HORIA BRENCIU - "Țelul meu artistic? Zâmbetul oamenilor"

Ines Hristea
Antilopa și tigrul

- Te afli într-un moment important pentru tine: împlinești 25 de ani de carieră publică, 25 de ani de când ai apărut pentru prima dată pe micul ecran, ca prezentator al unei emisiuni de mare succes pe atunci, "Robingo". A fost drumul până aici greu, ușor, l-ai mai lua de la capăt?

- E ca într-o urmărire prin junglă: fie că ești urmăritul, fie că ești urmăritorul, fie că ești antilopa, fie că ești tigrul, nu te gândești pe unde-ți aleargă picioarele. Ele te duc singure pe unde trebuie. Abia când con­­­­știentizezi mecanica pi­cioarelor pierzi "partida". Așa am mers și eu: urmărind, cât se poate de pacifist, o pradă cât se poate de necomercială - zâm­betul oamenilor. Vezi, viața mea publică se împarte în două perioade: primii zece ani, anii de prezentare, șapte la TVR și trei la Antena 1, după care au în­ceput căutările muzicale și am trecut în cea de-a doua pe­rioadă, perioada în care, fră­mân­tând bine coca asta muzi­cală, mi s-a părut că prind și mai multă consistență. Inevitabil, și vârsta și-a spus cuvântul. Dar, mai presus de vârstă, mi-era foarte clar că nu aș fi avut succes în muzică, dacă nu ar fi existat acei primi ani de televiziune și școala pe care am făcut-o. Mo­dalitatea de a așeza lucrurile, dez­vol­tarea vizuală, dezvoltarea concep­tuală le datorez acelor zece ani în televiziune. Și facultății. Aca­de­mia de Teatru și Film, unde am intrat în '94, la în­ceput la secția de Scenaristică și ulterior, la secția de Multimedia, un­de am trecut din anul II, au în­sem­nat o mană ce­rească, o pregătire ex­traor­dinar de com­patibilă cu munca mea în televiziune.
Cei șapte ani în TVR au fost importanți din două motive: primul, pentru că acolo nu eram perceput ca vedetă. În anii '90, oricum, nu exista ideea de ve­detă, de star, căci nu exista eșafodajul ăsta de reviste glossy, care să te pună pe piedestal ca pe Kim Kardashian. Nu. Noi, prezentatorii din TVR, eram niște oameni normali, răsplătiți pentru strădania noastră prin tonele de scrisori pe care le primeam și prin faptul că eram recunoscuți de telespectatori pe stradă. Însă nu eram doar lăudați, ci și criticați. Pe vremea aia, în TVR exista o funcție foarte sănă­toasă: aceea a omului care răspundea la "Telefonul Tele­spec­tatorului". Iar telespectatorul zicea, de pil­dă: "Bren­ciu a greșit: nu se spune Victor Hugo, cu HU, ci cu IU!". Omul din TVR își nota și, a doua zi, comunica observația departamentului de care țineam și mi se atrăgea atenția. La fel se întâmpla și în cazul colegilor care țineau de alte de­par­ta­mente. Fiecare primea dimineața o hârtie cu toate observațiile telespec­ta­torilor. Or, asta era, pentru noi, o școală fantastică: în șapte ani, eu mi-am pus la punct câteva limbi străine, mai mult decât aș fi reușit dacă făceam nu știu ce cursuri specializate. Sigur, eram un tip cu cultură generală, un tip care citea mult, pe diverse zone, de la beletristică la geografie și istorie, dar, uneori, citeala nu-i totuna cu vorbitul. În al doilea rând, anii din TVR au fost importanți pentru că de-atunci mi-am dat seama că mă doream în slujba zâmbetului oamenilor. În TVR, eram destul de constrâns, mi se repeta tot timpul că trebuie să fiu mai serios, că prezint o emisiune de cultură gene­rală. Așa s-a trezit în mine "monstrul" care dorea altceva: dorea să-i facă pe oameni să zâmbească. Vineri, când se făcea înregistrarea la "Ro­bingo", dacă publicul din platou nu râdea, nu mă simțeam bine și tot ceream să reluăm filmarea, pentru că mi se părea că atmosfera era prea râncedă. Atunci am conști­en­tizat ce voiam să fac. Și tot asta vreau să izbutesc și azi, prin spec­tacolele mele: să-i fac pe oa­meni să se simtă bine. Din punctul ăsta de vedere, nu-i nicio diferență între Brenciu din anii '90 și Brenciu din 2018. Am același scop: să văd zâm­bete în fața mea. Și mereu am căutat și caut să învăț cum să ating acest țel.

