- Bună dimineața, Silvia!
- Bună dimineața, de pe insulița mea verde din centrul Brașovului. M-ați prins într-un mic pavilion de grădină, îmbrăcat în verdeață de jur împrejur.
- Dar ce faci acolo?
- Acest pavilion are norocul să aparțină unei familii care-și dorește să-l reabiliteze. Așa că sunt aici ca să dau o mână de ajutor în calitate de arhitect. E un loc minunat, dar greu de descoperit, nu știam de el, deși îmi place să cred că cunosc destul de multe din secretele orașului.
- Nu ne împărtășești și nouă câteva? Pe unde ne-am putea plimba în dimineața asta de vară?
- Faceți-vă curaj să intrați în curțile care au porțile deschise și să gustați din șarmul lor. Ați putea chiar găsi ruina Sinagogii Ortodoxe, de a cărei existență știu foarte puțini brașoveni și care, din păcate, e în pericol de dispariție. E pe strada Castelului, în spatele unei curți, dar poate fi văzută și de pe Aleea Tâmpei. Are un fronton splendid, cu reprezentarea Tablelor Legii flancate de lei pe plăci emailate. Intrați apoi la librăria Humanitas, din Piața Sfatului, și priviți mai atent frescele dinăuntru, ca să vă imaginați cum arătau interioarele acestor clădiri prin secolele 17, 18. Și la final urcați neapărat pe Tâmpa, ca să vedeți Brașovul de sus.
- Silvia, tu când ai învățat să privești orașul așa?
- De foarte mică, de când părinții îmi interziceau să merg pe "După Ziduri", drumul din afara cetății, care era destul de rău famat. Eu încălcam mereu interdicția, mă fascina locul de întâlnire al freamătului orașului cu cel al naturii. Nu e de mirare că am ajuns arhitect restaurator, simțeam de atunci că zidurile poartă povești. Mai târziu, când a trebuit să mă descriu în trei cuvinte pentru propria pagină de internet, am spus așa: "arhitect, povestitor și mama Clarei".
- Ce povești poate spune un arhitect?
- Ca să le poată da mai departe, întâi și întâi, trebuie să le descopere, ascunse sub straturile scorojite de zugrăveală, sau în tot felul de mici detalii, cum e faptul că acest pavilion de grădină măsoară la interior exact 3 m. 3,0 m! Un amănunt care îmi spune multe despre cât de atenți au fost cei care l-au ridicat. Pe vremuri, când construiau ceva, oamenii o făceau ca să dureze. Meșterii puneau în construcția aceea toată mândria meșteșugului lor.
- Ești arhitect, Silvia. Pentru tine ce înseamnă să construiești o casă?
- Când proiectez case, simt întotdeauna faptul că este vorba de un cuib. Casa trebuie să fie un loc în care să te simți protejat și fericit.
- Ai ridicat vreuna și pentru tine?
- Doar mental. Nouă, arhitecților, ne e cam teamă să ne construim propria casă. Nu locuiesc într-o casă ridicată de mine, ci de părinții mei. Locul este minunat și mă bucur de o vedere splendidă asupra Brașovului. De fiecare dată când mă întorceam din Anglia, primul lucru, seara, era să deschid fereastra și să închid ochii ca să aud mai bine sunetul Scheiului. Foșnetul pădurii, lătratul căinilor, cotcodăcelile găinilor - e o liniște plină de zgomote care pentru mine înseamnă acasă.
- Silvia, ce vezi acum în jurul tău?
- Sunt chiar la intrarea în pavilion și mă uit cum copacii care îl înconjoară par să se îmbrățișeze unii pe alții. În locul ăsta a lucrat cândva un artist plastic. Unele schițe au fost făcute direct pe perete.
- Câte dimineți din săptămână îți petreci aici?
- Uneori vin zilnic, alteori fac și pauze de câteva săptămâni. Când se va încheia proiectul, va trebui să semnez un act adițional la contract, ca să fiu lăsată să mai vin de câteva ori pe an, să vizitez pavilionul... așa, ca pe un prieten vechi. Când am îndoieli dacă din punct de vedere financiar e bine ceea ce fac, e suficient să vin într-un loc ca ăsta să-mi amintesc de ce am ales să mă implic în proiecte mici, nu să stau să desenez complexe uriașe de apartamente, care mi-ar fi putut aduce averi.
