Un spectacol manifest
- Marius, joci în "Pădurea spânzuraților", în rolul Conștiinței lui Apostol Bologa. Cum ai primit această mănușă aruncată de regizorul Radu Afrim?
- Eu accept orice mănușă aruncată de Radu Afrim, orice provocare a lui. La nici un alt regizor nu m-aș duce așa, cu ochii închiși și cu inima deschisă. Să montezi "Pădurea spânzuraților" mi se pare ceva fantastic, să o faci în an centenar mi se pare și mai grozav, iar ca acest spectacol să se joace la Teatrul Național din București, la Sala Mare, mi se pare cireașa de pe tort. Și să nu uităm că Radu a ales o distribuție extrem de tânără. Cel mai în vârstă este Vitalie Bichir, care are 50 de ani, urmează Natalia Călin, iar eu, la cei 40 de ani ai mei, sunt al treilea. Acest spectacol este ca manifestul unei generații, al generației tinere.
- Ți-a fost teamă de rol?
- Mi-a fost foarte frică, pentru că personajul meu, Conștiința lui Bologa, are cele mai poetice replici și e foarte greu să spui, în anul 2019, astfel de vorbe, fără frică. Nu e un rol ca oricare altul, nu e un ofițer oarecare, nu e nici Bologa pur și simplu, ci Conștiința lui.
"Dragoste de țară din toți porii"
- Mi se pare grozav că tocmai tu joci Conștiința, tu, care ești și în afara scenei un om atât de implicat în "luptele" împotriva nedreptăților sociale și împotriva abuzurilor politicienilor.
- Nu am știut că Radu vrea să aducă până atât de aproape de zilele noastre acțiunea. Nu am știut că va folosi proiecții de la manifestațiile din Piața Victoriei. Exista chiar și un filmuleț cu mine, alergând atunci când am fost gazați de către jandarmi, în piață, pe 10 august. Din păcate, nu am putut folosi clipul în spectacol, pentru că era la rezoluție foarte mică. Dar, într-adevăr, sunt foarte puține spectacole care te pot reprezenta ca actor așa cum mă reprezintă pe mine "Pădurea spânzuraților", în acest moment. Este un spectacol care, în modul cel mai delicat cu putință, respiră dragoste de țară din toți porii. Iar Conștiința asta este: pe lângă vocea interioară a personajului Apostol Bologa, ea este și vocea lui Radu Afrim, și vocea lui Marius Manole, vocea tuturor colegilor mei care au strâns semnături în Campania "Fără penali în funcții publice", a tuturor oamenilor care, indiferent de vreme, protestează în Piața Victoriei, dar și a tuturor tinerilor care nu mai știu cărui loc îi aparțin. Mi se pare că este spectacolul unei generații care încearcă să își recupereze memoria. Mie așa mi s-a întâmplat: mi-am adus aminte de unde am plecat. Mi-am amintit că am învățat la școală că a existat totuși cândva demnitate în țara asta, că a existat opoziție, că au existat conștiință, sacrificiu, dreptate, noțiuni pe care se pare că noi le-am pierdut, cărora aproape că nu le mai cunoaștem sensul. Parcă și cuvintele acestea încep să dispară, ușor-ușor.
- Mai înseamnă astăzi ceva cuvântul "patriotism"?
- Nu știu ce să îți răspund. Aș fi tentat să spun că nu, dar, pe de altă parte, nu ar fi chiar adevărat, pentru că eu cred că oamenii care ies în stradă pentru a apăra justiția sunt patrioți. Dar cuvântul s-a demonetizat. Chiar și centenarul Marii Uniri pare că a fost sărbătorit în bășcălie. Uite că spectacolul nostru nu face bășcălie, dimpotrivă.
- Cum îți explici sacrificiul lui Bologa? S-a dus la moarte tocmai când întâlnise marea iubire, părea că viața lui abia începe...
