Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Radu Cosașu, "Anti-damblale", Edi­tura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 224 p.

Pe lângă meseria de nuvelist (povestirile sale, scrise pe când nu se inventase încă termenul și așe­za­te apoi cronologic în ediția de Opere, s-au legat într-un lung ro­man autoficțional), Radu Co­sa­șu are, de vreo 65 de ani, și pro­fesia de gazetar. Și-a câș­ti­gat exis­tența întâi ca re­porter, apoi ca re­dac­tor și de­ți­nător de ru­brici de cine­ma, de sport, de TV sau pe al­te teme la care toată lumea crede că se pri­cepe dar în care el e chiar com­petent fiind­că le frec­ven­tează de o viață din pură pasiune. Toată pu­blicis­tica lui are o mar­că sti­listică pro­prie, a­ceeași cu a ficționarului, astfel în­cât, și fără sem­nă­tură, îl recunoști după "fra­­ză", după apropierile imprevizibile de cuvinte și idei, după limbajul ase­zonat savuros cu umor, dar tot­deauna de o urba­ni­tate spe­cială, a bunului simț cons­titutiv. Sincer și de aceea vul­ne­rabil, sim­pa­tic și jucăuș, sub apa­rența spumoasă stă o scară de va­lori îndelung în­cer­cate între dinți, pentru a de­o­se­bi calpul de verita­bil. După cele șase vo­lume din co­lec­ția de Opere de la Po­lirom și după ce a com­pletat "ade­­vărul inte­gral" des­pre sine cu "Via­­ța fic­țiunii după o re­voluție" (2016), anul tre­cut și-a adunat între coperți o se­lecție de cro­nici spor­tive apărute între 1991 și 1997 (ru­bri­­că pe care o con­tinuă și azi în "ProSport"), iar acum a ales, mon­tat și mixat mos­tre din pu­bli­cistica lui dile­ma­tică. Om al nu­anțelor, cu oroa­re de mani­he­ism, Radu Cosașu se referă și aici la prima lui tinerețe, de comunist prac­ticant, care l-a vaccinat de ideo­logii violente, cu limba­jul lor de lemn cu tot. A în­țeles atunci, ca și iu­bitul său Ca­mus, că "foștii umi­liți și obidiți, răsturnând ordi­nea cea crudă și ne­dreap­tă, își vor im­pune dictatura cu me­todele foș­tilor exploatatori, însu­șindu-și pri­vi­le­giile și dreptu­rile la samavolnicie". Lecuirea de li­ris­mul revo­lu­ționar îl face să aibă reti­cențe și față de antico­mu­nismul radical, fiindcă a învățat pe pielea lui nocivitatea ge­nerali­zărilor și a falselor alter­native - ceva contra altceva. Des­chis cu pru­dență spre subiectele in­can­descente ale societății ro­mânești de azi, el preferă solida­ri­tatea în bunătate, empatia și e con­secvent în inte­resul pentru amă­nunte: "Trebuie să fie un amă­­nunt, două, trei care să ex­pli­ce totul, doar amănuntele au pu­tere - cau­zele generale, de­ter­mi­nările istorice, ideile și vor­bele mari sunt pe cale să-și epui­zeze înțelesurile, cu atât mai mult consecințele". Viața și marea li­teratură l-au lămurit că "ade­vărul nu se confundă cu dreptatea" și că "ce­le­brele cauze drepte, cu cât sunt mai drepte, cu atât de­vin mai bune trans­mi­ță­toare de min­ciuni". Așa că, ne-rușinân­du-se de "na­tu­relul prea simțitor" la ome­­nescul ba­nal, e atent la faptul di­vers, colecționat din presă, de pe stradă, din taxiuri, pu­nându-i în valoare cu inteli­gen­ță poten­ția­lul sem­nificativ-afectiv. Cititor im­peni­tent și cu mare ca­pacitate de admirație, Radu Co­sa­șu a ob­ser­vat că și "cei mai ai dra­cului scrii­tori, dacă-s mari, au în ei o duio­șie inebranlabilă (și, obli­gatoriu, o pagină, măcar una, de umor)".
În "Anti-damblale" veți găsi și duioșie, și umor, "enormități mici și mijlocii", hazotragic de situație și de limbaj; propriile nevroze își se­cretă ca antidot râsul (de exemplu în cel mai lung text din volum, o "supraviețuire" des­pre călătoria de serviciu la Mos­cova în 1969). Povestind des­pre dereglări și derapaje de ieri și de azi, ga­ze­ta­rul-ficționarul nu face parte dintre cei ce urăsc galeria adversă, gata să-i dea în cap doar pentru că are altă culoare. Admite diferențe (nu și ex­cese iraționale) și crede cu onestitate că la ma­rile întrebări există o varietate de răspunsuri vala­bile.