Porumb copt și gumă de la sârbi
- Dragă Robert, trebuie să fi existat o dimineață sau, cine știe, o înserare albastră în care lumea a căpătat dintr-o dată o limpezime de care erai străin. Când și cum ai simțit prima oară că ești poet?
- Poezia nu aterizează brusc, ca un OZN, din care apoi țâșnește un laser-halou care te înconjoară rapid și, țuști!, te înhață înăuntrul lui. Poezia e ca o altă civilizație. Te colonizează încet, încă din copilărie, din primii ani. Incubă în tine și se hrănește cu tot ce faci, cu tot ce îți place ori îți displace. Cu jocurile tale, cu cărțile pe care le citești, cu bătăliile și bătăile pe care le dai (sau le iei), cu admirația și dragostea pentru cei din jurul tău sau de aiurea, cu suferințele după o iubire, cu eșecurile (pentru poezie sunt creatoare), cu amintirile și reveriile tale. Poezia te locuiește și se transformă odată cu tine. Uneori, își face simțită prezența când te uiți pe hubloul avionului, când plângi pentru copilul tău bolnav, când sufli în degetul arătător și bicepsul tău se umflă firesc, iar gașca de prichindei se pornește pe râs, când ți se înlăcrimează ochii la vederea unui om bătrân, când îți pasă de ce este în lume. Alteori, pare că a dispărut, că s-a stins, așa cum se sting toate civilizațiile. Dar vine seara, apoi noaptea, și o simți cum se trezește, cum îți dă ghes. Se întâmplă să o ignori, fiindcă ai oboseli, griji, termene, copii de culcat, știri de văzut, lehamite. Dar ea e acolo pentru toată viața. Poezia vine de Sus și e un dar: nu numai că te civilizează (te învață să privești, să auzi, să intuiești, să cumpănești, să te comporți, să aștepți, să ai compasiune, luciditate, ba chiar să mergi și să respiri), dar te poate salva de la moarte. Fiindcă moartea nu-i sfârșitul vieții - viața este veșnică -, ci e absența emoțiilor din om.
- Superb răspuns!
- Dar hai să mă întorc totuși în copilărie. Aveam vreo cinci-șase ani când m-a provocat tata să fac o "poezie". Am intrat în joc și mi-a ieșit o avalanșă de versuri în rime alăturate, un ditamai poemul, din care nu-mi amintesc decât sfârșitul, care suna, așa, apocaliptic: "Și au dat cu bomba tare,/ De-au sărit cu toții-n mare!". Apoi, prima poezie serioasă am scris-o prin clasa a VII-a, de Ziua Femeii, pentru mama. Se pare că mi-a ieșit așa de bine, încât taică-meu m-a bănuit de plagiat. S-a relaxat doar când i-am arătat ciornele: muncisem două nopți pentru trei strofe! E, când mama a citit poezia, a început să plângă. Să fi fost ăsta momentul de care mă întrebi? (râde)
- Unii zic că ești oltean, noi te știm de timișorean. De fapt, tu unde te-ai născut?
- Sunt timișorean născut în Oltenia, în Turnu Severin. Am copilărit și-ntre blocurile din cartierele Crihala și Podu Gruii, dar și pe dealurile și țarinile din Drincea (Mehedinți) și Turcinești (Gorj). Am fost ținut din scurt de părinți, dar eliberat de bunici și lăsat să urc prin pomi și copaci, poduri și șure, să hălăduiesc prin păduri și zăvoaie, să fur porumb, ca să coc, și dovleci, ca să-mi fac felinare. Am colecționat timbre și am jucat tac pe aleea din fața lui G4, am mestecat gumă de la sârbi și am spart între dinți mormane de floare și dovleac, am tras cu arcul, am aruncat cu cuțitul și sulița, dar mi-am făcut și temele, am luat și Premiul 1 cu coroniță. Am făcut flotări într-o mână, ca Rambo, skanderbeg, cu inși de trei-patru ori mai grei decât mine, trânte, cu găliganii satului, dar am scris și poezioare pentru fetele de care mă îndrăgosteam. Copilul ăsta care citea, precum un apucat, metri și metri de cărți, până când cânta cocoșul de ziuă și care se trezea apoi în măcăitul rațelor și cotcodăcitul de foame al găinilor, pe la prânz, l-a văzut într-o zi pe Nichita Stănescu pe viu. Și apoi, doi ani mai târziu, când a aflat că a murit, a început să plângă, pe ascuns, de tristețe.
