Rodica Culcer despre... "Doar un miracol ne mai poate salva"

Redactia
- Președintele Senatului, Călin Popescu Tă­ri­cea­nu, lider al ALDE, partid aflat la guvernare, este cer­cetat în­tr-un nou proces, de data aceasta pentru luare de mi­tă. Credeți că, în acest caz, avem de-a face cu un dosar solid, greu de consecințe, sau Tăriceanu va ieși iarăși din încurcătură, poate mai întărit pe pozițiile sale decât pînă acum?

- De ce ne-am îndoi de consistența dosarului? Doar pentru că este contestat de domnul Tăriceanu, vizat de anchetă, și de parlamentarii ALDE? Ca să ne dăm seama cât de so­lid este, ar trebui să-l putem consulta, ceea ce nu se poate întâmpla decât dacă el ajunge în instanță, ceea ce ar însemna că domnul Tă­riceanu va fi capabil să se pre­zinte, cu capul sus, în fața procurorilor, care îl pot tri­mite în judecată, sau nu, dacă probele nu sunt con­­clu­dente. Domnul Tăriceanu nu dă însă nici un semn că ar fi dispus să colaboreze cu procurorii, ci mai de­grabă spe­ră că va fi salvat de votul majorității politice din Senat. Pentru că liderul ALDE nu poate fi anchetat decât dacă Senatul încu­viin­țează cererea DNA și putem anticipa că majoritatea par­lamentară PSD-ALDE nu o va încuviința, pentru că apro­barea cererii DNA ar con­trazice logica politică în care funcționează actuala gu­vernare. După cum bine știm, aceasta plasează DNA în "statul paralel", generator de "abu­zuri" comandate po­litic, și a votat siste­matic împo­tri­va solicitărilor DNA. Toto­dată, oricât de ten­sionate ar fi raporturile dintre domnii Tăriceanu și Drag­nea, este greu de imaginat că PSD, care deține sin­gur ma­jo­ritatea în Senat, ar vota îm­­potriva domnului Tă­riceanu, pro­vo­când astfel ru­perea coaliției și pierderea majo­ri­tății. Dar chiar dacă dom­nul Tăriceanu scapă de anchetă, el nu poate ieși întărit din această situație, pentru că nu va fi fost achi­tat de o instanță de judecată, ci doar sal­vat de un vot politic, dictat de interesele unei majorități care urmă­rește nea­bătut interesele infractorilor, după cum au con­fir­mat săptămâna aceasta Comisia Europeană și Par­la­mentul European, care au dat un vot de blam guvernării PSD-ALDE pentru muti­la­rea legilor justiției și blocarea anti-corupției. Cum gu­vernanții au respins violent criti­cile UE, probabil că PSD-ALDE vor decide din nou să sub­mineze statul de drept și lupta anti-co­rupție. Tăricea­nu poate deci să doarmă li­niș­tit: PSD-ALDE lucrează pen­tru el - și împotriva justiției.

- Președintele Klaus Iohannis a declarat că Ro­mânia nu este pregătită să preia președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, din pricina guver­nă­rii PSD-ALDE. Ce urmări poate avea această afir­mație gra­vă? Totodată, chiar dacă inadecvarea echi­pei Dăn­cilă poate fi corectată de mecanismele UE, exis­­tă te­merea că nu vom putea folosi acest prilej pen­tru a ne atinge principalele obiective: aderarea la spa­țiul Schen­gen și eliminarea MCV: Ce părere aveți?

- Cum ar putea guvernul Dăncilă să atingă aceste obiec­tive, după raportul MCV, făcut public pe 13 no­iem­brie, în care România este aspru criticată pentru regresul în domeniul justiției și anti-corupției? Atâta vreme cât suntem guvernați de Liviu Dragnea și slugile sale, tre­buie să uităm de ridicarea MCV și de aderarea la spațiul Schen­gen, pentru că statele europene nu vor susține ni­cio­dată un stat care sfidează în mod agresiv valorile și tra­tatele eu­ropene. Am ratat aceste obiective din mo­men­tul în care electoratul român a adus la putere coa­liția PSD-ALDE, obsedată exclusiv de salvarea pe­na­lilor, iar pre­ședinția Consiliului European nu are cum să facă mi­nuni, mai ales dacă la Palatul Victoria rămâne subalterna domnului Drag­nea. De altfel, însuși Călin Popescu Tări­cea­nu a afirmat că nu suntem pregătiți pen­tru preșe­dinția rotativă a UE pentru că nu avem definită o agendă po­litică proprie! Într-adevăr, nimeni nu a au­zit-o pe Viorica Dăncilă vorbind despre agenda politică a României pentru cele șase luni de pre­ședinție a UE. Pentru PSD-ALDE, eșecul pre­șe­din­ției României es­te deja asumat și irelevant. De altfel, aceas­tă preșe­dinție a devenit deja problematică după votul de blam primit pe 13 noiembrie din partea Comisiei Eu­ro­pe­ne și a Par­la­mentului Euro­pean, iar oferta Finlandei de a prelua această președinție în locul României nu poate fi în­tâmplătoare. Și nici președintele Iohannis nu a declarat în­­tâmplător, chiar în ajunul votului de blam din 13 no­iem­­brie, că România este nepregătită pentru acest de­mers, ci pen­­tru că știa ce urmează și a vrut să se de­li­miteze de un gu­­vern de care România nu pare să poată scă­pa. În con­clu­zie, în lipsa unui miracol, vom su­porta până la capăt ru­șinea, fie că vom prelua pre­șe­dinția, fie că vom fi amâ­nați, și vom plăti, pe drept, pre­țul incon­știenței din 2016.