Balada lui Talip Talip

Bogdan Lupescu
- Turcul care a salvat de la explozie podul de la Cernavodă și a fost ars de viu -

- Centenarul primului război mondial are în Dobrogea amintiri tragice. Dar și întâmplări sublime! Multele nații ce au trăit acolo ca-ntr-o pace a Raiului, fără să țină cont de neam și religie, au făcut pentru România gesturi ului­toa­re de curaj. Nu doar că s-au înrolat în oastea română, dar au dove­dit în lupte un sacrificiu inexplicabil. "Noi suntem români!", au strigat într-un glas... E plină Dobrogea de mormintele și monu­mentele pără­ginite ale acestor oameni, despre care se știe azi prea puțin. Astfel e și povestea lui Talip Talip, musulmanul martir, datorită căruia Marele Pod de la Cernavodă mai există azi -

Geamia cu ferestre albastre

"Ești prietenul meu, fratele meu. Mi-ai salvat țara!...". Vorbele astea îi răsună și acum în minte lui Talip Talip, păstrate în familia sa de turci veniți acum un veac jumătate pe pământuri dobrogene. "De azi înainte ești fratele meu...", îi spunea regele Ferdinand străbuni­cului său, pe care îl chema tot Talip Talip, în timp ce-i punea pe surtucul de musulman cea mai înaltă decorație a României. Sunt 102 ani de atunci. Au trecut vremurile peste oameni... Talip este la rându-i bă­trân. Stă singur în geamia lui secu­lară, cu uși și ferestre albastre, în care intră turci tot mai puțini. Acolo îl gă­sesc. În pridvorul care arată ca o odaie tihnită de casă bătrânească, citind, total absorbit, dintr-o carte sfântă, cu slove arabe. Nici nu mă auzise când am intrat. O lumină portocalie taie în­căperea în fâșii ce se adună parcă dina­dins spre masa aceea albă, cu Coranul deschis. Talip poartă fes, ca-n fiecare zi a vieții lui. Chipul asiatic i-e înroșit de vânturile stepei dobrogene. Ochii - două tăieturi încordate într-o sobrietate aproape mânioasă cu lumea de azi, în care nu se mai nasc eroi, nici măcar oameni apți să urmeze niște principii. De 50 de ani e imam în orașul Măcin. Preot, condu­cător al geamiei și al întregii comunități musulma­ne. Și românii îl respectă, îl admiră pentru viața lui virtuoasă, fără vicii și minciună, dar mai ales fiind­că nu și-a părăsit țara, în pofida multor suferințe prin care a trecut aici. O jumătate de veac doar în locul ăsta a stat. Încă de la 21 de ani, de când a ab­sol­­vit școala teologică musulmană. N-a avut ce face: a trebuit să fie exemplu. Nu s-a atins de alcool, tutun, n-a fost surprins pizmuind sau înjurând nicio­dată. Când ești imam, ești model. Așa-l învățaseră străbunicul Talip, bunicul Achif, așa l-a rugat și tatăl său, Mehmed, cu limbă de moarte: "Băiatul meu, precum știi, noi am luptat în războaie și am avut în familie mari necazuri. Du-te la Seminar, fă-te imam și, după moartea noastră, tu te vei ruga pentru su­fletele și păcatele noastre...". Toți acești trei bărbați au fost eroi martiri ai României în războaiele mon­diale și-n timpul comunismului.