- Când s-a născut dorința asta, să aprinzi bucuria?

- Încă din școală. N-o să uit niciodată ce s-a întâmplat la sfâr­șitul clasei a XII-a, în 1991, cu ser­barea. Pentru evenimentul ăsta, clasa mea, a XII-a E, a pregătit un spec­tacol: cu cântece, cu dans, cu glume... Ca test, am fă­cut mai multe vizite ino­pinate pe la clasele din anii mai mici, unde ne-am desfă­șurat spec­ta­colul, perfecțio­nân­du-l în funcție de reacții. Toți membrii clasei erau im­plicați în "producție", căci, pentru noi, spectacolul ăsta era muuult mai important chiar și decât bacalaureatul, el avea valoarea lui "ce las în urma mea în liceul ăsta?". După care, în ultima zi din an, a urmat reprezentația oficială, în Sala Festivă a Liceului "Andrei Șaguna" din Brașov, care nu este o sală oarecare, ci e sala în care Ciprian Porum­bescu a prezentat premiera operetei "Crai nou"! Lucru pe care îl știam și de aceea is­to­ria acelui loc o sim­țeam mai presus decât noi, ne dădeam seama de nimicnicia noastră, oricât de bu­ricul pământul ne-am fi crezut! Așadar, ne pregă­team să intrăm în scenă, dar în noi se adunaseră foarte multă obo­seală, foarte multe emoții, mai ales că sala gemea de public. Brusc, în anticameră toți "actorii" au început să se agi­te: erau nervi, țipete, plân­sete, nimeni nu se mai înțelegea cu nimeni. În­cercând să salvez situația, am făcut un gest care atunci mi s-a părut absolut nebunesc și complet deplasat: am dat un cot într-un geam, care, evident, s-a spart, zgâriindu-mă. Dar asta n-a contat: aveam în față spectacolul vieții mele și-i voiam pe toți colegii concentrați. Și-am reușit: șocul geamului spart ne-a resetat și-am intrat în sală recalibrați. Iar spectacolul nostru a rămas în istorie: și-acum se vorbește despre el! Toate clasele a XII-a din acel an au organizat câte-un spectacol, dar al nostru a fost mai strălucitor. Singurul meu regret e că n-a venit și tata să-l vadă. Mai ales că ăla cred că a fost un eveniment prevestitor: niciunul dintre co­legi nu a mai avut ulterior preocupări ar­tistice. Eu am fost singurul care a continuat pe drumul ăsta.

Tata, mama și trenul destinului

- De ce n-a venit tatăl tău la spectacol? Era un eveniment: terminarea liceului.

