A plecat din România în tinerețe, printr-o lovitură fericită a destinului, și s-a stabilit în New York, unde a revoluționat teatrul american cu talentul și viziunea sa regizorală lipsită de inhibiții. Azi, Andrei Șerban e îndelung ovaționat în toate marile capitale ale lumii - o carieră internațională impresionantă, încununată de nenumărate premii, printre care și prestigiosul "George Abbot Award", pentru impactul major pe care arta sa l-a avut asupra teatrului secolului XX. La începutul acestui an, după aproape trei decenii la conducerea catedrei de actorie a Universității Columbia, regizorul Andrei Șerban a decis să renunțe la profesorat. O mișcare neașteptată, care l-a readus deocamdată în România, dornic să pună în scenă noi spectacole. Primul dintre ele, "Richard al III-lea", după William Shakespeare, va avea premiera la Teatrul Bulandra chiar la jumătatea lui martie.
"Dacă nu era mama, să vină să pună vorbe bune pentru mine, cred că rămâneam repetent"
- Domnule Andrei Șerban, puțină lume știe că, înainte să fiți copilul teribil al regiei de teatru, v-ați format, niște ani, ca actor.
- Când eram mic, voiam de fapt să fiu dirijor. Tata iubea muzica clasică, era un adevărat meloman. Datorită lui, am ajuns să mă îndrăgostesc de Arturo Toscanini. Cum rămâneam singur acasă, puneam discul la pick-up și începeam să dirijez în fața oglinzii. Închideam ochii pe jumătate și mi se părea că la capătul baghetei mele se desfășoară o orchestră de 100 de oameni. Era minunat... Doar că mi-am dat seama destul de repede că nu am studii muzicale și nici vocație, așa că m-am reorientat spre Teatru. În anul în care am dat admitere, nu exista decât secția de Actorie. Dintr-o mie de candidați, câți eram, am intrat, ceea ce arată cât de incompetentă era comisia, că m-a acceptat pe mine, care nu prea am talent ca actor, dar l-au respins pe Florian Pittiș. Până s-a deschis secția de Regie, am stat trei ani actor. Și am învățat foarte mult, suferind totuși îngrozitor, fiindcă înțelegeam ce înseamnă să fii expus și vulnerabil.
- Știu că proveniți dintr-o familie de intelectuali. Și-a lăsat asta amprenta asupra căutărilor dvs. de mai târziu?
- Tata a făcut avocatura și a lucrat la Banca Regală. N-a intrat niciodată în politică, dar era mare simpatizant al lui Iuliu Maniu, care a fost prezent și la botezul meu. După ce s-a instalat regimul comunist, și-a pierdut locul de muncă, s-a apucat de fotografie și a creat niște albume absolut extraordinare. De la el am moștenit ochiul fotografic. Iar de la mama, care era profesoară de limba română și iubea literatura, am luat poezia.
- Cu asemenea părinți păreați destinat unei cariere artistice...
- Eram bun la umaniste, e adevărat, dar la științe eram catastrofă. Mama, săraca, m-a salvat de nenumărate ori. Dacă nu era ea, care era și profesoară, și directoare de școală, să vină să pună vorbe bune pentru mine, cred că rămâneam repetent. Toată această copilărie aparent boemă se desfășura însă în plin stalinism, când pentru te miri ce puteai fi întemnițat. Niște unchi de-ai mei au fost arestați chiar în apartamentul nostru. Și atunci sigur că singurătatea în care am crescut, că nu aveam frați, și teama asta pe care o resimțeam permanent la toate nivelele, m-au făcut să visez la un loc în care să evadez din cenușiul vieții, un loc unde, când se ridica cortina, începea o lume magică, un alt univers.
- Aproape nu există interviu în care să nu se simtă obsesia aceasta a dvs. pentru o altă lume posibilă. De unde vine, domnule Șerban?
- Vine din faptul că tot timpul există în noi două realități. Două vieți. Una e viața obișnuită, pe care toți o numim greșit viață. Cealaltă, pe care nu știm să o numim, e acel Altceva, vag și nedefinit, pe care îl simțim doar uneori. Ca atunci când te atinge o adiere și te întrebi ce o fi acolo, de partea cealaltă a vântului. E o întrebare care rămâne mereu fără răspuns, o năzuință spre Altceva, o aspirație pe care o uiți, dar care tot revine; e, de fapt, adevărata viață, care te face să cauți neobosit. Eu, unul, o caut în teatru. De aia, de fiecare dată când mă întâlnesc cu actorii, fiindcă ne e foame împreună de altceva, le spun: "Haideți să căutăm împreună această viață invizibilă!".
"Eu știam carte, ei erau gata să o arunce pe pereți!"
