Steaua mea a fost dragostea
- Din Maramureș în Finlanda ai mers precum magii, urmând o stea, steaua Nordului. E ceva ce te atrage spre punctul acesta cardinal, draga noastră Narcisa Suciu?
- De fapt, m-a călăuzit dragostea. Aceasta a fost steaua mea! L-am urmat pe soțul meu în țara sa, Finlanda, și am ales să locuiesc acolo. Nu am urmărit anume asta, dar nici nu aș spune că a fost doar o coincidență, căci eu cred că totul este dinainte stabilit pentru fiecare dintre noi. Nu știu cum, dar mie, sudul parcă nu mi se potrivește ca spirit. Mie îmi plac oamenii semeți, drepți, poate aspri, dar onești, ca maramureșenii mei. Cu siguranță, strămoșii mei au venit de undeva din nord și s-au așezat în Maramureș, pentru că prima dată când am pus piciorul în Finlanda, încă de pe aeroportul din Helsinki, am simțit că nu se mai uită lumea lung la mine, pentru că pe aici cam toți sunt așa, cu părul blond-roșcat, pielea albă și ochii albaștri.
Nu sunt o dezrădăcinată!
- Spune-ne, Narcisa, "ce te ține-n rădăcină, și din vârf, și din tulpină", vorba cântecului, acolo, departe de țară?
- Chiar dacă am ales să trăiesc în altă parte, eu nu sunt o dezrădăcinată, nu mă simt deloc așa. Nu sunt ruptă de scena muzicală, vin des în țară, tot la două-trei luni în ultima vreme, nu e Crăciun să nu fiu aici, iar acasă, în Finlanda, mi-am făcut un univers al meu, românesc, din amintiri, din cântece, din cămăși vechi țărănești și ștergare de pus la icoane, aduse de acasă, din cărțile dragi în limba română pe care le citesc și din conversațiile pe care le port constant, prin toate mijloacele moderne de comunicație, cu cei de acasă. Și, mai ales, din mult, mult dor de locurile dragi care, sper într-ascuns și din toți rărunchii, să le regăsesc de fiecare dată aidoma, să nu se fi schimbat cumva în lipsa mea. Așa cum am sperat să regăsesc locurile din Oradea, orașul meu de suflet, în care eu mi-am petrecut o foarte bună parte din copilărie și toate vacanțele școlare. Am așteptat cu nerăbdare să colind pe străzi, să revăd palatele sale art-nouveau, care fac din Oradea unul din cele mai minunate orașe din toată Europa de Est. Și trebuie să mai spun că de aici era mama mea, aici a născut primul ei copil, pe fratele meu mai mare, și tot aici ea s-a stins. Oradea e orașul în care am învățat să vorbesc, în care am învățat să cânt și în care m-am apropiat de Dumnezeu, mergând la biserică cu bunicul meu, care era preot, și cântând în strană alături de verii mei. Consider că acestea sunt rădăcini puternice, care nu pot fi smulse doar pentru că alegi să locuiești un pic mai sus decât e țara ta pe hartă! Iar dacă nu poți lua pământul țării pe talpa încălțărilor, asta nu înseamnă că nu îți porți țara în suflet! Iată de pildă, de la un alt exilat - Neagu Djuvara -, am învățat eu istoria României, și nu de la școală! Felul în care el a știut să explice în cărțile lui istoria noastră în contextul celei europene, pentru mine a fost de mare ajutor. Cred că, având o distanță critică, poți să vezi cu mai puțină patimă lucrurile și să privești cu mai multă duioșie spre țara în care te-ai născut. Eu nu pun viitorul într-o categorie pesimistă sau optimistă, însă am convingerea că nimic nu se poate construi fără iubire, ci doar așa, din orgoliu nemăsurat, de exemplu, pentru că iarba de dincolo de gard e mai verde și capra vecinului încă n-a murit. Dacă e să mă gândesc doar la lumea aceasta zbuciumată a politicienilor, nu pot să nu mă întreb cum fac ei lucrurile fără să aibă deloc iubire de țară?! Asta e interesant de aflat!... Tot ceea ce e făcut fără iubire e în van și nu durează!
Publicul de acasă nu m-a uitat
- Când ai plecat, în 2010, nu ți-a fost teamă că vei sta prea departe de scena muzicală românească? Sau că publicul român se va schimba și va trebui să-i satisfaci alte niveluri de exigență?
