Blestemul Mânăstirii Chiajna

Bogdan Lupescu
- Urma să fie cea mai mare mânăstire a Țării Românești. O cate­drală voievodală. Brusc, chiar înaintea inaugurării, s-a întâmplat "ceva" inexplicabil. Biserica nu a putut fi sfințită și nu s-a putut sluji în ea. Documentele ei au ars. S-a vorbit despre un blestem care s-a perpetuat până azi. Oamenii au ocolit-o și au lăsat-o în părăsire. Internetul, ziarele și televiziunile de scandal au făcut din ea o "bombă de presă", punând pe seama acestei legende o mulțime de crime și "apariții". Mergând la fața locului, am întâlnit, însă, o biserică nouă, foarte frumoasă, și un grup de călugări care, prin rugăciune continuă, arată lumii că orice blestem poate fi risipit. Mânăstirea Chiajna e plină, astăzi, de credincioși -

Clopotele din mlaștină

"Seara se-aud țipete, râsete groase de om. Și-un glas adânc, ca de clopot", zice femeia și își face cruce.
O ruină imensă, roșcată, stă alături de mânăstire. Totul se ascunde sub zidurile ei crăpate: biserica nouă, clopotnița, grădina, chiliile... Ruina e cea care atrage atenția, de cum o vezi. Păsări largi se ro­tesc împrejurul acoperișului dărâmat, pe care crește iar­ba. Coline cenușii o înconjoară. O jumă­tate de bise­rică imensă, îngropată într-un deal. Pe-un kilo­metru în jur, totu-i pustiu, dezolant. Doar în depăr­tări, clădirile părăginite ale unui fost sediu CFR, o stație de asfalt piezișă, puzderiile de cruci a două cimitire bătrâne...
Femeia merge pe drumul de praf, cu pași micuți, grăbită. "A fost un blestem, să nu se poată sluji în ea nicio­dată", zice femeia și îmi spune că o cheamă Efti­movich Sița, după numele bărbatului ei rus, pe care-l îngrijește de 19 ani. "Un blestem de sute de ani, să nu se poată reface, dar nici să nu se prăbu­șească niciodată. Bătrânii ziceau c-aud din mlaș­tina aia clopotele vechi cum bat! Clopotele care-au fost aruncate în apă, ca să nu fie luate de turci. Vedeau fantome-n ea, umbrele morților. E o mi­nu­ne că biserica nu s-a prăbușit. Uitați-vă, uita­ți-vă cum cad pietre din ea!..." Într-adevăr, se rostogo­lesc cărămizi de pe acoperiș, peste zidurile groase de doi metri, căzând cu zgomot surd în iarba moale. "Cad. Mereu cad, în fiecare zi. Lumea se-ntreabă cum de mai e atâta cărămidă în ea. Parcă nu se mai termină...", spune doamna Sița și urmează poteca spre biserica de lemn din spatele ruinei, din care se aud primele cântări ale Liturghiei. Are basmaua strânsă peste pletele albite. Crede că doar rugăciu­nile săvârșite aici i-au ținut soțul încă în viață. Ăsta e drumul ei de fiecare duminică: doi kilometri pe jos, din Giulești-Sârbi, ca să se roage pentru bărba­tul ce agonizează la pat. Alții vin de peste deal, de la Chiajna. Tot pe jos, căci nu există drum. Vin oa­menii. Vin. În pofida tuturor zvonurilor înfricoșă­toare care s-au auzit despre locul ăsta, de câțiva ani lumea a început să vină.
