- D-le Matei Vișniec, la finalul anului 2018, vă aflați într-un paradox fericit: trăiți în Franța, dar sunteți dramaturgul cel mai jucat din România. Și veniți mai des acasă decât înainte...
- Din 1987, de când trăiesc în Franța, anul acesta cred că am venit mai des în România decât oricând. Cred că se întâmplă ceva în sufletul meu, dar se întâmplă ceva și cu România. În ceea ce mă privește, cred că odată cu înaintarea în vârstă (anul viitor, în ianuarie, împlinesc 63 de ani) descopăr că sensul plecării e... întoarcerea. După ce m-am luptat cu Occidentul (și am făcut-o serios, dintr-o dorință viscerală de a obține recunoaștere), acum mi se pare că nu mai am nimic de demonstrat în Vest. Ceea ce-mi doresc cel mai mult e să pot face ceva pentru România, pentru recunoașterea culturii și a creativității românești în străinătate. Spuneam că se întâmplă ceva cu mine, dar și cu România se întâmplă ceva: ceva extrem de important, în materie de literatură și de teatru. Anul acesta am venit în România în luna mai, la "Festivalul Internațional de Poezie", organizat de Muzeul Literaturii din București, apoi m-am dus la Suceava, unde eu însumi sunt implicat în organizarea unui festival de teatru. În iunie, m-am dus la "Festivalul Internațional de Teatru" de la Sibiu, care e unul dintre cele mai interesante din Europa și din lume și unde merg de 20 de ani. În octombrie, m-am dus la "Festivalul Internațional de Teatru pentru publicul tânăr", organizat de Teatrul Luceafărul din Iași, apoi la un festival internațional axat pe dramaturgia de limbă română, organizat de "Teatrul Satiricus" din Chișinău, apoi la "Întâlnirile Internaționale de la Cluj", organizate de Teatrul Național de acolo, și, evident, nu puteam rata "Festivalul Național de Teatru" de la București, care anul acesta a fost mai interesant decât oricând. Enumăr toate aceste festivaluri pentru a spune că în România există o admirabilă febrilitate teatrală. Practic, fiecare mare oraș, dar și cele de talie mijlocie, încearcă să-și forjeze o identitate culturală, încearcă să atragă atenția. Sunt nenumărați oamenii pasionați care fac să trăiască toate aceste evenimente, iar eu îi apreciez și ca dramaturg, dar și ca jurnalist, la "Radio France Internationale". Pentru a trage o concluzie, aș spune că în România se întâmplă multe lucruri regretabile și criticabile, dar, în materie de creativitate teatrală, ea poate da lecții altora.
"Omul de zăpadă care dorea să întâlnească soarele"
- Să îndrăznesc să vă spun că sunteți navetist între două țări?
- Da, am devenit un veritabil navetist între Franța și România. Lucrez în Paris cam trei săptămâni pe lună, și o săptămână o ofer României. Însă fac asta cu o imensă plăcere. Cu atât mai mult cu cât, în România, am un public al meu, adult, dar și unul de adolescenți și de copii. În ultimii ani, una dintre satisfacțiile mele cele mai mari a fost să văd succesul pe care îl are la publicul foarte, foarte tânăr piesa mea "Omul de zăpadă care dorea să întâlnească soarele", montată la Teatrul Țăndărică. Nu pot să vă povestesc ce sentiment ai, ca autor, când îi vezi pe copii participând din tot sufletul la derularea poveștii, comentând pe parcurs momentele esențiale, dialogând cu actorii (care îi și provoacă, de altfel, cu extrem de multă inteligență) și cântând, la sfârșit, împreună cu toate personajele. Sunt veritabile momente de satisfacție culturală, când îmi spun că viața mea nu a fost inutilă. Copiii reprezintă un public foarte sincer și direct. Copiii nu "mint" la un spectacol, nu au motive să menajeze pe nimeni, dacă nu le place ce se petrece pe scenă, încep să caște sau să se joace între ei. Or, eu, la piesa mea, am văzut copii cărora le sclipesc ochișorii, gândindu-se că o întâlnire între un om de zăpadă și domnul Soare nu e, poate, fără primejdii, pentru primul dintre ei.
