Occidentul de la marginea Orientului - Bucuria locuiește la Cluj

Ciprian Rus
- Dacă în urmă cu 20 de ani, Clujul era vestit prin coșurile lui de gunoi vopsite în culorile tricolorului, astăzi, capitala Ardealului a devenit un oraș modern, viu și cosmopolit, un oraș în care vrei să trăiești măcar un weekend sau măcar o săptămână pe an, în timpul marilor festivaluri care l-au consacrat. Occidentul de la marginea Orientului -

Pe vremea băncilor tricolore...

Prin 2001, când tânărul regizor Tudor Giurgiu se străduia să pună la punct detaliile primei ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), ideea organizării unui mare eveniment la Cluj - altul decât tradiționalele "festivaluri" ale berii în fum de mici, din fața Sălii Sporturilor "Ho­ria Demian" - părea curată nebunie. Sau, în orice caz, o extravaganță mare cât dealul Feleacului. Clu­jul devenise subiect internațional de bășcălie, din cauza băncilor și a coșurilor de gunoi vopsite în culo­rile tricolorului. Orașul era închis investitorilor, mul­tinaționale de prestigiu fuseseră trimise să-și vadă de treabă în altă parte, marile lanțuri de maga­zine și mall-urile erau interzise, pe motiv că inte­resele lor erau reprezentate de inamici reali sau imaginari ai primarului. Mai grav, Clujul era izolat și pe plan intern și era ocolit de marile proiecte naționale de investiții, pentru că Gheorghe Funar era în război cu toată lumea de pe scena politică. Pretențiile de "capitală a Ardealului" ale Clujului nu treceau de nivelul de slogan expirat: măcinat de conflicte interne, orașul de pe Someș respira un provincialism bolnăvicios, pe care nici aerul proas­păt al studențimii sale nu-l putea salva.

Capitala festivalurilor

Atmosfera șic, modernă și naturală a Festivalu­lui de Film Transilvania i-a cucerit imediat pe clu­jeni. În oraș se întâmpla, în fine, ceva normal. În jurul festivalului s-a format imediat o comunitate, la care a aderat lumea bună din industriile creative de la București și din țară. În 2004, când Clujul alege schimbarea și-l votează primar pe Emil Boc, TIFF-ul e mai mult decât o confirmare, e deja, pen­tru mulți, un exemplu pentru direcția în care trebuie să meargă orașul: un oraș deschis, cosmopolit și provocator, în care să-ți fie drag să trăiești, fie și pen­tru un weekend sau pentru o săptămână, pe du­rata unui festival precum TIFF-ul. E ceea ce s-a și întâmplat, de fapt: zeci și zeci de bucureșteni își pun concediul, din 2000 și ceva încoace, în timpul Fes­tivalului de Film! Aflat într-o lungă criză de iden­titate după 1989, oscilând între imaginea de oraș universitar și cea de pol cultural, Clujul și-a desco­perit, nu fără surprindere, numitorul comun în bran­dul de oraș al festivalurilor.
Onorat, an de an, de nume celebre ale filmului mondial, TIFF nu mai are nevoie de nicio prezen­tare. Deși mult mai tinere decât festivalul ajuns la a 16-a ediție, Electric Castle și Untold se numără deja printre cele mai importante festivaluri muzicale ale Europei, având pe afiș cele mai cunoscute formații și cei mai în vogă DJ-i din lume. La fel ca în cazul TIFF-ului, sute de bucureșteni și de oameni din întreaga țară își pun, de-acum, concediul pe durata celor două mari festivaluri muzicale. Magnetismul spectacolelor cu aer occidental ale Clujului este atât de mare, că numai festivalul de muzică elec­tronică Untold, găzduit de Parcul Central și de co­chetul stadion "Cluj Arena", aduce orașului peste 20 de milioane de euro într-un singur sfârșit de săp­tă­mână! Iar TIFF, Electric și Untold sunt doar cele mai cunoscute, dintr-un lung șir de festivaluri și evenimente, care nu dau nici măcar o zi de respiro clujenilor și turiștilor din țară și de afară - tot mai mulți - care vizitează orașul din inima Ardealului...

