MARTIRI AI CREDINȚEI - Părintele HARALAMBIE VASILACHE

Cristian Curte
- În cimitirul Mânăstirii Cernica își doarme somnul de veci unul dintre marii martiri ai închisorilor comuniste - părintele Haralambie Vasilache. Singura lui vină a fost aceea că a crezut în Hristos fără rest, iar propovăduirea lui a adus la biserică mii de suflete -

Din cei șapte copii pe care Aglaia i-a avut cu părintele Gheorghe Vasilache, doi au fost suflete-pereche, frați și de sânge, și de duh - Haralambie și Vasile. Au venit pe lume la un an distanță unul de celălalt și au împărtășit dra­gos­tea pentru Hristos până în iadul temni­țelor comuniste. Haralambie, fratele mai mic, nu a mai văzut niciodată cerul libertății. A coborât de pe crucea temniței direct în mormânt. Vasile a trăit însă 94 de ani și a apucat să își scrie amintirile. În memoriile sale, fratele mai mic e desenat cu culorile luminii, ca un adevărat martir al lui Iisus, mort din iubire de Dumnezeu - "Mi-a fost frate de sânge, frate de copilărie, frate de studii prin toate școlile, frate de surghiun la Pocrov, frate de suferințe în închisoare, de unde el a plecat singur, cu nimenea lângă el, pe alte tărâmuri. El a fost cu Dumnezeu... Am fost sigur că a fost cu Hristos, pe care al­ții L-au coborât de pe cruce și L-au în­gropat".
Viitorul părinte Haralambie Vasilache s-a născut pe 5 august 1910, în satul Idrici, din județul Fălciu (Vasluiul de astăzi). Tatăl său, Gheorghe, era preot, iar ceva din dragostea pentru altar a picurat în inima copilului, încă de mic. Avea opt ani când Ardealul s-a unit cu patria-mamă. În inima lui crudă, ceva din lumina acestei mari faceri se va fi imprimat adânc. Noua țară era mare și mân­dră, iar generațiile de atunci vor purta prin vremuri o încredere și un curaj care astăzi ne uimesc. Au fost oameni care chiar au crezut în steaua acestui neam. Părintele Haralambie Vasilache a făcut școală multă și bună - a terminat se­minarul la Huși și Facultatea de Teologie la București, acolo unde își va lua și doctoratul. După școală, și-a închinat viața altarului, dar nu a vrut să se căsătorească. Dorea să ardă pentru Dumnezeu în mijlocul lumii, fără să își mai aparțină nici sieși, nici familiei, așa că a ales calea preotului celibatar, trăind ca un monah citadin. A slujit o vreme la Epis­copia din Huși, apoi la Catedrala Mitro­po­litană din Iași. Aici, în vremea anilor grei din timpul celui de-al doilea război mondial, a rostit multe predici. În cuvinte profetice și aprinse, le-a vorbit credincioșilor despre vi­fornița comunistă care bântuia țara vecină. O viforniță împotriva căreia românii au luptat cu arma în mână, dezrobind Basa­rabia. Aceste predici, rostite și la Radio Iași, au fost strânse mai apoi într-un volum pu­blicat la Mânăstirea Neamț, intitulat "Altarul spiri­tualității românești" (republicat de Editura "Eikon" anul trecut). Ani mai târziu, acest volum avea să îl tri­mită pe părintele Haralambie în temnițele comu­nis­te.

