Anchetă "Formula AS" - Sună clopoțelul!

Dia Radu
- În amintirile noastre, Septembrie înseamnă sunetul clopoțelului. Prima zi de școală este unul dintre marile evenimente ale copilăriei. O întâmplare incomparabilă, care, atunci când e evocată, se întoarce și se transformă în sărbătoare. Textele anchetei noastre o dovedesc -

DAN C. MIHĂILESCU
Cămașa albastră și pantofii negri


Prima jumătate a lunii septembrie mi-a rămas în podul cu vechituri al memoriei afective ca un popas plin de alintări. După frenezia taberelor de vacanță și deliciile acvatice de la ștranduri, care se conto­ri­zau la capitolul risipiri, toamna venea cu vestea recoltei și emoția începu­tu­lui școlii. Uniforma cea nouă și mân­dria de a-mi privi în oglinda croito­ru­lui dunga impecabilă a pan­ta­lo­nilor. Cămașa albastră, amarnic apre­tată, și pantofii negri, în locul teni­șilor chinezești de 25 de lei, eroii mi­u­țelor estivale de pe maidan, paralel cu ritualul învelirii caietelor în hârtie albastră, urmat de lipirea etichetelor cu limba. O constelație excitantă de gesturi dulci, familiare, în contradicție cu spaima în fața noilor profesori sau colegi.
Înainte vreme, toamna reveneau boierii din stațiunile de vilegiatură occidentale sau de la moșie, se socoteau cu arendașii, după care plecau la Viena, Berlin, Roma și mai ales la Paris, unde ideea de revenire autumnală din vacanță atingea proporțiile unei religii. Acolo, teatrele deschideau noua sta­giu­ne cu noi repertorii, marile case de mode își defilau ultimele tendințe, editurile etalau sute de debutanți și o mie de romane, începeau concursurile sportive îndelung așteptate, se plănuiau vernisaje gigant și expoziții universale, simbolul tuturor fiind gâlgâitul vinului, în timp ce în Obor și pe Șoseaua Giurgiului, apăreau mustăriile învelite în stuf, acoperind pla­touri imense, cu pastramă de oaie și cârnați.
Între timp, noi, viitorii elevi, ne bucuram în fața noilor și insolitelor apariții: echerul, raportorul, acuarelele, eventual o bască sau un pardesiu.
Psihologii vorbesc natural despre astenia de pri­măvară și astenia de toamnă, ceea ce este paradoxal, de vreme ce una coincide cu semănatul, iar cealaltă cu recoltarea. Nu se poate ca și alfa și omega să ac­ționeze în regim de nevroză și depresie. Ce alegem: ne deplângem risipirea de peste vară sau evaluăm noua umplere a hambarelor? Cred că e preferabilă vechea credință că ?toamna se numără bobocii", indiferent de domeniu. Îmi pare rău și acum că am aflat prea târziu, nepermis de târziu, vorba lui Aris­totel, cum că fericirea nu înseamnă prezența plă­cerii, ci absența suferinței. Oricum, trăită cu fer­voa­re sau angoasă, de la caz la caz, toamna aduce cu sine dulcea promisiune a hibernării. Și acum îmi aduc aminte cu câtă nerăbdare așteptam ca­mio­nul cu lemne, negociam cu tăietorul, după care urmau arhitectura ritualică a borcanelor cu mu­ră­turi și pregătirea ghetuțelor pentru Sfântul Ni­co­lae.

