O diversiune reușită

Toma Roman
Referendumul "pentru familie", organizat în 6 și 7 octombrie 2018, de guvernul coaliției PSD-ALDE, a fost o veritabilă cacealma.

Axat pe o întrebare ambiguă, el nu a spus nimic despre scopul lui. La cererea Coaliției pen­tru Familie, formulată după strângerea a aproape trei milioane de semnături ale cetățenilor, prin referendum s-a urmărit, de fapt, modificarea articolului 48 din Cons­tituția României, care stipulează că "familia se bazează pe o căsătorie convenită în mod liber între soți, pe ega­litatea lor și pe dreptul și obligația părinților de a asigura creș­terea, educația și formarea copiilor". Cererea expresă a so­licitantului a fost ca familia să fie definită drept o uniune liber convenită între un bărbat și o femeie, ter­me­nul de "soț" lăsând loc unei interpretări prea laxe, pentru adepții formei tradiționale de asociere familială. Se poate glossa la nesfârșit pe această chestiune de se­mantică și pe efectele concrete ale unei precizări defi­nitorii sau alteia, dar - pentru oricine urmărește problema - este clar că CpF a dorit excluderea alterității sexuale, dintr-o instituție pe care democrația modernă a recons­truit-o, pentru a include în ea și minoritățile de acest gen, considerate în trecut drept contrare naturii umane și fundamentelor religioase. Pe scurt, adepții CpF, sprijiniți de BOR (Bi­se­rica Ortodoxă Română), s-au înscris într-o mișcare cu ecou în întreaga lume, de contestare a libera­lis­mului care, din punctul lor de vedere, acordă prea mul­te drepturi indivizilor (indiferent de gen și orientare ideo­logică), în defavoarea comunităților din care fac parte. Iliberalismul, căci despre el este vorba, reprezintă - pen­tru unii - o ten­tativă de revenire la formulele ideo­logice ale trecutului, ca­re proclamau restrângerea dreptu­rilor și libertăților in­dividului față de cele ale comu­ni­tăților și, în familie, ine­galitatea femeii și copiilor față de bărbat, "capul" acesteia.
Nu am spațiu editorial pentru a consemna polemicile pe acest subiect și, din perspectiva momentului traversat de societatea românească, el mă interesează mai puțin. Cert este că articolul 48 din Constituția României, așa cum este formulat în prezent, este suficient de deschis la orice interpretare, pentru a nu permite blamarea și con­dam­narea minorităților de gen LGBT și a indivizilor ce fac parte din ele. În plus, după decizia Curții Europene de Justiție de la Luxemburg (din iunie a.c.), în "cazul Co­man-Hamilton" (cuplu de homosexuali căsătorit într-o țară din UE), CCR a decis că statul român este obligat să recunoască faptul că el este o familie. Ce rost a avut, așa­dar, acest referendum care, până la urmă, nu pare a mo­difica mare lucru în privința situației cuplurilor fami­liale, ne­existând nicio rațiune juridică pentru modificarea ar­ticolului în cauză sau pentru adăugarea unui set de in­terdicții, care să condamne indivizii la conformitate? Ca mem­bră a UE, România a acceptat garantarea liber­tă­ților și drepturilor omului, fără distincții de orice tip între indivizi. Cum se justifică azvârlirea a 40 de milioane de euro, pentru organizarea inutilului eveniment, când Ro­mâ­nia are o penurie gravă de fonduri pentru școli și spi­tale, pentru infrastructura comunicațională și aprovi­zio­narea cu energie în pragul iernii? Orice observator de bun-simț va constata că instrumentalizarea problemei definirii familiei în accepțiunea ei tradițională sau mo­dernă este una politică și propagandistică, chiar dacă principalii interesați (PSD și ALDE) s-au declarat neutri în privința alternativelor puse în fața cetățenilor.
Coaliția la putere a organizat referendumul într-un moment foarte delicat pentru situația României pe plan intern și internațional. În țară, comunitatea s-a divizat la ma­ximum în chestiunea luptei anticorupție. După aproa­pe doi ani de guvernare PSD-ALDE, majoritatea cetățe­nilor au constatat că, în locul unei creșteri a eficienței administrative, atenția instituțiilor statului s-a centrat pe modificarea legislației juridice. De aproape doi ani, România depinde de rezolvarea problemelor penale ale unui singur om, Liviu Dragnea, șeful absolut al coaliției la putere. "Albirea" lui presupune, obligatoriu (pentru a ex­clude impresia de absolutism dictatorial) dezincri­minarea și "onorabilizarea" a altor mii de cazuri similare de corupți, abuzatori și hoți. Atât UE, cât și partenerii din NATO, au sesizat că schimbarea legilor Justiției are alt scop decât o așa-zisă armonizare a acestora cu legislația UE și a democrațiilor occidentale. Recenta dezbatere din Par­lamentul European a situației României, după repre­siunea sălbatică a manifestației anticorupție din 10 august a.c., a arătat că, oricât s-ar împotrivi guvernanții, esența anti­democratică a "politicii" PSD-ALDE nu poate fi as­cunsă. Guvernanții au organizat inutilul referendum ca pe o diversiune, pentru a deturna atenția opiniei publice de la problemele grave ale țării. Coaliția la putere a încercat, în plus, să înnobileze diversiunea, atașând-o tendinței ili­berale internaționale și curentelor ideologice antiocci­dentale, apărute cu sprijinul interesat al noii Rusii im­periale, în unele țări est-europene (Ungaria, Polonia...). Ar­gumentul "neamestecului în treburile interne", de sor­gin­te ceaușistă, este însă derizoriu în contextul în care Ro­mânia a vrut să fie membră a UE, ceea ce a presupus ac­ceptarea voluntară a principiilor și reglementărilor acesteia.
Referendumul organizat în așa fel încât să fie și câș­tigat a fost și un fel de repetiție generală pentru modul în care PSD și ALDE vor să procedeze la europar­la­men­ta­rele și prezidențialele din 2019. Coaliția la guvernare a ur­mărit să inventarieze instituțiile care o susțin (BOR că­zând în capcana alinierii politice), și să-și verifice stabi­litatea nucleului dur de votanți. N-a reușit. Politizarea a prăbușit referendumul. Românii au început să despartă neghina de grâu.