"Important e să te pui în slujba binelui"
- În ultimii ani, ați dat literatura pe politică. Ce v-a convins să faceți acest pas?
- Nu e propriu-zis un schimb, fiindcă nu am renunțat la literatură, chiar dacă nu mai am la fel de mult timp de scris ca înainte. Mai degrabă am renunțat - momentan - la managementul cultural, deși mă tentează ideea înființării unei fundații culturale puternice, cu programe vii, după model european. În politică am intrat din mai multe motive. După experiența FILIT (Festivalul internațional de literatură și traducere) și cea de la Muzeul Național al Literaturii Române din Iași, am realizat că foarte puțini oameni politici înțeleg cultura și fac ceva pentru ea. Cel mai adesea e văzută ca instrument politic sau naționalist-ideologic, scăpând sensul profund al libertății de creație și de exprimare. Am intrat, deci, în politică, pentru a sprijini cultura. Pasul spre politică l-am făcut, de asemenea, pentru că niște oameni în care aveam încredere mi-au propus asta și m-au susținut, pentru că am găsit un loc în care mă pot simți relativ confortabil sub aspectul valorilor împărtășite și al libertății individuale.
- A meritat să deveniți politician tocmai în aceste vremuri atât de tulburi?
- Vremurile nu ți le alegi, important e să te pui în slujba binelui. La limită, vremurile mereu sunt tulburi, chiar dacă nu întotdeauna bătălia e atât de vizibilă ca acum.
"Fără penali în slujbe publice"
- Ce cuprinde, de fapt, munca de parlamentar?
- Ca parlamentar, ai o parte de muncă în circumscripție, iar o alta în plen și în comisii. Opoziția are o contribuție importantă, deși mai puțin vizibilă, în dezbaterile din comisii, în discuțiile pe amendamente, în susținerea inițiativelor legislative, dincolo de ceea ce se vede în plen, unde dezbaterile sunt mult mai vizibile. Desigur, de foarte multe ori, votul este strict politic, ceea ce înseamnă că o idee, oricât de bună, dacă vine din partea opoziției, are șanse mici să treacă. Toate bune și frumoase până aici. Problemele încep să apară atunci când prin subterfugii birocratice ești împiedicat să-ți faci treaba, când se încalcă regulamentul în favoarea puterii sau când, pur și simplu, îți este tăiat în mod abuziv microfonul, deși parlamentul este locul predilect al dezbaterilor. Varietatea modalităților de a pune pumnul în gură opoziției este mare și, uneori, destul de sofisticată, astfel încât nu poate fi întotdeauna simplu explicată. Ei bine, când tot acest arsenal este folosit pentru că trebuie schimbat Codul penal în favoarea unor condamnați aflați în vârful puterii, nu numai că indignarea atinge cote maxime, dar ești obligat să găsești forme creative de protest, pentru a nu-ți trăda mandatul în fața alegătorilor. Este clar că aritmetica este de partea puterii atunci când e vorba de vot, dar dincolo de asta, trebuie transmise indignarea și revolta. Când nici lupta în parlament nu e suficientă pentru a apăra țara, susții și sprijini logistic o inițiativă cetățenească precum "Fără penali în funcții publice".
"Când îți taie microfonul, scoți portavocea"
- Pare că duceți o luptă de gherilă în Parlament. Vă simțiți ca un Che Guevara al politicii românești?
- Uneori, seamănă cu o luptă de gherilă, e drept... În fața abuzurilor și a unui mod discreționar de a folosi puterea, trebuie să reacționezi prompt, creativ și foarte transparent. Când îți taie microfonul, scoți portavocea, e mai eficient. Când te reduce abuziv la tăcere, doar fiindcă e la butoane, cuplezi boxele și pui "Partidul, Ceaușescu, România", pentru a le aminti originea practicilor folosite. Le faci cadou "Ferma animalelor" a lui Orwell. Scoți bannerele și pancartele și protestezi atunci, pe loc. Susții independența justiției, susții Roșia Montană, să nu fie scoasă de pe lista UNESCO. Vii la plen cu tricou inscripționat "Fără penali în funcții publice". Nu reușești să schimbi soarta votului, dar îți arăți atitudinea. Exprimi revolta și indignarea. Aritmeticii îi opui emoția. În cazurile cele mai grave, cum a fost cu ordonanța 13, am apelat la mișcare de tip #ocuppy în Parlament. Aș numi asta mai degrabă happening politic și aș lega faptul de arta contemporană. Asta e noutatea pe care o aduce USR-ul în materie de opoziție, fiindcă vine cu o altă cultură și altă sensibilitate. Odată cu USR, opoziția parlamentară se reinventează: cu mijloacele artei contemporane, transmite revolta, și cu noile tehnologii, cultivă transparența într-o manieră fără precedent - de la postări detaliate pe rețelele de socializare, la live-uri de dincolo de tribună, de pe hol sau din culise.
"«Baba comunistă» lasă viitorul deschis"
- Cum se văd în Parlament protestele din stradă?
- Protestele din stradă sunt erupția unor nemulțumiri acumulate, a unor tensiuni sociale profunde, nu pot fi ignorate. La urma urmei, ține și de mandatul cu care ești învestit să le auzi, să le înțelegi, să cauți soluții. USR-ul a fost adesea ecoul sau purtătorul lor de cuvânt în Parlament. Asta, nu doar fiindcă e în opoziție, ci și prin faptul că mulți membri și parlamentari USR vin din astfel de mișcări civice, ale căror idealuri le reprezintă, acum, în mod natural. Acest spirit al protestatarilor poate fi găsit adesea în ceea ce reprezentanții puterii numesc cu suficiență și dispreț "circ în Parlament".
- Experiența de politician va folosi cândva scriitorului Dan Lungu? Vă bate gândul să scrieți ceva pornind de la întâmplarile trăite în Parlament?
- Pentru mine, literatura nu ține de întâmplările reale din Parlament sau din altă parte. În acest sens, nu cred că voi scrie un roman "cu cheie", în care să se recunoască personaje sau situații. Pe de altă parte, multe din experiențele semnificative pe care le-am avut apar în cărțile mele, iar sub acest aspect, ceea ce trăiesc în Parlament se va regăsi, sunt convins, în ceea ce voi scrie.
- Faimosul dvs. personaj, "baba comunistă", pe ce parte a baricadei s-ar situa azi? Ar fi o babă PSD-istă sau dimpotrivă?
- La finalul cărții, vedem că bătrâna ia decizia să nu se prezinte la vot. E modul ei de a-și gestiona conflictul interior, iscat de confruntarea dintre propriile nostalgii, cu îndemnurile fiicei, Alice, de a nu vota cu foștii comuniști. E un echilibru precar, trebuie să recunoaștem, care în perioadele de criză economică basculează către spațiul securizant al trecutului, dar sub influența unor evenimente emoționale puternice - cum ar fi reprimarea violentă a unui miting al diasporei (așa cum s-a întâmplat de curând, n.n.), la care ar fi putut participa și Alice - poate bascula în celălalt sens. Genul de echilibru volatil pe care îl găsește "baba comunistă" în carte lasă viitorul deschis.
- "Baba comunistă" nu doar că a făcut înconjurul lumii, fiind tradusă în multe limbi, dar a devenit și personaj de film și de teatru. Cum vă explicați succesul ei?
- Fiind vorba de propria mea carte, mi-e greu să vorbesc despre succesul ei. Presupun că e o temă care a apărut într-un context favorabil receptării, tratată cu echilibru și umor. Succesul ei se definește în primul rând în raport cu receptarea.
- Cum vi s-a părut ecranizarea regizorului Stere Gulea?
- Cum glumeam cu Stere Gulea, filmul este volumul doi al cărții, în sensul că vine mult încoace temporal și introduce o temă nouă, cea a crizei economice. Este redată bine atmosfera cărții, cu o distribuție excelentă, iar Luminița Gheorghiu face o "babă comunistă" pe cinste.
- Dintre spectacolele de teatru care au avut ca sursă de inspirație romanul dvs., care v-a plăcut cel mai mult?
- Din păcate, la montarea din Olanda și la cele două de la Sibiu, nu am reușit să ajung... Montarea de la Iași a fost reușită. La Budapesta, la teatrul "Katona Jozsef", a avut loc a o suta reprezentație, o monodramă cu Judit Csoma într-o formă de zile mari, cel puțin la spectacolul la care am reușit să ajung.
"Un festival care nu se mulțumește cu puțin"
- Sunteti mândrul "părinte" al celui mai important festival de literatură și traducere din țară, celebrul FILIT, eveniment cultural care a adus la Iași laureați de Nobel și nume de primă mărime din literatura mondială. Festivalul a trecut și prin momente dificile. Ce se întâmplă cu el?
- FILIT-ul e o colaborare în trei, au fost mereu alături Lucian Dan Teodorovici și Florin Lăzărescu. E un proiect finanțat de Consiliul Județean Iași și organizat prin Muzeul Național al Literaturii Române din Iași, deci are o puternică amprentă instituțională, cu avantajele și dezavantajele ce decurg de aici. A trecut de momentele dificile iscate de tensiunile politice locale și e pe drumul cel bun, se apropie de a șasea ediție, care se va desfășura între 3-7 octombrie. Cea de anul trecut a fost una foarte reușită, semn al revenirii complete după problemele avute. În fiecare an, FILIT-ul vine cu surprize, și la nivel de tipuri de evenimente, nu numai de nume de autori; e un festival viu, care nu se mulțumește cu puțin.
- Ce aveți acum pe masa de lucru și care va fi viitoarea dumneavoastră carte?
- Tocmai am pus punct unui roman la care scriu de vreo cinci ani, în care încerc ceva nou. E atipic, se numește "Pâlpâiri" și va apărea la Editura Polirom.