MARINA VOICA - "Tocmai acum, când am atins pe deplin starea de mulțumire, mi s-ar părea nedrept să mor"

Ines Hristea
Cu creionul pe hârtie

- Anul acesta, recolta toamnei a fost deosebit de bogată pentru dvs. Pe 1 octombrie, la Cercul Mi­litar Național din București s-a produs o în­tâmplare minunată: lansarea cărții "Marina Voi­ca. Drum spre legendă", un volum biografic, sem­nat de cunoscutul jurnalist Octavian Ursulescu. Bucurie mare, dor și emoții...

- Am fost neînchipuit de emoționată! Numai intrând în pielea mea ar putea cineva să-și dea sea­ma cu-adevărat cât de mișcată am fost la lansare. Mai ales că, după cum mă știi, Ines, eu sunt bolnavă de punctualitate și de atenția la detalii. Însă totul a decurs perfect! Sigur, privind în urmă, mai am eu niște nemul­țumiri, dar ele țin ex­clusiv de mine - că eu niciodată nu sunt mul­țumită de mine pâ­nă la capăt. Mereu gă­sesc să-mi fac re­pro­șuri. Dar, în rest, totul a mers ceas, iar asta îmi dă o mulțu­mire imensă.

- Cât de implicată ați fost în elaborarea cărții? Cât l-ați aju­tat pe autor?

- Cu destul de mulți ani în urmă, am luat un creion și hâr­tie și am început să-mi scriu povestea: po­vestea unei tinere care a venit dintr-o altă țară, de la 3000 de kilometri distanță, din nordul continen­tului, o tânără care a ajuns în România cu obiceiurile ei, cu edu­cația ei, cu menta­li­tatea ei, cu cultura și cu istoria ei. Totul pen­tru că s-a îndră­gostit de un român pe care a ales să-l ur­me­ze într-o deplină și superbă inconștiență. Și cu mult curaj! Și mi-am propus să fiu de o com­pletă sin­ceritate, să nu ocolesc nici momentele fe­ricite, nici momentele nefericite și, cu atât mai pu­țin, acele si­tua­ții care poate că nu neapărat mă fla­tau. N-am vrut să mă menajez în niciun fel, n-am vrut să iasă ceva si­ropos, ceva alb și pufos - cum obișnuiesc eu să spun. Deși eram conștientă că nu avea să-mi fie ușor.

- Viața dvs. este bogată și plină de întâmplări. Ce fir ați ales ca să-i spuneți povestea?

- Am pornit cu scrisul cronologic: din copilărie. Aceea fiind perioada care mi-e cea mai caldă în inimă și, chiar dacă sună paradoxal, cea mai apro­piată. Poate nu țin minte lucruri care s-au în­tâmplat ieri-alaltăieri, dar din copilărie țin minte totul, cu lux de amănunte. Am continuat cu mo­mentul cel mai dureros, cu moartea mamei, apoi cu adoles­cența, cu școala, cu facultatea, cu căsă­toria, cu lan­sarea mea în muzică în România. Am ajuns apoi în punctul în care mi s-a revelat că aveam de purtat o cruce a vieții nu tocmai ușoară: am povestit divorțul de primul soț și căsătoria cu Viorel, tânărul student care m-a copleșit cu iubirea lui, de care m-am în­drăgostit într-o clipită și pe care îl iubesc și azi, la mulți ani după ce el a plecat dintre noi. Doar că alegând atunci să merg alături de el, am ajuns să cunosc și sărăcia. De unde cu primul soț lo­cu­isem într-o casă splendidă, pe Calea Vic­toriei, și aveam o situație mai mult decât confor­tabilă, acum nu mai aveam nimic - decât pianul, sin­gu­rul lucru pe care îl luasem cu mine! Am pornit pe un drum foarte greu: nu aveam nici casă, nici nimic. Nici profesional nu-mi era ușor: în 1968, după ce ru­șii au intrat în Praga, eu am fost scoasă din acti­vi­tate, în România n-am mai putut să cânt nimic, ni­căieri. După care, tocmai când lucrurile intraseră pe un făgaș po­zitiv, când, în sfârșit, eu și Viorel ne fă­cuserăm un rost, când, muzical vor­bind, eram în pli­nă vogă, a urmat momentul fugii noastre în străi­nă­tate.

