Nălucile de la Posada
Nimeni nu știe unde s-a dat exact celebra bătălie de la Posada, în care oastea muntenească a basarabilor i-a spulberat pe ungurii lui Carol d'Anjou. Unul din bănuitele locuri se află între Valea Oltului și Curtea de Argeș, în frumoasa și puțin cunoscuta țară a Loviștei, aflată la poalele sudice ale Munților Făgăraș. Acolo, pe fundul unei văi întunecoase și înguste, se întâmplă lucruri ciudate și azi. Totul începe la apusul soarelui, când lumina se strecoară cu greu prin defileul abrupt, strâmt și împădurit. În pâcla înserării se ivește ceva. La început, doar o umbră izvodită de ultimele raze de soare, dar căreia i se mai adaugă una, și încă una și încă una, până când defileul îngust și abrupt este străbătut de sute de călăreți cu trupuri de lumină, care alunecă printre stânci... Un vaier înfricoșător începe să se audă și să se adune, răspândindu-se prin pădurea de brazi. Iluzia durează o clipă, pentru ca apoi să dispară la fel cum a apărut.
Cronica pictată de la Viena
Se spune că pe aceste locuri sălbatice s-a dat una dintre cele mai teribile bătălii ale românilor: bătălia de la Posada. Atunci, la 1330, voievodul muntean Basarab I a zdrobit oastea ungară a regelui Carol Robert d'Anjou. Nici până azi nu se știe bine unde s-a dat această faimoasă bătălie, cu Posada ei atât de misterioasă, dar lupta a fost plasată pe rând prin toate trecătorile prin care se putea circula: pe Valea Oltului, în Țara Loviștei sau pe Valea Prahovei. Cert este că locul era abrupt și împădurit. O cale foarte îngustă pe care încăpeau doi călăreți, unul lângă celălalt. Prin tot defileul, românii au atacat permanent, prăvălind peste dușmani de pe munte stânci și pietre uriașe. Oastea ungară a fost zdrobită cu totul. A fost unul dintre cele mai mari dezastre din istoria Ungariei. Cum povestește și Cronica pictată de la Viena: "Regele a ajuns cu toată oastea sa pe o cale cotită și închisă de amândouă părțile de râpe foarte înalte, de jur împrejur, și pe unde această cale era mai largă, acolo românii, în mai multe locuri, o întăriseră împrejur cu prisăci. Iar mulțimea nenumărată a românilor sus, pe râpe, a alergat din toate părțile și a aruncat săgeți și pietre asupra oastei regelui care se găsea în fundul unei căi adânci, unde, din pricina înghesuielii, cei mai sprinteni cai și ostași cădeau din toate părțile în luptă. Cădeau tineri și bătrâni, principi și nobili, fără nicio deosebire. Și această tristă întâmplare a ținut patru zile, în care zile soldații se izbeau unii de alții cum se clatină trestiile de vânt. Și a fost aici un cumplit dezastru, căci au căzut o mulțime de ostași, de principi și de nobili și numărul lor nu se poate socoti. Și trupurile tuturora, acolo, pe câmpul luptei, așteaptă Vremea de Apoi...".
Dar dezastrul de atunci pare să se repete la nesfârșit. Erupând din neguri și din pământ, duhurile fără de odihnă ale cavalerilor unguri căzuți la Posada se arată întruna, în strâmtoarea din defileul morții. Umbre nenumărate, călăreți rătăcitori, cu trupuri de lumină. Și, când și când, peste toate se arată - un chip cu coroană, chipul regelui Basarab Întâi. Și din gura domnului iese un șuier crunt, care spulberă umbrele fantomatice ale cavalerilor. Ca un blestem implacabil pentru cei ce-au poftit și-or pofti vreodată la glia lor...
Negru Vodă, templier?
