ANA MARIA LUCACIU - "Simt că s-a închis un cerc, odată cu debutul meu pe o scenă din România"

Iulian Ignat
Desfășurat între 19 și 29 octombrie, Fes­tivalul Național de Teatru a însem­nat o oază de cultură și de "pace" în mijlocul unui București tot mai agitat.

Anvergura și reușita ediției cu numărul 28 a acestui festival au fost date atât de spectacolele de teatru, cât și de eve­ni­mentele co­nexe propuse: lan­sări de carte, pro­iecții de film, concerte, ate­liere, con­ferințe ale unor invitați din străinătate, oma­gii aduse unor mari oameni de tea­tru, expoziții, spectacole de dans. Un mo­ment de excepție, în aceas­tă ofertă ge­neroasă și rafinată, a fost aducerea pentru prima oară pe o scenă din Ro­mânia a dansatoarei Ana Ma­ria Lucaciu, care și-a construit o carieră de nivel internațional, după ce a plecat să studieze bale­tul în Canada. Debutul în România s-a produs într-un spec­tacol de mare încărcătură emo­țio­nală, în fața unei săli arhipline și a mamei sale, chiar de ziua acesteia! Înaltă, zveltă, radioasă, cu un zâm­bet ce pare că o însoțește tot timpul, Ana Ma­ria Lucaciu s-a bucurat din plin de această în­toarcere, pentru câteva zile, aca­să.

"Am avut un șoc când mi-am dat seama că sunt plecată de 7 ani de acasă"

- Cum a pornit prietenia ta cu dansul? Ai fost una dintre acele fetițe care face balet în oglindă, cât e ziua de lungă?

- Eu nu-mi amintesc, dar părinții-mi spun că mai și dan­sam. Eu știu că jucam elasticul în fața blocului și că mă plim­bam cu bicicleta prin Parcul Tineretului, lângă care lo­cu­iam. O copilărie obișnuită a anilor '80, pe vremea lui Cea­u­șescu. Visam la banane și co­lec­ționam învelișuri de gumă de mestecat. Mama e critic de teatru și am cres­­cut în acea lume specială a actorilor, di­rectorilor și a culiselor. Stela Popescu era bu­nă prietenă cu mama, venea des pe la noi, îmi amintesc prezența ei plină de voie bună și de energie. Mergeam la teatru, însă cel mai adânc în memorie mi-au rămas spectacolele de circ, cu animalele, mirosurile și magia lor ine­galabilă. Nu am avut niciun vis în co­pilărie să devin balerină.

- Și cum ți-a ieșit dansul în cale?

- Dintr-o întâmplare. Prietena mea cea mai bună, al cărei tată era prim balerin la Ope­ra Română, a decis să studieze pianul la Con­ser­vator. Pentru mine a fost o dramă. Nu puteam con­cepe să merg la școală fără ea de mână, eram foarte deza­măgită. Atunci tatăl ei a spus: "Ce-ar fi să în­cer­ce Ana Maria baletul?" Și Ana Maria a în­cercat, a intrat la Conservator și, încet-încet, a înțeles că dansul îi place din ce în ce mai mult, că i se potrivește, atât fizic, cât și men­tal, deși nu era o simplă joa­că. Țin minte că totul părea rigid, exer­cițiile dureroase, pro­fe­soa­rele dure, sălile friguroase. Stu­diam do­uă ore pe zi, 4-5 ore de școală normală, apoi câ­teva exer­ciții de dans. Dar dis­ciplina n-a fost o pro­blemă pentru mine, din mo­mentul în care am sim­țit că-mi place baletul, n-am avut ezitări sau re­grete și am mers înainte. Marea satisfacție apă­rea la sfârșitul anului școlar, la spectacolul de pe scena Operei, unde dansam alături de colegii mai mari. Se strân­geau toate clasele acolo și fiecare avea mo­mentul său. Veneau și stelele baletului ce ab­sol­viseră Conservatorul, le priveam cu ochii mari și mă gândeam că poate, cine știe, într-o zi voi fi ca ele.

- Ceea ce s-a întâmplat, dar foarte departe de casă...

