- A fost 20 de ani inginer, apoi asistent universitar, de zece ani e preot, și de cinci, și consilier pe probleme de învățământ și tineret, la Episcopia Devei și Hunedoarei. A mai fost, o vreme, și "star rock", ca membru al trupei "Bethleem", cu care a cunoscut un nesperat succes. Dar cel mai mult i-a plăcut să-l slujească pe Dumnezeu -
"Lovește primul"
- Părinte Trifon, sunteți preot, și pare ciudat să vă întreb cum ați ajuns de la rock, în biserică? Care este povestea legăturii dvs. cu muzica?
- Eu, de cântat, am cântat încă din clasa întâi. N-am fost atras de muzica clasică, dar am cântat tot ce se difuza la radio, pe vremea aceea: Semnal M, Compact, Holograf... Am cântat și la școală, am participat la "Cântarea României", la toate concursurile, iar când am terminat liceul, în 1986, am vrut să merg la Conservator. Făcusem deja zece ani de pian, îmi plăcea, dar tata s-a lăsat convins de profesoara de pian că asta nu este o meserie și mi-a interzis să dau la Conservator. Așa că m-am dus cu valul la Electrotehnică, la Timișoara. La facultate, preocuparea mea pentru muzică s-a concretizat în ceva real, am înființat o trupă rock studențească. Deși nu mi-a plăcut niciodată ingineria, am rămas, timp de un an, asistent universitar, până când am pus, la modul serios, bazele formației muzicale. Când am început să avem concerte, ieșiri, înregistrări radio, mi-am dat demisia din cariera universitară.
- Ce mesaj avea muzica pe care o cântați?
- Erau anii de după Revoluție, și am compus niște piese foarte dure, cu mesaj social. Una se numea "Lovește primul", era o piesă anti Iliescu, despre acel zâmbet viclean al său, cu care a ignorat orice, și Piața Universității, și mineriadele, totul. Piesa a fost difuzată la radio și am avut surpriza să rămână pe locul I în topuri timp de șapte săptămâni. A avut un succes extraordinar, care ne-a încurajat să continuăm. În 1995, am înregistrat, în studioul lui Adi Ordean, un CD pe care l-am lansat la magazinul "Muzica" din București. La lansare, am avut parte de prezența celor de la Holograf, iar Horia Moculescu a scris o cronică foarte bună, spunând că asta nu e doar rock, ci e muzică adevărată. La fel și Petre Magdin.
- Și de ce ați renunțat?
- După succesul cu "Lovește primul", s-a ivit o ocazie în București, ca o trupă englezească să caute un solist vocal. M-am dus, dar am avut neșansa să intru primul la preselecție, mi s-a dat o orchestrație și mi s-a spus să fac text și linie melodică, într-un sfert de oră. Aveam experiența compusului, am scris, am cântat, a fost ok, dar după mine, au mai urmat alți 20 de inși, și, la sfârșit, am ieșit pe locul doi. Să fii primul sub linie, e jale, mai ales că mi s-a spus: "Ne-a plăcut vocea, ne-au plăcut ideile, modul în care compui, dar nu ne place înfățișarea ta". Și au luat un arătos de doi metri, cu părul negru, cu ochi albaștri. Atunci am decis să închei cu muzica, cu facultatea, cu totul. Și am făcut o depresie. Dar Dumnezeu m-a ajutat să mă vindec, ducându-mă la Mânăstirea Râmeți. Era Vinerea Mare. Acolo, aceeași poveste: plete, cercel în ureche, maicile spuneau: "Piei, satană! Ieși afară!". Dar am avut determinarea să rămân, până am reușit să intru la părintele Ioachim, despre care auzisem că e un duhovnic deosebit. Mi-a spus multe, foarte multe lucruri pe care le-am înțeles atunci pentru prima dată. Mi-a zis că-mi dă canon să-mi tund părul. Cum să fac asta? Hristos avea plete, domnitorii români, la fel... Mi-a zis că părul meu e trufia mea și, când voi renunța la el, atunci lucrurile se vor aranja.
Sfatul părintelui Ghelasie
Doar că a mai durat trei ani, până când am decis să fac ce mi-a zis părintele Ioachim, să renunț la plete. Aveam un păr pe care mi-l cereau doamnele în oraș, mă întrebau dacă nu-l vând, așa că, într-adevăr, era și un pic de mândrie acolo. Cu trupa, aveam în pregătire al doilea album, urma să îl înregistrăm, când eu am zis că nu mă mai regăsesc pe scenă. Apoi, după ce am renunțat la scenă și la vedetism, lucrurile s-au legat.
- Și înclinația către teologie cum a venit?
