- Dacă citim atent analizele economice pertinente, ne dăm seama că bugetul nu este temeinic fundamentat, ci contează pe îndeplinirea unor "angajamente" ale ANAF, privind buna colectare a taxelor și impozitelor, în ciuda slabelor performanțe ale instituției în anii anteriori. Bazat pe cifre false, bugetul nu poate livra ceea ce promite, adică bunăstare și investiții în proiecte de interes public. Filozofia primitivă a tandemului Vâlcov-Teodorovici nu poate genera decât jecmănirea companiilor de stat, care riscă să devină neprofitabile, a multinaționalelor, care vor reduce investițiile, a băncilor, care vor reduce și ele finanțarea populației și a IMM-urilor și a administrațiilor locale, cărora li s-au transferat sarcini financiare mult mai mari decât fondurile suplimentare acordate. Mai mult, cele două "genii" ale finanțelor se gândiseră chiar să cheltuiască rezerva BNR pentru a-și acoperi deficitele. Deși au renunțat între timp, obiectivul lor rămâne subordonarea politică a BNR, deși numai în India, Rusia și poate Turcia, se mai pune problema în acest fel. Ne putem aștepta, deci, ca activitatea economică, deja în scădere, să încetinească, pentru că și investitorii ne vor ocoli. Vor fi deci mai puține, nu mai multe locuri de muncă; inflația va crește și, odată cu ea, și prețurile, iar valoarea leului va scădea, ceea ce înseamnă că tot ce importăm va fi mai scump. Cu alte cuvinte, o vom duce mai rău, chiar dacă ni se va spune că o ducem mai bine. Logic ar fi, desigur, ca guvernanații să renunțe la absurditățile din OUG 114, dar le lipsesc atât resursele financiare, cât și cele intelectuale pentru a rezolva problemele pe care ei înșiși le-au creat și de aceea nu pot face concesii majore. Același raționament se aplică și în relațiile cu primarii. Sigur că o economie sănătoasă poate finanța cheltuielile sociale angajate de guvern, dacă ANAF își face datoria și nu mai tolerează evaziunea fiscală. Dar o asemenea economie nu are cum să existe, atâta vreme cât PSD și slugile sale sunt la putere.
- USR și PLUS, nou-înființatul partid al lui Dacian Cioloș, vor merge împreună la alegerile europarlamentare. Cum vedeți această mișcare? Ce poate aduce nou această alianță pe scena politică din România și ce relații va avea cu PNL și cu președintele Klaus Iohannis? Este posibilă o mare alianță anti-PSD în vederea alegerilor parlamentare?
- Este o mișcare binevenită, care evită fragmentarea votului electoratului anti-PSD și asigură o mai eficientă folosire a resurselor pentru două partide aflate la început de drum, care se adresează, în mare, aceluiași tip de electorat, cu un mesaj asemănător. Marele câștig este că avem în sfârșit un nucleu politic care nu este asociat cu actuala clasă politică compromisă și respinsă de electorat. Niciun scandal de corupție nu grevează cele două partide și amândouă susțin pe față anticorupția și valorile europene. În plus, este vorba de o nouă generație de politicieni, mulți dintre ei cu competențe profesionale dovedite, care nu s-au îmbogățit din politică. Pentru restul scenei politice, Alianța USR-PLUS este o imensă provocare. PSD și ALDE sperau într-o opoziție fragmentată și slabă, cu nostalgii usl-iste, de tipul PNL. Iar PNL spera să fie unica alternativă la PSD-ALDE și astfel să adune voturile electoratului anti-PSD. Aceste calcule sunt încurcate serios de apariția unei formațiuni politice care nu este tributară PSD, nu are primari și foști miniștri cu probleme penale și propune alte standarde în viața publică - dacă ne gândim la inițiativa "Fără penali în politică", de pildă. Minat de sechele usl-iste și orgolii nejustificate, PNL a fost și a rămas un partener dificil în orice alianță. Nici noile partide însă nu-și doresc să fie asociate cu un exponent al clasei politice compromise și erodate deja. Iar dacă Alianța 2020 va obține un scor bun la europarlamentare și poate chiar va surclasa PNL, atunci va putea fi tentată să prezinte un candidat propriu la prezidențiale, probabil în persoana lui Dacian Cioloș, ca să se delimiteze clar de PNL și să se profileze ca o alternativă reală. De aceea este mai realist să ne așteptăm ca o mare coaliție anti-PSD să se formeze mai degrabă după, nu înainte de alegerile din 2020. Până atunci, însă, mai sunt multe de lămurit în politica românească, și orice previziune este prematură.