Ploaia de minuni a Sfântului Anton

Sanda Anghelescu
Sfântul Anton de Padova este cel mai cu­nos­cut și îndrăgit sfânt catolic, după Fe­cioara Maria.

S-a născut în Portugalia, la Lisabona, iar faptul că voi ajunge și eu în locuri încărcate de atâta spiritualitate creștină, mă emo­ționează și mă încarcă de bucurie. Sfântului Anton i se adresează cu adorație nu doar creștinii - ca­tolici, ortodocși, protestanți - dar și evrei, maho­me­dani, budhiști, hin­duși, animiști din Africa. Mi­lioane de oameni din toată lumea îngenunchează în sanctuarele dedicate Sfântului Anton, por­nesc în pelerinaje, par­ticipă la pro­cesiuni și-i înalță rugi fier­binți, mai ales la devoțiunea din zilele de marți.
În India, există obiceiul ca noului născut să nu i se taie părul decât la un an de la naștere, nu mai devreme; atunci este dus în biserică unde, în fața statuii Sfân­tului Anton, este tuns, semn că acel copil se află din acea clipă sub ocrotirea Sfântului. În Statele Unite, în cele peste patru sute de biserici închinate Lui, oamenii se roagă sau îi mulțumesc, îi vor­besc ca unui frate puternic și îndurător. În cel mai ateu stat din lume, Albania, santcuarul antonian din munții Sebaste - greu accesibili - a fost dărâmat de comuniști, iar dru­mul ce ducea la el - desființat. În ciuda pri­goanei și sfi­dând teroarea, creștini și mahomedani, laolaltă, se adunau și se rugau în fața acelor dă­râmături. Astăzi, sanctuarul a fost în întregime reconstruit, în bună parte cu sprijinul populației.
În plină eră a desacralizării, a tehnicismului, omul simte tot mai mult nevoia de religie, de cre­dință. Aflată-n criză de valori fundamentale, cultura modernă se îndepărtează din ce în ce mai mult de su­flet și se apropie până la a se confunda cu in­te­lec­tul. Este, poate, una dintre explicațiile posibile pen­tru întoarcerea la religiozitate a omului mo­dern...

Prima minune - predica pentru pești

Mă aflu în fața bisericii din Rua de Santo Antonio da Sé din Lisabona, înălțată pe temelia casei în care, cu opt sute de ani în urmă, se născuse cel ce-avea să devină, din timpul vieții chiar, sfânt. Biserica era prea aglomerată și așteptam să se termine slujba ca să pot intra. Când, în sfârșit, ajung înăuntru, mă întâmpină parfumul puternic al crinilor și chipurile luminoase, înseninate, ale celor ce asistaseră la slujbă. În subsolul bisericii se află cripta ce marchează locul în care în 1195 a venit pe lume Ferdinand, cum fusese botezat la naștere (cuvântul, de origine vizigotă, înseamnă "apărător vajnic al păcii"). Totul pare învăluit într-un abur de taină pioasă. Din acest loc începe, așadar, po­ves­tea unei vieți neprihănite, exemplare.
La numai 5 ani, Ferdinand și-a făgăduit viața lui Iisus, hotărând să devină preot. De cum a îm­plinit 15 ani, fuge de-acasă și porțile înalte și solemne ale abației augustine Sf. Vincențiu s-au închis în urma sa. Dorind să se desăvârșească în spiritualitatea creștină, se mută în capitală - la acea dată Coimbra - unde urmează studii temei­ni­ce de teologie și filologie. Impresionat de uci­derea unor frați fran­ciscani în Maroc, el îmbracă haina brună a acestui ordin și-și ia numele de Anton. După o perioadă de noviciat cu penitențe aspre și rugăciuni necontenite, pleacă misionar, la rândul său, în Maroc. Dum­nezeu, însă, nu-i voia jert­fa imediată. Se îmbolnă­vește grav de friguri și, îm­preună cu prietenul său, Filip, sunt chemați acasă, în Portugalia. Se îmbarcă amândoi pe o corabie, dar pe mare se iscă o furtună puternică și, când toți se împăcaseră cu gândul morții, zăriră pă­mântul. Era Sicilia... După ce rămâne o vreme la Messi­na, pleacă spre Assisi, unde îl întâlnește pe Sfântul Fran­cisc, înteme­ietorul ordinului, care-i va în­credința învăță­mântul teo­logic. Ține predici în nume­roase localități din Italia și Franța și, după cum Sf. Fran­cisc predica păsă­rilor, Sf. Anton - pentru a da o lecție necredincioșilor - le ține la Rimini o predică peștilor care, cu sutele de mii, au scos capetele din mare și i-au as­cultat cuvân­tul. După aceas­tă minune, umilul frate Anton va fi nu­mit Sfântul Anton. Ne­nu­mărate sunt mi­nu­nile săvâr­șite de Sf. Anton. Poruncește broaștelor dintr-un lac să tacă - și de atunci nu s-a mai auzit, până azi, orăcăit de broaște pe acel lac; vindecă bolnavi cu miile, îi ocrotește pe săraci și pe cei ne­dreptățiți; se ivește în două locuri deodată, vorbește clar și răs­pi­cat, concomitent în mai multe limbi. În icono­gra­fie, Sf. Anton apare cu un crin - simbol al ne­vi­novăției sufletului său - și cu Pruncul Iisus în brațe. Întâmplarea s-a petrecut în realitate, în localitatea franceză Chateauneuf-la-Fôret, unde Sf. Anton rămăsese peste noapte. Mergând să se culce, stăpâ­nul casei a observat cum pe sub ușa camerei unde dormea Sf. An­ton se vedea o lu­mină neo­bișnuită. Îm­­pins de cu­rio­zi­tate, a între­des­chis ușa ș­i a vă­zut, cu ui­mire, cum în brațele Sfântului, aflat în extaz și în­con­jurat de o lumină ce­reas­că, stătea un prunc fer­me­cător, ce-l mân­gâia pe obraz. Scena s-a re­pe­tat și în Italia, în casa pă­rintelui său, Tiso din Cam­po­san­piero. Dar despre mi­nunile Sf. Anton, se pot scrie volume în­tregi...