MONICA PILLAT
Prima zi de școală


Toamna e anotimpul meu preferat, nu doar pentru că m-am născut în octombrie, ci și pentru că, în chip tainic, moș­tenesc în­cli­nația lirică pen­tru această parte a anului de la bunicul meu, po­etul Ion Pillat. Chiar și acum, după atâta vreme, când se apro­pie data de 15 septembrie, simt o fo­ială în suflet, o neliniște bucuroasă, care mă îm­pin­ge să intru în librării, să simt în nări mirosul de hârtie proas­pătă, să ating cu mâna co­per­tele lucioa­se ale manualelor noi. Nu mai exis­tă azi nici colile al­bas­tre din copilărie, cu care bu­ni­ci­le îmi înveleau caietele și căr­țile, nici etichetele zim­țate, pe care scriam numele materiilor viitoare. Atunci, în pri­mele cla­se, eram atât de dornică să merg la școală, încât de cum adormeau ai mei, mă îm­­brăcam pe întuneric, să fiu gata de dimineață, să nu întârziu la ore. Odată, mama chiar m-a prins pu­nân­­du-mi uni­for­ma noaptea, pe dibuite. M-a între­bat uimită ce fac și i-am răspuns, înroșindu-mă toa­tă, că mă te­meam că nu va suna ceasul ori că nu voi fi trezită la timp, ca să ajung la școală. Tot atunci, cum ter­mi­nam lecțiile, seara, îmi luam păpușa și o scoteam la tablă (aveam o tăbliță neagră cu care mă jucam de-a învățătoarea). Mai târziu, peste ani, am devenit profesoară de-adevărat și cred că am ales acest drum nu doar din voca­ție, ci și din dorința de-a prelungi bucuria fiecărei toamne, care atunci, de­mult, mă îndemna să nu pierd clipa când sună la școală clo­po­țelul.

OLGA MĂRGINEAN
Septembrie e o minune!


Nu, n-am nostalgii la ve­nirea toamnei! Pe mi­ne, anotimpul ăsta mă um­ple de încântare și bucurie. În primul rând, pentru că se întorc copiii și curtea freamătă de en­tu­ziasmul lor. Micii mei prieteni, cărora îmi place să le împărtășesc din se­cre­tele picturii, revin în oraș, care de pe unde au fost, bucuroși să-mi arate ce au desenat. Lor îmi place să le dau din tot ce am adunat în ultimii ani, din armonia culorilor și din știința desenului. Acum sunt mai puțini, nu treizeci, câți erau când eram pro­fe­soa­ră, și asta mă lasă să-i vorbesc fiecărui suflet pe limba lui.