- Cum arată dimineața unui arhitect?
- A mea începe cu o luptă interioară, dacă să-i stric somnul fiicei mele, de 4 ani, și să o duc la grădiniță, sau să mai lenevim un pic amândouă. Nu e timp de cafea, nu e timp de nimic altceva. Câteodată, abia după ora 14, când am deja mulțumirea că am rezolvat destul de multe lucruri, îmi permit să mă așez undeva. Am un loc care-mi place mult, pe care nu-l divulg, e sus, pe o clădire. Mă duc acolo, scot o carte din geantă, îmi iau un Café Frappé și stau și privesc Brașovul de sus.
- Acum câțiva ani, aveai în grijă porțile Brașovului...
- Deși proiectul a început cu mai bine de șapte ani în urmă, încă mai are ecouri, și lumea încă mă mai sună să mă roage să o ajut să-și recondiționeze porțile. Acum suntem în negocieri cu Direcția de Cultură și cu Primăria Brașov prin intermediul Asociației Pentru Comunitate Împreună, să pornim faza a doua a acestui proiect, care să cuprindă nu doar porțile, ci și ferestrele tradiționale ale brașovenilor. În cadrul "Grupului de Lucru Rural" al Ordinului Arhitecților din România, din care fac parte, am editat și niște ghiduri de bune practici, despre cum ar trebui să se construiască în zonele rurale, cu exemple concrete de "așa da, așa nu", prin care sperăm să ajutăm la păstrarea specificului fiecărei zone în parte și să-i convingem pe cei care-și construiesc case să o facă sustenabil, ecologic.
- E arhitectura ecologică un model viabil al zilelor noastre sau e mai degrabă un moft?
- Nu e deloc moft. Arhitectura ecologică, aparent o modă apărută peste noapte, nu e altceva decât un strigăt de disperare care atrage atenția că nu putem și nu trebuie să ignorăm tradiția. Locul în care trăim nu ne reconfigurează doar sufletul, ci și starea de sănătate. Gândiți-vă numai la numărul îngrijorător al celor care suferă de alergii și afecțiuni respiratorii. Suntem o generație indoor. Trăim din ce în ce mai mult în spații etanșe, unde uneori e mai multă poluare ca afară. Or, arhitectura ecologică exact asta ne învață, că la o casă totul contează, de la așezare pe sit, până la felul în care o faci să respire sau să se ventileze natural.
- Ce te leagă de Brașov, Silvia? Până la urmă, ai fi putut rămâne în Anglia sau te-ai fi putut muta în București...
- Am călătorit foarte mult la viața mea, ajutată de faptul că am practicat ski de performanță, și de studiile pe care le-am făcut. Dar în jurul vârstei de 40 de ani, am început să îmi simt mult mai puternic rădăcinile. Am simțit că e nevoie de mine și de meseria pe care o fac aici, la Brașov. Am trecut, bineînțeles, și prin faze de dezamăgire, când îmi părea rău că m-am întors. Dar de fiecare dată când a apărut posibilitatea să plec din nou, am refuzat. Mi-am dat seama că sunt bine împământenită la Brașov, că deocamdată acasă e pentru mine aici.
- Și-apoi, Brașovul are munți...
- Da, iar mie chiar mi-ar fi greu să trăiesc fără munți. Chiar și în Anglia, am căutat locul cel mai înalt ca să mă stabilesc, erau niște delușoare, singurul loc din sud unde ningea o dată pe an. Când se întâmpla, îmi luam liber fără să zic nimănui de ce, și mă duceam să mă plimb prin pădure.
- Sportul nu-ți lipsește?
- Ba da, enorm. Pentru un sportiv de performanță, momentul renunțării la sport e o adevărată dramă. Din păcate, nu prea mai am timp să ajung pe pârtii sau pe munte, dar încă mă simt în formă. Faptul că merg la dans, că încă mai sunt în stare să dansez cinci-șapte ore fără întrerupere înseamnă că încă nu e totul pierdut (râde).
Foto: 123 RF (3)