De mână, în bejenie

- Un episod mai pu­țin cunoscut al biografiei dvs....

- Viorel voia foarte mult să-mi asigure o bă­trâ­nețe decentă și găsise că aceasta era soluția: să fu­gim din țară. Și m-a con­vins! Astfel că, din nou, cu inconștiență și curaj, bazându-mă doar pe cer­titudinea iubirii lui, am fost de acord să las totul în urmă - și aparta­mentul superb din Arme­nească, și numele pe care mi-l fă­cusem, și confortul profe­sional și material - și-am plecat în bejenie: noi doi, ținându-ne de mână! Am descris cum am ajuns în străinătate, cum acolo Vi­o­rel s-a îm­bolnăvit, cum l-am adus îna­poi, deși eram con­vin­să c-aveam să fiu închisă, cum am fost ținuți în aeroport 3-4 ore, timp în care Viorel avea niște du­reri crâncene, pentru că efectul injecțiilor anal­gezice trecuse, și cum, până la urmă, ni s-a dat voie să intrăm în țară, fără să fim per­secutați sau pedepsiți în vreun fel. Ba chiar - ca să fiu cinstită până la capăt - după ce ves­tea revenirii mele a ajuns până la Ceau­șes­cu, ne-am primit casa înapoi, iar eu am fost în­­trebată: "Aveți nevoie de ceva?" La care am răspuns: "Doar lăsați-mă să cânt." Deși dorința mea era nebunească: în cei 6-7 ani de zile cât lipsisem, toate cântecele mele fuse­seră scoase de la difuzare și între timp crescuse o nouă generație, ca­re habar nu avea cine eram! Deci îți dai seama cât de greu mi-a fost să reintru în muzică și să mă fac din nou cunos­cută de public. După care am continuat po­vestea cu moartea lui Viorel, care, pen­­tru mine, a fost o piatră de hotar. Practic, viața mea se împarte în anii de dinainte și în anii de după moar­tea lui Viorel - o­mul care m-a ado­rat și pe care, așa cum ți-am mai spus, eu și acum îl iubesc la fel de mult. După dis­pa­riția lui, eu am simțit ce în­seam­nă ca o femeie să nu aibă lân­gă ea un băr­bat. Femeia fă­ră un băr­bat ală­turi este paria so­cie­tății! După moar­tea lui Vio­rel, am început să pri­mesc atâtea bo­bâr­na­ce...! Și a­cum sunt si­tua­ții în care mă gân­desc: "Dacă ar fi trăit Vio­rel, per­soana a­ceea n-ar fi îndrăznit să se poar­te așa cu mine sau să-mi vor­bească așa!".

Povara amintirilor

- Aveți amintiri foarte vii. Timpul nu pare să aibă putere asupra lor.

- Fiecare cuvânt pe care îl scriam, fiecare pa­gină pe care o umpleam însemnau emoții, uneori co­pleșitoare, și amintiri retrăite cu o asemenea in­tensitate...! Îți mărturisesc că-n multe, prea multe nopți, eu n-am mai putut să dorm, din pricina poverii amintirilor. Până când am simțit că nu mai pot. Pur și simplu, nu mai puteam să îndur. Și-am ascuns manuscrisul într-un sertar și-am decis că această carte a vieții mele acolo avea să rămână. La un moment dat însă, a venit Octavian Ursulescu, care mi-a spus că are o idee: o carte despre mine. Și-atunci truda mea și nopțile nedormite, manus­crisul meu ascuns în sertar și-au regăsit sensul. I-am dat lui Octavian tot acest "fond" de informații, la care el a adăugat comentariile lui, apoi a adăugat cuvintele unor prieteni și colegi de-ai mei, câteva poezii și nuvele scrise de mine (sunt o mare admiratoare a ex­tra­or­dinarului nuvelist ame­rican O. Henry, poate unde și stilul meu de a scrie este la fel de concis) și unele texte de-ale mele de muzică ușoară și așa a prins contur acest volum, care acum mi-e foarte drag.