Biserica din lemn pare mică față de zidirea aflată deasupra ei. Maramureșeană, cu acoperișurile trase adânc peste ochii de geam, ca o cușmă ascuțită de șiță. Vreo 50 de oameni sunt înăuntru. Mă cople­șește frumusețea neașteptată a noului lăcaș. Fres­ce­le aproa­pe supranaturale, cu portoca­liuri și albastru, luminate viu de razele ferestrelor înguste, ameste­curi parcă mișcătoare, ce-ți dau o stare de plutire printre sfinți. "Un pictor bun, îmi spun, chiar hăruit". Și-s fasci­nat de curățenia impeca­bilă a bisericii. Deși e ter­minată de șase ani, n-a putut fi nici ea sfințită și nu va fi decât, cel mai devreme, anul viitor. Un aer proaspăt, înmiresmat, ca de mir, se aș­ter­ne peste oa­me­nii parcă adormiți de aleanul cân­tecului intonat de călugări. Și abia când ușile împărătești se deschid și-n mijlocul lor apare un preot, scânteind din stra­iele ample de argint, creștinii încep să se miște: își fac tăcuți, toți, sfânta cruce. Mo­nahul Iosif e mai înalt cu un cap decât toată lu­mea din biserică. Zvelt, atletic, singurul preot al mâ­năstirii. La 28 de ani, cel mai tânăr stareț al întregii mitropolii. Azi le vor­bește oamenilor despre jertfă. Despre minunile care s-au petrecut aici. Despre starețul de dinaintea lui, care a slujit într-un mic con­tainer în mijlocul pus­tiei, singur, fără încălzire și curent electric, pentru a dovedi lumii că rugăciu­nea poate învinge orice blestem. Nu spune cuvinte mari, nu citează din Biblie. Parcă mai degrabă ar vrea să le mulțumească oamenilor, fiecăruia în parte, că au venit la biserică. Apoi aceștia trec încet, la miruit, și se închină, pe rând, înaintea celor două sicriuașe cu moaște, de-o parte și de alta a catape­tes­mei. Bucățele din tru­pu­rile marilor sfinți Ioan Iacob Hozevitul și Efrem cel Nou, care au fost dă­ruite mânăstirii în urmă cu mulți ani, pentru a îmblân­zi blestemul locului. Și totuși, biserica încă n-a putut fi sfințită. Nu se știe de ce. O neputință a tuturor. O lin­goare. Nici bise­rica asta, nici ruina seculară, de-ală­turi. La sfârșitul sluj­bei, oamenii pleacă în tă­cere. Aveam să constat asta în două duminici la rând, cât am venit la Mâ­năstirea Chiajna. Niciunul nu rămâne la obiș­nuitele convorbiri de după Liturghie sau măcar să ză­bo­vească puțin pe băncile din însori­ta grădină a mâ­năs­tirii. E o reține­re ciudată în comporta­mentul lor. Aproa­pe nimeni nu-mi răspunde la între­bări. Vreo 15 pe­le­rini din Galați se urcă într-un mi­cro­buz și pleacă în liniște. Călugării dispar și ei în clădirile din capă­tul curții. În nici zece minute, Mâ­năs­tirea Chiaj­na rămâne complet pustie.