- Plecarea a fost total neprevăzută. La 11-12 ani, în 1990, am plecat la o școală de vară în Toronto. Am mers cu tata până la New York și de acolo singură. După o lună de școală de vară, mi s-a oferit o bursă la școala de balet de acolo. Am sunat acasă și am întrebat ce să fac. Părinții mi-au explicat că voi face și școala în engleză, că va fi foarte diferit de România. "Este ale­ge­rea ta", mi-au spus. "Ok, atunci rămân". N-a fost o de­cizie îndelung gândită, am avut doar câ­teva zile să răspund. Dar am simțit că dacă vreau să fac din balet o carieră, șansele sunt mai bune acolo, și era vorba, în primul rând, de lucrurile practice. Sălile erau încălzite și podelele bune. Nu se muncea mai mult ca în România, dar se muncea mai sănătos și mai generos. Nu m-am gândit la acomodare, ci la dans, la lucru, m-am concentrat pe ce aveam eu de făcut. Asta, până am absolvit. După absolvire, am avut un mic șoc, de fapt un mare șoc, dându-mi seama că am plecat la 11 ani din țară, că împlinisem 19 și nu mă mai întor­se­sem niciodată în România. Am re­văzut-o pe mama prima oară după 4 ani! Atunci am lăsat totul baltă în Canada, mi-am spus că nu-mi pasă dacă nu primesc din nou viză, însă eu trebuie să ajung acasă.

- Ce ți-a dăruit școala canadiană?

- Cât am studiat, am simțit sprijinul școlii, încrederea acordată și asta mi-a permis să fiu liniștită, să înțeleg că lucrurile merg spre bine, că mă perfecționez. M-am simțit sigură pe mine și am înțeles că asta voi face de atunci încolo. După absol­vire, cea mai mare companie de dans a Canadei, "National Ballet", mi-a oferit un con­tract și, timp de doi ani, am dansat în spectacole la Opera din Toronto sau prin tur­nee. Apoi am avut o ac­ci­dentare gravă, mi-am rupt li­gamentele în­crucișate ale ge­nunchiului, am tre­cut prin ope­­rație și recu­perare.

O nouă țintă, dansul contemporan

- Ce te-a ajutat să de­pă­șești acel moment dificil?

- La început m-am gândit că poate e mai bine să renunț. Știam că recuperarea durează 9 luni și că va fi greu. Dar gândul renunțării m-a părăsit repede. În sufletul meu sim­țeam că vreau, de fapt, să con­tinui. De atunci n-am mai avut niciun moment de îndoială, am tras tare să recuperez. Când am început exer­cițiile, m-a văzut la sală directoarea Companiei națio­nale de balet din Copenhaga și mi-a propus să vin la o audiție. I-am spus că încă nu pot sări, nici nu-mi pun poantele, dar ea mi-a spus că dacă vin la Copenhaga, îmi oferă un contract. A fost o bucurie să mă întorc în Europa, să fiu mai aproape de părinți, să studiez într-un teatru vechi de 300 de ani. Se simțea tradiția. În Canada, deși totu-i bine făcut, nou, se simte că nu există istorie în spate. Stilurile de dans sunt foarte diferite, dar nu a însemnat o problemă pen­tru mine. Am dus o viață mi­nunată în Danemarca, am dan­sat mult, am văzut lumea în tur­nee, până mi-am dat seama că m-am plictisit de dansul cla­sic, că gândurile mele zboară în altă parte. De fiecare dată când apărea un coregraf, un moment de dans contemporan, eu vo­iam să particip, mă atrăgea foar­te tare. Am simțit că-i mo­mentul să fac tranziția, să merg într-o nouă direcție. La 22 de ani, deși aveam contract pe via­ță la baletul național din Co­penhaga, am renunțat și am mers mai departe fără niciun re­gret.

- Viața de la început...

- Cam da... Am avut multe ajustări de făcut, din punct de vedere fizic, am învățat cum să-mi relaxez capul, cum să cad la podea, mi-a luat vreun an să mă acomodez. Ce mi-a plăcut a fost că dansul modern îți dez­voltă creativitatea, faci parte activ dintr-un proces de creație, ceea ce la balet nu se întâmplă. Acolo înveți coregrafia, ai mu­zica, costumele, urcă pe scenă și dan­sează! Am lucrat pa­tru ani cu o companie de dans contem­poran din Germania, apoi doi ani și jumătate în Portugalia, urmați de șapte ani la New York, într-o companie ce re­pre­zenta stin­dardul dansului mo­dern. Acolo am învățat cele mai multe lu­cruri legate de reali­zarea unui spectacol.

- Cum te simți să călătorești atât de mult, să te stabilești pentru un timp într-un loc, apoi să pleci în altă țară? Te acomodezi ușor, te ține mereu în priză această peregrinare?

