Cea de-a 28 a ediție a Festivalului Național de Teatru s-a deschis cu ștaif, printr-un eveniment fotografic de excepție. Regizorilor, actorilor, oamenilor de teatru români prezenți la deschiderea evenimentului, celebra fotografă franceză Brigitte Lacombe, bine cunoscută în lumea teatrului și a filmului le-a oferit bucuria unei expoziții cu 40 de fotografii, realizate în peste 40 de ani de carieră. "Am simțit prezența dumneaei ca pe-o lecție de modestie și de adorație a meseriei. Ne-a adus un strop de New York la București", a declarat Marina Constantinescu, directorul FNT. Portrete intense, precum cel al Vanessei Redgrave, întâlniri istorice, François Truffaut - Steven Spielberg, chipuri arhicunoscute, Pacino, de Niro, di Caprio, instantanee din timpul filmărilor, al spectacolelor de teatru sau din pauze... Brigitte Lacombe a pornit de foarte tânără și a însoțit, timp 30-40 de ani, carierele unor monștri sacri, precum Martin Scorsese, Meryl Streep. Mai degrabă o personalitate introvertită, retrasă, dar bucuroasă de succesul expoziției sale de la București și de interacțiunea cu publicul, fotografa ne-a acordat următorul interviu.
Fotograf la revista "Elle"
- Înțeleg că ați urmat pasiunea neîmplinită a tatălui dumneavoastră...
- Tatăl meu și-ar fi dorit să devină fotograf profesionist, însă erau anii de după cel de-al doilea război mondial și părinții săi nu i-au permis, au considerat că nu este o meserie sigură. Așa că a studiat arhitectura, dar nu a profesat, a devenit secretar general al unei asociații muncitorești. A călătorit mult, a făcut peste tot fotografii, multe dintre ele acasă, cu cei din familie. Acum, când lucrez la un volum de memorii vizuale, vreau să public în el și o serie din fotografiile tatălui meu, sunt foarte frumoase.
- Unde ați crescut?
- Mi-am petrecut primii ani în sudul Franței, la Avignon, apoi, de la vârsta de 7 ani, m-am mutat cu familia la Paris. Mama a renunțat la meseria sa pentru a sta acasă și a-și crește copiii, așa că am copilărit simțind alături toată dragostea și atenția ei. Mă consider norocoasă că am crescut în acel oraș îmbibat de cultură. Am fost o adolescentă și o tânără cât se poate de normală, de obișnuită, până ce am început să mă dedic muncii mele, să lucrez și să călătoresc în toată lumea.
- Cum s-a întâmplat asta, cum v-ați făcut debutul?
- La 17 ani și jumătate, am decis să renunț la școală, și tot atunci, tatăl meu mi-a făcut cadou primul meu aparat de fotografiat, un Nikon F. Ceea ce la început a fost o scuză pentru a renunța la studii, s-a transformat într-o vocație. M-a ajutat foarte mult răspunsul părinților. Tata, chiar dacă era îngrijorat de viitorul meu, m-a înțeles și cred că în sinea sa s-a și bucurat că urmez această cale. Am simțit în acel moment delicat încrederea părinților că voi fi bine. Tata avea un prieten, director al laboratorului foto al revistei "Elle", pe vremea aceea un foarte bun săptămânal pentru femei. Am intrat acolo ca ucenic, apoi am urcat foarte repede etapele.
- A existat un moment decisiv, în care ați știut că aceasta este calea de urmat?
- Nu a fost un moment crucial, lucrurile s-au întâmplat gradual. Mai întâi făceam fotografii obișnuite, ca orice fată care învață să fotografieze, portrete ale prietenilor, mici reportaje pe stradă. Apoi am lucrat ca asistent și, imediat, ca fotograf, făceam coperțile revistei "Elle" și pictoriale de modă. Am cerut să fiu trimisă la festivalul de film de la Cannes și acolo s-a produs un moment cu adevărat important pentru cariera mea, deoarece am cunoscut oameni cheie în industria cinematografică. Ei m-au invitat pe platourile de filmare și așa am ajuns la Roma, în studioul Cinecitta, unde Fellini turna "Casanova". Una dintre fotografiile din expoziția de la București, cea cu Donald Sutherland discutând cu Fellini, este făcută atunci. Imediat după aceea, am plecat în America, unde am fotografiat filmările la "Toți oamenii președintelui", cu Robert Redford și Dustin Hoffman. Eram, deodată, alături de cei mai importanți artiști din lumea filmului.
- V-ați simțit copleșită de prezența acestor personalități?