După 220 de ani...

Ți-e și jenă să întrebi oamenii de blesteme, după o Liturghie așa liniștită. Alerg totuși după câțiva, în drumul lor spre ieșire. Au mai rămas doar cei care au copii să pri­veas­că puțin căluțul și căprițele exo­tice ce se zbenguie într-un țarc. Da, știu de bleste­mul acestei biserici părăsi­te demult. Au aflat de clopotele aruncate în mlaștina din spate și care-au mai fost au­zite bătând. Dar nu cu­nosc pe cineva care le-a auzit cântecul în timpurile de acum, sau care a văzut um­brele. "Ne amenințau bătrânii să nu mai mergem să ne jucăm în ruină, că sunt lo­curi rele", zice Florin Ionașcu, în timp ce-și strunește copiii blonzi să nu se apropie prea tare de garduri. "Cad pietre me­reu, e peri­col. În orice moment rui­na se poate pră­buși, cu asta ne spe­riau părinții, de când eram co­pii. Mereu m-am întrebat: de ce-or fi făcut oamenii ăia de-atunci așa o catedrală în pus­tietatea asta, ca imediat s-o pă­răsească?".
Maria Mihala­che, o tânără ma­mă frumoasă, bu­că­lată, ține ghi­donul bici­cletei, înainte de a-și urca unul din prunci pe portba­gaj. "Eu am vorbit cu un preot care a fost aici înainte, el a găsit niște docu­mente ve­chi", zice fe­meia. "Mi-a spus că biseri­ca asta a fost ridicată «cu împotriviri». Cu bani mur­dari, de la domni fana­rioți care asu­preau poporul. Și n-a avut nici bine­cuvântare. De-aia a fost bleste­mată și n-a apu­cat să dăinuie. Așa a ră­mas în amin­tirea sătenilor: ca loc blestemat, ocolit... Veneau aici tot felul de oameni care fă­ceau ritualuri din alea necurate... Dor­meau în ruină, lăsau pe ziduri picturi ciu­date. Asta, până să vină iarăși preoții, în 2008. Acum, după 220 de ani, blestemul s-a risipit. Dumnezeu e iarăși aici...".
Un huruit prelung ne mistuie discuția. Parcă vine dinăuntrul pământului! Rămân încremenit: chiar pe sub temelia bisericii se mișcă un tren pre­lung, ireal. I se văd doar spinările vagoanelor pe deasupra pământului. Aveam să aflu că trenul ăsta de Craiova-Videle trece pe sub mânăstire de multe ori pe zi, făcând să tremure zidurile așezământului. Dar nici acest "cataclism" n-a prăbușit biserica-monument și n-a reușit să tulbure viața călugărilor de azi.

Flori, grădină, pace

Îl văd după prânz. Singur, siluetă înaltă și nea­gră, învolburată de vânt, în mijlocul unei grădini încântătoare. Starețul Iosif Petra con­templă florile. În jur, alei cu dale mă­runte de piatră, clădiri de lemn pre­cum căsu­țele din po­vești, găr­du­țuri îngri­jite parcă de mâini de femeie... Și pini. Pini sau brazi înalți, ce te fac uneori să te simți ca la munte. O oază pe-o cul­me. În rest, peste tot în jur, călu­gărul îmi arată doar dâmburile hâde. Ca niște cratere cenușii, pe care nu crește nimic, nici măcar iarba. "Știți ce e acolo? Gunoi! Munții de gunoi ai Capitalei, dinspre Chiajna. Dincolo, în stân­ga, este mlaștina unde oamenii zic c-a fost arun­­cat un clo­pot. E acum înecată sub gunoaie. Până în '89, aici era adus gunoiul din București și din toate așezările din jur. Drumul pe care ați venit e plin de gunoaie. Noi, aici, stăm pe un munte de gunoi!" Nu e mânie în vorbele lui, nici indignare. Citesc un fel de îngă­duin­ță în ochii negri, stră­lucitori și bogat sprânce­nați ai monahului tânăr. "Mă-ntreb cum de-a putut trăi biserica asta... Uitați-vă pe unde trece trenul - la câțiva metri, aici, sub noi. Totul deasupra e doar gunoi! Sedimentat, an după an, până a devenit pă­mânt din care cresc flori așa frumoase. Prin ce minune se poate naște din gunoi așa o mânăstire? Flori, grădină, pace... Prin ce minune oamenii au început iarăși să vină aici? Eu cred că acolo unde este rugăciune și unde este Hristos, totul se poate. Absolut totul se poate!".

"Omul sfințește locul"

