Biserica misterelor: Sfântul Nicolae Domnesc

Valentin Iacob
- Superba ctitorie domnească a primilor Basarabi, de la Curtea de Argeș, își egalează vechimea și strălucirea, cu mistere de nepătruns -

Când intri în Biserica de la Curtea de Ar­geș, frumusețea picturilor de pe pereții înalți, care înconjoară ca o horă lăcașul, îți taie pe loc respirația, prin misterul lor medieval. În 1977, după cutremurul cel mare, bise­rica era în cârje și sta să se pră­bușească, așteptându-și sfâr­șitul, așa cum mai fusese cu un veac în urmă: "sin­guratică și tăcută", cum spunea Nicolae Iorga. Apoi, reputatul restaurator Dan Mo­ha­nu, cu rafinată și incredibilă mi­gală, a făcut să reînvie frescele Basarabilor, după 25 de ani de restaurare. Așa a ieșit la lumină splendida și maiestuoasa pictură de secol XIV, cu autenticitatea total neatinsă. Parfum de epocă și de sfințenie. Dar chiar și azi, după ce pictura a fost scoasă la lumină în chip minunat, biserica Sf. Nicolae Domnesc se află în plin mister. Cine este ctitorul ei? Care dintre primii trei Basarabi a zidit-o? Basarab I, fiul său, Voie­vo­dul Nicolae Alexandru sau fiul acestuia, Vladislav Vlaicu? Încă din vremea domniei părintelui său, Nicolae Alexandru le ceruse celor două centre de putere religioasă ale timpului, Vaticanul catolic și Constantinopolul ortodox, să-l recunoască drept unic stăpânitor al Țării Românești. Soliile lui ajunseseră până la Avignon, la Papa, care a fost cât pe-aci să îi îndeplinească dorința cu prețul credinței catolice pentru el și români. Dar a inter­venit regele Ungariei și înțelegerea cu Papa a căzut. Părea o înfrângere, dar a fost momentul cheie al istoriei românilor. Respins de catolici, Alexandru se îndreaptă către Constantinopol, și în schimbul con­sfin­țirii independenței politice, îmbrățișează credin­ța Bisericii Răsăritului. Era în 1359, când Marele Voievod a primit botezul ortodox. Tot atunci a ridi­cat o biserică de o valoare inestimabilă. Biserica Dom­nească din Curtea de Argeș. Iar fiul său, Vla­dislav Vlaicu, i-a continuat ctitoria și a încheiat magnifica pictură a bisericii. Așa s-a născut această "biserică a neamului", cum i-a zis Iorga. Semnul ne­muritor lăsat de Basarabi peste veacuri. Cea mai frumoasă biserică din sud-estul Europei și de la noi.

Sfinții cu raze

Biserica a fost ridicată pe locul uneia mai vechi, a voievodului Seneslau. O dărâmase în 1330 chiar Basarab I Întemeietorul, cum l-a numit Iorga. Basa­rab o dărâmase în ajunul bătăliei de la Posada, ne­voind ca regele ungur Carol Robert de Anjou să-i atingă măcar o piatră. Dar marele Basarab I a învins la Posada, și cât era încă în glorie și în viață, i-a în­cre­dințat fiului său, Nicolae, ridicarea bisericii noi. Ctitorită cu meșteri și pic­tori aduși de la Constantinopol, Biserica Domnească e făcută în cel mai curat stil bizantin. Scenele sfinte din Biserica Sfân­tul Nicolae Domnesc sunt pictate în perspective fabuloase. Iisus și apostolii se plimbă ca-n vremurile dintâi, prin piețe pictate în culori delicate și totuși fastuoase, iar corpurile sfinților nu pri­mesc lumina din exterior, ci o iradiază din trupul lor, încât din frescele de la Argeș pare că ies mă­nunchiuri de raze.

Îngerul de zăpadă

Îmi place să merg des la Biserica Domnească din Curtea de Argeș. De câte ori intru în ea, aștept să mă cuprindă evlavia și încântarea ce transpar din frescele pictate cu atâta har și știință de necu­noscuții zugravi bizantini. Apoi, mă opresc mai în­tâi la Patimile lui Hristos. Sunt zeci de scene pictate cu migală și cu un patos aparte, care înconjoară, ca un inel evanghelic, marele naos. De la "Ruga în grădină", până la "Punerea în mormânt", apostolii și femeile cuvioase trăiesc intens sentimentul tragic al calvarului. Toți participă la suferința celui care a luat asupra lui o vină mai presus de ceea ce este omenesc. Maica Dom­nului se tânguiește, și ea, lângă Fiul ei. Ală­turi, mironosițele au chi­pu­rile schimonosite de du­rere. La sfârșit, cor­­tegiul apostolilor în­durerați poartă pe umeri trupul sfânt înfășurat în giul­giu. Apoi, iudeii îi cer lui Pilat să așeze stră­jeri la mormânt. În dreapta scenei, zugravul a pictat un mic oștean, mai cu­rând speriat, în­tr-o ar­mură tătară sau mon­golă. Este imaginea pă­gâ­nului, așa cum apă­rea în veacul al XIV-lea, la o sută de ani de la marea invazie tătaro-mongolă. Și totuși, în fresca de la Argeș, străjerul de la mormântul lui Hristos e îngro­zit la vederea maiestuosului înger care prăvălește piatra de la intrare. Miracolul Învierii se petrecuse. Îngerul este unul dintre cele mai frumoase perso­naje din frescă. El poartă "veșminte albe ca ză­pada'', iar chipul îi strălucește ca fulgerul, luminând întreaga biserică.

Chipurile Basarabilor

Basarabii răsar și ei, ici și colo, din fresce, pictați cu o nobilă rezervă. Marele Voievod Nicolae Alexandru, cel care abia primise botezul ortodox pe când ridica biserica, a pus să fie zugrăvit cu dis­creție, în pronaos, acolo unde stăteau cei nebotezați. De-a stânga și de-a dreapta, Maica Domnului și Sf. Nicolae veghează și ei. Marele Voievod își ridică mâinile către Dumnezeu, asemeni profeților Ve­chiu­lui Testament. Cere mântuire pen­tru el și pentru poporul său. Nu depar­te, fiul său, Vladislav Voievod, apare pictat ca ctitor al bisericii, îm­pre­ună cu doamna sa, Ana, fiică a despoților sârbi Brancovici. Ei țin în mâini biserica. Spre deosebire de mo­destia tatălui său, poartă straie de prin­cipe apusean. Pe capul său cu chip hieratic stă o coroană princiară cu flori de crini, ca a regilor Franței. O tunică roșie este încinsă la mijloc cu o pafta de aur. Deși primiseră cre­dința răsăriteană, primii Basarabi încă păstrau obiceiuri occidentale. Descă­lecați din Transilvania, erau mai în­vățați cu traiul cavaleresc cântat de menestrelii Apusului. Basarabii nu erau domni barbari sau țărani. La curtea lor, conviețuiau în armonie fastul solemn al Bizanțului cu Europa cavalerilor de la 1300!

Prințul negru

A fost descoperit în 1920, în faimosul mormânt 10. Scheletul lui purta, după moda apuseană, sumedenie de bijuterii fabuloase din aur, argint, diamante, pietre scumpe. Pe cap, avea o splendidă diademă de mărgăritare și era îmbrăcat într-o tunică de mătase purpurie, închisă cu un rând de nasturi de aur, pe care era încrustată stema Basarabilor. Dar cea mai spectaculoasă era uriașa pafta de aur, de 280 de grame. Ea reprezintă un palat medieval în miniatură. În balcoanele lui stau un cavaler și o domniță. Se uită amândoi la o ființă fabuloasă, cu trup de lebădă și chip de femeie, ce pare ruptă din poemele cavalerești. Iar Prințul Negru este un uriaș: scheletul lui are doi metri, într-o epocă în care oamenii aveau abia 1,50 metri. Dar cine să fi fost "Prințul Negru"? Cercetări mai noi de datare cu car­bon arată că ar putea fi chiar fabulosul Negru Vodă, cum a intuit de la început Nicolae Iorga, atunci când s-a rugat la mormântul abia descoperit, ca la niște sfinte moaște. Dacă este adevărat, poate că ultimul și cel mai mare mister al Basarabilor și al Bisericii lor Domnești să se fi lăsat dezlegat. Negru Vodă, tatăl lui Basarab întâi Întemeietorul, se întorcea prin­tre noi, descălecând din balade.

Mărețele umbre

Așa de mult și-au iubit primii Basarabi locurile întemeierii Țării Românești, Biserica Sfântul Nico­lae și Curtea Domnească, clădită chiar alături de biserică încât, chiar și după moarte, nu au încetat să se arate, în chip tainic. Chiar și pe la mijlocul seco­lului al XIX-lea, atunci când Biserica Domnească decăzuse cu totul și de abia se mai ținea pe picioare - între ruinele ei se petreceau lucruri stranii, mai ales de hramul bisericii, de Sf. Nicolae. În acei ani de până la 1850, în noaptea de Sfântul Nicolae, ruinele Curții începeau să fie scăldate, brusc, într-o larmă surdă și în lumini difuze. Și-ndată, două cor­tegii lungi de umbre cețoase, îmbrăcate în rase călu­gărești, se arătau de-a lungul Curții domnești, ali­niindu-se de o parte și de alta a zidurilor prăbușite. Într-o parte stăteau călugării ortodocși, în alta, franciscanii catolici. Și toți cântau, abia auzit, o muzică bisericească tainică și veche. După care mu­zica o preluau niște menestreli nevăzuți, în aburul negru al nopții. Și abia atunci începeau să se arate printre ruine și niște umbre de cavaleri și-n urma lor, figuri domnești de Basarabi, siluete tremură­toare și neclare, care dansau și pluteau în aburul nopții de iarnă, înconjurându-și biserica de parcă ar fi poftit să ocrotească și să salveze bijuteria aceea în piatră, care își aștepta sfârșitul. Iar toate aceste întâmplări s-au păstrat în niște însemnări scrise pe ceasloave și ținute la alte biserici din Curtea de Argeș. Azi, cele mai multe s-au pierdut, doar câteva rânduri răzlețe și înfrico­șate mai amintesc plutirea noc­turnă a du­hu­rilor de Basa­rabi.

Umbra lui Negru Vodă

Peste drum de Sf. Ni­co­lae Dom­nesc, pe un deal din par­cul central al ora­­șului, sunt și azi niște ruine vechi de biserică. Bi­serica se nu­mea Sân Nicoară și fă­cea parte din an­samblul dom­nesc. Pe vremuri, era le­­gată de Sf. Nicolae Dom­nesc printr-un tunel se­cret, accesibil încă și astăzi până la jumătate, și care trece pe sub Transfă­gărășean. Nu e singurul tunel medieval din Curtea de Argeș. În vremea primilor Basarabi, exista o rețea întreagă de tuneluri se­cre­te!... Legau Curtea cu Biserica Domnească, Bise­rica Sân Nicoară și Valea Doamnei. Pe acolo, pe sub pământ, domni­torii se retrăgeau atunci când năvă­leau dușmanii. Tunelurile mai există și azi ascunse sub pavajul piețelor și străzilor orașului. Când și când, părți din ele mai apar la lumină. De aceste tuneluri sunt le­gate multe întâmplări stranii din epoca Basarabilor. Iată două dintre ele...

Călugărul și fantoma desprinsă din zid

Anul 1462. Un călugăr bătrân de la Mânăs­tirea Tismana și-a notat cu scris mărunțel, într-o carte de rugăciuni, tot ce-a trăit atunci. Venise la episcopul său de la Curtea de Argeș, pentru niște îndreptări. Dar ce a văzut atunci nu a uitat nicio­dată... Când ajunsese la Curtea Domnească, turcii năvăliseră în oraș și se duceau puhoi, mai departe, spre Cetatea Poenari. Îl urmăreau pe domnitorul răzvrătit față de sultan, pe Vlad Țe­peș, să-l prindă și să-l dea morții. Călugărul a in­trat în Biserica Sf. Nicolae Domnesc să se roage. A început să se închine speriat în fața frescelor cu Patimile lui Hristos pictate pe pereți. Câteva ceasuri s-a rugat bătrânul, îngenuncheat în bise­rica pustie și în penumbră, în primul rând pentru izbăvirea țării de păgâni. Pe când sufletul său căuta măreția lui Dumnezeu, i s-a părut că vede și aude ceva. Mai întâi, a părut că în pronao­sul bisericii se întâmplă ceva. Era ca o pală de aer, dar pe urmă bătrânul călugăr a văzut, îngrozit, cum o umbră s-a desprins din pereți. Înțepenise pe podeaua bisericii. Din fresca în care pusese să fie pictat ca un ins mărunțel și modest, a ieșit însuși Marele Voievod Nicolae Alexandru! Și de parcă nu ar fi fost de ajuns că se mișcă, umbra domnitorului ieșită din frescă a început să creas­că, până ce s-a făcut un uriaș, așa cum au fost toți cei dintâi Basarabi. Un bărbat înalt și puternic, un prinț purtând pe cap o coroană ca a regilor Fran­ței, îmbrăcat cu o tunică roșie, strânsă pe mijloc cu o pafta de aur. Apoi a urmat ceva și mai gro­zav! Călugărului i s-a pă­rut mai întâi că nu aude bine. De sub lespedea bi­sericii s-a auzit un scâr­țâit înfiorător. Curând a ieșit ca un abur chiar Negru Vodă, și el, mândru și uriaș. Pe cap purta o coroană de mărgăritare. O tunică de mătase purpurie și ne­nu­mărate bijuterii din aur, argint și diamante îl îm­po­dobeau. Încât, trupul lui Negru Vodă scânteia orbitor, de parcă ar fi răsărit soarele în biserică. Pe urmă, bătrânul călugăr a văzut cum cele două du­huri uriașe au alunecat prin tunelurile care legau Biserica Domnească de Valea Doamnei și de dru­mul spre Cetatea Poenari. Pe acolo se refugiase din Curtea de Argeș și Vlad Țepeș, și el, tot os de Basarab aflat acum la ananghie. Când duhurile lui Negru Vodă și Nicolae Alexandru au ajuns deasupra Cetății din Poenari, soldații sultanului Mahomed Cuceritorul Constantinopolului înconjuraseră deja cetatea. Vlad Țepeș părea prins în capcana zidurilor pe care turcii începuseră să le dărâme bucată cu bucată. Atunci s-au ivit, deodată, cei doi voievozi, Negru Vodă și Nicolae Alexandru. Erau călări și um­brele lor au plutit peste ziduri. Negru Vodă purta o flamură domnească uriașă. Și amândoi Basarabii s-au prăvălit asupra oastei tur­cești, fărâmând-o. Astfel a putut scăpa Vlad Țepeș din încercuirea păgânilor de a putut să fugă cu soldații săi spre Arefu, un sat din apro­piere, și de acolo, peste munți, în Ardeal. O întâm­plare providențială rămasă tulbure până azi.

*

Ultima întâmplare pe care v-o spun a fost găsită de un prieten de-al meu în jurnalul străbunicului său. Era în toamna lui 1916, anul Cal­varului și al Învierii noastre, și armata română se afla încleștată cu nemții, în cea mai mare bătălie a acelui an: bătălia de la Argeș-Neajlov. În Curtea de Argeș, românii s-au bătut ca niște zmei, înroșind străzile orașului cu sângele lor și cu sân­gele duș­manilor. Și când românii au dat înapoi și a început lunga re­tragere, care pă­rea că va duce ța­ra direct în neant, atunci s-au arătat iar cei doi Ba­sarabi: Prin­țul Negru și Nicolae Alexan­dru. Mân­dri și neînfricați, pă­șeau pe lângă rui­nele bisericii Sân Nicoară, prin­­tre răniți și tran­șee, două ară­­tări uriașe pur­­tând două gigantice stea­guri domnești: steagurile primilor Basarabi... Și dacă n-au reușit să-i îmbărbăteze spre victorie pe ostașii români, au reușit altceva. Nemții, care au devastat și profanat atâtea biserici și mânăstiri românești, au cruțat, în mod miraculos, Biserica Sfântul Nicolae Domnesc. Azi, nu departe de locul unde s-au arătat cei doi întemeietori ai Țării Româ­nești, Negru Vodă și Nicolae Alexandru, s-a ridicat o Cruce a Eroilor. Cât despre poveștile și misterele Bisericii Domnești, ele nu se vor termina niciodată.