- Tata nu înțelegea magnitudinea sentimentului cu care eu, dar și colegii mei, întâmpinam finalul liceului, iar la el nu s-a organizat niciun spectacol. Și-n general, el nu s-a prea implicat în viața mea, pentru că a avut încredere în mine: pe parcursul școlii, în 12 ani, am avut doar două mici probleme. Prima a intervenit în clasa a IX-a, când am rămas corigent la ma­tematică. Am luat 2 la matematică, fiindcă n-am fost atent la oră, iar doamna profe­soară Banea mi-a zis: "N-o să treci! Nu-ți dau încă o notă mare ca să faci 5." Și-i mulțumesc și azi pentru asta, căci altfel nu m-aș fi îndrăgostit de matematică. Iar a doua problemă s-a petrecut la bacalaureat, pe care nu l-am luat din prima: totul a fost perfect în ordine, atât doar că, la proba scrisă de la Română, m-am apucat să in­troduc în lucrare niște chestii nelalocul lor, doar pentru că mi s-au părut interesante. Și-am primit nota 4. Așadar, ambele pro­bleme au fost cauzate de tinerețea mea revolu­țio­nară, care a dat să-și manifeste rebeliunea când nu era locul și timpul. Că și rebeliunea trebuie să aibă un cadru al ei! Însă îi mulțumesc destinului că n-am luat bacalaureatul decât la a doua încercare, în toamnă! Dacă-l luam din prima, acum noi nu mai discutam: aș fi intrat imediat la Conservator și aș fi pornit-o pe o cu totul altă rută. Aș fi ajuns la Teatrul Muzical din Brașov, poate și la Teatrul Dramatic, dacă aș fi urmat și niște cursuri de actorie adițio­nale, și asta ar fi fost viața mea: aș fi rămas în orașul natal, cu o carieră desfășurată doar pe plan local. Așa, am luat bac-ul în toamnă, am intrat în corul "Astra", un cor de cameră mare, foarte puternic și valoros, apoi mi-am făcut și un cvartet muzical de băieți, de care eram foarte mândru, dar pe care l-am părăsit pentru o trupă de rock. Între timp am urmat cursuri de pian și de canto... Deci m-am dedicat artei. Iar din toamna lui '91 încolo, tata mi-a zis că trebuie să fac și eu ceva și-așa am dobândit prima mea slujbă plă­tită: am fost curier. Duceam niște plicuri cu docu­mente către firme din Brașov și din jurul Brașo­vului. Atunci am simțit pentru prima dată ce în­seamnă să ai un șef! (râde) În orice caz, acești doi ani de după bac au însemnat niște căutări formi­dabile, care mi-au folosit enorm și care m-au condus spre vara lui '93, când am ajuns la Cos­ti­nești, unde am fost filmat de cei din TVR și-am fost luat la "Robingo", devenind astfel primul prezen­tator de televiziune din epoca modernă, în cadrul primei francize internaționale de quiz-show! Iar dacă am știut să prind "trenul" ăsta, pe care mi l-a trimis destinul, și dacă n-am sărit din el pe parcurs, ci sunt și azi în vagon se datorează părinților mei, educației pe care am primit-o de la ei, felului în care ei m-au format. De la ei am învățat elementele care stau la baza a ceea ce sunt azi: bunul simț, buna cuviință și dorința de a vedea mereu zâmbete în jurul meu.

"Spectacol pentru un public cu telefonul în buzunar"

- Momentul ăsta aniversar îl punctezi și artistic?

- Da, prin seria de concerte de la Sala Palatului, de pe 7, 8 și 9 decembrie. O altă pacoste... fru­moa­să! (râde) E cel mai greu spectacol de până acum, fiindcă trebuie să găsesc soluțiile cele mai potrivite, astfel încât să ilustrez toți acești 25 de ani, cu tot ceea ce au însemnat ei, iar ceea ce vreau să transmit să fie inteligibil și pentru tinerii care nici nu se născuseră acum 25 de ani. Lor ce să le cânt, lor ce să le spun printre melodii, ca să înțeleagă valoarea acestei cifre în viața mea, cum să-i fac să intre în povestea mea? Și cum să le mențin atenția trează, preț de două ore, când, spre deosebire de acum 20 de ani, azi, toți cei din sală au în buzunar un telefon mobil, care mă concurează cu aportul de informație pe care îl aduce de pe tot globul? Acum 20 de ani, ni­mănui nu-i suna telefonul, nimeni nu primea ni­ciun fel de update și toată lumea era atentă ex­clusiv la scenă! În plus, ca de fiecare dată, specta­colul trebuie să fie pe placul spectatorilor, dar și pe placul meu. Lucrez la conceptul acestui show de un an și acum, în sfârșit, pot să spun că el e cristalizat: am toate piesele pe care le voi cânta, unele chiar în pri­mă audiție, și am aliniate toate personajele "piesei de teatru", intitulată "25". Mai urmează doar să caut intrigile, căci dialogurile, într-un program de muzică, vin de la sine - îmi place mereu să las cam 20% din spectacol la dispoziția spontaneității. La toate astea adăugându-se, normal, surprizele și fiorul Crăciunului. În esență, ceea ce caut e ceea ce ți-am spus și mai devreme: zâmbetul oamenilor. Nu știu cât o să mă țină starea asta, căutarea asta, dar sunt hotărât ca la pri­mul semn că-ncepe să mi se topească dorința de a aduce zâmbete pe chi­purile oamenilor, să mă retrag din ac­ti­vi­ta­te. Ăsta e com­bus­tibilul meu, iar în lipsa sursei de ener­gie, n-ar avea sens să mai con­ti­nui, pentru că aș de­veni fals.