Rugul care a aprins Mânăstirea Antim

În 1944, când tancurile sovieticilor ne calcă țara, părintele Vasile Vasilache ajunge stareț al Mâ­năstirii Antim din București, unde va fi urmat și de fratele său, Haralambie. Aici viețuiau, fiind studenți sau doctoranzi la diferite facultăți, mai mulți mo­nahi erudiți, la care astăzi privim ca la niște sfinți. În obștea aceasta, care întruchipa o elită nu numai duhovnicească, ci și culturală, părintele Haralambie s-a hotărât să se lepede de lume, fiind tuns în că­lugărie în luna iunie a anului 1944. Chiar în toam­nă, la Mânăstirea An­­tim, avea să își în­ceapă exis­tența grupul Ru­­gul Aprins. La inițiati­va scri­i­torului Sandu Tu­dor, pă­rin­tele stareț Vasile Va­si­la­che avea să găz­du­iască întâlniri ale unor mari oa­meni de cultură în­se­tați de credință și rugăciune. În fiecare joi, într-un grup foarte restrâns, se regă­seau în chilia sta­re­țului pen­tru a discuta pe mar­ginea unei prelegeri ca­re atin­gea atât mintea, cât și inima. Apoi, în fie­care du­mi­nică, același grup se deschidea publicului larg, printr-o conferință ținută în mâ­năs­tire, la care asista oricine dorea. Cu acele prilejuri, palatul si­nodal al Mânăstirii Antim gemea de stu­denți, veniți de la toa­te facultățile. Se puneau între­bări, se dis­cuta li­ber. Inteligența scăpărătoare a participanților, fi­guri de elită ale vieții culturale bucu­reștene, se adâncea, astfel, în tainele misticii or­to­doxe și, mai cu seamă, în lucrarea rugă­ciu­nii inimii. Pronia le-a trimis participanților și o că­lăuză, pe părintele pribeag Ioan Kulighin, un stareț rus sfânt, refugiat din calea sovieticilor, care do­bân­dise încă din tinerețe, când fusese frate la Mânăs­ti­rea Optina, darul rugăciunii neîncetate a lui Iisus (îi puteți citi viața în numărul 1143, din 20-27 no­iem­brie 2014 al revistei noas­tre). Așa au ajuns inte­lectuali subțiri, ca Vasile Voi­cu­lescu, Sandu Tudor, Ale­xandru Mi­ro­nescu, Paul Sterian, Ni­chifor Crai­nic, Paul Cons­tantinescu, Cons­tantin Joja, Alexan­dru Elian, Ion Marin Sa­doveanu, An­ton Dumitriu sau Vladimir Streinu, să în­țe­lea­gă lumea tainică în care au trăit dintot­dea­una monahii orto­docși. Iar lumina cre­din­ței lor preacu­rate i-a vrăjit într-o ase­me­nea măsură, încât mulți dintre ei aveau să adopte pentru toată viața ru­gă­ciunea inimii, ca niște monahi albi, în vre­muri negre. În creu­zetul acesta atât de pre­țios și-a trăit pri­mii ani de călugărie și pă­rintele Haralambie Vasilache. El însuși un om cult, pasionat de filosofie, va ține în ca­drul Rugului Aprins mai multe con­ferințe. Sunt însă încredințat că nu cu­noaș­terea a fost cea mai de preț co­moară afla­tă de părin­tele Haralambie în Ru­gul Aprins, ci inițierea primită de la părintele rus Ioan Kulighin, care a fost duhovnicul tutu­ror. De la el, pă­rintele Haralambie își va fi luat merindea lăuntrică pentru un drum ane­voios, care îl va duce, trecând prin smârcu­­rile temnițelor comuniste, pe piscul martiriului.
Rugul Aprins a ars la Mânăstirea Antim doar pa­tru ani. După 1948, mișcarea a fost interzisă, iar mem­brii ei, risipiți. Aveau să se vadă când și când, pe furiș, pentru că Securitatea îi luase la ochi. Frații Vasilache au plecat din Bucu­rești pentru totdeauna. Părintele Hara­lam­bie va trece pe la Dobrovăț, pentru a-și gă­si o vreme liniștea în Schitul Pocrov, care ți­nea în acele vremuri de Mânăstirea Neamț.

