"Tu să rămâi așa cum ești"
- Ne reîntâlnim cu prilejul unei aniversări emoționante: anul acesta se împlinesc 50 de ani de la realizarea filmului "Reconstituirea", capodopera regizorului Lucian Pintilie, în care ai interpretat rolul personajului feminin. Uitându-mă bine la tine, la zâmbetul tău molipsitor și la tunsoarea ta ștrengărească, parcă nu-mi vine să cred că au trecut realmente 50 de ani...
- Mie, în schimb, îmi vine să cred! (râde) Când mă uit la film - ceea ce mă bucură, dar îmi și trezește o nostalgie extraordinară - și, mai ales, când sunt împreună cu Vladimir Găitan și cu George Mihăiță - din păcate, noi fiind cam singurii supraviețuitori ai "Reconstituirii" - și apoi, când mă privesc în oglindă, îmi dau seama că, într-adevăr, ăștia 50 de ani chiar au trecut. Ceea ce, pe undeva, mă surprinde și pe mine, fiindcă, pe dinăuntru, nu mi se pare că m-am schimbat prea mult. Și cred că nici Găitan și nici Mihăiță nu s-au schimbat prea mult - fiecare, în felul lui, am rămas la fel. Știi, îmi aduc aminte că la terminarea filmului, domnul Pintilie ne-a făcut fiecăruia dintre noi câte o caracterizare și ne-a dat câte un sfat. Privind în urmă la momentul ăla, din perspectiva Ilenei de azi, îmi dau seama că, ajutat de intuiția lui genială și de ochii lui absolut speciali, domnul Pintilie ne-a cunoscut mai bine decât ne cunoșteam noi atunci. Îmi amintesc că lui Mihăiță i-a spus să aibă grijă să nu devină cabotin, lui Duțu Găitan i-a spus să aibă grijă de fizicul lui, pentru că fizicul o să însemne foarte mult în cariera lui de actor, iar mie mi-a spus: "Tu să rămâi așa cum ești!". Ceea ce am și încercat: să-mi păstrez naturalețea și sinceritatea, să mă conserv ca om modest, corect și atent, inclusiv la nevoile celor din jur - adică, în esență, să urmez povețele date și de părinții mei.
Miraculoasele amintiri
- Trecerea anilor ne ajută să ne privim cu mai multă detașare viața. Ce-a însemnat, în primul rând, pentru tine, șansa uriașă de a juca în cel mai mare film românesc?
- Pentru mine, "Reconstituirea" a însemnat în primul rând o familie, o familie alcătuită din oameni geniali și o familie în care m-am simțit protejată, călăuzită și apreciată și niciodată presată în vreun fel. Și eu, și băieții (George Mihăiță și Vladimir Găitan) am avut privilegiul să fim primiți, așa "cruzi" cum eram, în sânul unei familii de mari artiști și de mari intelectuali - gândește-te că am jucat alături de minunații George Constantin, Emil Botta și Ernest Maftei -, aflați cu toții sub bagheta magică a domnului Pintilie care bineînțeles că ne-a pus în valoare ce-am avut mai bun fiecare. Ceea ce a reprezentat, pentru noi, copiii, un uriaș noroc! Ne-a dat fiecăruia un start fantastic în carieră. Or, genul ăsta de atmosferă e ceva rarisim, iar eu, sincer, nici nu l-am mai întâlnit vreodată de-atunci, la nicio filmare. Deși atmosfera aia am căutat-o mereu. Totdeauna când ai parte, mai ales la început de drum, de o experiență frumoasă, care îți dă un sentiment de bine și de deplin, îți dorești să regăsești acel sentiment, îl cauți chiar și fără să-ți dai seama uneori. Eu nu l-am mai regăsit, dar îl port în mine, de unde și o formă de nostalgie. Vezi, dacă m-ai întreba care e cea mai intensă sau mai vie amintire pe care o am din perioada aia, aș putea să-ți dau multe exemple, cu tot felul de întâmplări de la filmări, dar, în realitate, cea mai intensă amintire a mea tocmai asta e: atmosfera de atunci! "Reconstituirea" a fost, dacă vrei, "perioada mea romantică", perioada mea de viață cea mai pură, cea mai deschisă și cea mai adevărată. Iar amintirea ei are și culori, și arome, și sunete, toate înmănunchiate astfel încât să poți să le cuprinzi într-un singur cuvânt: familie. Ce cadou miraculos pot fi amintirile!