- Asta ne întreabă și pe noi mulți: "De ce ieșiți în stradă? V-au mărit salariile. Ce vă mai trebuie? Ce vă lipsește?". Și adevărul este că nu ducem lipsuri materiale. Îmi este greu să le explic: "Domnule, problema nu e că nu mi-e mie bine, ci că nu îi este bine acestei țări. E ceva mai presus de mine, de tine. E țara asta care stă să moară. Dacă noi nu reacționăm, ea moare. E vorba de responsabilitate. Într-un fel, noi, cei de azi, suntem răspunzători să nu lăsăm această țară să moară, tocmai pentru că au fost oameni care au murit pentru ea în războaie, în închisori, că au existat mii de mame care și-au pierdut fiii pe câmpurile de luptă sau la Revoluție. În ziua de 22 decembrie s-au citit numele celor care au murit în 1989 și cei mai mulți erau până în 30 de ani. Cum ar fi să mă duc eu la mama unui tânăr care a murit la Revoluție și să îi spun: "Mie mi-e bine, că mi-au mărit salariul". Cred că Apostol Bologa, pur și simplu, nu putea trăi altfel. Exista undeva ceva mai presus de fericirea și de viața lui. Conștiința lui. (Vezi, a avut noroc că m-a avut aproape pe mine.)
Un pariu câștigat
- Dincolo de replicile poetice, ce alte dificultăți ți-a mai ridicat personajul?
- Faptul că trebuie jucat minimalist. Nu e genul meu, eu sunt un actor activ. La început, mi se părea că nu fac nimic. Ziceam: "Vântul umed și trist bate dinspre sat". "Așa și? Eu ce fac?", mă întrebam. Acest rol m-a obligat la multă introspecție. Apoi a trebuit să fiu foarte atent la partener în scenă. Timp de trei ore, trebuie să rezonez cu ce i se întâmplă lui Apostol Bologa, personaj interpretat de actorul Alexandru Potocean. Eu cu Poto nu cred că am vorbit mai mult de două ori în viață până la spectacolul ăsta și acum suntem legați ombilical, printr-o legătură dincolo de prietenie, o legătură care în viață între noi nu există. Dar în scenă el e eu, iar eu sunt el. Nu știm care e el și care sunt eu și, de fapt, ne confundăm și ne completăm pentru că suntem una, omul și conștiința lui.
- E un pariu câștigat acest spectacol?
- Pentru noi, cei care am muncit la spectacol, da. Mă bucur că s-a întâmplat la Național, unde lumea spune că nu mai sunt cine știe ce actori, că au murit toți ăia buni. Iată că sunt încă actori buni la Național. Mă bucur că s-a întâmplat cu Radu Afrim, despre care lumea spune că nu poate să monteze clasici. Iată că poate, și chiar mai bine decât oricine. Mă bucur că e la Sala Mare, despre care se spune că se umple numai la comedioare bulevardiere. Iată că e sold out la "Pădurea spânzuraților" (casa închisă). Ca orice spectacol mare, s-a aflat mereu pe muchie. Muchia dintre eșecul total și succesul imens e subțire. Are Conștiința o replică așa: "Simt cum alerg din nou pe marginea prăpastiei și ispita prăbușirii mă pândește și mă învăluie". Așa ne-am simțit și noi lucrând la acest spectacol, că ne aflăm în fiecare moment pe marginea prăpastiei, dar că noi trebuie să rămânem sus, pe muchia bună.
- Cum ai defini acest spectacol?
- Ca pe o mare declarație de dragoste: a noastră, a actorilor maturi, către colegii tineri din distribuție, a tuturor actorilor către Radu, a lui Radu și a noastră către acest text, către teatru, către spectatori și către țara asta care nu își mai găsește busola. Pe bune! Fără glumă! Nu am fi avut ocazia să ne demonstrăm iubirea într-un mod mai sincer și mai adevărat.