Domnișoara Timișoara
- Robert, care e harta Timișoarei tale? Ai putea face un portret acestui oraș?
- După Domnișoara Timișoara mi s-au aprins călcâiele de când am văzut-o prima dată și când nu împlinisem 17 ani. Am venit din Severin ca să particip la o tabără de literatură, la Liceul Silvic din Pădurea Verde. Adevărat, nu mai dădusem cu ochii de alte orașe mari, în afară de București, care m-a speriat, habar n-am de ce. În plus, Timișoara avea, în anii '80, aura unei urbe occidentale, cosmopolite, chic. Rude și prieteni care erau studenți aici vorbeau ca în transă despre ea. Nici n-a fost greu să mă îndrăgostesc. Dar pentru mine, orașul în care trăiesc din 1990 înseamnă, înainte de toate, oameni. Ei sunt cei care dau unui loc sau altuia - fie că e o piață (Unirii, Operei, Maria, Traian), o cafenea, o librărie, un parc, un restaurant sau o stradă - conturul și căldura fără de care ele ar fi o abstracție. Familia, prietenii și cunoscuții îmi însuflețesc Timișoara. Ei sunt inimile care fac o mulțime de locuri să palpite și să aibă o frumusețe vie. Dar și turiștii, trecătorii, copiii gălăgioși din parcurile de cartier, porumbeii și chiar ciorile, care seara dau un spectacol halucinant în buricul orașului. Timișoara e într-o schimbare continuă și rapidă, ca orice domnișoară curtată. Or, pe mine și această metamorfoză mă ține aici, foarte uimit și îndrăgostit.
"N-aveam vocație de inginer!"
- Mă uit în CV-ul tău și mă uimește faptul că, înainte să te dai pe mâna poeziei, ai absolvit Facultatea de Construcții...
- Eu am dat admitere în '89. Pe vremea aceea, inginerii aveau șanse mai mari să prindă un loc de muncă în oraș, profesorii (inclusiv de umanioare), aproape niciuna. În '90, după primul semestru, am vrut să mă las: din cinci examene nu luasem decât unul. Apoi a fost bine, până în anul trei, când au început materiile de specialitate și când am conștientizat că nu voi profesa niciodată. N-aveam vocație de inginer! În loc să fiu atent la țevi, conducte, instalații de tot felul, mergeam la cenacluri, scriam și publicam poezii. Am vrut să renunț, să mă duc fie la Filologie, fie la Jurnalistică. Dar m-au rugat ai mei insistent să termin. Am fost un copil cuminte, i-am ascultat. În fond, îmi voiau binele, chiar dacă binele ăla nu mă prea prindea. Ca student, poezia m-a ajutat să nu fiu cu totul în răspăr cu mine, să nu-mi uit identitatea, să-mi țin aproape pielea, să nu mă împotmolesc în abstracțiunile matematico-fizico-tehnice cu care am avut de furcă cinci ani de zile!
- ...și să rămâi măcar un pic și cu capul în nori.
- Imaginea asta, cu poetul abulic, cam sărit de pe fix și excesiv în toate (are sensibilitățile exacerbate, asta e adevărat), e un clișeu născut chiar din nisipurile mișcătoare ale concretului și ale istoriei literare. Dar ale unui concret ce e azi tradus prin putere și bani, prin mașini tari și vacanțe exotice, prin plasme cât mai mari, în living, și telefoane de ultimă generație în buzunare. Niște nimicuri, în fond! Crede-mă, știu lumea literară de copil: majoritatea poeților sunt și pragmatici, adică sunt oameni de acțiune, cu reacții surprinzător de frumoase și cu fapte admirabile. Diferența dintre ei și o bună parte a restului lumii e dată de faptul că poeții sunt și reflexivi. Că se extrag, din când în când, din cotidian, și meditează la faptele lor ori ale semenilor lor. Iar poeziile (ori tablourile, ori muzicile, filmele, desenele, fotografiile etc.) sunt probele de laborator ale experiențelor și experimentelor pe care ei la au și le fac în lume, în concret și, implicit, în absurd.