- M-am gândit bine, mi-am asumat și varianta aceasta și mi-am zis că voi merge înainte. Până la urmă, sunt la doar două ore de zbor cu avionul și pot veni oricând în țară. Ceea ce s-a și întâmplat, de altfel, în cei opt ani scurși de atunci, pentru că publicul nu m-a uitat și m-a primit de fiecare dată cu multă căldură. Eu cred că dacă oamenii nu te plac, nu te cheamă, nu? O singură temere aveam (iar asta nu avea legătură cu distanța la care locuiesc), aceea că mă identificam prea tare cu piesele cu care mă lansasem la "Cerbul de Aur" și, la un moment dat, mă săturasem să tot cânt "Mocirița" și "Țurai". Mă gândeam că lumea o să spună că alte cântece nu mai știu, dar mi-am dat seama că și eu, la rândul meu, dacă mă duceam la un concert de-al lui Baniciu, de pildă, voiam neapărat să ascult "Eșarfă în dar" și "Andrii Popa". Și atunci, de ce aș fi crezut că cei care vin la concertele mele sunt altfel?... Și piesele acestea plac în continuare publicului, dar și "Câmpuri aurii", și "Poate eu, poate tu", și albumele cu colinde de Crăciun, ori "Cântecele de leagăn" (cu care am avut cele mai mari vânzări - triplu-platină, la cele două volume, din 2006 și 2007).
Pe prag de seară, la Mânăstirea Bârsana
- Te-ai gândit vreodată cât din zestrea ta din Maramureș pui în cântec?
- Poate spiritul acesta liber care este ca acolo, și o fărâmă de magie, ceva aproape de basm, de mitologie, de niște trăsături foarte profunde ale identității noastre. Asta găsesc în cântecele de sorginte folclorică, dar și în colindele vechi pe care le cânt. Așa că, tributar tot acestui spirit este și ultimul meu album de colinde, lansat anul trecut și intitulat "Crăciunul meu". Pentru a-l face, m-am hotărât să merg la maicile de la Mânăstirea Bârsana din Maramureș, pe care le ascultasem cântând niște colinde cum nu mai auzisem niciodată, și doară crescusem la bunicul meu în biserică. Aproape o lună de zile, în septembrie, anul trecut, am stat acolo, lucrând ziua alături de ele și repetând colinde serile, pe prispa chiliei maicii starețe. Iar până la începutul lui decembrie, albumul era gata. Eu eram foarte pregătită să mi-l produc singură, pentru că auzisem de la alți colegi că pe nimeni nu interesează să scoată un disc cu colinde, că noi, ăștia care cântăm așa ceva suntem "expirați", și alte povești de genul acesta. Însă, cei de la casa de discuri "Universal Media Pro Music" au fost foarte interesați de materialul meu și mi-au făcut o ofertă chiar înainte să îl asculte. Asta a fost minunat! Dar, Doamne, ce mi-a plăcut să stau la mânăstire la Bârsana! Ți-am zis că eu am vrut să mă călugăresc pe când eram o puștoaică? Ei bine, eram în liceu și așa am simțit eu, că am chemarea asta și m-am dus în audiență la episcopul din Baia Mare, parcă era ÎPS Andrei Andreicuț, pe vremea aceea. Preasfințitul m-a privit cu un aer blând și înțelegător și m-a întrebat: "No, care-i baiul?". "Păi, eu vreau să mă călugăresc!", i-am spus. "Bravo! Foarte bine!", mi-a zis. Apoi a adăugat: "Dar sunt femei care sunt făcute să nască prunci și să fie mame foarte bune! Și poate că tu ești una dintre ele! Și, sunt femei care sunt făcute să fie soții foarte bune, iar poate că tu ești și una dintr-acele! Și mai sunt și femei care sunt făcute să îl slujească pe Dumnezeu... dar nu cred că ești una dintre ele!" Eu m-am simțit ușor ofensată: adică, de unde știa preasfințitul că eu nu sunt dintr-acestea?!?... Oricum, neavând încă 18 ani, mi-a zis că trebuie să-mi semneze părinții un acord că-mi dau voie să plec la mânăstire. "Păi, mama o murit!", i-am zis. "Atunci, taică-tău!" M-am dus la tata cu hârtia aia, s-a uitat el lung la mine, singura lui fată între trei băieți, și mi-a zis doar atât: "Du-te de-ți vezi de treabă! Eu nu-ți semnez nimic, nu te nenorocesc cu mâna mea!". M-am necăjit foarte și mi-am zis în sinea mea: "Lasă, aștept să fac 18 ani și apoi mă duc singură, fără voia nimărui!" Dar după câteva luni s-au întâmplat alte lucruri, care m-au abătut de la hotărârea mea. Câștigând concursul de interpretare "Ursulețul de Aur", mi