Septembrie e o minune, și pentru că aerul ăsta, răcoros noaptea și căldicel ziua, îți dă voie să te plimbi, să admiri cum cerul, mult mai adânc decât cerul de vară, se lasă tot mai aproape de pământ, până devine violent de albastru. Priviți bogăția de forme a frunzelor, în transformarea lor, până devin să­mân­ță! Toamna nu e nicidecum o apropiere de final, cum mulți obișnuiesc să spună, ci germenele unei vieți noi. E viitorul într-o să­mân­ță, e încunu­nare a unui efort după o lungă perioadă. La fel și cu su­fle­tul omului. Dacă te ajută Dumne­zeu cu pu­țină sănătate și cu puțină liniște, atunci, "mult mai bună e bătrânețea", cum spunea Arsenie Papacioc. La bă­trânețe, ca în fiecare toamnă, devii mai re­flexiv. Ai mai mult timp, te mai lasă obli­gațiile, alergi mai pu­țin, mintea se odihnește și, din ce ai adunat o via­ță întreagă, ai vreme să filmezi așa, cu încetinitorul, și să te uiți la lucruri pe toate părțile lor.
Apoi, toamna aduce culoare. Ce mi-aș putea dori mai mult ca pictor, decât să stau în lungi con­templații, să admir felul în care fiecare frunzuliță se schimbă de la zi la zi, în care copacii din mica mea curte încep să fie stropiți, ușor, în nuanțe din ce în ce mai calde? Mă trezesc dimineața și-mi în­cep ziua citind câteva pagini din Părinții Pustiei. Din când în când, arunc o privire pe fereastra ca­merei mele, de unde văd un măr, ale cărui mere le cunosc încă de când erau cât un bănuț. Coroana lui, de-un verde puternic, închis și rece, pe care strălu­cesc ca niște lumini mere în toate nuanțele de galben, oranj și roșu e o adevărată simfonie! Cobor apoi în curte, unde acum, toamna, înflo­resc niște tran­da­firi care vor rămâne des­chiși până la pri­ma zăpadă, unde fruc­tele sunt minunat rându­ite, numai în cu­­lori com­plemen­tare. Pere galben în­chis stau lân­gă prune violete și mure in­di­go. Și mai sunt florile acelea că­ră­mizii, ca niște capsu­le, pe care le poți păstra în vază toată iarna, cărora le dau cu răbdare târ­coale, pe care le pri­vesc cu drag și cărora le zic: "Ce frumoase sun­teți! Îmi dați voie să vă pictez?".
Și întocmai cum la fiecare început de toamnă, iau din gus­turile și mires­mele piețelor și pun în că­mară și dulceață, și zacuscă, și suc de ro­șii, tot așa, când pictez, iau de peste tot culori și le așez pe pânză. Încetul cu încetul, linie cu linie, atentă să nu pun nici prea mult, nici prea puțin. Stau ore și zile să cumpănesc dacă să mai pun sau nu o tușă, așteptând ca ceea ce e pe pânză, ca și ceea ce se află la interior să își gă­seas­că armonia, să fie atins de adevăr. Uneori, dacă știu să o aștept, se așază pe pânză și liniștea. E acolo, printre culori.