- Departe, deci, de tine, imaginea poetului blestemat, care arde până la ultima fibră. Dovadă și cei doi copii ai tăi, pentru care, zice-se, ești un tată foarte bun. Te hrănește familia, Robert? Ai nevoie de oaza asta de normalitate în jurul tău?
- Bănuiesc despre mine că sunt un om senin și știu că am nevoie de seninătatea celorlalți ca inima să-mi bată cum se cade. Paradoxul e că simt dorința să scriu tocmai când bătăile ei sunt prea slabe, neregulate, când sângele mi se retrage din inimă. Atunci recurg la scris ca la nitroglicerină. Uneori, echilibrul se petrece, alteori e și mai rău, de parcă aș fi greșit doza. Însă cert e că dragostea mă înșurubează în viață. Că e dragostea pentru copiii mei, pentru părinți, pentru femeia de lângă mine, pentru cunoscuți și, uneori, pentru necunoscuți, aici sunt pistele de pe care decolez. Iar dacă se întâmplă să simt că sunt și eu iubit, devin supersonic. Cât despre copii, și Tudor, și Crina îmi seamănă. Sunt șugubeți, jucăuși, curioși, veseli, răzbătători și, fiecare în felul său, artiști. Crinei îi place să picteze, să joace teatru, să citească, dar face și sport (sunt fericit că-i place baschetul, pe care eu l-am practicat cu pasiune), iubește animalele, e prietenoasă. Tudor e atras de zona tehnică, de artele exacte, cum ar fi matematica, dar cântă cu patos, e jongleur de vorbe, admirator al lui Mr. Bean, maestru în Fazan și inimă mare. Îi place să asculte povești și îmi stoarce imaginația, fiindcă preferă să i le inventez eu și cere continuu să îi spun una. Dacă aș fi scris tot ce i-am povestit, aș fi depășit, ca volum de hârtie, "Stăpânul inelelor". N-am făcut-o, dar am avut inspirația să transcriu perlele pe care le-a tot scos de dinainte de a avea doi ani și până aproape să împlinească șapte și să le publicăm într-o carte pe care o iubesc, fiindcă e cartea lui: "Tata, eu glumesc serios!". E darul pe care scribul care i-am fost îl face fiului său, dar și celor care au copii, sunt ludici ori iubesc filosofia și poezia infantilă.
"Ai văzut ziarist timid?"
- Pentru un poet, ești destul de volubil, de vorbăreț. Departe de tine timiditatea. Cât din ce vedem e poetul și cât e mască? Te și ascunzi sau te livrezi cu generozitate?
- Timiditatea mi-am învins-o în câmpul muncii. Încet, lent, sigur. Primul meu serviciu cu normă întreagă a fost în 1995, pe când încă eram student, în ultimul an de facultate. Am lucrat, aproape un an, purtător de cuvânt al Primăriei Timișoara. Era un post în care ultimul lucru de care aveai nevoie era timiditatea. Mă întâlneam zilnic cu jurnaliștii, dar și cu primarul Viorel Oancea, fost ofițer (norocul meu că făcusem armata și că sunt o fire intuitivă, că altfel aș fi depus armele rapid...). Eram în priză tot timpul, mă simțeam responsabil nu doar de imaginea primăriei, ci și a Timișoarei. La 24 de ani ești idealist și gata să muți parcurile din loc. Am rămas așa, dar mi-am dat seama, treptat, că risc să fac hernie. (râde) Apoi, după vreo nouă luni de lucrat acolo, am conștientizat că munca de birou nu-i pentru mine, că energia, curiozitatea și creativitatea mea se sting dacă le țin în zona funcționărimii. Așa că am intrat în presă. Ai văzut ziarist timid? Nu ai cum să fii astfel și să fii meseriaș. Poți face titrare, poți face secretariat de redacție, corectură, dar nu poți fi pe teren dacă îți tremură bărbia când faci documentare, când pui întrebări oamenilor politici, medicilor, actorilor, polițiștilor, economiștilor, minerilor sau mai știu eu cui.
- Când scrii poezie, lași deoparte siguranța de sine a jurnalistului?
