În vremea lor, Valahia devenise un factor de putere de temut în zona Dunării. Voievozii de la Curtea de Argeș, îmbrăcați în armuri apusene, zdrobeau armatele regelui ungur, ori făceau și desfăceau după pofta inimii, țarate în sudul fluviului. Aceștia au fost primii Basarabi, descălecătorii înconjurați până astăzi de o aură de fascinație și mister. Enigmele rămase în urma lor sunt mai multe decât ale oricărui alt voievod român. Sunt enigme care vin dintr-un timp incert, cu taine nelămurite și ele. Timpul formării noastre ca popor. Însuși numele Basarabilor este o enigmă viu disputată, la fel cum sunt religia sau etnia lor. O "moștenire" lăsată împreună cu partea de istorie românească căreia îi sunt întemeietori de drept.
Pe urmele lui Negru Vodă
Negru Vodă apare în izvoarele scrise abia la 250 de ani de la intrarea lui în istorie. În 1636, voievodul Matei Basarab scrie: "Am văzut multe hrisoave bătrâne și vechi, făcute toate pentru așezământul orașului Câmpulung: întâi, hrisovul strămoșului domniei mele, prealuminatul și de Hristos iubitorul răposatului Io Radu Negru voievod". De la Matei Basarab, povestea lui Negru Vodă se răspândește repede, și peste câțiva ani, va exploda în limba cea frumoasă a Letopisețului Cantacuzinesc: "Iar când au fost la cursul anilor 1290, fiind în Țara Ungurească un voievod ce l-au chemat Radul Negrul Voievod, mare herțeg pre Almaș și pre Făgăraș, rădicatu-s-au de acolo cu toată casa lui și cu mulțime noroade: rumâni, papistași, sași, de tot felul de oameni, pogorându-se pre apa Dâmboviții, început-au a face țară noao. Întâi facut-au orașul ce-i zic Câmpulung. Acolo au facut și o biserică mare, frumoasă și înaltă. De acolo au descălecat la Argeș, și iară au făcut oraș mare și și-au pus scaunul de domnie, făcând curți de piatră și case domnești și o biserică mare și frumoasă. Iară noroadele ce se pogorâseră cu dânsul, unii s-au întins pre subt podgorie, ajungând până la apa Siretului și până la Brăila, iar alți s-au tins în jos, peste tot locul, de au făcut orașe și sate până în marginea Dunării și până la Olt. Și au domnit până la moarte, îngropându-l la biserica lui din Argeș".
Letopisețul a dat startul cursei cu mistere! Negru Vodă a fost căutat, pierdut și regăsit cu febrilitate de istorici, printre legende, balade și cronici. Oricum, Descălecarea e consemnată și în hrisoavele românești, și în cele străine. Înseamnă că atunci, în 1290, s-a întâmplat ceva cu adevărat: un voievod important a trecut munții din Ardeal, pentru a-i uni și supune pe cnejii din Muntenia. Dar până de curând, când au fost descoperite documente noi și revelatoare, Negru Vodă a fost înconjurat nu numai de mister, dar și de nesiguranță. Persoana lui s-a schimbat mereu, căci a fost identificat, pe rând, cu primii Basarabi: fie cu Thocomer - tatăl lui Basarab I, cu Basarab sau cu Nicolae Alexandru, ori cu Radu I, fiul lui Nicolae Alexandru. S-au făcut, însă, și tot felul de considerații bizare despre Negru Vodă. Astfel, domnul și învățatul Dimitrie Cantemir s-a avântat cel mai mult pe nisipuri mișcătoare. După el, Negru Vodă și Dragoș Voievod, Descălecătorul Moldovei, au coborât deodată peste Carpați. Ba chiar ar fi fost veri sau chiar frați - fii ai unui Domn din Ardeal, dintr-o aceeași familie... Negru. De fapt, după Cantemir, descălecarea lui Negru Vodă n-a fost în realitate decât o "reînturnare din Ardeal, la moșiile lui". Doar astfel a putut el să ia așa de ușor puterea peste cnejii locali. Idei prea fantaste, ca să poată fi adevărate... Alții l-au descoperit pe Negru Vodă la Sud de Dunăre, unde chiar apare în legende. O ipoteză incitantă și care s-ar baza și pe ceva documente, spune că el ar fi avut o domnie lungă în Balcani, mai precis în Herzegovina. Titlul lui Radu Negru Vodă era mare herțeg; de aceea, feuda lui nu putea fi decât Herțegovina - spun cei porniți mult prea departe pe urmele lui Negru Vodă.