Iosif e venit de nici un an. Nu știe prea multe. Dar a ajuns să simtă locul. I-au trecut pe la urechi toate poveștile ciudate ale localnicilor. Nu-l sperie. El a fost trimis aici "cu ascultare", să biruie răul. Un ordin la care orice călugăr trebuie să se supună, ca un ostaș. Și-ar fi dorit să rămână la Crasna, mânăstirea sa de suflet, acolo unde și-a jurat să se zăvorască încă de la 19 ani, anonim printre mulți­mile de frați trăitori în curățenie. "Mi-am dat seama că totul s-a făcut aici cu jertfă multă. E o lucrare mult mai grea decât la Crasna, unde am trăit atât de fericit. Eram acolo 30 de călugări, fiecare avea rostul lui, mun­ca lui. Aici sunt singur. Dacă eu plec mâine dimi­neață, n-are cine ține slujba. Să îi aduci pe oameni la credință după atâta vreme, crezând că locul e blestemat, e o muncă grea. Omul, de fapt, nu se schimbă niciodată. Foarte greu realizezi o mișcare în inima lui. Trebuie migală, dăruire multă, o muncă «pe invers», fără să îți dorești niciodată să îl forțezi. Trebuie să-i arăți cu fapta, cu viața ta, că omul poate să sfințească orice loc, oricât de ostil ar fi...".
Îmi vorbește intrigat de istoricul acestei mâ­năstiri. Nu pricepe! S-a vrut o catedrală voievodală. "Enormă, mai mare decât e azi Catedrala Patriar­hală! 43 de metri lungime și 18 m înălțime, ziduri groase de 2 metri! Urma să fie cea mai importantă mânăstire a Munteniei! Operă grandioasă a cele­brului meșter Johannes Rathner. Clădită în două domnii, a lui Alexandru Ipsilanti și apoi Nicolae Mavrogheni, la sfârșitul secolului al XVIII-lea... Cât efort, câtă trudă pentru vremurile acelea! Că­ră­midă peste cără­midă, puse cu mâna, în pus­tietatea asta. Bucu­reș­tiul era atunci de­par­te... Cert e că a fost ter­mi­nată, pictată, gata de sfin­țire. Apoi a venit bles­temul (ni­meni nu știe până astăzi al cui) și nu s-a putut sluji nicio­dată în ea. Turcii au tras în ziduri cu tu­nurile, crezând că e o cetate for­tificată. Atunci au ars toate ac­tele. Apoi a venit ciuma, pe la 1800. O epidemie care a ucis aproape toți oamenii din regiu­ne. Se zice că însuși mitropo­litul Ță­rii Românești, Cosma Popescu, a murit în bise­rica asta, de ciumă, în timp ce slujea Litur­ghia...".
Trece iarăși trenul și suntem nevoiți să tăcem. Starețul pri­vește cu tris­tețe acoperișurile mișcă­toare ale ruinei. Abia la cutre­mu­rul din 1977, turla i s-a prăbușit. E monument istoric de grad A, mereu în pericol să cadă, și totuși, specialiștii au ho­tărât că încă mai are forță să se poată reface. De aceea au în­conjurat ruina cu un gard, de care nici monahii n-au voie să treacă. "Simt ajutor din partea sfinților, în fiecare zi", măr­tu­risește starețul. "Oamenii încep să se schimbe, să vină tot mai mulți. Avem moaștele astea, avem icoana cea mare a Maicii Domnului «Portărița». Avem ru­găciunea. Simt că visul meu, de a putea sluji cândva în bise­rica as­ta, o să se împlineas­că!.."

Singur cu îngerii

Îl întreb pe părintele Iosif despre starețul de dinainte, părin­tele Athanasie Bădulescu, care a plecat. Cel despre care zicea că a tru­dit singur aici, ca un martir, că el singur are tot meritul reînființării mânăstirii, așa cum o vedem azi. Parcă vrea să îl protejeze, cumva. Refuză să-mi dea numărul lui de telefon. Zice doar că s-a îmbol­năvit și "s-a retras" într-o mânăstire. Îmi promite că va vorbi cu el, dar apoi n-avea să-mi mai dea nicio­dată răspuns. L-am găsit eu, la o mânăstire din Bucu­reș­ti. Ferit de oameni, nu prea dorește să vorbească despre jertfa lui de la Chiajna. Inițial mi-a spus că ne vom întâlni, dar apoi n-a mai vrut. Mi-a zis doar atât: că a slujit singur în ruina pustie, chiar în prima zi când a venit la Chiajna. Și că a fost unul din cele mai emo­ționante momente ale vieții lui. "Era noiembrie, cântam singur sub cerul liber, doar eu și cântărețul de la strană... Atunci am simțit puterea pe care o transmite aceas­tă cate­drală dărâmată... Atâtea și atâtea Liturghii le-am săvârșit acolo singur. Fără niciun om. În­conjurat doar de îngeri."

