-au făcut posibil. Le sunt recunos­cătoare pentru asta, că au fost primii care au crezut în mine, chiar și atunci când ideea pă­rea utopică și ceilalți mă pri­veau sceptic. Am avut nevoie de aprobări spe­ciale pentru a mo­difica man­sarda, pentru că am ți­nut nea­pă­rat să fie un spațiu des­chis, fără stâlpii aceia despăr­țitori din mansardă. Un spațiu deschis ca să se preteze la o galerie de artă, iar în momentul în care intri, să nu spui că ai pășit într-un atelier de pictură, ci în­tr-o galerie de artă.

- De ce ai vrut să existe această galerie de artă?

- Nu știu, așa am simțit. M-am gândit că e o chestie extraordinară să le dai aripi copiilor. Eu lu­cram cu copiii și înainte să existe această ga­lerie, numai că rezultatul muncii noastre nu era vi­zibil. Dacă spațiul ăsta rămânea un simplu atelier de pictură, unde copiii veneau și pictau contra cost, luau noțiuni de desen, de culoare, nu era ceva deosebit. Pe când, în felul acesta, lucru­rile stau altfel. Evenimentele noastre, vernisajele, expozițiile sunt cele mai frumoase momente și pentru copii, dar și pentru mine, de ce să nu recunosc că și mie-mi face plăcere să mă laud cu munca lor.
În plus, este o formă de terapie prin artă. Co­piii sunt obosiți, uneori, pentru că trebuie să mun­cească foarte mult la școală și la meditații, se cere mult de la ei. Mai ales vinerea, copiii de gimnaziu vin aici după o săptămână de școală, teste, teme, probleme, meditații, și e momentul lor de des­cătușare. Dacă până la clasa a cincea sunt acele calificative, B-uri, FB-uri, care îi ajută mult pe copii să nu sufere, să nu-și facă ierarhii în clasă, de la gimnaziu simt la ei așa, o transformare. Trecerea în clasa a cincea îi debusolează pe mulți. Greșeala e că, în continuare, notele se strigă în public, și atunci, dacă tu ai un eșec, ai luat un 6 la un test, n-o să fii prea în formă. Eu îi simt și îi întreb ce au pățit, îi încurajez că vor reuși să îndrepte respectivele note mai mici. Aș vrea să-i ajut să nu ia notele așa personal, să se detașeze de ele și să înțeleagă că ele reflectă strict un anumit moment. E greșit să pui eticheta "copil de nota 8", așa, per ansamblu, și e o mare nedreptate. Aici încercăm să compensăm toate treburile astea. Deci, da, pentru ei, pictura e o formă de terapie, ei se eliberează și se relaxează aici... E o plăcere să vină la pictură, e evident că sunt confidentul lor, evident că știu mai multe și decât părinții și, uneori, nu este prea comod, dar în același timp, mă bucur că au încredere în mine ca într-o prietenă și îmi cer sfaturi, inclusiv în probleme amoroase. Sunt foarte simpatici...

- Cât de des organizați evenimente?

- Înainte, evenimentele erau lunare, dar în ultima vreme, organizăm un vernisaj la trei săptămâni, pentru că avem foarte mulți artiști care așteaptă să-și expună lucrările. Deja cred că sunt 25 de copii, poate și mai mult, care au avut expo­ziții personale. Asta înseamnă foarte mult pentru ei. Înseamnă că 25 de copii și-au invitat fa­milia și prie­tenii, unii chiar profesori și potențiali cum­pă­rători, să vadă, să admire și să achiziționeze tablo­uri. Unii și-au strâns chiar și bani de pușculiță din vânzarea tablourilor.

- Ce alte evenimente mai organizați la ga­lerie?

- Avem și expoziții colective, participăm și la Noaptea Galeriilor, când facem altfel de lucrări. În ultimii doi ani, am făcut niște lucrări colective de mari dimensiuni și a fost plăcut să-i pun pe copii să lucreze împreună la aceeași operă. Ce a ieșit a fost cu mult peste așteptările mele.