TEODOR BACONSCHI
La apusul frunzelor


E ușor să vezi toamna ca anotimp al subtilității. Torpoarea estivală și închi­pui­tele munci agricole se deschid gradat spre policro­mia roa­delor de tot soiul: fruc­te, legu­me, cărți, amintiri. Ver­­dele pălit al vegetației secă­tuite se transformă într-o infi­ni­tate de nuanțe baroc-me­lan­colice, pli­ne de seve deca­den­te. Iar­na, cu frigul ei anor­ganic, e încă de­­parte, așa că te poți bucura nestingherit de lu­mi­nile blân­de, de tonurile sa­vant stinse și de somptuosul stoc metaforic al creuzetului autumnal. Față de ex­plozia virginal explicită a primăverii, simți alinierea foioasă, de vară indiană, dintre decorul roșiatic și halucinația orgolioasă a vârstei mature. E și sezonul plimbărilor cu tâlc, prin scuaruri ostenite de cani­culă, care pulsează iarăși, așteptând ploile și nă­lucile îndrăgostite. Toamna aceasta, patriarhală și sepulcral regală, te împinge spre starea fericită în care dispozițiile poetice ies din clandestinitate și se așează, precum un dandy catifelat, în jilțul unor reverii îngăduite.
Sentimentalismul curent al complezențelor noas­­tre ne face să numărăm câte "primăveri" am stră­bătut (știți desigur chestia cu "trandafirii" acu­mulați în presupusul "buchet al vieții"). Puțini sunt cei care-și ritmează anii în cheie tomnatică. Din fericire, în societățile europene avansate, toamna e salvată de impresia pa­ra­ginei printr-o avalan­șă de noi apariții edi­to­riale, filme, ex­po­ziții de artă, concerte: se reia, practic și amplu, viața cul­turală, oarecum sus­pendată pe durata va­canțelor. Tot ce era "concediat", în cheia "recuperărilor" de ener­gie prin leneveală, se întoarce în agora, cu un puls accelerat, fecio­rel­nic. În aceste țări, la ren­treé (cum îi zic fran­cezii) repornește toate motoarele pieței și ac­ce­lerează pulsația con­sumului, într-o frenezie deopotrivă capitalistă și rafinată. Mă uitam, bu­năoară, pe oferta din septembrie a revistei 1843, suplimentul de idei, cultură și lifestyle al faimosului săptămâ­nal britanic The Eco­no­mist. Redacția le pro­pune cititorilor "cele mai bune cărți despre Tokyo". Deci, nu una, ci câ­te­va. Numai despre capitala niponă! Visez, bo­varic, să apucăm și noi toamne în care publicul are destui bani, chef și timp, pentru a cerceta frenetic libră­riile, în căutarea titlurilor proaspete care, prin puz­de­ria lor incitantă, transformă anotimpul ruginiu în­tr-un ritual al civilizației relansate.
Să nu ne lăsăm deprimați de snobismul unor comparații frustrante... Și toamna românească e frumoasă - pe Carpații împăduriți, unde incendiul coloristic se desfășoară aulic - sau în revenirile sătești, pline de must și farfurii de lut, cu prune bru­mării. Bădărănei în jipane vor abandona pe văi li­niș­tite turme de peturi, grătarele vor fumega zalmo­xian, berea va înroși multe fiole întinse perfid în filtrele rutiere, milioane de sms-uri vor coordona jovialul desant al grupurilor tinerești asupra caba­nelor alpine, numeroase fete frumoase se vor îndră­gosti capricios, ori se vor trezi în deziluzii amo­roase, rapid și stereotip împărtășite.
Pe vremea tinereții mele, sfârșitul verii și sosirea toamnei îi făceau pe liceeni enigmatici: aveau ce povesti, dar n-o făceau cu oricine! Era plăcut, după trei luni de lecturi asidue, călătorii intense (prin țară, căci "afară" n-aveai voie) și fulgerătoare pasiuni erotice, să-ți regăsești colegii, atmosfera (retoric detestată) a sălilor de clasă și galeria de profesori, în principiu severi, cu tot cu discretele lor amără­ciuni. Trăiam vârsta aceea minunată când nu simți că îmbătrânești, ci că ești mai mare... Toamna ofe­rea acestei exaltări o lupă magnifică, din sidef cules pe la Costinești. Era minunat, este frumos, și așa va rămâne totul, dacă știm să ne educăm privirea și să ne regăsim umanitatea, printre grijile meschine ale zilei. Să șezi pe o bancă, privind rotirea unei frunze galbene spre humusul din care se vor ivi, cândva, brândușe. Ce s-ar mai putea adăuga în cele dintot­deauna rânduite?