Străbunicul Talip

Afară sunt 40 de grade. Nu se aude nicio șoaptă, nicio adiere nu simți. Aerul apasă ca o povară. Talip se trage din lumina ferestrei și începe să-mi poves­tească rar, apăsat, de la adăpostul umbrelor. Acel stră­bunic salvator a venit în Dobrogea cu osmanlâii încă înainte de războiul din 1877. "Talip Talip n-a fost născut aici. A fost cel dintâi venit din familia noas­tră. «Dede» (bunicul) al meu zicea că era un om scundac dar vânjos, parcă înnăscut să fie con­ducător de oameni. Și foarte bogat. 76 de hectare de pământ, 49 de kilograme de aur, gospodărie, co­nace, cai, vite... Dar stăpânea averi și mai mari în Sofia, în Bulgaria, acolo trăiau multe din neamurile lui, veri, unchi. Se stabilise în satu' Măgura, la ho­tar cu Bulgaria, care pe atuncea se chema Docuz Agaç ("Nouă copaci"). Sat complet islamic. Mulți turci, ba și arabi din Si­ria, din ăia cu pielea neagră-neagră. Până la Primul Război Mondial, toți au plecat din sat. Toți! A mai rămas doar străbunicu'. Ultimul mu­sul­man! N-a vrut să plece, domnule. Frate cu ro­mânu' era. A fost un filan­trop, a ajutat cu bani mul­te familii de români nu doar așa, ca pomană - le-a făcut case, le-a trimis pe banii lui copiii la studii. A sprijinit și mulți turci cu bani, să se strămute în Turcia. Da' el n-a vrut să se ducă. Zicea mereu: «Sângele de român e un sânge dulce! E sângele cel mai apropiat de om din toți oamenii!». Vorba asta a luat-o și bunicu'. N-au vrut. Au ales să moară sau să sufere pentru țara asta...".

Cuțitul bulgăresc

Românul are sânge dulce... Asta crede și Talip cel de azi. A vorbit cu mulți români din satul Măgura, care-l divinizau pe străbunicul său. Și buni­cul Achif a fost martor al evenimen­telor din 1916, era bărbat în toată fi­rea atunci. A căutat la Arhivele Națio­nale din Constanța, a citit mult despre secretele Primului Război, ca să poată pune faptele cap la cap. Un război stra­niu aici, în Dobrogea, unde trăiau oameni de atâtea nații, toți înrolați benevol în oastea română... Românii intraseră cu Anglia, cu Franța... Nem­ții, cu bulgarii și turcii, mult mai pu­ternici. Concluzia clară: serviciile secrete bulgare l-au recrutat pe Talip Talip încă îna­inte ca România să intre în război, sub șantajul că, dacă nu va colabora, i se vor confisca toate averile din Sofia. "Străbunicu' era un om cu influențe, știa cam tot ce mișcă prin Dobrogea. La început, bul­garii nici nu i-au zis cu ce intenție l-au racolat. Abia înainte de a începe războiul, i-au spus că mi­siunea lui e să arunce în aer marele pod de 3 km din­tre Fetești și Cernavodă. Că îi vor trimite o echi­pă de specialiști bine antrenați, cu arme, dinamită, tot-tot-tot. El trebuia să îi găzduiască, să-i îndrume spre pod, să-i pună în legătură cu alți oameni. Nu i-au dat de ales. Bulgarii au fost ne­miloși cu turcii și românii din Dobro­gea. Au tăiat de vii civili, au violat fetițe, chiar și de 6 ani. Erau mânioși că pierduseră Cadrilaterul în 1913. Lui Talip i-au zis așa: «Faci treaba asta cu Podul și te lăsăm în pace. Nu-ți luăm bogăția, o să fii protejatu' nostru. Dacă n-o faci, te distrugem». Sunt sigur că dac-ar fi zis nu, poate că l-ar fi ucis chiar atunci".