Banii de sub mătură

Aici, sus, era liniște și erau cu desă­vâr­șire singuri, doar o mică obște de cinci mo­nahi, al cărei stareț era părintele Vasile Vasilache. Pierduți în codrii fără de mar­gini ai Munților Neamțului, departe de ori­ce freamăt al așezărilor omenești, s-au pu­tut cufunda în rugăciune, lucrând în pace tot ceea ce îi învățase părintele Ioan Ku­lighin. Acolo, în tăcerea nopților Schitului Po­crov, cred eu că s-a adâncit Haralambie în monahism, având răgaz să caute spre cerul inimii și să-și închine tot timpul lui Hris­tos. În cei zece ani cât a viețuit la Schitul Pocrov, părintele Haralambie nu a coborât muntele niciodată. Se desprinsese cu totul de pă­mânt, trăind în sânul iubirii dumnezeiești. Fratele lui, părintele Vasile Vasilache, spunea că nu suporta nici măcar să atingă banii pe care îi aduceau cre­din­cioșii: "În afară de orele de slujbă, la care era ne­lipsit, rugăciunea particulară o făcea în chilie ore întregi, până către miez de noapte. Ziua și-o dedica scri­sului și cetitului. Banii ce i se dădeau el îi ținea cu gunoiul, sub mătura din colțul casei. De venea ci­neva să-i ceară, îl trimitea acolo să ia cât îi tre­buie...". Dacă vremurile ar fi fost liniștite, curgând în zăgazurile lor firești, poate că părintele Haralam­bie și-ar fi sfârșit viața la Pocrov. Însă dragostea aprinsă de Dumnezeu a celor doi frați, slujbele lor de noapte și, mai ales, predicile lor aprinse din duminici și sărbători, nu au putut rămâne sub obroc. Cu timpul, țăranii de la poala muntelui au aflat că sus, la Pocrov, trăiesc doi călugări cu viață sfântă, și au început să urce la ei. Sute de oameni luau calea codrilor nemțeni, pentru a-i asculta pe Vasile și Ha­ra­­lambie. Erau vremuri grele, apăsate de cizma ru­șilor, dar sufletele celor doi erau cu desăvârșire li­bere, fără teamă că regimul i-ar putea întemnița. Nu făceau politică, dar predicile lor insuflau un curaj de care credincioșii erau însetați. Când și când, la Pocrov ajungeau și intelectuali din București. Ale­xandru Duțu, Virgil Cândea, Gala Galaction și Ioan G. Coman treceau pragul micuței biserici de lemn, ca să afle sfat și întărire. Pe urma căutării lor au venit însă și informatorii Securității. Predicile celor doi frați au fost înregistrate și apoi puse în atenția ofițerilor. Încet, lațul s-a strâns. Pe 20 aprilie, în anul 1959, Vasile și Haralambie au fost chemați jos, la Mânăstirea Neamț, unde li s-a comunicat că sunt izgoniți din monahism. Nu mai aveau voie să slujească sau să predice. Nu li s-a mai permis nici măcar să își poarte rasele lor călugărești. Un părinte din mânăstire, Nifon Corduneanu, avea să spună că pe cei doi vestea i-a zdrobit, pur și simplu. Noaptea care avea să urmeze acelei zile de 20 aprilie și-au petrecut-o plângând. Li se poruncea să se întoarcă acasă, dar pentru ei, călugăria era singurul sălaș. În cele din urmă, aveau să meargă în comuna natală Vutcani, unde și-au găsit o brumă de liniște în scris. "Singura mângâiere era de a fi fost împreună cu bătrânul nostru Tată și cu frații", avea să scrie ani mai târziu părintele Vasile Vasilache. "Eram în cui­bul părinților, dar norii întunecoși și păsările de pra­dă dădeau târcoale mereu. Singura liniște ce ne-o găseam era în scrisul cărților sfinte. Eu dă­deam zor la terminarea unei tra­duceri a Bibliei, iar Părintele Hara­lam­bie la seria mai mul­tor volume ale «Spi­ri­tua­li­tă­ții ro­mâ­nești». Chiar și în clipele grele ale vieții noastre, am că­utat să nu as­cundem ta­lentul pe care-l pri­misem de la Dum­ne­zeu".

