Festivalul Enescu - Prințul în haine de cerșetor

Ciprian Rus
Ca în fiecare an, începutul de sep­tembrie pune pe agenda melomanilor și a iubitorilor de artă o no­uă ediție "George Enes­cu".

Anul acesta, e rândul Concursului, un concurs tot mai vânat de ti­nerii interpreți din lu­mea întreagă, pentru că, prin juriul care îl patronează, Concursul "Enes­cu" înseamnă un punct esențial în car­tea de vizită a oricărui laureat. Peste tot în lume pe unde tinerii laureați de la București reușesc să mai câștige con­cursuri prestigioase vine imediat con­firmarea: "E câștigător «Enes­cu»!". La acest nivel a ajuns, în ultimul deceniu, Concursul "George Enescu"!
Organizate de micuța echipă Artexim din cadrul Ministerului Cul­turii (deci de niște bugetari ai statului român, plătiți cum se plătește cultura în România!), Festivalul și Concursul "George Enescu" reprezintă azi, fără discuție, cele mai importante produse culturale propuse de România pe scena internațională. Festivalul este considerat, pe bună dreptate, printre primele trei din lume, cu nimic mai prejos decât BBC Proms din Anglia sau Festivalul de la Lucerna, din El­veția. Marile orchestre americane își fac de ani buni agenda în funcție de programul festivalului "Enescu", iar ma­rile orchestre europene apar per­manent pe afișul evenimentului, a că­rui viitoare ediție va avea loc anul vii­tor, în 2019. Și la anul, la fel ca în anii trecuți, concertele marilor orchestre de rang mondial vor fi găzduite tot de străvechea Sală a Palatului, cu acus­tica ei din alte vremuri, care nu face față unor evenimente cu ștaif: oricât s-au străduit specialiștii români și străini, sala tot are nevoie de ampli­ficarea sunetului, așa încât orchestrele nu pot fi auzite cu sunetul natural al instrumentelor... Există un proiect al Sălii Palatului, încă de prin 2007. Dar, în buna tradiție românească, nu s-a întâmplat nimic cu el. A fost pasat de la unii la alții, de la un responsabil la altul, de la o guvernare la alta. E vorba de vreo 30 de milioane de euro, care puteau fi accesați printr-un împrumut de la Banca de Dezvoltare a Consi­liului Europei (BDCE), dar guvernul Dăn­cilă tocmai a renunțat la îm­pru­mut și la proiect, la doar câteva luni după ce se lăuda că va renova sala! E strigător la cer să găzduiești la Bucu­rești un festival de nivelul festivalului "Enescu", să ai un public atât de apre­ciat de artiștii occidentali, precum cel din București, și să nu fii în stare să cons­truiești, în 30 de ani - ar fi însem­nat 1 milion de euro pe an, pus deo­par­te - o sală serioasă de concerte. În tot acest timp, se pregătește cons­truc­ția, din bani publici, evident, a patru sta­dioane noi în Capitală, pentru găz­duirea unor meciuri de fotbal la Euro 2020, unde nici măcar nu e sigur că vom participa... Poate vor urma, după ele, ca prioritate, măcar o sală de con­certe pentru Concursul și Festivalul "Enescu"...