Moș Nicolae

Ion Longin Popescu
Prin tradiție, în noptea de 5 spre 6 decembrie ne gân­dim, cu drag, la Moș Nicolae, cel care, cu darurile sale modeste, deschide poarta către sărbătoarea mare a Cră­ciu­nului.

Istoria ne arată că a trăit între anii 270-343 d.Hr. și a luat parte, ca sfânt părinte, la Si­nodul de la Niceea, primul conciliu ecumenic al Bisericii Creștine (anul 325). Întreaga avere a do­nat-o săracilor, și poate că din cauza asta, oa­menii cred că vine și astăzi la geamurile caselor în care se află copii și lasă daruri sau snopuri de nuielușe. Întreaga avere a donat-o săracilor. Spre deosebire de Moș Cră­ciun, Moș Nicolae nu se arată niciodată. Nici eu, nici so­ra mea, Maria, nu l-am văzut în copilărie. Știu doar că ma­ma ne aducea crengi de măr și le punea lângă icoane, așteptând să înflorească până la Anul Nou. Din ele fă­ceam sorcove, cu care uram Plugușorul, în prima zi din ia­nuarie. Copiii neascultători se rugau ca până pe 31 decembrie, și crengile lor să înflorească, semn de iertare a neascultării față de părinți. Nu a fost cazul niciodată ca mama să ne amenințe cu nuiaua, fiindcă noi eram cu­minți și credincioși. Pentru noi, pregătirea primirii dă­rui­torului ceresc era simplă, dar plină de emoție. Nu mai rămânea nici o gheată murdară în tindă. Ștergeam gea­mu­rile, ștergeam icoana cea mare a Maicii Domnului cu Pruncul, dar și icoanele lui Moș Nicolae, din fiecare ca­meră; ne spălam în albia de lemn și rânduiam zecile de ghivece cu mușcate de pe pridvor. Până la miezul nopții, stăteam cu ochii pe fereastră, să-l vedem o clipă pe Moș Nicolae, cel așezat în icoană, în partea dreaptă a Dom­nului. De multe ori ningea, nu se vedea nimic, iar în nop­țile senine, cu toate că cerurile se deschideau, nu reușeam să prindem clipita aceea magică. În toată Oltenia, nu numai în Gorj, s-a păstrat obiceiul ca tinerele familii să-i mulțumească Sfântului Nicolae, pe 6 decembrie, prin pre­­gătirea unei mese cu mâncăruri de post, la care se adu­nau toate rudele. Ne bucuram mult, fiindcă unchii, mătușile și ceilalți meseni ne aduceau, fiecare după suflet și buzunar, o mulțime de daruri. Mama Torica, bunica, era înțeleapta satului. De la ea am aflat țările și orașele prin care treceau Moș Nicolae și Moș Crăciun. Îl che­mam și pe părintele Gărăiacu, să binecuvânteze masa și casa. Era praznicul de post, cu dezlegare la pește, după cum, la Vinerea Mare (14 octombrie), era praznicul de dul­ce. Bunicii mei, Ion și Ioana, veneau, prin părinți, de peste munți, din Mărginimea Sibiului, și ne povesteau istorii creș­tine din Ardeal. Așa am aflat că Sfântul Ni­colae a fost de­ținut în temniță, alături de alți creștini ai vremii. No­rocul a venit de la sfântul Constantin cel Mare, îm­păratul romanilor, care a poruncit să fie eliberați din temniță, toți. Cu gândul la Iisus Hristos și la toți sfinții, după 6 de­cembrie rămâneam cuminți și vrednici, aș­teptând Cră­ciunul - sărbătoarea darurilor așezate sub brazi, câte o ciocolată, bomboane, dar mai ales haine și încălțări noi. Știam cum va fi vremea: dacă nu ningea în ziua de Moș Nicolae, iarna era lungă, semn că Moșul a întinerit și nu-și mai scutură barba.