- Pe de-o parte, realizam că mă aflu în compania unor oameni extraordinari, că e un lucru cu totul special să fiu, la 20 de ani, alături de Fellini, la Cinecitta. Dar copleșită nu m-am simțit, pentru că tinerețea te face să nu realizezi cu adevărat ceea ce ți se întâmplă, te face să plutești.
"Astăzi, oricine apasă pe buton spune că e fotograf"
- Ați fotografiat actori de marcă, precum Meryl Streep, atât în teatru, cât și în film. Cât de diferită este abordarea lor și a dumneavoastră în cele două domenii?
- Sunt emoții și stiluri de lucru diferite. De pildă, sunt actori foarte fotogenici și carismatici, care câștigă pe jumătate bătălia numai prin prezență, prin apariția lor pe ecran. Acest lucru nu se poate întâmpla în teatru, unde trebuie să fii mult mai profund, mai consistent în ceea ce faci pe scenă, pentru a convinge. Teatrul și filmul sunt două lumi similare, dar foarte diferite între ele.
- Cum ați defini un portret bun? Oamenii pe care-i fotografiați, actori celebri, președinți, sunt obișnuiți să se ascundă în spatele unor măști, cum treceți de ele?
- Dintotdeauna am fost interesată de portrete, de la primele mele fotografii. Și acum, când continui să călătoresc mult - în următoarele 6 săptămâni voi merge la New York, în Mexic, Rusia și Japonia - sunt atentă la oameni, vreau să le fac portrete. De când m-am mutat la New York, am propriul studio, invit acolo oameni pentru portrete. Un portret de studio reușit constă în alăturarea câtorva elemente. În primul rând, trebuie să te asiguri că partea tehnică funcționează perfect, totul este 100% pregătit, așa încât te poți concentra la relația cu cel portretizat. Trebuie să stabilești o relație intimă, unu la unu, să-l faci să se simtă sigur, confortabil. De cele mai multe ori, celebritățile sunt însoțite de un alai, fiecare vrea să se bage în seamă, să dea un sfat. Trebuie să fii atent pe cine lași alături de tine în studio. Trebuie să faci abstracție de tot ce poate interfera între tine și subiect, pentru a căuta să treci de fațadă, de mască. Desigur, orice ai face, sunt și situații în care lucrurile merg foarte greu, sau deloc, fără să fie nici vina fotografului și nici a actorului. Portretul este conexiunea între două persoane, contează felul în care ele se potrivesc.
- Trăim într-o perioadă cu o inflație de imagini, fotografia a devenit accesibilă tuturor. Este un lucru bun pentru fotografie? Credeți că în următorii ani va mai fi cineva interesat de fotografia de calitate?
- Când am început eu, fotografia era un meșteșug, îți lua ceva timp să o înveți, să-i afli tainele, aveai de muncă. Acum, oricine apasă pe un buton spune că e fotograf, e atât de simplu. Constat o ieftinire, o scădere a valorii imaginilor și, sinceră să fiu, nu știu ce se va întâmpla peste 20-30 de ani, dacă va mai fi cineva interesat în calitatea unei fotografii.
"Am iubit dintotdeauna opera lui Brâncuși"
- Ce v-a impresionat în mod special, în această călătorie în România?
- Anul aceasta mi s-a împlinit un vechi vis, pe care-l consideram excentric. Acela de a vedea cu ochii mei Coloana Infinitului. I-am cunoscut și i-am iubit dintotdeauna opera lui Brâncuși, i-am vizitat de multe ori atelierul din Paris, iar acum, aflându-mă la București pentru expoziție, mi-am dorit foarte mult să ajung și la Târgu Jiu. Am făcut într-o zi patru ore dus, patru întors cu mașina, dar a meritat. Făcând abstracție de câteva lucruri din jur, am simțit că văd Coloana exact așa cum a văzut-o Brâncuși atunci când a ridicat-o. Părea că sunt în același timp cu el, și asta m-a emoționat foarte tare.
- Ce răspuns are munca dumneavoastră, ce vă motivează să continuați?
- Cred că ceea ce m-a motivat de la început în fotografie a fost curiozitatea, interesul pentru oameni și locuri. Și, desigur, și recunoașterea. Nu mă simt atât de confortabil să fiu în centrul atenției, să dau interviuri, să vorbesc în fața a zeci de oameni, dar acest interes al publicului mă bucură. Am cunoscut la București fotografi tineri, care mi-au spus că munca mea îi inspiră, au vrut să afle diverse lucruri de la mine. Sigur, marea bucurie constă în actul fotografiei. Atunci când o faci. Dar și recunoașterea, atunci când apare, e binevenită, contează, te ajută să-ți aduni puterile și să mergi mai departe.
Expoziția poate fi vizitată până pe 29 octombrie, la sediul ARCUB de pe strada Lipscani, nr. 84-90.