- Înclinația către teologie s-a produs când încă mai cântam. Primeam foarte multe scrisori, căci pe vremea aceea nu era internet, nu era facebook, nu era nimic, erau doar fan-box-uri în reviste. Aveam un fan-box al trupei Bethleem, în revista "Pop, rock'n'show" a lui Andrei Partoș și încă într-o revistă. Primeam mesaje, scrisori, chiar cu sacii. Versurile pe care le scriam nu erau religioase, dar erau spirituale, vorbeau și despre Dumnezeu, despre dragoste, despre speranță, despre lumea de dincolo de lume și, spre surprinderea mea, am început să primesc scrisori în care mi se cereau sfaturi. Fete, băieți, doamne, bărbați, ajunși în pragul divorțului, își puneau nădejdea în sfatul meu. Nu știam ce să răspund, eram neștiutor complet, mă căsătorisem și eu între timp și căsnicia mea mergea foarte bine, nu era nici o problemă. Atunci am început să citesc, mai întâi psihologie, apoi religii orientale și, la un moment dat, am început să citesc scrieri ale părinților contemporani: părintele Cleopa, părintele Paisie, era explozia aceea de spiritualitate după care România tânjea. Încet, domeniul acesta al religiei a început să-mi placă mai mult decât toate celelalte. Între timp, mă angajasem la Romtelecom, lucram în proiectare, dar simțeam că nu e locul meu și trebuia să fac ceva în plus. Ce puteam să fac? Ceva cu mintea. M-am gândit din nou la Conservator, visul din tinerețe, la filologie, filozofie. Un văr al tatălui meu, preot în Sebeșul de Sus, Dumnezeu să-l odihnească!, mi-a spus: "De ce nu te duci tu la Teologie? Că acolo le poți face pe toate - și muzică, și filozofie, tot". L-am ascultat și m-am dus la început din curiozitate: "Cum să le poți face pe toate acolo?". După primul an, m-a prins. Întâi, la Alba Iulia, apoi la Arad, unde am și terminat Teologia. Cum să vă zic? Transformarea de care vorbeam s-a produs lent. Când am terminat Teologia, n-am primit hirotonia imediat, pentru că nici n-am căutat-o. Am căutat întâlnirile cu cât mai multe personalități de excepție ale ortodoxiei românești: cu părintele Arsenie Papacioc, cu părintele Teofil Părăianu, două întâlniri foarte grele cu părintele Ghelasie Gheorghe de la Frăsinei. El a fost foarte categoric cu mine, în stilul neaoș, românesc.
- În ce sens?
- Am avut probleme de sănătate cu cea de-a două fetiță, care era să moară la un an. Atunci, pentru că toată medicina nu-i dădea de capăt, l-am căutat pe părintele Ghelasie și, după ce mi-a testat răbdarea și m-a dus la slujbe vreo trei nopți, de nu mai îmi puteam ține capul, m-a primit la el și mi-a zis: "Măi, omule, fata n-are nimic, problemele sunt la tine și, puțin la soție, dar la tine! Ești nehotărât, ești în căutări, ține-te de Teologie!". I-am zis: "Părinte Ghelasie, eu sunt cu muzica, compun, scriu versuri...". "Lasă muzica", a zis, "ține-te de Teologie. Ia-ți licența. Dacă nu te duci de bună voie, îți dau canon să te duci!". L-am întrebat dacă pot să-l mai caut și a zis da, când îi aduc și licența. Eram hotărât să merg din nou la Frăsinei, în săptămâna după ce dau licența. Dar Dumnezeu a rânduit ca părintele Ghelasie să treacă la cele veșnice la doar două zile după ce eu dădusem examenul de licență.
- Și cu fiica dvs. ce s-a întâmplat?
- Maria a rămas cu niște probleme, n-a crescut cât trebuia, e micuță de statură, dar e foarte prinzașă cu mintea, e studentă la SNSPA, tocmai s-a întors de la o bursă Erasmus în Germania, e prima din an.
- Părinte Tifon, oare preoția, căreia v-ați dedicat în cele din urmă, a stins patima muzicii, care, totuși, v-a adus bucurie în tinerețe?
- După epoca formației Bethleem, am mai înregistrat un album de autor, "Departe de casă". Sunt piese foarte emoționale. Am scris un album de colinde, am avut o colaborare cu regretatul Ioan Gyuri Pascu, n-am renunțat la muzică. Și acum am, în fiecare an, cel puțin două-trei spectacole, un concert de colinde, de Crăciun, și altele, cu piese de dragoste, despre viață... Am înțeles că pot reda prin aceste piese un mesaj al bisericii, un mesaj al lui Dumnezeu. Nu toată lumea e pregătită să i se servească direct Evanghelia, credeți-mă! Muzica a fost o undiță cu care am pescuit mulți tineri. Muzica poate fi mesagerul Evangheliei, dacă știi s-o interpretezi.