Un rege la curtea lui Talip

"Cred că a fost o sfâșiere în su­fle­tul străbunicului. El era om de afa­ceri, știa ce însemnătate are Podul ăsta. Fusese personal la inaugurarea lui, din 1895, de către Carol I, care plătise 35 de mili­oane lei aur pentru construcție. Singura cale de trecere pe uscat dinspre Europa spre Orient la porturile noastre de la ma­re. Un obiectiv stra­tegic capital! Fă­ră el, românii n-ar fi rezistat în răz­boi, n-ar fi avut cum aduce trupe și muniții. Podul ăsta internațio­nal al lui Anghel Saligny făcea deja parte din isto­ria nației române. Și-acuma-i consi­derat unul din­tre cele mai frumoase poduri metalice din lume. Un simbol al României!... Talip a mai avut timp o săp­tămână până la explozie, să ia o ho­tă­râre. Era fe­bruarie, 1916. A luat doi oameni de-ai lui de bază, turci, le-a dat doi cai și a făcut o scri­soare în limba arabă. Nu le-a zis ce-i în scrisoare, ca să n-aibă și ei necazuri după aia. Într-o seară, i-a luat deoparte și le-a zis așa: «Băi, voi o să mer­geți la Negru-Vodă, de-acolo treceți la Amzacea, unde vă așteap­tă niște oameni de-ai mei. Acolo schimbați caii! Că-i omăt și nu rezistă. Pe urmă ple­cați spre Topraisar, ajungeți la Cumpăna și de acolo la Constanța. Mer­geți la comandamentul cutare, la ofițerul cutare și prezentați scrisoarea. Până atunci n-o deschideți, n-o arătați la nimeni! Ați înțeles?!». La Constanța, scri­soarea a fost tra­du­să din arabă și a fost în­știin­țat de urgență chiar Maiestatea Sa, regele Ferdi­nand. A venit el însuși la Cernavodă. Regimentul său de soldați a capturat comando-ul bulgar chiar acolo, lîngă pod. Pe ur­mă, regele a trecut și prin Măgura, acasă la Talip. Asta a văzut cu ochii lui și bunicu' meu, cum l-a decorat în curtea casei cu «Or­dinul Mihai Viteazu» și i-a zis: «Dragu' meu, pentru fapta asta a dumi­tale, Coroana a hotărât să-ți dea în proprietate 100 de hectare de pământ, oriunde vei voi aici, în jurul satului! De-acuma înainte, tu ești fratele meu...». Talip l-a ascultat și s-a exprimat așa: «Să trăiți, Măria Ta, mă scuzați, mie nu-mi trebuie atâta, am deja 76 de hectare. Eu am făcut asta pentru țară, nu pentru avere. Dacă insistați, dați-mi doar 50. Dar am și eu o doleanță: din satul Măgura până la raionul Negru-Vodă să ne faceți și nouă drum pietruit, că mi-e jale de ro­mâ­nii mei. E tare clisos, n-avem cum căra grânele, iarna nu putem duce bolnavii la spital nici cu calul. Mor mulți. Și vă mai rog ceva, dacă puteți 'mnea­voas­tră: satul nostru să-l faceți comună, s-avem și noi aicea un post de jăndari, un post sanitar... Eu sunt aici sigurul turc, nu-mi trebuie pentru ai mei. Da' românii întâmpină mari dificultăți». Regele a zis: «Cum să nu pot?! Tu, Talip, mi-ai scăpat țara!»".
Într-adevăr, Regele s-a achitat de aceste promi­siuni. Talip a primit "tapî" (act de proprietate) cu sigiliu regal pentru cele 50 de hectare. Bătrânii din Măgura îi spun și azi drumului spre Negru-Vodă "Drumul lui Ferdinand", iar așezarea a devenit co­mună, chiar în anul 1916 - cu dispensar, școală, poștă - chiar dacă azi a ajuns doar un loc aproape total părăsit și ruinat.

Ars de viu de bulgari

Pericolul însă abia acum începea. Decorarea lui Talip Talip n-a fost popu­larizată, iar militarii români i-au promis protecție față de spionajul bulgar. Ro­mâ­nia se pregătea să intre și ea în răz­boi, împotriva armatelor germano-bul­ga­re. "Timp de trei luni, străbunicu' și-a văzut de treabă, n-a mai plecat în Bulgaria, la afacerile lui. Straniu, nu l-a căutat nimeni. Pe ascuns, mai pri­mea vești de la verii din Sofia: «Stați liniștiți acolo, că aicea bulgarii-s ne­buni, se răzbună pe tot ce-nseamnă ro­mân!». Abia după trei luni, a îndrăznit să se ducă. S-o fi gândit că poate bul­ga­rii au uitat, sau, cine știe, poate chiar au crezut că nu el a trădat. Eu cred însă că a știut de la început ce-l așteaptă. A avut șansă să plece în Turcia, până se liniștesc apele. N-a vrut. L-au luat chiar când a in­trat în Sofia. Parcă îl aș­teptau!... L-au legat de mâini și picioare și au jucat hora pe el! Pe urmă l-au luat și l-au aruncat într-un cuptor unde era focul mocnit, jar incandescent, așa. Ca să ardă de viu în fața lor. Mai mult, au publicat în gazete poza lui, pe care scria: «Încă un trădător al neamului, care și-a meritat pedeapsa cu moar­tea!». I-au con­fis­cat toată averea pe care o avea în Sofia. Nu mai aveau nicio limită. Ne urau, mai ales pe noi, dobro­genii. Rudele noastre de acolo ne-au trimis o ultimă scrisoare. Înăuntru era doar un ziar, cu moartea lui Talip. Atât. Bunicul Achif n-a putut scoate un cu­vânt vreo două săptămâni. S-a înrolat pe front, deși era prea în vârstă pentru luptă. S-a bătut pentru țară și Unire. până la Mărășești-Oituz. La aflarea veștii morții lui Talip, românii din Mă­gura au plâns trei zile și nopți. Au ținut doliu toți, în toate satele, ca după un mort creștin".