Amintiri din studenție

Măriuca a terminat pictura în 2002, în ultima generație a regretatului profesor Florin Mitroi, și îi e limpede că ceea ce face acum i se datorează acestui profesor minunat, care a știut să le trans­mi­tă dragul pentru artă studenților săi. Măriuca nu se vedea profesor, a făcut modulul pe­­da­gogic mult mai târ­ziu, după ab­­sol­virea facul­tății. "Sta­rea cea mai intensă pe ca­re o păstrez vie în a­min­tire e apar­te­nența la un grup de tineri minunați, strânși în jurul u­nui mare artist și a unui om de o ți­nută mo­rală ex­traor­dinară. At­mos­fera din vre­mea studenției e greu de descris și de regăsit. Cred că toc­mai de asta m-am și întors în fa­cultate, mai a­poi, să fac is­toria artei și peda­go­gie, ca să mă re­apropii din nou de școală, pentru că atât de mult mi-au plă­cut acei ani care au fost absolut mi­nu­nați...".

- Așa se ex­plică, probabil, și moti­va­ția profun­dă de a crea un spațiu de genul ăsta în Bucu­rești...

- Eu, sincer, prin comparație cu soțul meu, care este medic și care vine acasă încărcat cu toată suferința și boala pacienților, pentru că oricât ai vrea să te detașezi, om ești și empatizezi cu su­ferința... - aici mă încarc cu atâta voie bună, cu fru­mos.. Sunt o privilegiată din perspectiva asta, mai ales că nu sunt nici ca un profesor de școală, care este obligat să se țină strict de programă. Aici am o libertate deplină să mă joc cu copiii... de fapt, și temele pe care le dau sunt libere, instinctive. Mă gân­desc la fiecare, ce i s-ar potrivi, în acord cu fe­lul lui de a fi, cu sensibilitatea fiecăruia...

Prietenie, dincolo de atelier

- Sunteți deja un grup coagulat, o echipă cu o mândrie colectivă.

- Bineînțeles, păi toate aceste expoziții pe care le facem sunt cunoscute. Vin mulți vizitatori în galerie, se mai scrie despre noi, mai apărem la te­levizor... e normal să se bucure și să se mân­dreas­că. Și deja sunt ca o fa­milie, se știu, vor­besc între ei, își îm­părtășesc din pa­siuni, din ofuri..., se invită la petreceri, chiar în afara orelor de pic­tu­ră. Am făcut și tabere cu ei și s-au legat în­tre ei prietenii solide. Se întâlnesc și în afa­ra atelierului, chiar din capete di­fe­rite de oraș și ajung aici, se împrietenesc și con­ti­nuă prietenia chiar din­colo de ate­lier. As­ta e foarte fru­mos. Și îmi mai place că ei sunt deschiși, nu sunt geloși unii pe alții, se bucu­ră pentru expo­ziția fiecărui co­leg, pentru că ei fie au avut deja expoziții personale, fie știu că le vine și lor rândul... Nu e o competiție, e o bucurie.

- Am înțeles că ați făcut și acțiuni caritabile. În ce au constat?

- Da. Într-adevăr, am făcut mai multe expoziții caritabile și ceea ce am apreciat mult la copii a fost că niciunul n-a zis nu. Nu i-am forțat să par­ticipe, au făcut-o benevol. Toți și-au donat lu­cră­rile, gândindu-se că o facem pentru o cauză no­bilă. A fost Sonia, o fetiță care trebuia să se ope­re­ze în America, a fost un băiețel, Efrem, bolnav la vremea aceea de leucemie, și ne bucurăm că el es­te bine acum, la școală, în clasa pre­gătitoare. E o bucurie imensă să poți contribui la ajutorarea unui co­pil aflat la o așa răscruce și să ve­dem cum a izbutit să treacă cu bine peste cumpăna bolii.