- În 1969, când nimeni nu se aștepta, ați părăsit, brusc, țara. Din acel moment, ați rămas pentru români doar un nume de care s-au legat nenumărate succese internaționale. Ce s-a întâmplat, de fapt, atunci?
- Eu nu am căutat să plec din țară. În 1969, când am terminat Institutul de Teatru, în România era încă bine. După Primăvara de la Praga, Ceaușescu părea un eliberator pro-american. Eu tocmai mă angajasem în televiziune, n-o duceam rău. Abia după ce am plecat, cenzura s-a înăsprit și lucrurile s-au înrăutățit grav.
- Și atunci, ce v-a împins peste hotare?
- Am cunoscut-o pe Ellen Stewart, fondatoarea clubului de teatru experimental "La MaMa", o personalitate fabuloasă, care, pe lângă faptul că avea o influență enormă în lumea teatrului independent din New York, mai avea în ea și ceva energii de trib voodoo, că vedea semne pe care nimeni nu le vedea. Ellen păstorea acest club de teatru și era mereu în căutare de tinere talente. Știa de mine, fiindcă participasem cu un spectacol studențesc la un festival în Zagreb, unde ea nu fusese, dar fusese trupa ei. Și actorii americani, întorși acasă, i-au povestit că există un puști în România care face lucruri formidabile. În 1969, urma să vină în România cu un grup de americani la un congres internațional de teatru. Nu știu cum a găsit adresa mea, dar mi-a scris că vrea să mă întâlnească la București. Așa că am așteptat-o la aeroport. Imaginați-vă: aveam 23 de ani, aeroportul era mic, și noi eram vreo sută de oameni, în spatele unei sfori, așteptând americanii. Și, dintr-odată, am văzut-o: o mulatră îmbrăcată în culorile cele mai fistichii. Ei bine, această femeie care nu m-a văzut niciodată a venit glonț la mine. De unde a știut că sunt eu? Mi-a văzut apoi un spectacol la București, s-a întors în America și a cerut pentru mine la Ford Foundation o bursă de trei luni. Bursă care a venit, dar care nu mi s-a aprobat, ba am mai aflat și că șefii mei din televiziune au încercat să trimită pe altcineva în locul meu. Până la urmă, această Ellen Stewart, văzând că trece timpul și eu nu vin, a luat avionul și a mai venit o dată la București să mă întrebe ce se întâmplă și unde trebuie să meargă ca să-mi rezolve problemele. "La Ministerul Culturii! Dar n-o să te lase nimeni să intri", am zis. "Baby, vino cu mine!". Am mers la Casa Scânteii împreună, am văzut-o cum trece de gărzi, iar eu am așteptat-o afară, dârdâind de frică și convins că o vor aresta. După trei sferturi de oră, s-a întors zâmbitoare, cu hârtia de aprobare. Eram uluit. Am întrebat: "Cum ai făcut?". "L-am văzut pe Ministrul Culturii și am vorbit cu el". "Dar vorbește engleză?". "Ah, nu, dar am vorbit română!". Demență curată! Nu știu ce s-a petrecut acolo, cert e că am plecat. De aia îmi place să zic că viața mea a fost un lanț de noroace. Am ajuns exact la momentul potrivit la locul potrivit și am întâlnit doi oameni absolut fabuloși, care mi-au marcat destinul definitiv.
- Cum a fost întâlnirea cu America, după tot cenușiul României din care veneați?
- Când am ajuns la aeroport, eram încă într-un costum gri, cu cravată gri, cu părul tuns foarte scurt, cu un geamantănel doar pentru trei luni. M-am trezit într-o lume dementă, de hippies și de colorați, într-o libertate sexuală fără margini, în plin downtown New York, unde era toată avangarda. Am stat chiar în celebrul Chelsea Hotel, unde, fiindcă era ieftin, de-a lungul timpului își găsiseră acoperiș artiștii vremii, poeți, regizori sau muzicieni: Dylan Thomas, Stanley Kubrick, Allen Ginsberg, Bob Marley, Milos Forman, Jimi Hendrix... Când am intrat, tot holul hotelului era plin de travestiți pe tocuri, Andy Warhol filma "Chelsea Girls". Aveam și eu o cameră foarte ieftină, cu duș pe coridor. M-am dus la baie și primul lucru pe care l-am văzut a fost un tip aplecat peste chiuvetă, cu ochii dați peste cap, care își injecta doza. Eu, care venisem din România și care, înainte de Ellen, nu mai văzusem în viața mea un om de culoare, după asta n-am mai fost la toaletă trei zile. (râde) M-a apucat o frică îngrozitoare. Dar, încet-încet, în lumea asta în care orice părea posibil, mi-am făcut și eu loc. Această libertate haotică și această deschidere extremă a lor, amestecate cu rigoarea și disciplina mea, deprinse în școala românească, înrâurită puternic de Stanislavski, au făcut să avem succes. Eu știam carte, ei erau gata să o arunce pe pereți! Așa că primul spectacol a ieșit formidabil. Atunci, Peter Brook, "cel mai mare regizor de teatru în viață", cum e unanim recunoscut, era întâmplător la New York. A văzut spectacolul și m-a chemat să lucrez cu el un an la Paris.
