ȘANDORICĂ din Câmpia Transilvaniei

Iulian Ignat
"Degeaba cânți, dacă nu-i iubești pe oameni"

De aproape 200 de ani, de pe vremea bunicului Ludovic și a străbunicului Ferencz, bărbații familiei Curcui și-au transmis din tată în fiu talentul și meșteșugul muzicii. Tatăl Șandor este pomenit și îndrăgit și acum, în întreaga Câmpie a Tran­sil­va­niei, pentru vir­tuozitatea, pentru seriozitatea și pen­tru felul în care știa să le cânte oame­nilor de suflet și de joc. Fiul Ale­xan­dru, cunoscut tutu­ror drept Șando­ri­că, a preluat re­per­toriul și talentul ta­tălui său, a devenit unul dintre cei mai apreciați vioriști ai Transilvaniei, unde cântă de treizeci de ani, la nunți și la pe­­­treceri. Întors du­pă zece ani pe­trecuți în America, Șan­do­rică conti­nuă să ți­nă steagul sus, însă înțelege, cu tristețe și cu ne­liniște, că nu are cui să trans­mită moș­tenirea mai departe și că el este capătul de drum al unei în­delungi tra­di­ții mu­zicale.

"Mă, eu cânt mai fain ca ăștia de la București"

Soporu de Câmpie apare în vale, imediat după una dintre curbele colinelor înalte și înverzite care urcă spre Cluj. Cu o noapte înainte, fulgerele au luminat ore în șir cerul, iar ploaia a căzut din belșug. Oprim mașina în dreptul unei femei, la întâmplare, și o întrebăm dacă știe unde locuiește Șandorică. Se uită lung la noi, ne cercetează, și tocmai când credeam că nu vrea să ne răspundă, zâmbește larg și ne întreabă dacă putem să o luăm și pe ea în mașină, că acolo merge și ea, e ve­rișoara lui Șandorică. Strada Lăutarilor e plină de noroi, dar din casa lui Șandorică răsună o muzică dulce și parfumată. La sfârșitul anilor '80, etno­mu­zicologul Speranța Ră­dulescu a înregistrat în Sopor muzica lui Șandor și a fiului său și le-a organizat concerte de succes la Paris și Geneva. Acum, după treizeci de ani, ea se află din nou aici, pentru a înregistra acasă la Șandorică un disc nou, al colecției Etno­phonie, un disc care să păstreze comorile mu­zicale ale zonei, ce probabil vor dispărea după ce Șandorică va înceta să mai cânte. Îi are alături pe Băbuț, la "braci", și pe Iu­liu, la "gordun" (con­tra­bas), doi muzicanți cu care cântă demult, din tinerețe, și care au învățat, la rândul lor, multe de la Tetea Șan­dor. "Tata cânta bine, bine de tot, nu avea adversar. Avea galenă, d-aia cu căști, de asculți la radio, asculta și zicea «Mă, eu mai fain cânt ca ăștia de la București». Și nici nu cânta pe mâna lui, că el era stângaci. Când a început el să cânte la vi­oară, la șapte ani, a vrut să cânte cu stânga, da' nu l-a lăsat bunica, a zis că-i necurat, că poate o cânta prost, că nu e voie. Și așa a cântat tata cu dreapta. Ei n-or fost de aici, o fost din județul Mureș, da' i-o adus aici un groh care se ocupa cu cărămizi arse pentru clădiri. Cântau și făceau cărămizi, asta era munca lor. Tata lui tata știa și la vioară, dar era gordunist. Pe vremea aia, nu erau contra­basuri d-astea mari, erau violoncele, puneai pe el două corzi făcute din mațe de oaie, îl legai în spate și plecai la nuntă. Și fratele lu' tata tot gordunist a fost. Și au făcut cărămizi până la tata, tata, gata, n-a mai făcut, a cântat și a lucrat la câmp, la prășit, în agricultură. Și era și șeful tarafului, la an­sam­blu' de la Ceanu Mare, 120 de oameni aveau în an­samblu. În '64 au mers la concurs la București și au luat locul 1".