- Vă leagă o pri­e­tenie veche de Oc­ta­vian Ursulescu?

- Ooo, îți dai sea­ma! Îl cunosc pe Oc­tavian de când avea 21 de ani! Și să știi că mi-a fost și-mi este un mare prieten. El a fost cel care, prin insistențe, a reușit să obțină acordul, astfel încât să fiu lăsată să cânt în limba română. Pentru că, după ce-am venit în România și m-am lansat în muzică, ani de zile eu nu am fost lăsată să cânt decât în rusește. Se spunea că am accent, că nu dau bine nici la Radio... Nici în festivaluri nu puteam să merg, dacă n-aveam nicio melodie în română! Abia Ion Cristinoiu a fost primul compozitor care a avut încredere în mine - și curaj! - și mi-a dat întâia mea piesă în limba română.

"Mareșal al muzicii ușoare românești"

- Lansarea cărții a fost un eveniment grandios, desfășurat în Sala de Marmură a Cercului Militar din București, și un adevărat spectacol muzical. Dvs. i-ați conceput regia?

- Ideea locului unde să facem lansarea i-a apar­ținut unei prietene. Apoi eu și Octavian am căzut de acord asupra desfășurătorului, el s-a ocupat de intervențiile lui, iar eu m-am ocupat de ceea ce a ți­nut de mine, adică de vestimentație, de re­or­ches­tra­rea pieselor pe care le-am cântat împreună cu fan­fara Cercului Militar, reorchestrări de care s-au în­grijit domnul Alexandru Cazan, militar și director al Casei de Cultură din Breaza, și colonelul Aurel Gheorghiță, conducătorul Orchestrei Repre­zen­tative a MApN și de repetiții. Inițial am intrat în sală îmbrăcată într-o rochiță, am vorbit și eu, și Oc­ta­vian, și alți invitați, am cântat câteva piese, acom­paniindu-mă singură cu castanietele, la fel ca la începutul carierei mele, după care m-am retras la ca­bină și m-am schimbat într-o uni­formă albă, de colonel, și am revenit în sală, unde am primit de la generalul Zisu titlul de "Mareșal al muzicii ușoare românești" și o cruce de aur imensă, pe care nici nu știu unde s-o așez în casă, după care am cântat îm­preună cu Orchestra MApN - cea mai mare fanfară militară din Ro­mânia -, piesele "Și afară plouă, plouă... " și "Bucu­reștiul e micul Pa­ris", iar la fi­nal am dat autografe. După cum ți-am spus și la în­ceput, totul a decurs ca la carte, sin­gurele reproșuri sunt cele pe care mi le fac mie, că niciodată nu pot altfel. (râde)

Un univers de iubire

- Dincolo se oboseală și de emoții, acest eve­ni­ment somptuos v-a adus și o fărâmă de optimism?

- A fost multă bucurie, dar au fost și atât de mul­te griji! Chiar m-am ru­gat și-am zis: "Doam­ne, dă-mi putere să trec și peste ziua as­ta!". Și Dumnezeu m-a ajutat! Or, dacă am mai re­zistat și la grijile și la emo­țiile astea, în­seam­nă că încă mai pot să fac câțiva pași înainte - deci, da, e­ve­ni­men­tul ăsta a fost și o "in­jecție" de opti­mism.

- Sunteți un om care uimește mereu cu energia debor­dan­tă pe care o risipește la fiecare apariție pu­blică. Din ce vă tra­geți puterile? Din cre­dință, din dragostea nemărginită pentru grădina dvs., care sea­­mănă cu un mic pa­radis?