"Brașovul e tot «acasă»"

- Un alt anga­ja­ment al tău foarte important e concertul pe care-l vei susține la Festivalul "Cerbul de Aur", de la Bra­șov. Încă un examen acasă...

- Recitalul de la "Cerbul de Aur", de pe 31 august, vine la distanță de 10 ani față de prece­dentul. Închizând ochii și vizualizând ce urmează să se întâmple pe scenă, ce și cum vom cânta, cum vom dansa, cum vom fi îm­brăcați, cum va fi gra­fica în spate, cum va că­dea lumina etc., să știi că am emoții. Reacția mea organică e de gol în sto­mac. Esen­țializând, ceea ce vom prezenta anul ăs­ta va fi o combinație de pie­se cla­sice și de nou­tăți, va fi o sumă a ex­perienței noastre de până acum, transpusă în 40 de mi­nute - poate chiar mai mult - de spectacol total diferit de acela din urmă cu 10 ani. În ceea ce pri­vește Bra­șovul... Pen­tru mi­ne e tot "acasă", deși tata nu mai e acolo. Uite, deși am primit două solicitări de a vinde casa noas­tră, o casă istorică, situată în Șchei, le-am refuzat fără drept de apel, pentru că sufletul meu e acolo. În acea acasă și în acel oraș. Dacă te iau acum de mână și mergem împreună în Brașov, ai să vezi că sunt capabil să-ți turui în­con­tinuu și să-ți povestesc ce-am făcut eu în copilărie și-n adoles­cență, în Șchei, și de la Răcădău până la Steagu' Roșu, de la... până la... La care o să adaug și o istorie ade­vă­rată a ora­șului, de la 1459, când a fost atestat Bra­șovul, și pâ­nă în prezent. Iar dacă te mai iau o dată de mână și mai plecăm și într-un al doilea "turneu" prin Bra­șov, o să constați că prima vizită nu mi-a epuizat po­veștile. Niciodată n-o să mă satur să vor­besc des­pre Brașov, pentru că sunt animat de amin­tirile vie­ții mele de acolo, care mi se par senza­ționale, și pen­tru că sufletul meu e legat indisolubil de el. În amin­tirile astea mă retrag ade­sea, în ele găsesc ali­nare, ele constituie o bază psi­ho­logică și afectivă so­li­dă, în raport cu mine în­sumi, și vreau să le trans­mit și copiilor mei - în sen­sul că li le po­vestesc, dar și în sensul că le creez lor amintiri simi­lare, du­cân­du-i și arătându-le, de pildă, sărbătoarea Junilor, du­cându-i prin munții și prin pădurile din jurul ora­șu­lui... N-aș fi liniștit eu cu mine însumi dacă n-aș face asta.

"Cum să-i ceri leului să fie un pisoiaș?"

- Un alt proiect im­por­tant în care ești im­pli­cat e musicalul "Mamma Mia!", în care îl inter­pretezi pe Harry Bright, unul dintre personajele principale ...