La Biserica Domnească din Curtea de Argeș, acolo unde este vatra și memoria Basarabilor, se află faimosul mormânt nr. 10, despre care am mai scris. Adevărul său este disputat și astăzi și va mai fi multă vreme, pentru că argumentele sunt înlocuite de bănuieli. Așa cum am mai spus și în alte texte trecute, mormântul a fost descoperit în 1920 de arheologul și academicianul Virgil Drăghiceanu, care era însoțit și ajutat de marele istoric Nicolae Iorga. Ascunsă în biserică, printre celelalte morminte ale primilor Basarabi, gropnița era greu de găsit. Pe lespedea ei nu sta scris niciun nume; avea doar un desen straniu, un Arbore al Vieții, încununat de o stea cu 12 colțuri. Pe racla defunctului mai erau săpate două simboluri care au stârnit și ele uimire și ipoteze: o cruce templieră și o Stea a lui David. Când mormântul a fost deschis, de sub lespede a apărut trupul unui prinț împodobit cu bijuterii fastuoase. Inele de aur erau prinse pe oasele mâinilor, unele dintre ele săpate cu litere, iar la brâu, nobilul din groapă era încins cu o pafta uriașă de aur, cu cap de lebădă. Să fi fost Negru Vodă? Majoritatea istoricilor de azi refuză această identitate, deși marele Iorga a căzut atunci în genunchi și a început să se roage, înfiorat... După ce au făcut fotografii, arheologii au adunat relicvele și au plecat la București. Pe plăcuța pusă azi pe mormântul din Biserica Sf. Nicolae Domnesc scrie că acolo e îngropat Vladislav Vlaicu, cel de-al treilea domn Basarab, nepotul lui Basarab I Întemeietorul. Dar Iorga rămâne Iorga și mulți cred în el: și dacă mărețul Cavaler descoperit la Biserica Nicolae Domnesc, din Curtea de Argeș, este Negru Vodă? Se spune, de altfel, că marele istoric i-ar fi zis într-o zi Reginei Maria, care făcuse o pasiune pentru misterioasele inele ale lui Negru Vodă: "Majestate, lăsați-le! Sunt ale Dinastiei Basarabilor, nu ale Casei de Hohenzollern-Sigmaringen".
Pe lângă căile stricte ale istoriei, există și alte drumuri ce duc la mistere. Simbolurile gravate pe lespedea mormântului nr. 10 și cele din interiorul lui au primit și câteva explicații uluitoare. Dintre toți cei care au studiat mormântul nr. 10, poate că scriitorul Vasile Lovinescu a făcut afirmațiile cele mai șocante și ezoterice. În "Dacia hyperboreană", el are o teorie care se apropie de cele ale lui Bogdan Petriceicu Hasdeu, Nicolae Densușianu și René Guénon. Întemeierea Țărilor Române a fost făcută de inițiați în vechile mistere, spune Vasile Lovinescu. Erau mistere moștenite de la daci, pe care și ei le căpătaseră de la civilizațiile cu care veniseră în contact. Până în 1300, când intră în istorie, Basarabii sunt o castă, nu o familie. "Casta sacerdotală a dacilor", "purtătorii de căciuli", cum îi numea scriitorul antic Iordanes. Și care au supraviețuit încă un mileniu după retragerea aureliană, izolați prin munți și pe văile lor.
De ce apare, până la urmă, crucea templieră pe mormântul Prințului Negru de la Curtea de Argeș? În legendele vechi germane, Cavalerul cu lebădă înfățișat pe paftaua uriașă de aur este chiar Lohengrin. Lohengrin, fiul lui Parsifal, și cavaler al Sfântului Graal. Un indiciu despre participarea Regilor Basarabi la ordinele cavalerești din Occident?
Regele zburător
De această stranie cruce templieră a lui Negru Vodă este legată și întâmplarea care urmează. Totul a pornit după ce trupul domnului fusese descoperit la Curtea de Argeș. Era, deci, prin 1925, atunci când, brusc, Prințul Negru, așa cum este numit în legendele populare, a fost văzut în cealaltă capitală domnească, la Câmpulung Muscel. Se nimerise să fie o seară de vară cu lună mare și luminoasă, când Negru Vodă a apărut, dintr-odată, și a început să plutească încet, pe deasupra orașului... Înalt și mândru, a plutit maiestuos, cu mantia fluturând peste stele. Pe purpura ei, crucea uriașă, templieră, strălucea orbitoare, iar diamantele, mărgăritarele și mătăsurile țesute cu fir de aur și de argint - umpleau și ele cerul de scăpărări. Trecătorii rămași la ora aceea târzie pe străzile centrale ale orașului au mărturisit, mai târziu, că văzuseră "arătarea".