O mare satisfacție e, pentru mine, și crearea teatrului din Suceava. Eu sunt născut în Bucovina, la Rădăuți, și am admirat întotdeauna tradițiile culturale din această regiune, pe care o compar cu Toscana, cu Andaluzia, cu Provența. E o regiune magică, un spațiu plin de straturi de istorie și de bunătate umană. Suceava avea însă nevoie și de un pol de modernitate teatrală, ceea ce s-a întâmplat, datorită unor oameni pasionați, dar și datorită celor care, având responsabilități politice, au înțeles perfect ce rol enorm are teatrul în ziua de azi. Într-o lume în care industria de divertisment se infiltrează peste tot, în manualele școlare și în tehnologiile utilizate în mod curent, în rețelele de socializare și în societatea de consum, copiii și tinerii sunt primele victime ale spălării pe creier. E atât de important ca în orice oraș să existe o alternativă la televizor și la Facebook... Or, teatrul e acest loc în care se întâmplă altceva, în care "nesocializăm" prin reflecție și prin emoție colectivă, în care se forjează spiritul critic. Când primarul Sucevei, domnul Ion Lungu, mi-a propus ca teatrul municipal să-mi poarte numele, am avut, bineînțeles, o ezitare. Autocelebrarea e poate lucrul pe care-l detest cel mai mult. În același timp, mi-am spus că prin experiența mea aș putea să dau o mână de ajutor acestei noi instituții, poate și un plus de vizibilitate. În prezent, Teatrul din Suceava funcționează la turație maximă, condus de poeta Carmen Veronica Steiciuc și având o echipă de actori angajați, care sunt nespus de talentați. Teatrul din Suceava propune un număr important de spectacole în repertoriu, de o mare diversitate, face turnee în țară, își asumă o misiune pedagogică, invită regizori consacrați, dar și alții, tineri, să monteze acolo... În a doua jumătate a lunii mai, aici s-a celebrat Marea Unire prin teatru, invitați de onoare fiind trei teatre naționale din Republica Moldova.
- Totuși, dramaturgul Matei Vișniec nu are montată nicio piesă la Teatrul "Matei Vișniec"!
- Nu asta era urgența. Dar anul viitor va fi montată și una dintre piesele mele recente: "Extraterestrul care își dorea ca amintire o pijama". E o piesă despre ceea ce aș spune că e o tragedie națională: faptul că mulți români pleacă să lucreze în străinătate (între 3 și 4 milioane), dar își lasă uneori copiii de izbeliște (cu vecinii, cu bunicii, cu alte rude, chiar și cu străini). Acești copii sunt traumatizați afectiv, relația lor normală cu părinții e perturbată, iar urmele pot fi uneori adânci. Am abordat subiectul fiind impresionat de unele mărturii în legătură cu frustrările resimțite de acești copii, veșnic în așteptarea venirii părinților. Care se întorc, în general, cam o dată pe an, în august. De mulți ani urmăresc acest fenomen chiar în Bucovina, unde august e luna revenirii în masă. În micul oraș Rădăuți nu mai ai unde să te garezi, dentiștii lucrează zi-lumină, notarii sunt debordați, localurile pentru nunți sunt închiriate cu câțiva ani înainte, iar mall-urile sunt pline de consumatori dezlănțuiți. În restul anului, însă, casele goale plâng tăcute, iar copiii rămași pe la diverse rude plâng, la rândul lor, în somn.
Țăranii cosmici
- Știu că Bucovina e un punct fix din calendarul dumneavoastră și cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Se simt ele mai intens și mai cu miez acolo, decât la Paris?