Familia, o spovedanie continuă
- Părinte, aveți cinci copii, două fete și trei băieți, cu vârste cuprinse între 10 și 23 de ani. Cât e de greu să fii și părinte, și preot?
- Să știți că nu e simplu. Cât am fost preot la o parohie de țară a fost liniște, pentru că acolo lucrurile nu sunt atât de multe și de încurcate ca la oraș. Aveam timp destul să mă ocup de copii. De trei ani, slujesc la Catedrala Eroilor din Hunedoara și lucrurile s-au complicat, pentru că, fiind slujire zilnică, în săptămâna mea de slujire, trebuie să fiu mereu acolo. Timpul petrecut cu copiii e foarte important. Se creează niște relații, niște legături speciale, pe care le văd nu numai cu copiii mei, ci și în taina spovedaniei. Nu e suficient să le asigurăm mâncare, haine, încălțăminte, mai știu eu ce. Practic, timpul petrecut cu familia e o spovedanie continuă. Ne confesăm unul altuia. De exemplu, fetele mele, Petra și Maria, au o relație extraordinară cu mama lor, dar băieții, Ioan, Mihai și Filip, în viața cărora n-am fost foarte prezent, încep deja să se detașeze și resimțim asta și noi, și ei. Când nu eram preot, copiii mei au crescut cu muzica rock, cu multe părți ale lumii laice. Apoi, am avut însă șansa de a-i crește sub umbrela a doi părinți-duhovnici extraordinari, preoții Vasile Vlad și Crăciun Opre din Hunedoara, care ne-au spus: "Lăsați-i să facă ce le place, dar țineți-i în biserică, pentru împărtășire!". Asta este ceea ce recomand și eu tuturor celor care au copii: împărtășirea cât de deasă. Așa copiii vor crește cu Hristos, practic, toată psihologia lor va fi hrănită cu Hristos. Iar în momentul când vor veni ispitele, cu siguranță, se vor descurca mult mai bine.
"În ortodoxie nu există rețete"
E foarte important ca un copil să crească cu Hristos! Ne acuză unii că botezăm copiii de mici. Păi, de aia-i botezăm, ca să poată crește în biserică și fără păcatul strămoșesc, hrăniți fiind de Duhul Sfânt și de Sfânta Împărtășanie. Și atunci, la vremea tentațiilor, chiar dacă vor cădea, vor avea unde să revină, vor avea un reper unde să se întoarcă și de ce să se agațe. Nu există rețete pentru părinți, nici măcar când tații sunt preoți. De fapt, în ortodoxie, în general, nu există rețete. Tot ce înseamnă canoane, pași de urmat sunt doar niște jaloane, niște parapeți, ca pe autostradă, ca să nu ieși în decor. Dar calea este unică pentru fiecare. Suntem suflete unice, nu prea putem trăi prin comparație sau n-ar trebui, deși o facem, și atunci, până la urmă, și calea înspre Hristos este pentru fiecare alta. Un om poate se pocăiește în 50 de ani, altul în șase luni. Pocăință în sensul de a-ți schimba viața, de a trăi altfel în perspectiva veșniciei. Unul trece printr-o mare suferință, altul n-are nevoie de asta ca să se întoarcă la Dumnezeu, deci, calea e foarte personală. La fel, fiecare familie ar trebui, în funcție de temperamentul copilului, de mediul pe care îl frecventează, să-și găsească propriile căi de a ține cumva copiii într-un anume echilibru cu toate. Pentru că nici extrema nu e bună, nu poți să-i pui mereu interdicții, fără să pui ceva în loc. Căci dacă vii cu constrângeri, copilul abia va aștepta să evadeze și atunci e mai rău.
- Cu ce probleme se confruntă tinerii cu care veniți în contact ca preot?
- Tinerilor le lipsește un spațiu în care să poată relaționa unii cu alții, fără constrângeri. Orele de cateheză de la biserică sunt foarte bune, dar sunt tot ore. Acesta cred că ar trebui să fie și scopul bisericii: să intre în mintea și în lumea tinerilor și să le direcționeze apropierea de Dumnezeu, nu doar prin canoane, ci să aducă în biserică lumea lor. Apostolul Pavel este genial în privința asta, s-a dus inclusiv la atenieni și le-a vorbit pe limba lor, pe urmă i-a adus în biserică: "Să fiu tuturor toate, ca pe cât mai mulți să mântuiesc". Asta le lipsește tinerilor, dar nu numai lor. Toți vor să le dea lecții, la școală, acasă, morală peste tot, și nimeni nu-i ascultă. Asta e problema lor, vor să fie ascultați, că au și ei ceva de zis. Tinerii României de azi au nevoie de dragoste și ascultare.
Foto: arhiva personală Pr. Trifon