s-au propus mai multe oferte de impresariere și sponsorizare pentru a face studiile în București și așa am ajuns la facultatea de music hall, a Universității Ecologice, singura pe vremea aceea care te putea pregăti pentru o carieră pe scenă, ca interpret de muzică pop și nu numai. Tot între timp, am început să cânt și cu Mircea Rusu Band, iar piesele etno-music, atunci în mare vogă, gen "Iarba verde de acasă", au început să curgă una după alta. Apoi a venit "Cerbul de Aur" și consacrarea pe care, premiul trei la interpretare, luat atunci, mi-a oferit-o. De acolo înainte, lucrurile au fost clare în ceea ce privește direcția mea profesională. Încheind această paranteză, ocazia de a sta la Mânăstirea Bârsana a fost foarte utilă și pentru că m-a convins, după atâția ani, că o viață exclusiv de rugăciune și de ascultare n-ar fi fost o alegere bună pentru mine. Greutatea nu ar fi fost să-mi închid viața lumească între ziduri, și nici nu vedeam asta ca pe o jertfire a tinereții și a feminității (nici maicile de acolo nu văd așa viața la mânăstire!), ci ceea ce cred că n-aș fi putut duce ar fi fost ascultarea! Asta n-aș fi putut să o fac, nu e în firea mea: eu am făcut mereu doar ceea ce m-a tăiat capul!
- Finlandezii țin la tradițiile lor, le păstrează? Găsești locuri comune în cultura lor tradițională și în cea din Maramureș, în natura care te înconjoară acolo?
- Da, să știi că da. Atmosfera în orașul în care trăiesc acum, Joensuu, este precum cea care era în Baia Mare pe când eram eu copil. Adică, lume mai puțină, mai puține mașini și un peisaj natural care seamănă mult cu zona dinspre Baia Mare spre Maramureșul istoric. Atâta doar că pe aici nu sunt munți, ca pe la noi, ci păduri. Mai în nordul Finlandei, spre Laponia, se păstrează mai mult tradițiile, iar cântecele lor mi se pare că seamănă cu ale noastre, că sunt un fel de țâpurituri, așa ca la noi, în Maramureș și în Oaș. Locuiesc în provincia Karelia, foarte aproape de mânăstirea ortodoxă "Noul Valaam" (la "Vechiul Valaam" a viețuit aproape 20 de ani Cuviosul Antipa de la Calapodești, ale cărui moaște se păstrează în vechea lavră, luată de ruși acum, deodată cu jumătate din Karelia). Iar când merg la mânăstire, văd că femeile sunt aproape toate îmbrăcate în port popular, în culori la fel de aprinse ca cele din portul nostru maramureșean. Eu mi-am adus de acasă o cămeșă lungă, de nuntă, pe care mi-am făcut-o anume acum șapte ani, o cămeșă de fată și un cămeșoi mai vechi, de o sută de ani, splendid cusut, pe care l-am purtat când eram gravidă cu Daria, fiica mea, și dădeam concerte împreună cu marea actriță Leopoldina Bălănuță, la Teatrul "Ion Creangă". Păstrez și acum cămeșa, cu mare sfințenie.
Cântec de dragoste pentru Daria
- Cum e viața ta acolo? Te simți împlinită?
- Sunt un om calm și echilibrat, cred în soartă, și nu mă dau de ceasul morții dacă plănuiesc ceva și îmi iese altceva, ci merg înainte. Îs mulțumită și bucuroasă că Daria e sănătoasă și că își urmează pasiunile legate de artă și fotografie: la anul, vrea să se înscrie la Universitatea "Aalto" din Helsinki, care e una dintre cele mai bine cotate universități de artă din lume. Daria are acum 20 de ani și e frumoasă, bună, caldă, empatică și intuitivă! Trăiește o poveste de dragoste foarte frumoasă cu iubitul ei - ea îl vede ca pe Luceafăr, el se uită la ea ca la soare, iar pe mine, priveliștea lor mă încântă și mă înduioșează deopotrivă, căci constat cât de frumoși sunt oamenii când iubesc! Îmi reprim cu greu dorința de a pune mâna pe telefon și de a o suna zilnic, de trei ori pe zi, pentru a vorbi cu ea despre câte în lună și în stele, așa cum făceam când stătea acasă, dar nu vreau să o sufoc. O las să mă caute ea și sunt mulțumită când o simt că e atât de fericită, din tonul vocii, din ritmul în care îmi povestește. Îi spun mereu cât de norocoși sunt că s-au întâlnit atât de repede ca suflete-pereche, și nu după căutări care durează o viață. Iar asta, deja, mi se pare o foarte mare realizare, pentru care nu contenesc să îi mulțumesc lui Dumnezeu.