- Ai putea creiona câteva portrete ale marilor artiști, pe care îi evoci cu atâta admirație și tandrețe?
- Încep cu domnul Botta, pentru că atât pentru mine, cât și pentru băieți, dânsul a rămas "icoana", "lumina" acelor zile. Marele actor Emil Botta trimitea către noi o lumină extraordinară, fiindcă era o persoană specială, cu o încărcătură spirituală deosebită, care ne-a marcat pe toți trei. Nici nu am nevoie să închid ochii ca să simt aievea prezența atât de nobilă a domnului Botta, ca să-i văd ochii aceia albaștri și scăpărători! De fiecare dată când revăd filmul, imaginea care-mi rămâne pe retină, încă multă vreme, este aceea a domnului Botta. Am avut o relație deosebită cu el: mă proteja, se purta într-un mod special cu mine... Sigur, și cu Mihăiță și cu Găitan s-a purtat foarte atent, iar ei, la rândul lor, s-au legat foarte tare de domnul Botta. Dânsul avea un stil, o discreție... fără să insiste, ne influența extraordinar de mult sensibilitatea. Atunci i-am cunoscut și poezia, atunci am descoperit și că avea un haz nebun, era un tip hâtru, care știa foarte bine să puncteze lucrurile importante cu ironia lui. Marele actor George Constantin era, la rândul său, un om deosebit, cu o privire puțin ironică și puțin amuzată, care putea să te intimideze A fost de o mare delicatețe față de noi, având grijă să nu ne facă să ne simțim apăsați de personalitatea lui artistică uriașă. Se comporta față de noi camaraderește, astfel încât să nu ne complexeze și să nu ne inhibe. În ce-i privește pe cei doi "copii" alături de care am jucat, primul dintre ei, Mihăiță, era un băiat foarte cuminte, ascultător, îl urmărea pe domnul Pintilie cu toată atenția, în fiece secundă, făcând așa, ochii maaaari... încât eu mă simțeam cumva datoare să-l protejez. De pildă, aveam grijă ca atunci când termina filmările și se murdărise de noroi pe cap, să-l ajut să se primenească. Îi încălzeam apă pe un godin, după care turnam apa într-un lighean, pe care i-l căram și-l ajutam să-și curețe pletele, apoi îl ștergeam pe cap cu prosopul. (râde) Duțu Găitan era foarte curtat de fete și nu prea avea timp de noi! De el aveam grijă și eu, și Mihăiță, în sensul că făceam tot posibilul să-l ferim cât mai bine de admiratoare, pentru ca atunci când ajungea la cadru, să nu cumva să fie prea obosit sau prea risipit... Că tendința lui, din pricina fetelor, era să ajungă la filmări cam cu întârziere! (râde) Acum, lăsând gluma la o parte, Duțu era și atunci și a rămas și azi un băiat foarte fin, cu mult bun simț, educat și foarte serios, pentru care munca e mereu o chestiune de corectitudine, dar și de onoare. El era și este întruchiparea cea mai nobilă a bucovineanului get-beget! Dovadă, ce carieră splendidă și-a croit, ce familie stabilă și-a migăluit! În ceea ce-l privește pe domnul Lucian Pintilie, dânsul era magul cu bagheta magică. Era un fin psiholog și știa să ne pună pe fiecare în locul cel mai potrivit și în situația cea mai potrivită, ca să ne scoată la lumină valoarea și să obțină efectele pe care și le dorea pentru film. Și, cel puțin cu mine, întotdeauna a fost foarte blând și foarte protector.
- Pe parcursul lui 2018, au tot fost evenimente care au sărbătorit acești 50 de ani ai "Reconstituirii". Pe unde ați fost, tu împreună cu Vladimir Găitan și George Mihăiță?