Pe când azi, tot mai mulți istorici reputați, așa cum este și Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române, acceptă existența reală a lui Negru Vodă, descălecătorul anunțat în cronici și în tradiție, și reconsideră Întemeierea Țării Românești. Documente descoperite mai de curând întăresc adevărul că descălecarea din 1290, pomenită cu atâta precizie în Letopisețul cantacuzinesc, a avut loc aievea. În preajma acelui an, Țara Făgărașului, numită în vechime și "Țara Românilor", este dăruită unor noi stăpâni, credincioși regelui ungur. Negru Vodă stăpânea pe atunci moșiile Făgăraș și Sâmbăta, și nu a putut să îndure furtul moșiei lui - spun zapisurile. Așa că voievodul român a luat cu el un grup de români făgărășeni și un grup de sași - și a plecat la sud de Carpați. Exact ca în cronici. Și tot ca în cronici, spun azi istoricii, Negru Vodă a descălecat mai întâi la Câmpulung, care, prin instalarea sașilor și a reședinței voievodale, a crescut repede ca un oraș aproape ardelenesc. Iar Negru Vodă, spun istoricii, a fost chiar Thocomer, tatăl lui Basarab I. Thocomer cel din cronicile regilor Ungariei - un personaj puternic și arhicunoscut la vremea lui. Și confirmând, a câta oară, Letopisețele, arheologii au găsit la Câmpulung Muscel, temelia acelei "biserici mari și frumoase și înalte", ctitorie a lui Basarab I și a lui Negru Vodă. Și unde cei doi au și fost înmormântați, așa cum spune alt hrisov vechi.
Totuși, cum a reușit făgărășanul Negru Vodă, descălecătorul de peste munți, să se impună singur voievozilor munteni, care apar și ei în actele vremii? Răspunsul este azi luminat tot de documente. În 1290, acel an magic pentru Țara Românească, s-a mai întâmplat ceva. Mongolii au atacat cu hoardele lor până la Porțile de Fier, pustiind tot în cale. Acum, ungurii pierd Țara Severinului, iar cnejii locali din Țara Românească intră sub dominația mongolă. La sfârșitul lui 1290, Negru Vodă se impune ușor, tot ca în cronică, în fața voievozilor slăbiți de război. Dar cursa misterelor va continua. Adevărul lui Negru Vodă se pierde în negura începuturilor.
Numele straniu al Basarabilor
Deși a devenit numele unei întregi dinastii, Basarab este, de fapt, numele mic al primului mare voievod al Țării Românești. Mai mult, Basarab este o adaptare modernă a numelui, din vremea pașoptiștilor. La origini, numele marelui voievod era Basarabă. Așa apare el scrijelit cu litere slavone pe zidurile Bisericii Domnești din Argeș și pe piatra de mormânt a fiului său, Nicolae Alexandru, de la Mânăstirea Negru Vodă din Câmpulung. Așa l-au păstrat și urmașii săi, până în veacul al XVIII-lea. Constantin Brâncoveanu, de pildă, în scrierile pe care i le închinau cărturarii și în inscripțiile votive din ctitoriile sale, apărea drept Constantin Basarabă Voievod. Oricum, în perioada de început a statalității valahe, numele de Basarabă era destul de comun. Care să fie însă originile și vechimea lui? În 1894, eruditul Bogdan Petriceicu Hasdeu considera că numele de Basarab ar veni din Țara Hațegului. Obârșia lui ar fi în ierarhia politică și militară a dacilor. Basarabă ar proveni, printr-o alambicată evoluție a limbii, din anticul tarabostes, numele căpeteniilor războinice ale dacilor. Dar Hasdeu nu s-a oprit aici. Pentru el, acest nume cu presupuse origini în substratul limbii române - arăta că în rândurile nobilimii din Țara Hațegului ar fi supraviețuit acea castă războinică a dacilor care, în Evul Mediu, i-ar fi dat pe primii domni ai Țării Românești. Romantica teorie a lui Hasdeu a fost repede demontată de Nicolae Iorga. În primul rând, eroarea lui Hasdeu a fost aceea de a analiza numele Basarab și nu Basarabă. În realitate, Basarabă e un nume turanic, ajuns la noi o dată cu migrația pecenegilor și a cumanilor: a rezultat din alăturarea verbului basar (a stăpâni) și a sufixului "-aba" (tată), existent și azi în turcă. Basarabă ar putea fi tradus ca "tatăl stăpânitor". La acest adevăr au aderat toți marii noștri istorici.
