"Decizia de a scrie a venit în ianuarie 2017, când a început lumea să iasă în stradă"
- Andreea, ai debutat ca regizor de teatru pe un text scris de tine, "Înapoi în iarnă". Povestește-ne, te rog, câte ceva despre cum ai gândit acest text și acest spectacol.
- Textul s-a născut într-o perioadă sensibilă, în ianuarie 2017. Începusem să mă gândesc la el încă din toamna care trecuse, însă nu se așezase nimic foarte concret. Decizia a venit în seara aceea de final de ianuarie, când a început lumea să iasă în stradă. Voiam să mă simt mai utilă, probabil. Și mă întrebam cum se simțeau copiii celor împotriva cărora se demonstra. După aceea, am început să mă gândesc la mine și la ai mei, la ai mei și la ai lor. Tot în perioada aia, mama mea a dat peste câteva fragmente din jurnalul bunicului meu. Scria foarte bine, deși nu avea decât opt clase, dintre care ultimele patru făcute după 18 ani. Nu-mi venea să cred că cineva pe care îl cunoșteam atât de bine trecuse prin foamete, dormise pe podele în frig, fusese dat afară din casă de propriul tată. Tipul ăla de realități care nu ni se mai par atât de reale astăzi, pentru că nu le trăim aproape de noi, prin oamenii de lângă noi. Așa că având toate datele astea pe masă, am început să scriu textul. Probabil dintr-o combinație de revoltă și nevoia de a înțelege mai bine ce se întâmplă în jurul meu și în mine.
- Este un text care se vrea un manifest politic?
- Cred că se vrea mai degrabă un manifest pentru căutarea identitară și unui tip de maturizare prin diferențiere și delimitare față de părinții noștri și, totodată, prin asumarea terenului comun pe care îl împărtășim cu ei. Mi se pare esențial ca un text contemporan să-și respecte timpul și să-l includă în țesătura narativă.
- Piesa vorbește despre un politician malefic, pornit din "Pădurea nebună", în traducere, din Teleorman. Orice asemănare cu persoane reale e voită sau întâmplătoare?
- Vin din sudul țării, și locul acela și-a imprimat mai multe lucruri în ADN-ul meu decât aș fi crezut - câmpiile infinite, țărâna și sărăcia de acolo, fricile locului. Așa că scriu despre lucrurile pe care le știu, pe care le-am simțit, în general despre lucrurile care mă fac curioasă și care mă ajută să înțeleg mai bine cum funcționează lumea din jurul meu. Am scris în piesa asta despre un părinte neasumat, despre un politician corupt, așa cum sunt mulți în țara asta, inclusiv în locul de unde vin. Și despre doi frați care caută să înțeleagă cine sunt. Așa că asemănările sunt naturale. Dacă te uiți în jurul tău, vezi lucruri și lucrurile alea te inspiră.
"În zona rurală din sud, oamenii sunt dependenți de autorități până la limita în care nu pot spune public ce cred"
- Tu ești din Alexandria. Se vede mai bine "demonul politic" la el acasă?
- Nu mai locuiesc în Alexandria de mai bine de zece ani și mi s-ar părea nepotrivit să zic că înțeleg cu totul cum funcționează mecanismele acolo. Cred însă că e un loc în care omul vede și înțelege mai bine sau mai puțin bine ce se întâmplă, dar nu acționează. De teamă. De teamă că și-ar putea pierde slujba, poziția socială etc. Asta mă revoltă - să îi știrbești omului libertatea de a-și manifesta opiniile și de a acționa în funcție de ele. Mulți, mai ales în zona rurală (o lume care pe mine mă preocupă foarte tare), oamenii sunt dependenți de autorități, până la limita muțeniei, la care nu pot spune public ce cred. E înspăimântător și nimeni nu ar trebui să permită tipul ăsta de servitute. E ușor să vorbești despre libertate atunci când ți-o permiți. Și cred că sunt mulți care uită sau nu văd asta.
- Cum te simți ca teleormănean la București?
- Nu cred că face nicio diferență originea sau locul de unde te tragi. Cred că te pui pe tine, în lume, așa cum ești. Sigur că locul de unde vii spune lucruri despre tine. Dar e relevant să cauți care sunt lucrurile alea particulare pe care le spune. Doar așa mi se pare că poate să conteze cu adevărat de unde vii.
"«Ideo Ideis» a început datorită unor prietenii importante"
- Ești co-fondatorul unui fenomen special în lumea culturală românească, festivalul de teatru pentru liceeni, "Ideo Ideis". Cum a început acest eveniment?