Epilog

Deși în Mânăsti­rea Chiajna pare că s-au reinsta­lat rugă­ciunea și pacea, iubitorii de para­normal încă o includ în "topul celor mai bântuite cinci locuri ale Bucu­reștiului". Atât din cauza legendelor ei, cât și din cauza faptului că în perimetrul mânăstirii s-au petrecut o serie de crime și dispariții stranii. Un tânăr de liceu, apoi nevasta unui cetățean elvețian, împreună cu ma­ma ei și fostul soț, au fost uciși chiar lângă bi­se­rica în ruină. Cimiti­rele, gunoaiele, pustieta­tea sporesc această stare de bizar. Clarvă­zători, spiritiști sau specialiști în apariții suprana­turale sus­țin pe internet că au simțit aici "energia" unor oameni dispăruți. Local­nicii au auzit și ei despre toate astea. Însă niciunul dintre cei aproape 20 de inși cu care aveam să vorbesc pe ulițele din Chiajna sau din Giulești-Sârbi nu cunosc pe cineva care "să fi văzut cu ochii lui" ceva. Doar când se întâlnesc mai mulți, la cârciumă sau la magazinul sătesc, încep uneori să mai comenteze. Mi-a rămas în amintire o amiază însorită de duminică, la prăvălia jovialei Zamfira Neagu, când fiecare dintre mușteriii care au intrat în local avea propria variantă de poveste a Mânăstirii Chiajna. Rezemați de tej­ghea, de soba călduță, în mirosul ace­la de scorți­șoară și prăjiturele vanilate, își aminteau de copi­lăria lor, când fiecare dintre ei s-a jucat în ruina misterioasă. Un tânăr, Constantin Dragomir, își amintea cum i-au spus niște arheologi, pe când era copil, că biserica ar avea sub altar și-un fel de "buncăr", de unde pornește un tunel până aproape de Chiajna. Acolo, în locul numit "La Ford", încă se văd niște guri de cărămidă dărăpă­nate, pe unde se jucau copiii. Un bătrân pe nume Costache Tătaru spunea că toți cei care-au luat cărămidă din fosta biserică au avut necazuri mari ime­diate, imposibil de explicat. Iar gaz­da noastră, Zamfira, cu mâinile reze­mate de tejghea, ne zicea zâmbind că mulți taximetriști care vin până aici 15 kilometri din București refuză să meargă mai departe de ruină. Când ajung în dreptul ei își fac cruce, lasă omul în stradă, zicând că le e teamă și nu vor să mai continue cursa. "S-a făcut multă vâlvă, cu biserica noastră. Astăzi, mai mult bucu­reștenii din oraș, decât noi, oamenii locului, mai cred în poveștile astea...".
O adevărată "șezătoare" se strânsese pe nesim­țite în jurul meu, în prăvălia tih­nită. Bărbați cu o bere în mână, femei cu papornițe pline, ce uitau să se întoarcă acasă. Și toți vorbeau, se completau, încercând parcă să afle împreună adevărul. Nici nu ne-am dat seama când trecuse timpul, că se făcuse aproape de ceasul vecerniei. Iar când primele clo­pote au început să se audă de pe dealul mânăstirii, oamenii au sorbit ultima gură de bere și au tăcut. Femeile și-au luat sacoșele și au plecat. Cântecul clopotelor i-a făcut să cadă pe gânduri. Ca și cum le-ar fi fost jenă de locul acela devenit, astăzi, sfânt. În fața raftu­rilor colorate, Zamfira a spus zâmbind: "E frumos acolo. Ați fost? E pace și e frumos. Sunt flori, e tihnă, călugării Îi cântă lui Dumnezeu... Lumea s-a schimbat. Azi, omul cel mai mult își do­rește pacea. Pacea în inimă. Cine să mai creadă în povești cu blesteme?".