- Da, mă ține. Am acest avantaj, că am plecat de mică de acasă. În Ca­nada, odată ce am învățat limba, nu m-am mai simțit singură sau străină. Am avut timp să învăț acest proces al acomodării în diferite companii, cum și când să spui bună ziua, unde să te așezi în sală, unde e locul tău la în­ceput, sunt anumite coduri ale fiecărei companii, diferite între ele. În momentul în care intri în acea comunitate, nu te mai simți stingher, ai colegi cu aceeași pasiune. În Portugalia, când am ajuns în prima zi, nu cunoșteam pe nimeni, a doua zi aveam 16 prie­teni, cu care ieșeam să mănânc sau să mă plimb. Lumea dansului contemporan este mai deschisă, mai comu­nicativă decât cea a ba­le­tului clasic, unde competiția e acerbă și tensiu­nile mari. La fel, și publicul este diferit, mai re­strâns, mai greu de câștigat spre dansul con­temporan, spre această formă a artei ce nu are un fir narativ exact.

- Dacă ar fi să rezumăm, de unde pornește acest tip de artă, este ca improvizația din jazz?

- Chiar discutam astăzi cu un compozitor despre asta. Eu mă gândesc mai degrabă la no­țiunea de joc. Nu e același lucru cu improvizația, la improvizație ai niște structuri pe care le ur­mărești, jocul e mult mai interesant, pentru că nu gândești dinainte, asculți și reacționezi la jo­cul colegilor de scenă. Dar nu toate spectacolele sunt la fel. De pildă, cel prezentat la București a ne­cesitat multă muncă pentru coordonarea noastră, nu-i nimic lăsat la voia întâmplării.

În căutarea stării de joacă

- Cum s-a născut acest spectacol, cum ai ajuns cu el la Festivalul Național de Teatru?

- E un spectacol făcut în doi. Atunci când cei de la FNT m-au sunat să-mi propună să pre­gătesc un atelier de dans contemporan, m-au în­trebat și dacă am un spec­tacol. Eu lucram la un spec­tacol îm­preună cu un dan­sator ame­rican, iar acest telefon a fost un imbold, am tras tare cu Nathan, am terminat co­regrafia, am făcut sunetul, luminile, am ales muzica și a fost gata la timp. Am vrut să lucrăm cu hârtie și am început să ne jucăm cu coli de scris, care să se tot adune ca un simbol al trecerii tim­pului. Ne-am gândit la "Aș­teptându-l pe Godot" și am mers pe ideea de "ei", "ei" ce ne contro­lează prin voci din afara scenei. Am lucrat până în ultimul mo­ment. Poate nu sunt perfecționistă, dar am o obsesie pentru de­talii.

- Emoții mari la pre­mie­ră?

- Foarte mari, am re­simțit presiunea. Dar la sfârșit, publicul a fost atât de cald, am știut că exact asta îmi doream atunci când am ple­cat din New York spre Bucu­rești. Mi-am zis "Yes! Suc­ces!". Mama și prietena mea din copilărie, cea pen­tru care am ajuns la balet și care acum trăiește în Ame­rica, s-au aflat în sală. Am simțit că se închide cercul, cel des­chis atunci când am plecat, la 11 ani. Și grupa mea de actori de la atelier a fost grozavă. Mi-am dorit să-i învăț să se bazeze mai mult pe curio­zitate decât pe ambiție, să in­suflu un spirit de joacă. Mai multă joacă și mai puțin auto­control. Mi-a plăcut foarte mult ce s-a întâmplat la FNT, am dormit câte trei ore pe noapte, m-am impregnat cu at­mosfera de aici și abia aștept să revin să lucrez în România.

- Multă vreme te-ai lăsat ghidată de visul acesta de a dansa pe scenele marilor săli de Operă. Ai reușit asta. Ce te motivează acum, cum simți că ai evoluat în timp, ca persoană, în paralel cu acest vis?

- Simt că am evoluat spre simplitate. Îmi place să citesc, să simt în mâini cartea, să sa­vurez o conversație, o ceașcă cu cafea. Nu mă atrage deloc social media, deși, acum, ca artist independent, poate am de pierdut. Pe măsură ce îmbătrânesc, îmbrățișez anumite lucruri, iar pe celelalte le las în pace, mă descotorosesc de ele. Viața devine mai ușoară. Iar eu continui să fiu curioasă, să caut noutatea, să ies din zona de confort.

Foto: Bogdan Lucaciu, Alexandra Sandu, Nelson Hancock, Juniper Shuey, Clear & Sweet, Zoe/Juniper company, Paul B. Goode