"New York-ul îmi dă mai multă energie decât zece Coca Cola"
- ...a doua întâlnire providențială!
- Peter Brook mi-a schimbat viața. După un an cu el la Paris, cu o nouă viziune despre viață și artă, nu știam ce să fac. Voiam să mă întorc în țară, dar între timp lucrurile în România o luaseră razna și toți prietenii îmi spuneau: "Ești nebun? Cum să te întorci?". Așa că m-am dus înapoi la New York.
- Un oraș care, iată, vă găzduiește de aproape cinci decenii! Vă simțiți bine acolo?
- New York-ul e un oraș care m-a inspirat întotdeauna. Doar faptul că mă plimb pe stradă îmi dă energie mai mult decât zece Coca Cola. Vezi în el cele mai mari contraste posibile, de la mafioți la bancheri aroganți, la oameni simpli de o bunătate nemaipomenită, și simți că acolo tot binele și răul s-au adunat, ca și cum îngerul și diavolul sunt și în afară, și în tine. Și apoi, toți acei zgârie-nori... Când urc pe Empire State Building și văd cum de sus oamenii par să se micșoreze tot mai mult, până ajung ca niște bondari, forfota asta a lor îmi amintește cât de mic sunt în relație cu lumea în care trăiesc și cu celelalte galaxii. Și, în același timp, ce șansă enormă am că pot trăi fiecare clipă deplin.
- În ultima vreme, America pare totuși într-o degringoladă.
- Așa e, America nu mai e ce-a fost. Timp de 27 de ani am fost șeful catedrei de teatru de la Columbia University, una din cele mai mari universități ale Americii. Am înființat această catedră de actorie și am transformat-o într-un laborator de căutări și de experimente unic în America. Ei bine, când Trump a devenit președinte, lucrurile au luat-o razna. Columbia, care mereu a avut o politică de stânga, înspre un socialism utopic, s-a pus contra politicii lui Trump, iar politica ei a devenit aproape pro-comunistă. Iar când a avut loc episodul Weinstein, mișcarea #metoo a avut repercusiuni adânci. Unii colegi profesori au fost acuzați de hărțuire sexuală și și-au pierdut postul, iar studenților li s-a cerut să informeze și erau liberi să acuze oricând pe oricine. S-a transformat într-o vânătoare continuă, care crea între noi suspiciuni. Mă simțeam din ce în ce mai stingher. A pus capac momentul în care decanul ne-a chemat să ne țină un discurs nouă, celor de la Teatru, spunându-ne: "Știu că predați o artă fizică, bazată pe gesticulații și corporalitate, dar vă atrag atenția că, dacă îi cereți unei studente să se așeze în genunchi și după aceea o și atingeți întâmplător pe umăr, aveți toate șansele să fiți acuzați de hărțuire sexuală». Așa că acum două luni am decis să părăsesc catedra. Ajunsesem să nu mă mai simt liber, să-mi fie frică să intru în clasă. America de acum e simbolul unei confuzii agravate de faptul că jumătate din populație ține cu Trump și suportă o dictatură, iar cealaltă jumătate, speriată de faptul că el e la Casa Albă, impune o altă dictatură. E neplăcut să fii alb și heterosexual azi, la New York!
"Mă gândesc la un actor ca la un frate al meu"
- În toate întâmplările astea, există și o parte bună pentru noi, românii. Iată-vă din nou în România, implicat în mai multe proiecte. Intenționați să rămâneți?
- Mi-am propus să petrec cam șase luni aici și șase luni în New York. Fac acum două spectacole la Bulandra și mai am și la Teatrul de Comedie un proiect. O să țin probabil și ateliere de teatru, dar cel mai mult mi-aș dori să am o școală a mea, un centru unde tinerii actori să primească o educație adevărată. După o experiență de o viață, simt obligația de a transmite mai departe. [Dar cine oare ar putea subvenționa?
- Actorii români se bat să lucreze cu dvs., dar umblă totuși vorba că sunteți un regizor al naibii de dificil. De unde reputația asta?