- "Ideo Ideis" a început împreună cu doi prieteni foarte buni, colegul meu Alexandru Ion, alături de care și conduc asociația TETA, și Oana Nedelea. Cred că fără ei, fenomenul nu ar fi început și nu ar fi luat numele pe care îl are acum, și nici structura și ethos-ul pe care s-a construit. Așa că aș zice acum, după 12 ani, că a început datorită unor prietenii importante. Eram și frustrați, și cu nevoie mare să dovedim că putem face lucruri importante, dar dincolo de toate astea, sunt sigură că oamenii alături de care am început au însemnat foarte mult.
- Cum ai reușit să atragi alături de un festival de teatru pentru liceeni, nume grele ca Marcel Iureș, Marius Manole, Andi Vasluianu, Cătălin Ștefănescu și alții ca ei? Ce i-a fermecat la festivalul vostru?
- Cred că am reușit să îi facem să ni se alăture prin însuși excepționalul situației. În prezentarea pe care o făceam în anii de început, era foarte relevant să vorbim despre "festivalul de teatru din orașul fără teatru". În plus, am început povestea pe vremea când nu eram încă decât niște puști. Și cred că e greu să nu te sensibilizezi, atunci când simți pasiunea la nivelul la care o simțeam noi atunci.
- Într-un an, din clipul de prezentare al festivalului vorbea chiar Jeremy Irons. Cum a ajuns Jeremy Irons să facă reclamă pentru "Ideo Ideis"?
- Întotdeauna lucrurile au ajuns să se întâmple așa la Ideo Ideis, pentru că am avut "prieteni care știau alți prieteni". Impresarul Angelei Gheorghiu a fost cel care ne-a contactat la un moment dat și ne-a oferit suportul lui. Acel ajutor a venit mai apoi însoțit de cel al doamnei Gheorghiu, personal, cea care a și realizat de altfel acel clip video cu Jeremy Irons, în pauza unor repetiții la un proiect la care lucra la vremea aceea.
- La o altă ediție, tinerilor veniți la festival le-a vorbit Adrian Ghenie, pictorul nostru de milioane, cu cotă uriașă în Occident. Ce le-a spus el tinerilor artiști?
- Din câte îmi amintesc, Adrian Ghenie le-a vorbit mult despre autonomie și i-a invitat să gândească pentru ei. Spunea, la un moment dat, că a venit la Alexandria din gelozie că nu a avut și el un Ideo Ideis la 16 ani. A evitat pe cât de mult poziția de "mentor" și a încercat să povestească din propria experiență, ce anume a funcționat pentru el.
- Cum decurge o zi la "Ideo Ideis"?
- O zi la "Ideo Ideis" e o zi ocupată, oricum ai lua-o. E cu ateliere, cu multe spectacole sau cu filme, cu trezit devreme si culcat foarte târziu, cu multe interacțiuni. Indiferent de poziția în care te găsești acolo - fie că ești organizator, voluntar, participant sau invitat - cred că un lucru rămâne valabil pentru toată lumea: o zi la Ideo e o zi intensă, un soi de roller-coster emoțional, în care te lovești mereu de ceva nou.
- Ce s-a întâmplat, ulterior, cu participanții la festival? Au ajuns unii dintre elevi, actori?
- Un număr considerabil de "absolvenți" "Ideo Ideis" au ajuns să joace sau să pună în scenă spectacole. Mulți dintre cei care au ajuns actori joacă cu foști membri ai juriului de pe vremea când ei nu erau decât în trupele de teatru de liceu. E emoționant să vezi parcursul multora dintre ei. Însă cei mai mulți dintre cei care participă la festival nu dau la actorie. Dar se întâmplă să ne întâlnim cu mulți dintre ei, peste ani, în diverse contexte, și să ne trezim sprijiniți de cineva care a fost acum 10 ani la festival și pentru care ediția cu pricina a însemnat ceva.
- Ce planuri artistice ai pentru 2019?
- Lucrez la proiectul meu de lungmetraj, "Malul Vânăt". E un film care este plasat în mediul rural din sud și spune povestea unei femei, o mamă tânără, care încearcă să își asume libertatea într-o lume cu valori profund patriarhale. Tot în 2019, voi realiza două scurtmetraje. Pe lângă toate astea, continuu să organizez "Rezidența Internațională de Scenaristică Pustnik" (anual, scenariști străini și români se întâlnesc la Tabăra de creație, în conacul lui Dinescu de la Cetate).