Șapte ani de temniță pentru o carte

Au venit după ei cincisprezece securiști de la Bacău și Huși. Cincisprezece bărbați, ca să aresteze doi pă­rinți slăbuți ca două trestii. Urau tot ceea ce era legat de Hris­tos. Le-au confiscat toate cărțile și manus­crisele (22 ale pă­rin­telui Vasile și 15 ale părintelui Ha­ralam­bie), dar traducerea Bibliei, la care lucra părintele Vasile, nu au luat-o, ci au călcat-o în picioare în bătătura casei, rispind în glod miile de pagini scrise cu trudă. "Grea a fost despărțirea de bătrânul nostru Tată, care-și avea durerea a doi feciori morți pe front și, înaintea lor, și a soției", scrie părintele Vasile în memoriile sale. "Acum Tata era în vârstă de 77 de ani. Sărutându-i mâna, îi spun: «Rămâi cu Dum­nezeu!», iar Părin­tele Haralambie îi cere bine­cu­vân­tarea pentru ca­lea suferințelor. Amândoi ie­șim din casă cu ochii înlăcrimați, escortați până la poar­tă ca prizonieri, și urcați în una din mașini. Pă­rintele Haralambie le spune nepoților, ce erau sub zece ani: «Uitați-vă la mine, căci de acuma nu mă veți mai vedea ni­ciodată». Era o pre­sim­țire a adâncului fi­in­­ței sale".
Securiștii nu au avut ce vină să îi găsească părintelui Haralambie. L-au torturat, încercând să îl facă să declare ca a fost legionar, dar, în­cercat în rugăciune, pă­rintele a rezistat, sus­ți­nând că nu făcuse ni­ciodată politică. Cum nu au reușit să îi gă­seas­că nimic pentru a-și susține acuzația, i-au pus în spate un delict mai puțin grav - "unel­tire contra ordinii de stat". Dovada? Predi­ci­le pe care părintele Ha­ralambie le rostise în anii răz­bo­iului, la Catedrala și Radioul din Iași, împotriva comunismului Uniu­nii Sovietice, predici care au fost apoi publicate la Mânăstirea Neamț, în anul 1942, sub titlul: "Altarul Spiritualității Românești". La proces, cei doi frați au încercat să se apere, spu­nând că nu au făcut politică, ci au vorbit în numele credinței contra materialismului comunist. "Am ținut conferințe cu preoții pentru a-i feri de mate­rialism. Eu căutam să îi influențez pe credincioși să fie cât mai mistici, să țină legătura mult și cât mai frecvent cu biserica, să fie convinși de idealism". avea să spună la interogatoriu părintele Haralambie. Apărarea celor doi a fost în zadar. Vinovăția era stabilită încă de când intraseră în vizorul Securității. Pro­cesul a fost o parodie tristă. Când părintele Va­sile a încercat să se apere, arătându-i judecătorului că până și datele calendaristice oferite de martorii mincinoși ai acuzării sunt false, magistratul a țipat la el: "Să taci, sau îți sparg capul cu această sticlă de cerneală!". În final, au fost condamnați. Pă­rintele Haralambie a luat șapte ani de închisoare pentru cartea lui de predici antiso­vie­tice.