- Există o legătură cu sacralitatea pe care o simt plenar numai în Bucovina. Sigur, în cursul vieții mele m-am simțit emoționat și de măreția catedralelor gotice, și de memoria îndurerată a sinagogilor, și de misterul generos al templelor șintoiste. Cu Bucovina se întâmplă însă altceva. De fapt, sacralitatea e o sursă a iubirii mele pentru teatru. Când eram copil, m-au impresionat profund nunțile, botezurile și înmormântările din satul bunicilor mei dinspre mamă, Horodnic. Toate acele ceremonii mă surprindeau prin rigoarea lor: nimic nu era întâmplător, fiecare ceremonie presupunea un anume comportament, era acompaniată cu anume cântece sau cu bocete, în cazul înmormântărilor. Cum de puteau deveni acei țărani, pe care, în general, îi vedeam spetindu-se la muncă, atât de frumoși, atît de "cosmici", în momentele de sărbătoare? Eu însumi am fost pentru prima dată "actor" colindând împreună cu verii mei, în seara de Crăciun, și mergând cu uratul, în seara de Anul Nou. Erau momente când mă simțeam de două ori îmbogățit. În primul rând, mă simțeam îmbogățit sufletește, fără să știu prea bine de ce. Dar acele momente rezonau în mine ca și cum mi-ar fi transmis un mesaj de genul "Vezi, universul are reguli, are ritmuri de viață, nimic nu e întâmplător în univers, prin sărbători, prin cântece și prin poeme, haosul se transformă, de fapt, în cosmos, adică lumea fără sens și fără reguli se transformă într-una cu sens și cu reguli." Sigur, eu povestesc azi, cu cuvinte pe care le stăpânesc acum, ceea ce simțeam atunci. Dar emoția interioară nu minte, ea s-a conservat în mine. Atunci am învățat că nu trebuie să mă tem de nimic, dacă păstrez în mine sensul conferit de toate acele ceremonii, ritualuri și cântece. Spuneam că acele momente mă "îmbogățeau" sufletește, dar și material. Mărturisesc un lucru: niciodată nu m-am simțit în viața mea mai bogat decât atunci când, la 7, la 8 sau la 9 ani, mă întorceam după 2-3 ore de colindat, cu nasul înghețat, și îmi număram "comoara": merele, nucile și monezile "câștigate" în urma periplului meu pe la vecini și rude. Când am început să iubesc teatrul, aveam deja această fascinație pentru momentele sacre, de comunicare cu misterul cosmic. Istoric vorbind, în Grecia antică, teatrul s-a născut din sacralitate și chiar și azi e o prelungire a ei.
"Rădăcinile nu-ți dau chiar totul"
- Credeți în teoria conform căreia rădăcinile unui om își păstrează importanța pe tot parcursul existenței lui, indiferent pe unde l-ar purta pașii? Sau avem de-a face doar cu o metaforă vetust-sentimentală?
- La mine e clar: rădăcinile îmi sunt profund românești, cu un accent bucovinean în ele. Ceea ce nu înseamnă însă că nu mă simt și european, prin ceea ce mi-a dat cultura europeană. Ori de câte ori am fost întrebat în străinătate cum mă definesc, am spus "scriitor român, uneori francofon". Problema e că rădăcinile, oricât de profunde, nu-ți dau chiar totul. Rădăcinile nu-ți dau nici chei pentru a deschide uși, nici aripi ca să-ți iei zborul, când vrei să te afirmi. Iar România am impresia că se numără printre acele țări abundente în rădăcini și sărace în aripi. Ar trebui să lansăm o reflecție națională în jurul acestui fapt. De ce trebuie să plece din țară milioane de români, ca să-și găsească aripile realizării în altă parte?
- Luând obârșia ca punct de reper și adăugându-i experiența unei vieți împlinite: care sunt valorile în care credeți acum?
- Cred în omenie, în cinste, în generozitate, în ospitalitate, în democrație, în cultură. Am observat că foarte mulți străini care vin în România descoperă aici ceva ce îi fascinează și vor apoi să revină. Am stat de vorbă cu mulți dintre ei și am încercat să înțeleg ce le place cel mai mult la noi. Ei bine, le place, în primul rând, faptul că românii sunt spontani și au inima deschisă, că românii nu s-au "globalizat" încă de tot, că societatea de consum nu i-a "standardificat" total.
- În afara obârșiei, simțită drept "casă", există și o casă a scriitorului, de pildă, o casă a dramaturgului Matei Vișniec?