- Cum te-ai simțit cu colegii tineri împrejur? Dintr-odată nu mai erai tu cel mai puști.
- Am fost mult mai responsabil. Și chiar mă gândeam că atunci când jucam cu domnul Rebengiuc, cu Oana Pellea, cu actorii mari, eram mult mai relaxat. Responsabilitatea era la ei. Ei, acum, am simțit și eu apăsarea asta pe umeri. Nu am fost un partener mereu comod pentru ei, ne-am mai și certat, i-am mai tras și de urechi, dar totul pentru binele spectacolului.
"Sunt gata să fac greva foamei"
- Ca protestatar care a ieșit mereu în stradă împotriva abuzurilor puterii, cum te simți la acest început de an?
- Disperat. Nu știu ce mai putem face. M-au adus în asemena hal, încât am spus că sunt gata să fac greva foamei. Te aduc la gesturi disperate ăștia. Am propus grevă generală și grevă fiscală. Dar se pare că nu suntem suficient de hotărâți pentru asta. Acum, știi cum e, oamenii au copii, au familii, serviciu, rate la bancă, e greu să îi convingi să se sacrifice. Dar eu, unul, nu mai am nicio îngăduință față de cei care sunt la putere, pentru că am realizat că acest sistem a vrut să mă omoare. Pe 10 august, când am fost gazați în Piața Victoriei, am văzut moartea cu ochii. Și atunci am înțeles că este un regim criminal. Uite că acum, ca să își apere corupții, au dat drumul pe străzi la ucigași și la violatori. Țara asta a ajuns o bombă cu ceas, iar noi suntem sub asediul lor, al PSD-iștilor ca să le spun pe nume.
- Anul trecut pe vremea asta, făceam împreună un interviu în care îmi spuneai ce dorințe ai pentru 2018. Voiai să alergi la un maraton și să faci cel puțin două spectacole noi foarte bune. Ți s-au împlinit dorințele?
- Da. Am alergat la primul maraton, 40 de kilometri, și am făcut două spectacole bune: "Viforul", la început de an, și "Pădurea spânzuraților", la sfârșit.
- Printre lucrurile pe care le-ai făcut în 2018 a fost și strângerea de semnături în Campania "Fără penali în funcții publice". Ai fost de fapt creierul ieșirii actorilor cu liste în stradă. Cum a decurs campania, din punctul vostru de vedere?
- A fost prima dată în viața mea când am realizat cât de importanți suntem noi, actorii, pentru societate. În afară de Teatrul Național din Cluj, toți ceilalți colegi ne-au răspuns la apel și au ieșit să strângă semnături, fiecare în orașul lui. Profesorul meu de la Iași, domnul Emil Coșeru, aștepta doar o scânteie. I-am dat un telefon și imediat a ieșit cu ceilalți actori din teatru. Am fost foarte mândru. Dar chiar și atunci, întrebarea pe care o primeam adesea era: "Dar de ce faceți asta? Vreți să candidați?". "Nu, domnule, nu vreau să intru în politică. E chiar atât de greu de înțeles că nu vreau decât ca oamenii certați cu legea să nu mai conducă țara asta?". "Ei, hai, domnule Manole, cine face ceva fără să fie răsplătit?". Adică nimeni nu mai face nimic pentru un crez, pentru o cauză? Păi, că tot vorbim de "Pădurea spânzuraților", tinerii în război s-au dus știind că pot muri, nu? Oamenii ăia plecau la moarte, iar noi nu ieșim nici până în Piața Victoriei, că e prea frig. Eu, pur și simplu, nu pot să înțeleg, și vă întreb pe toți: când și cum ne-am degradat atât?
- Ce urmează pentru actorul Marius Manole în 2019?
- Încep repetițiile cu Andrei Șerban, la Teatrul Bulandra, la "Richard III", unde îl voi juca chiar pe maleficul Richard. Trec de la un Conștiința lui Apostol la un personaj fără conștiință. Mi-e frică de mor.