Înălțarea


O celulă mică, neîncălzită, fără ferestre, fără pat, fără podea, în care pe jos era tot tim­pul umed. Mân­care nu primeai, în afară de o mică bucată de pâine, iar aceasta, odată la trei zile. Apă căpătai o dată pe zi, o singură cană. Aceasta era car­cera, unde ajun­geai ori de câte ori erai prins de gar­dieni că te rugai sau le vorbeai des­pre Dumnezeu fraților de su­fe­rință. Iar cei doi părinți, Haralam­bie și Vasile, vor fi fost prinși de nenumărate ori când propo­vă­du­iau și slujeau în celulă. Ultimul Paș­te l-au petrecut împreună în mizera închisoare din Bacău. Noaptea, fără să se teamă, au cântat cu glas tare "Hristos a Înviat!", împreună cu toți cei 80 de deținuți. Din acel moment, drumurile celor doi frați s-au des­părțit. Părintelui Haralambie torturile și condițiile grele ale închisorii i-au zdrobit sănă­tatea. S-a îm­bolnăvit grav de stomac și a fost operat de un doctor care, așa cum aveau să mărturisească ceilalți medici ai temniței, a intrat beat în sala de operații. Luni de zile a tras părintele, pendulând în­tre viață și moarte. În intervalul acesta de timp, îna­inte de a trece la cer, l-a întâlnit pe Nicolae Stein­hard, care l-a găsit "îns­păi­mântător de slab, abia umblând, abia vor­bind, mai toată ziua culcat și aco­perit cu pătura, cufun­dat în rugăciuni". Pă­rin­tele era mai mult dincolo de lume, iar asta i-a dat putere până în ultima clipă. Era iarna lui 1962, pe 23 noiembrie, când părintele Va­sile Vasilache a văzut în curte "un deținut cum du­cea la infirmerie, în brațe, un bolnav acoperit cu o pătură, căruia nu i se vedea decât scheletul pi­cioa­relor". Cerul i-a dat prin minte că e chiar fratele său.
La infirmerie, părintele Haralambie a ajuns mai mult mort decât viu. Se închisese în sine, mistuit de flacăra rugăciunii, pentru care trăise întreaga viață. Când umbrele nopții au cuprins temnița, cu ultimele puteri, a început să cânte stins: "Doamne al puterilor, fii cu noi,/ Căci pe altul afară de tine, ajutor întru necazuri nu avem,/ Doamne al pu­te­rilor, miluiește-ne pe noi!". "Am avut impresia că a murit un sfânt", aveau să spună mai apoi me­dicii închisorii. Noaptea, părintele Vasile a avut un imbold ciudat. A stat la fereastra zăbrelită a celulei, pentru a privi în curtea interioară a temniței, deși era interzis, iar asta putea să îl coste carcera. Era frig și întuneric, dar a așteptat, până când din negu­ra nopții s-au desprins două umbre - doi de­ținuți îl duceau la groapă pe un altul, cu totul aco­perit într-un cearșaf. A știut atunci că era chiar părintele Haralambie. "În curând, mi-au venit vești prin de­ținuți că fratele meu murise".
L-au îngropat în pripă, chiar în acea noapte. I-au așezat trupul gol direct într-un sicriu de scânduri ne­geluite. Au spus șoptit o rugăciune, apoi l-au arun­­cat în groapa umedă. Când l-au acoperit cu pă­mânt, pe cerul iernii mijeau deja primele stele. A fost singura slujbă de care a avut parte.­



Mărturia părintelui Nicolae Steinhardt despre părintele Haralambie Vasilache (din "Jurnalul fericirii")

"Operat de două ori, înspăimântător de slab, abia umblând, abia vorbind, mai toată ziua culcat și acoperit cu pătura, cufundat în rugăciuni, pă­rin­tele Haralambie așteaptă moartea. Află însă mij­locul și tă­ria de a ne vorbi uneori, câte puțin. Monah ce se afla, întâmpina sfârșitul cu seni­nă­tate, dar nu fără griji: ca omul cuminte care se gă­tește de drum lung și cunoaște că nu-i de râs, că e bine să chibzuiești din vreme la toate, să faci cuvenitele pregătiri și să te echi­pezi, cugetând că e mai bine să prisosească decât să lipsească.
Facem și planuri de viitor, părintele - ca orice mu­­ribund autentic - fiind sută-n sută convins că are să moară și tot sută-n sută încredințat că va trăi. Dar nu mai trec decât puține zile și se pro­duce o he­mo­ra­gie pu­ter­nică. Îl doboară. Medicul deținut, chemat cu stă­ru­ință, sosit cu greu, dă din cap. Șeful ca­merei îl în­fă­șoară pe părintele Haralambie în pătură, iar eu îl duc, împreună cu alt deținut, până la ușa celulei de un­­de, noi stând cu fața la perete și brațele peste ochi, plan­toanele - ridicându-l de pe jos - îl cară la infir­me­rie.
Am aflat mai târziu că a murit a doua zi."


(Mulțumiri doamnei Dorina Zdroba și dom­ni­lor Adrian Petcu și Marius Vasileanu pentru do­cu­­men­tele și fotografiile puse la dispoziție.)