- Ce a însemnat pentru tine participarea la ediția aniversară de anul acesta a "Cerbului de Aur"? Cum au fost zilele petrecute la Brașov?
- Au fost un prilej de întâlniri cu colegi și prieteni vechi, de depănat amintiri și de făcut haz. Toată lumea a fost cu o energie foarte bună, am fost foarte entuziaști și bucuroși să ne revedem, colegi de scenă, compozitori, instrumentiști de prestigiu din orchestra dirijată de Ionel Tudor. Am împărțit aceeași cabină cu Paula Seling. Noi suntem prietene încă de când eram în Baia Mare, iar asta a fost încă o ocazie de a sta mai mult de vorbă iar organizatorii mai tineri din televiziune m-au întrebat dacă nu mă deranjează să ne repartizeze așa, ca și cum nu ar fi fost posibil să stăm împreună și am fi ajuns să ne păruim ori să ne scoatem ochii.
- Tu ai chiar o vocație a prieteniei, destul de rară în lumea artiștilor. Prietenii tăi pot da mărturie că ești mereu alături de ei, cu sfaturi de tot felul, de la îndrăgostiri și divorțuri, la rețete de bucătărie ori chestiuni de filosofie existențială bine documentate din cărți și din propria viață. De unde-ți vine această disponbilitate de a împărtăși, de a ajuta?
- Pentru mine e simplu: sunt directă și-i spun omului în față ce gândesc, fără cuvinte alese, ca să fiu sigură că se leagă prietenia. Dacă acela poate să o ducă, sigur ne împrietenim foarte repede, iar dacă nu, asta e, lăsăm o distanță respectuoasă între noi și cam atât. Eu mă înțeleg bine cu toată lumea, indiferent de vârstă sau de generație - de la Baniciu și Vintilă, până la Amy -, și nu am cu nimeni niciun fel de conflict!
- Nici măcar cu cei cu care ai format un cuplu, cândva, medicul și chitaristul Daniel Crăciun și bluesman-ul Rareș Totu?
- Ha, ha, cu ei mă înțeleg chiar cel mai bine și nu avem niciun fel de resentimente. Aceste două relații au fost singurele pe le-am avut înainte de 35 de ani, când m-am căsătorit cu Veikko, și fiecare a avut rostul și frumusețea ei. Dar așa e viața, atât am putut fiecare dintre noi: la ce te puteai aștepta de la niște oameni atât de tineri și atât de naivi cum eram noi pe atunci?!?...
- Păstrezi și acum în suflet și în privire o seninătate de copil... așa păcălești anii care trec?
- Hmmm... știi ce pot eu să socotesc? Nu anii, ci kilogramele - în plus! Ha, ha! De aceea, hainele pe care le port pe scenă sunt mereu o mare provocare pentru mine. Ținutele pe care le-am îmbrăcat anul acesta la "Cerbul de Aur" pe scenă, dar și în afara ei, mi le-a făcut, la atelierul ei de modă, actrița Tania Popa, cu care am fost colegă la "Ferma Vedetelor" (și care a și câștigat, de altfel, ediția din acest an a show-ului). Mă amuză acum să îmi amintesc că la gala de premiere a "Cerbului de Aur" din 1997 am fost îmbrăcată cu o superbă rochie lungă, de un albastru imperial, făcută de Catinca Roman, care mi-a împrumutat și pantofii ei personali, pentru că eu nu aveam pantofi cu toc: purtam numai bocanci pe vremea aia și mă îmbrăcam în blugi și cămăși denim. De data aceasta, când voi veni prima dată în țară, voi ateriza la București și mă voi opri întâi la atelierul Taniei Popa, pentru că vreau să discutăm despre modelele pentru ținutele de iarnă, pe care le voi purta la concertele de colinde din decembrie. Mă bucur foarte tare că am găsit-o pe Tania și că e disponibilă pentru mine și cu prietenia ei, dar și cu talentul acesta al ei extraordinar.