- De fapt, povestea asta cu "Reconstituirea" a început din urmă cu 5 ani, când organizatorii Festivalului "Serile Filmului Românesc" din Iași, în frunte cu directorul Andrei Giurgia, ne-au invitat pe toți trei și au organizat premiera acestui film, care la momentul realizării lui, n-a mai apucat să se facă. A fost, deci, un mare eveniment, care pe noi ne-a emoționat teribil! Iar de-atunci, lucrurile au început să se lege, s-a stârnit un interes proaspăt pentru acest film și-am început să primim tot felul de invitații: la TIFF Mureș, la GOPO, la Festivalul de Film de la Râșnov etc. De asemenea, "Reconstituirea" a fost introdus și într-un program special, "Centenarul Filmului Românesc", ceea ce înseamnă 100 de filme proiectate în 100 de localități, inclusiv din Basarabia. Până acum, am "bifat" aproape 50 de proiecții și, spre bucuria mea, urmează să ajungem cu aceste filme minunate și la Cernăuți, la Chișinău și la Nisporeni.
Pe urma rădăcinilor basarabene
- Dincolo de evenimentele care au sărbătorit "Reconstituirea", tu ai avut, oricum, un an plin.
- Așa e! În primul rând, cronologic vorbind, chiar acum un an, am lansat o carte pe care am scris-o în memoria unchiului meu, Veceslav Harnaj, o figură marcantă a științei românești, el fiind un inginer, un inventator și un profesor universitar excepțional, dar și părintele apiculturii moderne românești și internaționale, președintele Federației Internaționale a Asociațiilor de Apicultură, vreme de 20 de ani, și fondatorul unui complex apicol unic în lume, în acea epocă. Nu am veleități de scriitoare, dar ceea ce m-a "mânat în luptă" a fost dorința de a readuce în fața oamenilor această uriașă personalitate, care azi, pe nedrept, este aproape uitată. Din fericire, am fost sprijinită întru împlinirea acestui vis al meu de Fundația Institutului Internațional de Tehnologie și Economie Apicolă și de domnul Cristian Constantinescu, directorul general al Apimondia, un om deosebit, care înțelege sentimentul de gratitudine față de înaintași.
- Cartea se găsește în librării?
- Da, dar este disponibilă și on-line. În plus, a fost tradusă și în engleză, pentru că e extrem de solicitată și în străinătate.
- În librării mai există însă și o altă carte, care te are ca protagonistă chiar pe tine: "Reconstituiri cu Ileana Popovici".
- Ăsta este un volum-dialog, realizat de nepoata mea, Radmila Popovici, care este și poetesă. Ea mi-a pus niște întrebări, din dorința de a mă descoperi - pentru că noi ne-am întâlnit târziu în viață, abia în 2012, când eu am pornit în "expediția de reconstituire" a rădăcinilor mele, care se găsesc în Basarabia - iar eu i-am răspuns astfel încât, la final, am constatat că mi-am parcurs întreaga poveste a vieții. (râde)
Cu domnul Șora, la discotecă
- Ți-a fost greu să-ți derulezi filmul vieții?
- Absolut deloc! Pentru că n-am stat să-mi "perii" amintirile ca să dau bine, ci am fost cât se poate de sinceră. Mi-am dorit ca Radmila și, prin intermediul ei, cititorii cărții, să mă cunoască realmente, nu să cunoască o variantă cosmetizată a mea. Pe de altă parte, nu mi-a fost greu, pentru că viața mea a fost una frumoasă și cu multe satisfacții, atât personale, cât și profesionale. Consider că am fost o răsfățată a lui Dumnezeu și chiar și azi mai sunt. Uneori chiar mă gândesc că, mai ales la vârsta asta, parcă nici n-aș merita atât de multă atenție. Acum, să nu mă înțelegi greșit: nu pretind că n-am făcut și rele la viața mea. Dar încerc să recuperez, făcând cât mai mult bine acum, pe ultima sută de metri a existenței, pe principiul că "niciodată nu e prea târziu". Iar făcutul ăsta de bine înseamnă, în cazul meu, după cum știi deja, și să ajut cât mai multe animale amărâte. Iubesc animalele de când mă știu și am fost și educată de părinții mei să le prețuiesc, căci și ele sunt creația lui Dumnezeu. Astfel că azi, la Buturugeni, acolo unde locuiesc trei sferturi din an, am adunat șase pisici și patru căței, toți găsiți pe străzi, cu diverse traumatisme, și care îmi mulțumesc clipă de clipă că i-am salvat, prin iubirea și tandrețea lor. De asemenea, mă îngrijesc și de restul pisicilor și câinilor din sat: le duc de mâncare, aranjez să fie sterilizați... Încerc să ajut, pentru că adesea oamenii nu știu cum să se comporte cu animalele, dar mă rog, asta e o discuție lungă și, în mare parte, dureroasă!
