Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Aldous Huxley, "Călătoria unui sceptic în jurul lumii. India, Birmania, Ma­laya, Japonia, China, America", tra­ducere și note de Daniela Rogobete, Ed. Polirom (tel. 0232/21.74.40), 278 p.

Vă propun ca, în iarna asta, să evadați din stre­sul de toată ziua însoțindu-l pe Aldous Huxley în această călătorie din 1925-26. Vă garantez o ex­pe­riență specială. Mai mult decât însemnări de voiaj, cartea e antrenantă și plină de idei încă actuale, unele bune a fi promovate, altele, ca și atunci, duse în derizoriu ca niște prostii ce erau și mai sunt. Amuzant și mereu surprinzător, ghidul nostru ne teleportează în urmă cu peste nouă decenii, în perioada când, timp de un an, a străbătut zonele exotice enun­țate în subtitlu pentru a vedea la fața (și în pro­funzimile) locului adevărul despre unitatea în diversitate a ome­nirii. Huxley avea atunci 32 de ani și o cul­tură enciclopedică, dobândită nu doar la Eton și Oxford, ci și în familia sa cu in­te­lec­tuali de vârf pe mai multe generații: savanți na­turaliști (fra­tele lui, Julian, a primit chiar Pre­miul Nobel pentru biologie), iluștri clasiciști, scri­itori. Încă nu îi apăruse bestseller-ul "Punct contrapunct" (1928) și nici celebra și mult citata până azi distopie pre­mo­nitorie "Minunata lume nouă" (1932), ci doar câ­teva volume de poezii, unul de povestiri și ro­ma­nul satiric "Galben de crom" (tradus anul trecut, tot de Daniela Ro­gobete, în seria de autor de la Polirom). Trebuie spus că scriitorul britanic ce a adus la modă romanul de idei cu intrigi contra­punc­tice și variațiuni te­matice mustind de ironie a fost foarte citit în secolul tre­cut, inclusiv la noi, un­de aproape nu exista bi­blio­tecă particulară în care să nu-i găsești cel puțin un titlu. Cărțile i-au fost tra­duse și reeditate și în tim­pul comunismului, sub aco­perirea că erau "o critică a societății capitaliste", iar atitudinea lui pacifistă și umanitaristă con­ve­nea aparatului ideologic. (Se eluda totuși ultima parte a vieții lui Huxley, când pleda pentru reconcilierea iubirii mistice cu aceea profană și experimenta droguri tari care să-i "deschidă por­țile percepției".) Ei bine, tot parcursul lui ideatic ulterior, până la moartea din 1963, se vede răsărind și cristalizându-se în acest jurnal de că­lătorie plin de paradoxuri și umor, de jubilații și maliții, de rafinament artistic și observații telurice, de înțelepciuni filosofice și plăceri fri­vole. Tânărul burghez liberal se anga­jează și în ple­doarii umanitare, ecologiste, compară socie­tatea occidentală cu pri­mitivismul și sărăcia per­petuate anume în co­lonii. Fie că merge cu va­po­rul, tre­nul, automobilul sau în tră­suri, pe elefant, cu ric­șa, Huxley nu e niciodată un tu­rist pe căi bătătorite. E un cerce­tător care vrea să înțeleagă prin experiență directă secretele altor civilizații, credințele reflectate în modul de viață. Ochiul de pro­zator atent la oameni în mediul lor natural și social ob­servă de­talii și scene semnificative, consemnează ritua­luri, bizarerii, schițează por­trete, și textul se umple de culori, forme, gus­turi, melodii, arome. De viață. Descrie iscusit peisaje, arhitecturi, personaje care-l trimit spre referințe culturale clasice și moderne, spre comparații subtile. Curiozitatea lui, pasiunea pentru insolit, atracția față de mistica orientală îl fac pe scepticul raționalist să-și ajusteze ideile cu care pornise la drum sau să-și fortifice unele dintre vechile convingeri. Între care cea mai apăsată e că perfecționarea unei societăți nu se poate face decât prin perfecționarea individului, educat pentru libertate și democrație.