- Am fost prins în su­per­bitatea de experiență "Mamma Mia!" absolut pe nepusă masă! Fără s-o ca­ut, fără să mi-o propun... Și spun "su­per­bitate", gân­din­du-mă la oa­me­nii minunați cu care lucrez, de la balet, până la colegii de scenă și până la regizorul Răz­van Dincă și la coregrafa Violeta Dincă. Experiența asta mi-a confirmat o dată în plus că echipa e sfântă și trebuie tratată ca atare.

- "Mamma Mia!" e pri­mul tău musical, dar ceea ce faci acum pe sce­nă tu faci oricum tot timpul: cânți, dan­sezi și ros­tești replici ha­ioase. Deci, de fapt, nu e o nou­tate. Există totuși ceva din ex­pe­riența asta care să se cons­tituie într-un element de inedit pen­tru tine?

- Cred că ești unul dintre pu­ținii oameni care au sesizat nuanța asta. Că eu asta fac ori­cum tot timpul. Ba, mai mult, eu ceea ce sunt în viața de zi cu zi, sunt și pe scenă, doar că acela e un spațiu public. Deci elementul de noutate l-a re­prezentat faptul că în "Mamma Mia!" n-a trebuit să-l joc pe Bren­­ciu, ci pe Harry Bright, să joc un om mai re­zervat, mai ti­morat... Asta a fost noutatea, dar și dificul­ta­tea. Surmontată datorită lui Răzvan, care a știut să mă domolească și să mă facă să nu mai fiu Brenciu. Deseori, la re­petiții, mi-a spus: "Nu, aici ești Bren­ciu!" Or, cere-i fluviului tu­mul­tuos să fie un pârâiaș domol, cere-i leului să fie un pisoiaș! A fost greu, a fost o pro­vo­care... Da' acum aș vrea să mai fac încă 250 de mu­si­caluri! Am des­tu­lă energie. (râde) Însă trebuie să recunosc că, to­tuși, am avut ocazia să-mi mai po­to­lesc pofta de a juca, pentru că Iura Lun­cașu, re­gi­zorul și scenaristul videoclipului piesei "Poftă de bă­ut", mi-a zis într-o zi, când lucram la videoclip: "Auzi, tu nu vrei să joci într-un film?". Eu, care n-am mai jucat într-un film de 12 ani! Așa că, fără să mai cer niciun de­ta­liu, i-am răspuns: "Ba da, si­gur!". Și-am jucat! În "Faci sau taci", un lung­me­traj regizat de Iura, care cred va avea premiera la anul.

Cea mai bună variantă de tată!

- Muncă de salahor! Nu te trag fetele și băiatul de mânecă să plecați puțin și în vacanță?

- Soția mea, două fete și băiatul sunt la mare acum. Nu i-am mai văzut de peste o lună și mi-e tare dor de ei. Din fericire, fata cea mare lucrează cu mine, așa că suntem împreună tot timpul. În ultimii ani, cei patru copii ai mei m-au învățat foarte multe. În primul rând, că trebuie să găsesc soluțiile optime, pentru fiecare vârstă a lor, astfel încât să-mi impun punctul de vedere, dar, în același timp, să rămân prieten cu ei. Adică nu vreau ca tata să fie tăiat de pe lista de priorități! Apoi Toma și Mina, fiind cei mai mici ca vârstă, m-au făcut un om mai bun. M-au învățat că, în calitate de părinte, trebuie să reziști la mult mai multe NU-uri decât ai fi anticipat, fără să adopți un ton nervos. Sigur, există nenumărate cărți despre cum să-ți crești copiii, primești sfaturi bune și de la cei din jurul tău, însă toate informațiile astea trebuie trecute prin filtrul minții, al afectivității și al experiențelor tale, căci numai așa poți să iei cea mai bună decizie pentru copilul tău, care nu seamănă cu alții, într-o situație care nu seamănă cu altele. Pe scurt, eu chiar și când sunt în vacanță, tot continui să învăț, pentru că dorința de a fi alături de copiii mei, în cea mai bună variantă a tatălui care pot să le fiu, e profesorul care mă urmează peste tot.

Foto: MARIUS BĂRĂGAN (3)