- Toate astea, e ade­vărat, sunt elemen­te foarte importante, esențiale chiar în via­ța mea, dar energia pe care ai remarcat-o îmi vine exclusiv din sen­ti­mentul respon­sa­bi­lității, al responsa­bi­lității față de oamenii care mă iubesc și mă solicită în calitate de artistă. Dacă intri pe contul meu de Facebook, ai să vezi numai acolo cât de multă iu­bi­re primesc! Nu mai vorbesc de oamenii cu care mă întâlnesc direct, la spectacole. Un univers aș putea să umplu cu iu­birea pe care o simt revărsată din partea oamenilor!

- Stilul dvs. de a trăi frumos și activ, de a vă bucu­ra de fiecare zi a vieții e o moștenire de fa­mi­lie, o virtute specifică sufletului rusesc?

- Activ! (râde) Ines, ceea ce se vede la exterior e doar o poleială. În afara scenei și a treburilor care țin de profesia mea, eu, de fapt, nu sunt deloc energică. Sunt chiar inertă, foarte leneșă, și nici de optimism nu prea dau pe-afară. Îți spun sincer: sunt zile în care mi-e lene și să mă scol de pe canapeaua pe care îmi petrec mult timp. Mă adun și dobândesc energie doar când e vorba de artă: pentru că arta e sensul vieții mele! Altceva nu am, alte virtuți! În realitate, sunt o ființă foarte plictisitoare. Inclusiv în societate, inclusiv în conversații. Pentru că, pe mine, nimic altceva, în afara artei, nu mă intere­sea­ză. Nu mă interesează să bârfesc, nu mă interesează să trag sfori, nu mă interesează să fac schimb de rețete, mă interesează doar muzica și să cânt. Eu doar pe scenă mă transform și strălucesc. Cineva chiar mi-a spus, de curând: "Da' uite că nu te lași!" Însă nu e așa! Eu mă las, și încă fără regrete. Mai ales la vârsta pe care o am acum. Dacă mâine nu mă mai caută nimeni, eu am să mor. Sunt însă gata pentru asta. Nu m-aș crampona în niciun fel de nimic și nici nu m-aș plânge. În orice clipă, sunt gata "să mă las". Faptul că sunt încă dorită și căutată de pu­blic și de colaboratori e singurul lucru care mă moti­vea­ză.

- Dar pentru că nu e cazul "să vă lăsați", spuneți-mi ce planuri muzicale mai aveți?

- Eu n-am niciunul, au alții pentru mine. Iar eu sunt întotdeauna pre­­gătită. Pe 21 octombrie, am concert la Sala Pa­latului, în memoria lui Dan Spătaru, în no­iem­brie, am un alt concert, în memoria lui Florin Bogardo... Cine știe ce alte solicitări vor mai apărea între timp. Du­pă care o să vină reve­lio­nul, deși nu știu dacă o să mai accept vreun an­gajament pentru re­ve­lion. A început să-mi fie mai greu să stau o noap­te întreagă "în pri­ză". Nu zic că m-au lă­sat pu­terile, dar tre­buie să mai strâng puțin șu­ru­bul, să mă mai me­najez.

- În ultima vreme, se vorbește mult despre faptul că a doua parte a vieții noastre ar fi mai fericită ca prima. Puteți confirma?

- Să știi că da! De câțiva ani încoace, chiar simt că această a doua parte a vieții mele e mai bogată și mai fericită decât prima. Doi bani nu făceam când eram tânără! (râde) Tocmai de-asta mă supără ideea că trebuie să mor. Tocmai acum?! (râde) Dac-aș putea s-o mai iau de la capăt, eu n-aș mai vrea să mai trec o dată prin anii tinereții, cu toate luptele ei, cu toate emoțiile... Nu! Asta n-aș mai vrea. În schimb, mi se pare nedrept că trebuie să mor. Acum, când, în sfârșit, am ajuns să cunosc pe de­plin starea de mulțumire, când știu cu-adevărat cine și cum sunt, când am dobândit o oarecare înțelep­ciu­ne, când știu ce vreau și ce-mi priește, când știu inclusiv cu ce-mi stă bine să mă îmbrac... ?! (râde)

Foto: arhiva personală, DRAGOȘ CONSTANTIN, GABRIEL BOHOLT