Dar nici nu apucaseră câmpulungenii să-și potolească uimirea și groaza, când altceva, la fel de ciudat, s-a mai întâmplat în noaptea aceea de pomină. Săpăturile aceluiași norocos și eminent arheolog Virgil Drăghiceanu tocmai scoseseră la lumină, adânc îngropată sub biserica Mânăstirii Negru Vodă din Câmpulung, conturul unei alte biserici. O biserică domnească, ridicată de însuși Negru Vodă. Cândva, fusese și ea înaltă și frumoasă, cum o pomeneau letopisețele, poate că la fel de frumoasă și cu pictura la fel de valoroasă ca sora ei, Biserica Domnească de la Curtea de Argeș. Dar mai puțin norocoasă, căci vremea și cutremurele o topiseră de tot, vârând-o în pământ. În noaptea aceea, săpăturile lui Drăghiceanu erau proaspete și talpa bătrânei biserici a lui Negru Vodă nu fusese acoperită la loc. Și tocmai atunci s-a întâmplat. Aproape imediat ce făptura lui Negru Vodă s-au arătat pe cerul orașului, s-a ridicat în văzduh și umbra străveche a bisericii sale. Umbra care zăcuse îngropată atâta timp. S-a ridicat și a plutut pe cerul orașului biserica lui Negru Vodă cu zidurile ei pierdute, cu tot! De parcă o mână meșteră și sfântă le-ar fi întregit iar, pentru o clipă, pentru o noapte... Nu mult timp după minunea aceasta, pierduții sfinți care fuseseră pictați, cândva, pe pereții bisericii dispărute a lui Negru Vodă, au coborât și ei, de nicăieri, pe cerul albastru și plin de stele. Și împreună cu biserica înviată și cu duhul uriaș al lui Negru Vodă, au încins o horă binecuvântătoare deasupra orașului, spre groaza și uimirea lumii ce ieșise ciopor pe la porți și pe străzi, să vadă minunile ivite pe cer... A doua zi, ziarele nu au mai știut ce să scrie. Miracolele de peste noapte se risipiseră iute, și odată cu ele, și noima lor, așa de greu de pătruns.
Flacăra Mânăstirii Vodița
Această ultimă întâmplare poate că este încă un mesaj trimis de Basarabi, un mesaj păstrat în legendă. Până de curând, mai trăiau, ca să spună povestea așa cum a fost, bătrâni pe Valea râului Vodița, din Mehedinți. Căci acolo s-au petrecut evenimentele ce urmează. Atunci, o cumpănă stranie l-a încercat pe al patrulea voievod Basarab: Radu I, nepotul lui Basarab I. Au fost vremuri grele, când războaiele cu regii angevini ai Ungariei nu mai conteneau. Căci regele Ludovic voia să spele cu sânge dezastrul de la Posada, din care Carol Robert de Anjou de abia scăpase cu viață. Așa că de ani și ani, oștile ungare călcau fără odihnă pământul Valahiei, bătăliile cu Basarabii îndârjiți purtându-se cu sorți schimbători, prin codri, pe dealuri și prin prisăci. Până când, în 1377, vechile cronici vestesc o victorie strălucită a românilor, o victorie obținută într-un loc puțin știut și el, azi, la fel ca Posada. Cum povestesc chiar zapisurile ungurești, atunci "oastea maghiară a fost atacată de mulțimea valahilor din păduri și din munți, și numeroși bărbați viteji, ostași și nobili de seamă au rămas morți, uciși de valahi". Numai că în acea luptă victorioasă dar grea, a căzut și voievodul de atunci al țării, Vladislav Vlaicu, fratele lui Radu I. Și-odată cu el, s-a prăpădit și ctitoria lui, Mânăstirea Vodița, arsă până la temelii de unguri. Atunci a venit cumpăna cea mare în viața principelui Radu I. Era de-acum domnul și stăpânul țării, dar în loc să ia frâiele puterii în mâini, a început să rătăcească prin munți. Odată cu fratele mult iubit, își pierduse și pofta de viață. Și tocmai atunci s-a întâlnit Radu Voievod cu marele duhovnic al acelor vremuri, Sfântul Nicodim de la Tismana. A fost o întâlnire decisivă. Pe lângă tăria duhului, călită îndelung pe muntele Athos, Sfântul Nicodim era și el de os domnesc. Se înrudea cu despotul Lazăr al Serbiei și, prin doamna Ana, fiica despoților sârbi Brancovici și soția lui Nicolae Alexandru Basarab, Sfântul Nicodim se înrudea, așadar, și cu domnii Țării Românești. Adică chiar cu tatăl lui Radu I. La 54 de ani, călugărul Nicodim venise în Țara Românească și se așezase pe Valea râului Vodița, unde exista un vechi schit pe care, cu ajutorul domnitorilor Basarabi, îl transformase în prima mare și adevărată mânăstire a țării, întărită cu hrisov domnesc și după tipic athonit. Era nu departe de vărsarea râului Vodița în Dunăre. Când au năvălit iarăși, ungurii au atacat Vodița, prima dintre toate bisericile ținutului. Iar pe Sfântul Nicodim au voit să-l dea morții, ca să rămână Țara Românească fără marea lumină a credinței lui. Așa că l-au prins și l-au încuiat în biserica ce tocmai și-o ridicase pe malul râului și i-au dat foc, cu tot cu biserică!... Ce nu au știut dușmanii unguri de atunci a fost că, toată viața, Sfântul Nicodim făcuse nenumărate minuni. Putea să izgonească diavolii din oameni sau să tămăduiască tot soiul de boli și de beteșuguri. Dar mai ales, avea puterea să intre și să stea în foc, din care ieșea apoi nevătămat. Și niciun fir de păr, și nici măcar un petec de haină nu-i erau atinse când ieșea din vâlvătăi. Așa încât, Sfântul a stat liniștit între flăcări, cu pace în suflet și nădejde în rugăciuni. După care a ieșit și a privit îndurerat dezastrul din jur.