- Când scriu sunt vulnerabil, fiindcă scrisul e ca o scufundare într-un loc despre care ai impresia că știi destule, dar care, când începi prospectarea, îți oferă o mulțime de surprize. Plăcute sau nu. Sunt atent la ele, le evaluez, le interoghez, le caut sensurile, mă entuziasmează, mă angoasează, mă întristează, mă fac să le aștern pe hârtie ca să nu le uit. Poezia e un jurnal al meu, e ca foaia de cort (sau de cord?) cu care se acoperă militarii ca să nu le fie frig, dar și ca să nu fie descoperiți de inamic.
- De cine și de ce te camuflezi? Care sunt "binefacerile întunericului", ca să citez titlul unui recent poem al tău?
- Cred că mă camuflez de rău, Dia, și poate că îl exorcizez scriind. Poezia scoate urâtul și moartea din mine, scoate spaimele și nimicul, dar scoate și dragostea. Pe întuneric văd mai bine părțile luminoase. Or, poezia e substanța de contrast pe care o folosesc atunci când îmi fac câte-un RMN de unul singur, în fața colii albe.
- Dar îndărătul întrebărilor cam cât te ascunzi? Ești unul din cei mai buni intervievatori pe care îi avem.
- O știm amândoi, întrebarea e scânteia vieții, iar jurnaliștii sunt ca niște bucăți de cremene. Nu albi și reci, ci scânteietori! Pentru că de când eram copil mic, în jurul meu au fost scriitori, pentru că tata mă lua, când am mai crescut, cu el pe corso, la plimbări și întâlniri cu prietenii lui, scriitori din Severin, care erau personaje formidabile, cu care și de care râdeam până la leșin, dar și de la care aflam secrete despre literatură, lumea literară, despre cărți, scris, citit, viață și moarte, am trăit cu fascinația acestor oameni, a scriitorilor. Urmarea a fost, oarecum, firească: citesc, scriu și public cărți. În ele sunt, poate, și ascunzătorile unde mă pitul, și întrebările pe care uit să le pun. Ori mă fac că uit.
"Oltenii au limbariță"
- Plăcerea asta a dialogului de unde vine, e moștenire oltenească? Te-ai născut cu piper pe limbă?
- Întâi a fost curiozitatea, apoi descoperirea că dacă pui întrebări poți să te alegi cu niscai răspunsuri, iar dacă insiști, chiar poți să afli lucruri nemaiaflate. Am ales să fac jurnalism ca să înțeleg mai în profunzime lumea în care am trăit și trăiesc, ca să fiu la zi cu întâmplările ei, dar și ca să îmi satisfac o parte dintre curiozități - politice, administrative, culturale, medicale ori mai știu eu de care. Ca ziarist, ai acces la cei care par că știu mai bine decât alții anumite lucruri. Și, da, oltenii au limbariță. Îmi place să vorbesc, dar anii de televiziune, de presă scrisă m-au învățat să dau mărunt din buze și să ascult. Piperul sunt chiar oamenii cu care stau de vorbă.
- Crezi că Dumnezeu i-a lăsat pe poeți cu vreo misiune precisă?
- Eu cred că toți oamenii au o misiune precisă, că nimic nu e întâmplător. Știi ce bine a zis-o omul acela foarte deștept, Einstein: coincidența este felul lui Dumnezeu de a rămâne anonim. Discret. Nu trebuie să ai inteligența lui Einstein ca să vezi, de-a lungul vieții, nenumăratele semne pe care El le dă. De la cele foarte importante, când intervenția lui evidentă îți prelungește zilele, până la cele ce par comune, aproape de nebăgat în seamă, dar limpezi. De la cele exterioare, la care ești martor, până la cele în care ești chiar tu personaj, implicat direct și beneficiar nemijlocit. Ce-ți trebuie ca să le vezi și să le recunoști, mai ales când ești matur, când, teoretic, nu mai poți fi fentat, nu mai poți fi dus de nas, când ai o experiență de viață tocmai fiindcă ai trecut prin atâtea întâmplări? Eu cred că îți trebuie bun-simț, pur și simplu! A fi poet e o minune, nu o misiune. Și fiecare om e, chiar dacă nu scrie versuri, poet.
- Tu de ce scrii, Robert?
- Poate ca să mărturisesc, după putințele mele și înțelegerea mea, ceea ce se cam știe. Anume, că viața e miraculoasă, că iubirea e fundamentul ei, că amintirile sunt motoarele existenței și se turează când le invoci, că și atunci când pare absent, Dumnezeu e-n toate și e bun.
Fotografiile autorului