Intrarea în veșnicie

Era vineri, 13 iunie 1231. Peste două luni, Sf. An­ton avea să împlinească 36 de ani. Obosit și slăbit - călătorii nesfârșite, postul negru, predicile, nopțile nedormite - Sfântul, aflat la Arcela, lângă Padova, își simte sfârșitul aproape și cere să se spo­ve­dească. Pe urmă, cu voce scăzută, rostește imnul Fe­cioarei Maria și cade în extaz. Agonia a durat cam o jumătate de ceas, apoi sufletul de crin al ma­relui Apostol își luă zborul spre Cel pe care-l slujise cu devotament și dăruire. În acea clipă, copiii de pe străzile orașului Padova au prins să strige: "Sfântul a murit! Sfântul a murit!". În acele zile s-au produs sute de vindecări. Prin rugăciuni rostite de la distanță sau prin atingerea sicriului său, bolnavi de tot felul s-au pus pe picioare. Și cum totul are un nume, această avalanșă de vindecări s-a numit "Ploaia de minuni a Sfântului Anton!", o ploaie binefăcătoare care nu a încetat până astăzi.
Canonizarea s-a făcut în mai 1232, la câteva luni de la moartea Sa. La Lisabona, în ziua de 30 mai 1232, toate clopotele bisericilor din oraș au început să bată, fără a fi atinse de mâna cuiva. Abia după câteva zile, familia a aflat că Sf. Anton se săvârșise din viață. La Padova, îndată după moartea Sfân­tu­lui, grație mulțimii de donații, s-a început cons­tru­irea Bazilicii unde, la 8 mai 1263, i-a fost adus tru­pul. Nu mică le-a fost, însă, mirarea celor de față vă­zând că, după atâția ani, limba îi rămăsese nepu­tre­zită. În relicvariul de argint aurit din nișa capelei de­­dicate memoriei Sfântului, poate fi și astăzi vă­zută, alături de mandibula și cartilagiile laringiene ră­mase intacte, dovadă a unei existențe miraculoase.

Il Santo

Nu mă aflam la Padova, acum, pentru prima oa­ră. Îmi rezemasem de mai multe ori fruntea descu­rajată de piatra verde de porfir, caldă ca o mân­gâ­iere pă­rintească și... rugăciunile mi-au fost ascul­tate. De fiecare dată, însă, asemenea numeroșilor pelerini, am simțit și eu că dincolo de piatră se află cineva, cineva care te ascultă și-ți vindecă rănile su­fletului. Miliarde de credincioși au aflat aici o mân­gâiere în cei aproape opt sute de ani ce s-au scurs de la moartea Sa. O sumedenie de ex voto mărtu­ri­sesc despre minunile pe care și astăzi Sfântul le să­vâr­­șește. Răscolitor și puternic, prin forța ce o ema­nă, mormântul Sfântului Anton este una dintre do­ve­zile că nu suntem singuri, că Dumnezeu ne iu­bește, iar nouă ne rămâne doar... să fim mai buni...