Dar Sfântul Nicodim mai avea un dar aparte: era înaintevăzător. A știut din timp că, în curând, se va întâlni cu domnul cel nou, cu Radu I, care avea să vină la el, fără să știe că vine acolo, coborând plin de obidă de prin codri, cu câțiva oșteni. Când l-a văzut pe domnitor în poiana de la Vodița arsă toată și pârjolită, Sfântul Nicodim nu l-a certat. A început să-l îmbărbăteze încetișor, l-a spovedit și împărtășit și i-a adus aminte că e os tare, de Basarabi. "Tu, Doamne, te vei lupta cu ungurii, vei învinge și vei ajunge cel mai departe dintre Basarabi" - i-a prezis călugărul Nicodim. După care l-a trimis înapoi, la luptă. Povestea spune că Radu I nu s-a mai lăsat descurajat niciodată de atunci. S-a luptat neînfricat cu ungurii, până i-a învins și i-a alungat cu totul din țară. După asta, sfătuit de duhovnicul său, Sfântul Nicodim, Radu I s-a apucat să ridice mânăstiri și biserici. Acelea au fost cele mai importante mânăstiri ale Valahiei. Mai întâi, Radu I a reconstruit din temelii Mânăstirea Vodița, care există și azi (după ce a renăscut de câteva ori din propria-i cenușă). Apoi, Radu I a ctitorit a doua mare mânăstire a Țării Românești, Tismana, și a întemeiat mânăstirile Cotmeana și Cozia, ultima terminată, nu după mult timp, de ultimul mare Basarab, Mircea cel Bătrân.
Cam așa se scria istoria și se făurea legenda pe atunci. Cu sabia într-o mână și crucea în cealaltă, românii au stat drepți sub vremuri, conduși de niște domni care își mai trimit și astăzi misterul și fascinația înspre noi.
Mormântul 10
Inelul cu peceți
Secretele mormântului nr. 10 din Biserica Sf. Nicolae Domnesc au sporit, după descoperirea sa. Așa consideră cel mai nou specialist în subiect, Alexandru Simon, autorul volumului: "Prințul Negru al Vlahiei și vremurile sale". Se pare că atunci, în 1920, descoperitorul mormântului Prințului Negru, arheologul Virgil Drăghiceanu, a ascuns o parte din adevăr. Mormântul nr. 10 fusese găsit, de fapt, sub o boltă de zid ce aparținea unei biserici mai vechi. Zidurile ei se află sub Sfântul Nicolae Domnesc, și au fost dezgropate tot de Virgil Drăghiceanu. Biserica era a voievodului Seneslau. Asta înseamnă că Prințul Negru era îngropat acolo mult înainte ca Biserica Domnească să fi fost ridicată. Adevărul lui Negru Vodă ar fi putut ieși mai ușor la lumină, dar, într-un mod straniu, mormântul a stat sigilat 50 de ani după descoperirea lui. Concluzia: Prințul Negru nu e niciunul dintre primii voievozi Basarabi. Dar cine să fie? Nu numai crucea templieră de pe lespedea mormântului său este tulburătoare, ci și inelele găsite pe falangele degetelor. Și, mai ales inelul cel mare, care este identic ca inscripție și ca formă cu cel de la Muzeul Luvru din Paris, al Prințului Negru al Angliei, Eduard, mare cruciat și cavaler pios. Poate de aceea, pe amândouă inelele, și pe cel englez, și pe cel valah, e gravat un citat în limba latină, din Evanghelie. Iar pe inelul de la Argeș se află, în plus, o camee, o piatră roșie pe care era sculptat un cap de femeie, ce amintește de Sfânta Fecioară. Împreună, cameea și înscrisul latin erau un mesaj. Posesorul inelului avea o misiune de îndeplinit și o luptă de dus. Asemenea inele cu inscripții devoționale catolice erau comune pentru elita cavalerească apuseană. Dar o raritate prin părțile noastre! Și asta nu e tot. Inelul de la Argeș are și un marcaj care a dat 100 de ani de furcă istoricilor. Astăzi, se pare că marcajul a fost descifrat "AL WA", adică Alexander Wayuvoda. Dar misterele mormântului nr. 10 continuă. La fel ca și misteriosul domn Negru Vodă.