Șterși din istorie


Pentru a-și stăpâni emoția, strănepotul Talip pleacă să-mi aducă trei fotografii înrămate. Una interbelică, în care monumentul eroilor turci din Măcin încă se afla aici, în fața geamiei, ulterior a fost mutat la primărie, și co­mu­niștii au spart de pe el toate nu­me­le mu­sul­mane. În alta se vede și minare­tul unei a doua moschei, pe care au dărâmat-o tot comuniștii. Iar cea de-a treia este o listă înrămată, cu doar vreo 22 de nume de eroi turci ai Primului Război, plecați din Mă­­cin. Singurele nume pe care imamul le-a mai putut recupera de la auto­rități. "Dar au fost mult mai mulți. Au fost șterși din istorii, de pe mo­nu­mente, nu li se mai găsesc mor­min­tele prin cimitire. Și totuși încă sunt mulți. Fiecare așe­zare turceas­că încă mai are asemenea liste. Sunt cimitire ale eroilor turci la Brăi­la, Slo­bozia, București... Anul trecut, de Ziua Eroilor, m-au chemat și pe mine să slujesc aici, la mo­nument. Mai erau doi preoți tineri ortodocși, cu patru dascăli cântă­reți. Eu am fost singur. Când am început să cânt, în arabă, tot Măcinul a plâns, vă spun! Poate și fiindcă oamenii știau câtă suferință a fost în familia mea... Sau nu­mai au simțit, cum­va. Veneau la mine creștinii și mă strângeau în brațe. Și-mi ziceau: «Dintre toți, dom' părinte, dumneata ai cântat cel mai frumos!...»".