- În tinerețe, eram un dictator. Credeam că știu ce vreau, că am viziunea mea, la care toți trebuie să se alinieze. De aia e bine în viață să îmbătrânești, că afli că de fapt nu știi mai nimic și că nu trebuie să te iei niciodată prea în serios. Uite că am ajuns la vârsta la care m-a doborât înțelepciunea (râde) și am înțeles că empatia, răbdarea și blândețea nu-s deloc un lucru rău. Azi, mă gândesc la un actor ca la un frate al meu căruia îi vreau binele. Dar tocmai pentru că îi vreau binele, uneori merg până în pânzele albe, pentru a-l convinge că poate mai mult decât crede el că poate. Pentru că îmi doresc să atingă potențialul de care e capabil, să intre în legătură cu sursa adâncă și misterioasă din el. Abia atunci adevărul textului devine adevărul lui și, devenind al lui, devine și al celor din fața lui.
- Și îi transformă pe toți... Asta căutați de fapt ca regizor?
- Da, această transformare continuă! De aceea, la o vârstă la care mulți colegi de-ai mei se gândesc deja la cum să-și aranjeze o retragere ușoară, eu caut încă schimbarea, am încă un apetit de a face teatru surprinzător. Teatrul e un fel de obsesie care vine dintr-o curiozitate față de tot ce nu știu și aș putea afla lucrând. Și, odată descoperit, nu mă mai interesează, trebuie să o iau de la capăt. E nevoia de a fi mereu în fața necunoscutului, care e mai mare și mai vast decât tot ce ne imaginăm noi că ar putea să fie.
"Lumea în care trăim nu merge spre lumină, ci spre întuneric"
- Domnule Andrei Șerban, cum arată zilele dvs. românești? Sunteți venit aici cu familia?
- A venit alături de mine și soția mea, Daniela Dima, regizoare ea însăși și colaboratoare de lungă durată. Ea a tradus piesa pe care o montăm acum. Lucrăm mereu în echipă, ceea ce ne permite să călătorim împreună. În cea mai mare parte a timpului suntem amândoi în teatru. Serile mergem să vedem spectacole. Sunt un spectator curios în legătură cu ce se întâmplă în teatrele independente, dar dificil, pentru că nu mai pot vedea o piesă de teatru cu inocența din tinerețe. Aștept să fiu surprins, dar după ce am văzut mii de spectacole în viața asta, mi se întâmplă din ce în ce mai rar.
- Iar diminețile pentru ce sunt rezervate?
- Diminețile mele încep devreme, la ora cinci. Până când orașul se trezește și el, îmi beau cafeaua și-mi fac un ritual al meu, care mă liniștește și mă încarcă. Apoi lucrez, mă pregătesc de repetiții, fiindcă timpul dedicat unei piese e întotdeauna scurt și simt că am o responsabilitate în fața actorilor.
- V-am auzit dând interviuri în care păreați la curent cu tot ce se întâmplă politic și social în România, păreați mai român decât românii. Când mai aveți timp să urmăriți și viața politică?
- Sunt implicat, fără să cunosc detalii, pentru că aflu ticăloșiile acestei vieți de la actorii cu care lucrez. Nefiind atât de identificat cu România, știind că sunt doar în trecere, că financiar nu depind de ce câștig aici, pot privi cu o oarecare distanță și cu o revoltă cu totul lipsită de ură! Îmi pot permite luxul de a spune exact ce gândesc.
- Dar tot marasmul ăsta politic și social nu vă încarcă prea mult? Nu vă amenință propria artă?
- Faptul că există atâta minciună în politică și că asta nu se pupă deloc cu faptul că suntem aici, pe Pământ, pentru cu totul altceva, face ca arta pe care o fac să fie cu atât mai înverșunată împotriva falsului din politică. Sunt conștient că lumea în care trăim nu merge spre lumină, ci spre întuneric. În filosofia indiană există chiar un termen pentru asta, Kali Yuga, perioada în care se spune că Buddah doarme, iar energiile sacre bat în retragere. Până Buddah se va trezi din nou, în lume e întuneric și toate forțele ne trag în jos. Tocmai de aceea, tot ce pot să fac e să rezist, cu fiecare fibră a ființei mele, acestui spirit de negativitate. Și, orice s-ar întâmpla pe scena politică aici sau aiurea, să am grijă ca mesajul meu artistic să fie întotdeauna unul pozitiv, luminos.
- Ca o încercare de a reface acea rețea luminoasă a lumii?
- Da, întocmai ca un act de reparație. Prin teatru, poți reface coerența luminii, conexiunile rupte. Iar eu simt că am obligația față de cel care a plătit biletul să-l fac să plece acasă mai reparat interior decât a venit. Nu fac teatru ca să am succes. Fac teatru ca din toată această experiență pe care o trăim împreună, actori și spectatori, să simt că, deși nu am găsit un răspuns, am fost atins, măcar pentru o clipă, de viața cea adevărată.
Foto: GULIVER/GETTY (3), AGERPRES, MEDIAFAX