OTILIA ȚEPOSU
Măturătorul de frunze


De fiecare dată, pentru mine, septembrie a în­semnat mai mult decât începu­tul unui nou ano­timp. Cu sigu­ranță, asta se trage de la faptul că mulți ani din via­ța mea, ca elevă, stu­den­tă, pro­fesoară, ma­mă de prunci stu­dioși, sep­tem­brie aducea înche­ierea vacanței și pornirea no­ului an școlar.
Nu-mi amintesc să fi avut prea mari emoții în prima mea zi de școală. Îmi amintesc însă de mirosul acelei după-amieze în care tata mi-a învelit abecedarul și aritmetica în hârtie albastră. Mirosea pe toată ulița a magiun de prune, pentru că în curtea noastră s-au adunat mai multe mă­tuși să fiar­bă pru­nele într-o căl­dare ma­re, mare, în care amestecau cu rân­dul. Erau tare gu­reșe și se tot hlizeau, nu știu de ce. În vre­mea asta, eu și tata eram serioși, li­peam de zor eti­che­te albe cu margini albastre pe cărți și caiete și, din când în când, îl rugam să-mi citească litere din abecedar.
Mult mai mult m-a tulburat începu­tul liceului, la Cluj. To­tul era schimbat și altfel decât știam eu din cătunul de munte în care m-am născut. Viața la internat, cu program aproape ca­zon, m-a făcut să regret alegerea unui oraș așa de înde­păr­tat. Mi-era dor de pă­durile de acasă, de toam­nele de la mun­te, de liber­tate, de tihna și cum­se­că­denia oamenilor. Dar în­cetul cu încetul, aproa­pe pe nesimțite, am început să mă împrietenesc cu orașul, să-l descopăr, să-i gă­sesc frumuseți pe care apoi le căutam îna­dins, când aveam timp de plim­bări. Țin minte și acum cât de îmbietor miroseau diminețile când se pră­jeau cerealele la fa­brica de bere, îmi amin­tesc de pră­vălia armea­nului de la care cum­păram bom­boa­ne fon­dante și de covrigăria așezată peste drum de Bi­se­rica lute­rană, în care era foarte frig totdeauna, chiar și vara, când mă adăposteam în răcoarea ei ca să învăț.
La început, vacarmul orașului m-a năucit, dar încet-încet, am izbutit să-l ignor, și multă vreme m-am străduit să descopăr în gălăgia lui zilnică doar sunetele care îmi erau oarecum familiare. Și în aceste încercări de împrietenire cu orașul, mi-a ră­mas ca reper o dimineață în care m-am trezit au­zind zgomotul frunzelor măturate de bătrânul Ale­xandru, portarul internatului. Castanul uriaș, care acoperea mai bine de jumătate din curte, pierdea în fiecare noapte câte un strat gros de frunze. Ai fi intrat până la glezne în ele, dacă n-ar fi fost măturate fără în­târziere. Cât a ținut luna septembrie și o bună parte din octombrie, aceea a fost muzica fiecărei dimineți și ea m-a ajutat să mă obișnuiesc mai ușor cu orașul. Când închideam ochii și-o ascultam, mă și vedeam înaintând prin stratul gros de frunze de-acasă, prin pădurile lângă care crescusem, și nicidecum pe stră­zile de asfalt ale orașului, ori și mai rău, în curtea cenușie a unui internat cazon. L-am privit de câteva ori pe bătrânul Alexandru măturând sub castan. Deși în mod obișnuit avea un pas cam greoi, uneori, părea că vrea să-și ia zborul, odată cu vârtejul de frunze pe care le mătura. Își arunca măturoiul cu mișcări largi, ca și cum ar fi vrut să prindă toate frun­­zele și cren­guțele căzute peste noapte. În ce fă­cea era ceva țără­nesc, felul omului de la țară, de a ști să muncească cu rost. Într-o zi l-am și întrebat de unde este. Avusesem dreptate. Venise la Cluj dintr-un sat din Mun­ții Apuseni. Brusc, m-am simțit mai puțin singură. Fără să știe, bătrânul portar m-a ajutat, cu muzica măturii lui uriașe purtată prin frun­ze, să mă obișnuiesc cu toamnele de la oraș.
Am ajuns, de curând, într-un sat de munte. Bătea vântul, se pregătea de ploaie și m-am trezit în vâl­toarea norilor, acolo unde se adună și se fră­mân­tă aerul venit din câmpie, cu acela răcoros coborât din­spre creste. Mi s-a părut că nu pășesc pe cărarea măr­ginită de ierburi aspre, ci că plutesc cumva pe deasupra lor. Și că aș putea, dacă aș vrea, să-mi iau zborul, să ajung ușor până la dealurile vineții ce se vedeau în depărtare. N-aveam niciun sprijin în ierburile coapte, unduitoare, în mișcarea neîncetată, neobosită a florilor, frunzelor și-a copacilor. Mi-am amintit brusc de mătura portarului de la internat și am început să mătur și eu, cu brațele întinse, frun­ze­le căzute în jurul meu. În mișcări largi, cât mai largi, ca să fac curat cât mai repede și să arunc într-un sac uriaș toate amintirile toamnelor vechi. Să pun toate în bună rânduială, ca să poată veni o altă toamnă curată și proaspătă, un alt septembrie de început bun.
Septembrie e un fel de vară mai coaptă, mai matură, mai obosită un pic, care trăiește din lumina de miere ce se pogoară protector, peste lume, pentru ca apoi să se retragă printre pomi, lipsită de putere, blândă, duioasă ca o mângâiere. Toate acestea dau pământului o gravitate îngândurată. Nu lipsește decât un măturător de frunze pentru ca simfonia toamnei să fie completă.

Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN