BUCUREȘTI
Verde, pentru "Autostrada Unirii"!
Camera Deputaților a adoptat în unanimitate, zilele trecute, un proiect de lege care impune Guvernului construcția, în doar 4 ani, a "Autostrăzii Unirii", un drum de 311 kilometri, care să lege Târgu Mureș de Iași și Ungheni, cu un cost estimat la circa 9 miliarde de euro. După ani întregi de lupte din partea grupurilor civice de la Iași (despre care "Formula AS" a scris în mai multe rânduri), Moldova are, în sfârșit, dreptul de a spera că va fi conectată cu Europa, via Transilvania. Ca să fie siguri că sunt bani pentru proiect, deputații au stabilit că autostrada "se finant?eaza? de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe s?i din fonduri europene nerambursabile s?i/sau prin parteneriat public-privat". Mai mult, în fiecare lege bugetara? anuala?, pe durata implementa?rii proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite conform necesarului de finant?are. Ministerul Transporturilor încearcă de 10 ani, fără succes, să facă studiile de fezabilitate pentru autostradă. Recent, însă, comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a explicat că Bruxelles-ul dispune de fonduri pentru a finanța aceste studii. Între timp, există parlamentari ai Opoziției care i-au scris președintelui României, pentru ca importanța autostrăzii Iași - Târgu Mureș să fie discutată și susținută de către Consiliul Suprem de Apărare a Țării.
BRAȘOV
Rulmentul "de 10"
Sunt ani și ani de zile de când ne plângem că industria românească nu mai face performanțe, cum făcea pe vremea lui Nicolae Ceaușescu. Dacă în ediția trecută a rubricii vă prezentam noul tractor românesc conceput la Reghin, o altă reușită de vârf ne este semnalată la Brașov: Fabrica Schaeffler, unul dintre pilonii noului învățământ profesional din România, despre care de asemenea am scris în "Formula AS", a realizat în toamna aceasta un rulment record pentru un mare client din China. Rulmentul are peste 10 tone și un diametru de peste 3 metri și va fi montat într-un utilaj special de forare de tuneluri pentru liniile de metrou. Aproximativ 150 de angajați din echipa Schaeffler au contribuit la realizarea acestui produs. Peste 1.000 de componente au fost necesare în procesul de producție și doar pentru partea de montaj a fost nevoie de mai bine de 25 de ore de muncă neîntreruptă! Aflată de 14 ani pe piață, "Schaeffler România" prelucrează lunar peste 400 de camioane de metal, producția zilnică ridicându-se la 1,5 milioane de euro. Încă o dovadă că în România Centenarului nu doar se consumă, ci se mai și produce.
LONDRA
Vinul de Carastelec, premiat la "Oscarul șampaniilor"
Vești bune pentru România vin nu doar de la Paris, ci și dintr-o altă mare capitală europeană, Londra. Întrunit la "Merchant Taylor's Hall", juriul prestigiosului concurs "Champagne & Sparkling Wine World Championships Awards" a premiat vinul românesc Carassia, produs de cramele "Carastelec", la categoria "Rising Star", "Cel mai promițător vin nou". Tom Stevenson, fondator al competiției și șef al juriului, le-a spus oaspeților de seamă de la Londra că scopul evenimentului pe care îl conduce nu e doar acela de a promova vinurile de mare clasă, ci și acela de a descoperi și de a premia vinuri noi și surprinzătoare de pe piețe aflate în plină ascensiune. "Sunt bucuros în mod deosebit să vă prezint vinul Carassia din România, drept câștigător al trofeului World Champion Rising Star", a spus Stevenson cu prilejul "Oscarului șampaniilor" de la Londra. Vinul de Carastelec a fost printre cele mai ieftine vinuri din competiție (13 euro). Comparativ, câștigătorul titlului de cea mai bună șampanie din lume, Louis Roederer Brut, costă 116 euro!
VIENA/ LUBECK
Mari premii de literatură pentru România
Scriitoarea Ioana Pârvulescu a obținut, la începutul lunii noiembrie, în cadrul unei ceremonii organizate la Viena, Marele Premiu al Uniunii Europene pentru Literatură ("European Union Prize for Literature" - EUPL). Nuvela cu care a intrat în competiție se intitulează "O voce" și îi este dedicată Monicăi Lovinescu. Aflat la ediția a zecea, aniversară, Premiul Uniunii Europene pentru Literatură a reunit, în acest an, 36 de scriitori, laureați ai edițiilor anterioare, din 26 de țări. Premiile au fost acordate în urma unui vot al publicului și a evaluării din partea unui juriu de profesioniști din domeniul literaturii, care a inclus scriitori, critici literari și jurnaliști.
Câteva zile mai târziu, pe 19 noiembrie, a venit rândul scriitorului Mircea Cărtărescu să primească Premiul "Thomas Mann" 2018, unul dintre cele mai importante premii ale literaturii germane. La ceremonia din orașul Lubeck au participat scriitorul și traducătorul Ernest Wichner, care a ținut "Laudatio", poetul și editorul Michael Kruger, care a citit discursul de mulțumire, editorul austriac Herbert Ohrlinger și traducătoarea suedeză Inger Johansson. În primăvară, Mircea Cărtărescu a mai fost distins cu un premiu internațional pentru literatură, Premio Formentor de las Letras 2018, în valoare de 50.000 de euro.
NEW YORK/ LONDRA
Tur de forță pentru turismul românesc în presa internațională
Nu există sezon în care frumusețile României, necunoscute multora dintre occidentali, să nu fie subiectul câte unui reportaj entuziasmant în presa din Vest. Patti Morrow, jurnalist de "travel" la Huffington Post, tocmai ce-a vizitat România și scrie un text cu titlul "E România cea mai frumoasă țară din Europa? S-ar putea chiar să fie!". Patti a vizitat Bucureștiul, dar și cetățile și castelele cele mai importante din Transilvania și a rămas absolut impresionată. Nu mai puțin impresionați s-au dovedit a fi prezentatorii seriei "Getaways" de la postul britanic BBC One. Binecunoscuții Mairead Ronan și Joe Lindsay au fost și ei prin Ardeal și au pregătit două episoade, unul filmat la Castelul Huniazilor din Hunedoara, celălalt în Cluj-Napoca și în mina de sare de la Turda.