România, iubire veșnică

Privind practic lucrurile, până la urmă, cam degeaba a luptat străbunicul Talip pentru Ro­mâ­nia Mare. Degeaba a fost decorat și tatăl Meh­med în Războiul al Doilea, după ce a ajuns cu fron­tul până la Budapesta. Drept "răsplată" pentru erois­mul lor, imediat după război, au venit comuniștii care le-au luat totul. "126 de hec­tare de pământ, 49 kilo­grame de aur, gospodărie, conace, tractor, batoză, 50 de cai, 60 de capete de vită", enumeră străne­po­tul din documentele fami­liei. Toată averea străbu­nicului. Nimic n-au recupe­rat din toate astea, până azi. I-au batjocorit, i-au alungat din sat "cu domi­ciliu forțat, doar cu hainele de pe ei, fără lin­gură și furculiță", au fost ne­voiți să se ascundă prin păduri în 1948, chiar când mama lui Talip era însărcinată cu el. Pe bu­nicul Achif nu l-au mai luat la închi­soa­re, că era prea bătrân - în '49, avea deja 80 de ani. Dar l-au luat pe cel mai ma­re dintre cei 7 co­pii ai lui: Meh­med, tatăl omu­lui din fața mea. L-au bă­gat în la­gă­rul de extermi­nare de la Râm­nicu Sărat, unde a fost coleg de celulă cu Cor­ne­liu Copo­su, apoi, efec­tiv, l-au exclus din so­cietate, ne­lăsân­du-i nicio posi­bili­tate de a obține un loc de muncă. Și Talip a avut do­sar prost, ca fiu de mo­șieri. După terminarea Se­mina­ru­lui, l-au trimis aco­lo un­de era cel mai greu din Dobrogea - tocmai în nord, la Mă­cin, la o mos­chee ruinată, ce nu mai avusese imam de 20 ani. "Politic m-au dus aici. Au zis: «Îl trimi­tem p-ăsta colo, sigur o să plece și o să ajungă la golănie». Da' uite, n-am plecat nici după 50 de ani. Puteam să plec de atunci, mă rugau rudele mele din Turcia, îmi promiteau bani, tot. N-am vrut. Am în suflet ceva pentru România, ori­cât rău mi-a făcut. Iubesc oamenii de aici. Toți turcii Dobrogei au trăit mereu în prietenie cu româ­nul. Când am ajuns în Măcin, eram aproape copil. Singur, neaju­to­rat. Am găsit imediat sprijinul a niște prieteni, mulți dintre ei creș­tini. Mi-au oferit bani, găzduire, cuvinte bune. Eram ultima generație de imami, căci din '65, co­muniștii au desființat toa­te seminariile musulmane. Localnicii au zis: «Dacă pleci și dum­nea­ta, o să fie dezastru. O să se prăbu­șească și moscheea asta, care-i un monument și sim­bol al Măcinului. Și alt preot nici nu vom mai avea...»".
Așa că n-a plecat. S-a apucat singur să repare gea­mia. Știa meserii de la tatăl Mehmed: tâmplărie, zidărie, fierărie... Își amintește cum în '69, totul era spart și răvășit. Clădirea n-avea nici ferestre, aco­perișul era crăpat, își făcuseră cuib înăuntru rân­du­nelele și cucuvelele. Făcea și pe muezinul, urcând zilnic de cinci ori în minaretul ascuțit, pentru a che­ma oamenii la rugăciuni. Văzându-l, localnicii au în­ceput să se apropie. S-a căsătorit cu blânda tur­coai­că Leman și au avut doi băieți, care le sunt aproa­pe mereu. Numele lor sunt Mehmed și Talip. Ultimul Talip... S-au gândit că măcar de acolo, de Sus, eroii familiei se vor bucura pentru numele acestea....
Cam 400 de turci mai trăiesc azi în Măcin, majo­ritatea săraci. Mulți bă­trâni, abia mai pot ajunge vineri la bi­serică. Talip îmi mărturisește că, chiar de-ar rămâne numai unul singur, el tot va sluji mai departe, pentru acela. Nu se sfiește să poarte pe stradă turbanul alb cu creștet vișiniu, de imam, nici veșmântul cel lung și negru, preoțesc. Lumea nu-l ara­tă cu degetul, toți îl cu­nosc și-l res­pectă. În cele din urmă ne deschide și ușile dinăuntru, ce duc spre sala ru­gă­ciu­nii. Azi fusese o pomenire, încă se mai păs­trează în aer un miros ca de tă­mâie. O liniște binefăcătoare învă­luie colonadele albastre ale balcoa­ne­lor, pe­reții groși, vopsiți tot în albastru, per­nele pe care abia au stat credincioșii sau acel "nim­bar" cu perdeluțe și scări, în vârful căro­ra slujește imamul la săr­bătorile mari. E curățenie desăvârșită, mult mai răcoare decât afară. Geamia "Mestan Aga", mo­nu­­ment istoric vechi de două vea­curi, sin­gura din țară făcută în întregime din lemn, a reușit să su­pra­viețuiască prin pu­terea unui singur om. Până la urmă, și el tot un fel de erou... "Nu mi-am dorit nimic mai mult în via­ță decât geamia asta", mai zice la final Talip Talip. "Și să-mi cinstesc stră­moșii, locul unde m-am născut. Vin oameni la mine să îmi ceară sfa­turi, creștini și musulmani deopotri­vă. Așa, ca la un om bătrân. Eu mă rog pentru toți. Aici, la sfârșitul sluj­bei, am mereu o rugăciune pe care-o zic: «Biz yașa­dimiz Türk millet Romanya Cumhuriyetini bütün afat­lardan, zelzelerden, ian­ginlardan, șu baskin­la­rion­dan, kurakliklar­dan, düșmanlardan, hü­cumdan sen koru ya Rabbim...». Pe scurt, ar fi cam așa: «Trăind în țara română, noi, turcii, ne rugăm ca acest pământ să fie apărat de dușmani și de cele rele. Așa să ne apere Allah». Așa spun. Ca pe o datorie. Pe urmă mai spun: «Amin»".