Pe urmele lui Tetea Șandor

Muzica a fost de la bun început parte din viața lui Șandorică. Acasă la ei veneau oa­meni să-l arvuneas­că pe tatăl său la nunți, prieteni să repete repertoriul, se cân­ta zilnic. Unul mai aducea o sticlă de vin, altul începea să joace în timp ce muzica curgea. Pe la 4-5 ani, Șando­rică s-a în­tins și a luat vi­oara tatălui său din cuiul de pe pe­rete, cu gândul să în­cerce și el să cân­te. A scăpat-o pe jos, vioara s-a defectat chiar în ziua în care Șan­dor avea de mers la o nuntă. Copilul n-a ră­mas ne­muș­truluit, dar lucrurile s-au re­zolvat re­pede, pentru că Șandor a dus la un nepot vioara la reparat și a luat alta cu împrumut pentru acea noapte. A doua zi, vioara era bună de cântat. Ma­ma l-a încurajat, i-a mai făcut rost de câte o vi­oară mică, iar în ziua în care a împlinit 7 ani, Șan­dor i-a pus în brațe o cutie cu o vioară nouă. "Ce vrei să faci, să cânți sau să faci altceva, să meri la oi?". "Nu, eu vreau să cânt". "Atunci, de acum încolo, asta ai tu de făcut, să cânți la vi­oară!". Chiar din ziua aceea, a învățat, sub în­dru­marea tatălui, o parte dintr-o piesă pe care o știe și astăzi. "Pormo am rezonat cu tata, am început să lucrez pe corzi, la, re. Dumnealui nu știa să citească partituri, știa să cânte după oameni, dacă unul cânta mai sus, mai repede, el imediat cânta la poziția aia, să iasă frumos. Am vrut să merg la școala de muzică, la Cluj, am făcut înscrierea, am dat examen, tot, dar dumnealui nu m-a lăsat, a zis că dacă rămân acolo, mă stric de cap. Nu voia să copiez pe altcineva, să cânt mu­zică clasică, voia să duc mai departe ce cânta el. Avea răb­­dare cu mine, îmi ară­­ta, repetam, și când vedea că-i dau drumul, își aprindea liniștit o țigară și se baza pe mine, la joc, la uliță".
La început, Șan­dor nu-l prea băga în seamă pe băiat, își vedea de treburile sale, dar Șandorică, cum vedea că tatăl său se urcă pe bi­ci­cletă și pornește spre Ceanu Mare, o rupea la fugă după el. Tatăl se trezea cu el la re­petiții, la ansamblu, cu vioara în mâini. Îl mai lăsa să cânte în locul său când i se rupea o coardă, apoi, când a văzut ce re­pe­de prinde, îl trimitea chiar să cânte în locul său, atunci când ple­ca cu ansamblul pe la concur­suri, festi­va­luri, prin țară. Jocul sa­­tului se ținea ne­gre­șit și cei ce-l orga­ni­zau, țizeșii, erau foarte bucu­roși atunci când Șandorică îi ținea locul ta­tălui său, pentru că pe el îl puteau ține până noap­tea târziu să le cânte. Însă Șandor și-a spus că nu trebuie să-l lase pe băiat departe, să învețe să bea și să fumeze de la petrecăreți, așa că l-a luat cu el la nunți, încă de la 11-12 ani. "Pe vremuri, nunțile nu se țineau cu am­plificare, nici nu era curent elec­tric. Se făcea un cort afară, în curtea omului, se puneau niște lemne, o prelată deasu­pra și aco­lo se ținea nun­ta. Lumina venea de la lampe cu gaz, se strân­geau lampe de prin sat și cea mai fru­moasă stă­tea deasupra mesei mirelui și-a miresei. Între me­se se făcea un culoar, și pe acolo mergeam noi și cântam, de la ușă la masa miresei, apoi roată, înapoi. Cântam jocul miresii, in­vitații jucau cu mireasa, după aia începea jocul românesc, bătrânescu'. Ai, tare fain era! Ăștia care cântam aveam două viori, eu cu tata, mai era braciu', care la noi se spune «contra», și con­­­­trabasu', care se zice la noi «gorduna». Du­pă aia, au mai apărut acordeoane, tobă, per­cuție". O suită de jocuri putea dura mult peste o oră, dansau oa­menii de rupeau. Muzicanții cân­tau doar instru­men­tal, cu vocea ziceau mesenii câte-o strigătură sau o doină, fiecare avea cânte­cul său, și Șan­dorică se mândrește cu memoria sa, care-l face să-și amintească și după douăzeci de ani cântecul câte unui sătean. "Dacă e unu' plecat din țară, când se întoarce acasă-i musai să-i cânt hora lu' taică-su și a lu' bunică-su. Era un bătrân, Grin­dean Gavril, tare fain cânta a oilor, cu fluierul și cu vocea, când mă întâlnesc cu fiu-său, îi cânt ce cânta bătrânul. Mă duc gândurile de multe ori la ăi bătrâni. Eu zâc că am cunoscut sute de mii de oameni, le știam cântecu' fiecăruia, de la aici pân' la Turda, la Gherla, la Cluj. Așa lucrează vioara, așa mi-au in­trat mie toate cântecele în memorie. Pentru că am drag de oameni, am învățat de mic să-i iu­besc pe oameni. Îi iubesc pe dansatori, pe ju­căuși, dacă nu-i iubești și nu ești cu ei acolo, cot la cot, nu se cuplează nimic. Degeaba cânți dacă nu-i iubești pe oameni".

"Astea numai Șandorică le știa"

De multe ori, mai ales la concertele în străi­nătate, Șandorică l-a acompaniat pe rapsodul Va­sile Soporan, cel ce făcuse ani buni echipă cu tatăl său. După ce s-a întors din America, vioris­tul a observat o mare schimbare în muzica ce se cân­tă la nunți în Câmpia Transilvaniei. La trei zi­le după ce s-a întors, a mers la o nuntă cu fra­tele său, fără să știe nimeni că-i acolo. Schim­barea a fost drastică! Tinerii sunt plecați în străi­nă­tate, nunțile sunt tot mai puține, iar atunci când se fac, se fac cu DJ, cu orgi, oamenii nu mai joa­că cum o făceau. Cred că un muzicant ca Șando­rică trebuie să fie tare debusolat în aceste vre­muri, în care rostul și ritmul satului au dispărut, și el știe că are de oferit o comoară, tot ceea ce a învățat în acești ani, dar lumea nu mai este interesată. Una din bucuriile sale este "Casa Jo­cu­lui", un loc în Cluj-Napoca unde tinerii își aduc copiii să învețe să joace tradițional și joacă și ei ore în șir, după muzica pe care o cânta tatăl lui Șandorică.
"Noi, dacă erau părinții preoți, ne făceam și noi preoți, dacă erau ciobani, eram și noi cio­bani. Da' au fost muzicanți și așa am fost și noi", spune Șandorică. "Și prea puțin se mai transmite acum din generație în generație, să cânte fiii cum o făceau tații, se pierde și e păcat. Eu am pus deo­parte mai multe cântece și vreau să le înre­gistrez, să rămână undeva. Asta simt eu că am de făcut în continuare, să cânt".