Teoria originii turanice s-a extins și asupra numelui tatălui lui Basarab I, Thocomerius, cum l-a menționat cancelaria ungară în 1324. S-ar părea că avem de-a face cu forma latinizată a lui Thoktomer; ceea ce în turcă înseamnă "fier călit", un nume care apărea des la cumani. Acestei ipoteze i se opun interpretările mai vechi și mai larg acceptate. Ele susțin obârșia slavă a numelui. Thocomerius ar fi doar o adaptare a lui Tihomir, care s-ar traduce din slavonă ca "tihna lumii"... Un început și un nume de bun augur pentru Negru Vodă și pentru Basarabi.
Basarabii: catolici sau ortodocși?
Mulți i-au socotit pe întemeietorii Țării Românești ca fiind de la început botezați în ritul ortodox. Argumentul forte era o diplomă a regelui Carol Robert de Anjou, din 1332, de după înfrângerea de la Posada, în care regele îl numea pe Basarab "schismatic". Cum regele apostolic al Ungariei era prin excelență monarhul catolic, s-a apreciat că un schismatic ar fi fost obligatoriu un credincios al Bisericii Răsăritului. Dar la finele anilor '80, această teorie a început să se clatine. Din corespondența lui Basarab I cu papa reieșea că primii voievozi valahi au fost catolici! Astfel, Marele voievod Basarab I e numit, într-o scrisoare din 1327, a papei Ioan al XXII-lea, "principe credincios catolic". Papa îl felicita pe marele voievod pentru lupta împotriva ereziilor venite din Germania și din Polonia. În aceleași relații cordiale cu Scaunul Sfântului Petru se afla și Nicolae Alexandru, fiul lui Basarab. În 1345, papa Clement al VI-lea îi adresa o epistolă în care își exprima recunoștința pentru convertirea mai multor nobili. Toată această apropiere între voievozii valahi și papă pare-se că i-a neliniștit pe regii Ungariei. În jurul anului 1350, regele Ludovic poprește corespondența lui Alexandru cu papa. Și, nemulțumit, Alexandru întrerupe legăturile cu Biserica Catolică și se orientează către Patriarhia Bizanțului.
Dar dacă Basarab I era un credincios al papei, de ce, totuși, a fost numit "schismatic"? Și de ce toate bisericile înălțate înainte de 1359, anul trecerii oficiale la ortodoxie - au arhitectură bizantină? Ei bine, se pare că existau în epocă multe comunități cu ritual ortodox, dar care recunoșteau autoritatea papei. Românii, în schimb, deși erau creștini, nu au avut niciodată o ierarhie bisericească, care să țină de Orient sau de Occident. Credința lor păstra o formă populară, cu reminiscențe păgâne. În ce privește ritualul, românii urmau în linii mari tipicul bizantin. Preoții vlahi erau hirotoniți de vlădicii de la sudul Dunării, iar apoi se întorceau în satele lor. Așa că opțiunile primilor Basarabi erau foarte largi. Nefiind legați nici de latini, nici de greci, Basarab și Alexandru au încercat să obțină, în schimbul convertirii oficiale, avantaje politice cât mai mari. Inițial, s-a încercat o unire cu Occidentul. La fel cum au făcut ardelenii la 1700, Basarab a recunoscut dependența de papă, dar a păstrat ritul tradițional apropiat de cel ortodox.
"Puterea regelui nu se poate compara cu aceea a lui Basarab!"
Printre atâtea mistere pe care primii Basarabi ni le-au lăsat se numără și viețile lor strălucite, de domni bogați și mândri, atașați de fastul și valorile Occidentului. O ilustrare a acestei afirmații este al patrulea Basarab: Radu, nepotul lui Basarab I. Despre el, cronicile sunt neobișnuit de tăcute, încât, multă vreme, el a fost aproape uitat și exilat în legendă. Dar din puținele file păstrate, răsare chipul unui domn puternic, ca toți primii Basarabi. Dintr-un hrisov al fiului său, Dan I, aflăm că Radu a ctitorit a doua mare mânăstire a Țării Românești: Tismana. Cea dintâi, Vodița, fusese distrusă în 1377, în războiul cu regele Ungariei. Dar o cronică lombardă povestește cum Radu nu s-a descumpănit în lupta cu ungurii. "Radano principe" ar fi comandat tocmai la Veneția zece mii de armuri de cavaler, spre a-l înfrunta pe regele Ungariei, Ludovic de Anjou. Comanda către venețieni vădește că domnul valah avea bani, nu glumă!... De altfel, se presupune că Radu I ar fi încheiat și pictura Bisericii Sfântul Nicolae Domnesc, de la Curtea de Argeș. Încât, portretul votiv de la Sfântul Nicolae ar putea fi al lui și al soției sale. Lângă falnicul tablou de ctitor s-a descoperit și o inscripție slavonă, care vorbește despre "domnul singur stăpânitor al Ungrovlahiei și al Vidinului". Iar asta s-a întâmplat de mai multe ori cu primii Basarabi. Ei au fost protectori ai principilor creștini din Balcani și le-au acordat ajutoare importante militare și bănești țarilor din Vidin - cu care erau înrudiți, fiind, și ei, tot români. În spatele acestei solidarități creștine au existat însă și motive mai terestre. Vidinul era unul dintre punctele-cheie ale comerțului de tranzit care aducea mare parte din bogăția Țării Românești. Și atât de mare era prosperitatea țării, încât domnii au putut să-și bată propriii ducați. Cel dintâi a fost Vladislav care a emis trei tipuri diferite de monede, toate cu blazonul dinastiei. Iar Radu I își va pune propria efigie pe groșii de argint. Domnul apare îmbrăcat în armură de calaver apusean, în mână cu o suliță, ca protector al țării și conducător al oștilor. Radu I este, dintre Basarabi, cel mai înclinat către fastul lumii occidentale a cavalerilor. Ne-o arată și piatra lui de mormânt, din Biserica Sfântul Nicolae de la Argeș (acum în Muzeul Național de Istorie, la București). În loc să-și așeze pe groapă o piatră mai austeră, ca înaintașii săi, Radu a preferat o adevărată operă sculpturală. Este un gisant, cum era numit în franceza veche, adică o imagine sculptată a defunctului principe. O întâlnim la marile case regale, la regii Franței sau la cei englezi. Domnul e înveșmântat cu o tunică de modă franțuzească, încinsă cu o curea cu cataramă. Pe cap poartă o coroană impunătoare. Sunt semne de bogăție și putere care abia o sută de ani mai târziu vor deveni o palidă amintire, după ce Țara Românească era prinsă în brațele molohului turcesc. Cât de departe erau acele zile ale lui Basarab I, când supușii regelui ungur exclamau înfricoșați: "Puterea regelui nu se poate compara cu aceea a lui Basarab!".
Între anii 1920-1924, arheologul și academicianul Virgil Drăghiceanu a făcut săpături la Câmpulung și Curtea de Argeș, pe urmele Basarabilor și ale lui Negru Vodă. Dintre toți cercetătorii, el a fost descoperitorul cel mai norocos. La Câmpulung, săpând sub biserica Mânăstirii Negru Vodă, reconstruită de Matei Basarab, Virgil Drăghiceanu găsește temelia bisericii celei din vechime, ridicată chiar de Negru Vodă. La Curtea de Argeș, unde era însoțit și de Nicolae Iorga, Virgil Drăghiceanu face la Biserica Domnească o descoperire senzațională: mormintele Basarabilor și al lui Negru Vodă. Sub pardoseala de piatră, îngropate adânc, s-au găsit 14 morminte. Între ele, faimosul mormânt nr. 10, intact. Pe lespedea lui nu sta scris nimic; avea doar un desen straniu: un Arbore al Vieții, încununat de o stea cu 12 colțuri. În mijlocul stelei, era alt simbol solar. Pe raclă mai erau săpate o cruce templieră și o Stea a lui David! Apoi, de sub lespede a aparut vedenia unui cavaler uriaș. Pe cap purta o diademă de mărgăritare, strânsă cu un lanț de aur peste părul lung. O tunică din mătase purpurie venețiană, cu zvastici, îi acoperă pieptul. Nasturi de aur încheiau haina, strînsă la mîneci, la piept și la gît cu mărgăritare, totul după moda galantă a Apusului. Cavalerul era încins cu o centură brodată cu metal prețios și-o uriașă pafta de aur. Inele dăltuite cu litere latine se vedeau pe oasele mâinilor. Era Negru Vodă, nu era chip de tăgadă! Se arătase tainic, de peste veacuri, de sub lespedea lui cu semne bizare! Marele Iorga a căzut atunci în genunchi și a început să se roage: era o clipă de aur a națiunii române... Deodată, sub aerul rece, straiele magnifice ale lui Negru Vodă s-au destrămat; au rămas ici-colo, cîteva petice... Și Nicolae Iorga a îngenunchiat iar, cerându-i iertare duhului maiestuos ce se arătase din veac. Dar semnul lăsat de Negru Vodă, a rămas.