- Am avut mereu o "casă" portabilă, care au fost mașinile mele de scris. Când aveam cu mine mașina de scris, parcă aveam deja un acoperiș deasupra capului. În București, unde pe vremea studenției și chiar mai târziu, mă mutam des, aveam o mașină de scris "Erika". Ea a fost adevărata casă a spiritului meu. Ajuns în Franța, mi-am luat o mașină de scris electrică, și ea a fost o vreme domiciliul meu cosmic. Apoi am trecut la un computer de birou, din prima generație: "Amstrad". Apoi mi-am luat un computer portabil: "Compaq". Apoi am ținut pasul cu tehnologia și am continuat să am cu mine, în orice moment al zilei și al nopții, câte o astfel de unealtă ușoară și maniabilă, fără de care m-aș simți "dat afară din casă". Unealta mea de lucru cred că e adevărata mea casă, când e vorba de scriitorul din mine. Uneori el se mulțumește însă și numai cu un caiet și cu un creion. Important e să am pe ce așterne cuvinte.
- Există o zonă preferată din care vă extrageți substanța creației dumneavoastră?
- În ultimii ani, m-am inspirat mult din experiența mea de jurnalist. Mi-au ajuns în fața ochilor atâtea povești macabre, atâtea informații incredibile! Am scris o piesă despre imigrație, fiind hrănit de actualitate, de fenomenul migratoriu, dar și de dezbaterea din jurul lui. Războiul din Bosnia m-a marcat atât de mult, încât am scris trei piese legate de el, iar una dintre ele, "Femeia ca un câmp de luptă", s-a jucat în peste zece țări. Am scris însă o piesă și despre mediile de informare, ca formă de delir. Pentru că există, în viața mea de jurnalist, și această curiozitate: examinez cum informația devine uneori sursă pură de adrenalină, cum jurnaliștii își trădează misiunea inițială, inclusiv aceea de a fi o formă de contra-putere în stat, și devin slujitori docili ai informației ca spectacol, ai hollywoodizării informației.
De treizeci de ani, Andra
- Ați pomenit anterior "dorința viscerală" de a obține recunoaștere. Ea v-a decis, în 1987, când ați plecat în Franța, să vă asumați postura de azilant politic, deci să părăsiți România?
- Cred că am plecat din dorința de a mă întâlni cu mine însumi și în condiții de libertate. Și mai ales de a gusta condiția competiției reale, când nu depinde decât de tine și de talentul tău ca să reușești. Eu am mai fost însă marcat de ceva: de complexul de marginalizare al culturii române. Noi, românii, deseori am fost obligați să ne "demonstrăm valoarea" în străinătate, pentru a fi apoi recunoscuți în interior. Sper că în prezent această boală copilărească dispare, încetul cu încetul.
- D-le Vișniec, în încheiere vă pun o întrebare indiscretă: cum arată fericirea personală în Franța? Este ea diferită de aceea din România?
- Eu am avut întotdeauna norocul de a avea prieteni buni. Și în România, și în Franța. Nu știu dacă există o rețetă în acest sens. Dar am simpatizat cu oameni de talent și de calitate. Am un cerc de prieteni care formează familia mea spirituală. Iar treptat, mi-am dat seama că pot avea enorme lucruri în comun cu creatori de teatru japonezi, brazilieni, americani sau iranieni. Familia mea spirituală s-a extins, pe măsură ce aventura mea teatrală câștiga în intensitate și în experiențe cultural-geografice. Am, în acest moment, prieteni buni poate în peste 20 de țări. Iar alături de mine o am, de 30 de ani, pe Andra. Și ea face parte din misterul cosmic, pentru că ne-am întâlnit într-o sală de teatru, când, în România, mi se monta prima piesă, în 1990, iar Andra, abia ieșită din școala de scenografie, semna decorurile și costumele la respectivul spectacol. Și, din acea seară, nu ne-am mai despărțit. Iar de 22 de ani o avem alături de noi și pe Joèla, studentă acum la Grafică, Design și Arte Vizuale.