- Ileana, surâsul tău e ca în urmă cu 50 de ani. Care este izvorul seninătății și al optimismului tău?
- Ei, adevărul e că nu întotdeauna sunt senină și optimistă. Pentru că nu întotdeauna reușesc să fac lucrurile așa cum aș vrea, pentru că deseori mă izbesc de oameni răi și neînțelegători sau de judecățile obtuze ale unora și altora... De câte ori n-am auzit, direct sau indirect, spunându-se despre mine că "E nebună, are damblaua animalelor!" sau "Ce-a apucat-o și pe-asta cu Basarabia?!" sau "De ce nu mai stai liniștită? Iar umbli cu filmele prin țară?!"... Or, toate astea dor și uneori îmi mai îneacă nițel corăbiile, dar apoi îmi revin, tocmai datorită lucrurilor pentru care sunt blamată. Preocupările astea mă motivează, iubirea copiilor din Basarabia pe care îi ajut mă motivează, iubirea animalelor pe care le ajut mă motivează, chiar și chipurile fericite și vesele ale oamenilor pe care îi văd, mergând cu filmele prin țară, mă motivează. Le mulțumesc copiilor ăstora cu care facem proiectul "Centenarul Filmului Românesc", pentru că ei înșiși sunt o sursă de optimism pentru mine. Mai mult, datorită lor am cunoscut tot felul de personalități. De pildă, în Iași, l-am cunoscut pe domnul Mihai Șora, cu care am mers la discotecă! (râde) Or, văzând câtă poftă de viață are dânsul, la 102 ani, mi-am zis că nici eu nu am voie să mă las!
"Nu vă vindeți casa părintească!"
- Din ce altceva îți mai tragi energie?
- Din credință! Sunt credincioasă, dar nu habotnică. Eu merg cu sufletul la biserică, nu din obligație. Și cel mai drag îmi e să merg la Drăgănescu, la bisericuța părintelui Arsenie Boca, unde e o atmosferă intimă, unde toată lumea din sat vine și cântă cântecele de liturghie pe care le știu de când eram mică... La Drăgănescu chiar mă simt acasă!
- L-ai cunoscut pe părintele Arsenie Boca?
- Nu l-am cunoscut, dar l-am văzut. Mama mergea foarte des la Drăgănescu, mai ales că-l și avea ca duhovnic pe părintele Savian, cel care l-a adus acolo pe părintele Arsenie. Ei, și mămica îmi tot spunea: "Du-te și tu să-l vezi pe preotul la care vine toată lumea, că e un sfânt!". Eu eram ocupată cu filmările, cu televiziunea, mă rog, dar, până la urmă, într-o zi, m-am dus. Când am ajuns acasă, mama m-a întrebat: "L-ai văzut?". I-am răspuns: "N-am văzut niciun preot, doar un pictor îmbrăcat în alb, care stătea sus, pe scară, și se uita la noi." Din păcate, la vremea aia, nu înțelegeam valoarea uriașei personalități care a fost părintele Arsenie Boca, așa că am stat cuminte, l-am privit, dar n-am îndrăznit să merg la el. N-aș fi știut ce să-i spun. Însă acum, doar și pentru faptul că l-am văzut pe părinte, mă consider miracolată. Iar o altă sursă de energie pentru mine este Buturugeniul: casa și curtea părinților mei, care-mi dau viață și-mi mângâie sufletul. Am un sfat pentru toată lumea: dacă puteți, nu vă vindeți casa părintească! Pentru că acolo te încarci, acolo te descarci, acolo îți găsești sprijinul și echilibrul...
- Ileana, în povestea asta așa de frumoasă a vieții tale, există ceva ce n-ai reușit să împlinești?
- Faptul că n-am copii e regretul vieții mele. Întotdeauna i-am iubit, însă situațiile au fost de-așa natură, că - uite! - n-am făcut copii. Dar probabil că Dumnezeu nu mi i-a dat pe-ai mei, ca să pot să-i îngrijesc pe alții. Sunt mai mulți copii de care m-am ocupat de-a lungul anilor, cărora le-am dat tot sufletul meu, iar acum primesc înapoi, de la ei, înzecit!