Scenă în aer liber

Aerul festivalier al Clujului lui 2018 te seduce imediat. Centrul orașului e o uriașă scenă: renovată în ultimii ani și extinsă pe două laturi, pentru a lăsa mai mult loc pietonilor, Piața Unirii e decorul unor splendide vizionări în aer liber, la ceas de seară, în timpul Festivalului Internațional Transilvania. În rest, scena mare e folosită, aproape săptămânal, pentru spectacole folclorice sau pentru concerte rock, pentru impresionante montări de "opera aper­ta", operă în aer liber, sau pen­tru eveni­mentele din cadrul Târgu­lui de Crăciun, realizat după un con­cept nou, foarte reușit, de anul trecut. Dar nu doar piața prin­cipală a ora­șului servește ca scenă în Cluj: treptele care duc pe Cetățuie sunt un amfiteatru na­tu­ral pentru mici concerte, malul Someșului sau Parcul Central de asemenea, fosta sinagogă sau foste hale de fa­brici au devenit, și ele, pe model oc­cidental, punc­­te de atrac­ție pen­tru pu­bli­cul a­ma­tor de cul­­tură. După ce, acum câțiva ani, reda "Parcul mare" clu­jeni­lor, invitându-i să vi­nă cu pături și cu hamace ca să se simtă în lar­gul lor în timp ce as­cultă muzică bu­nă, or­ga­niza­torii fes­­tivalului Jazz in the Park au umplut în acest final de iunie străzile orașului cu artiști care mai de care, ve­niți să impro­vi­zeze în mijlocul oamenilor, pe rit­­muri de jazz, rock, disco, funk, indie sau hip hop.

De ce la Cluj se poate și în alte părți nu?

Toate marile festivaluri de muzică din Cluj au fonduri speciale prin care întorc orașului o parte din profitul pe care îl fac pe durata lor sau prin care își încurajează publicul să sprijine proiecte de inte­res local. "De-a lungul timpului, ne-am dorit să fa­cem mai mult pentru comunitate: nu doar să fim un context de descoperit muzică bună și de petrecut timp împreună: chiar să lăsăm ceva în urmă. Așa s-a născut Fondul «Jazz in the Park»", povestesc organizatorii. Dacă anul trecut banii strânși de la public au fost folosiți pentru pictarea unui tramvai vechi, care circulă prin Cluj, în cadrul proiectului "Galerie de artă pe roți", anul acesta, cei de la Jazz in the Park vor să strângă 30.000 de euro pentru a sprijini șase proiec­te artistice și creative ale tine­rilor din Cluj. La rândul lor, organi­zatorii Untold își implică fanii în mari campanii umanitare, cum ar fi donarea de sânge sau construirea de camere sterile pen­tru Spitalul de Co­pii din Cluj-Napo­ca, proiect de peste 100.000 euro. Nici cei de la Electric Castle nu se lasă mai prejos și se implică activ în lucrările de restau­rare ale castelului de la Bonțida, în curtea căruia are loc festivalul.
Dar dincolo de atmosfera specială pe care o aduc aces­te festivaluri, marele câștig al Clu­jului e că fie­care dintre ele creează în jurul lui o mică comunitate. Da­că Clujul lui 2018 e mult diferit de Clujul lui 2001 și dacă lucrurile, azi, la Cluj, se în­tâmplă altfel decât în alte părți din ța­ră, este și pentru că aici s-au creat co­mu­­nități so­lide, for­­mate din oa­meni cu influ­en­ță, cu idei, cu bani și cu un dram de ne­bu­nie, care în­cear­că să miște lu­cru­rile, fiecare du­pă pute­rea lui. Asta nu exis­tă, bună­oară, la București. Și încă ceva care nu există nici la București, nici în alte părți: aceste co­munități sunt în­curajate de primă­rie să vină cu idei. De anul tre­cut, o parte din bu­getul orașului, 2 mili­oane de euro, este alocată ideilor prin care clujenii vor să schimbe fața orașului.

Cum a devenit Potaissa cea mai frumoasă stradă din țară

Fost jurnalist și om de televi­ziune, Andi Daiszler e cel mai bun exemplu când vine vorba de impli­ca­rea tinerilor clujeni în comunitate. După ce, mai mulți ani la rând, a fost dezamăgit de felul în care arăta iluminatul de sărbători în Cluj, în 2015, Andi s-a gândit că trebuie să treacă de la stadiul de cârcoteală la cel de im­plicare. A făcut un proiect, finanțat de fir­ma familiei sale, prin care a oferit un pre­miu pentru cea mai frumoasă idee de amenajare a unei piețe din oraș. Primăria i-a aprobat imediat proiectul, iar Piața "Mi­hai Viteazul" a fost cea mai frumoasă piață din oraș în acel Cră­ciun. Anul trecut, proiectul finanțat de Andi a decorat fru­moasa stradă Kogălniceanu, cea din fața Universității "Babeș-Bolyai". Încurajat de succesul ideii sale și de reacțiile pe care le-a pri­mit din partea clujenilor, Andi a mers mai departe anul trecut. A imaginat un proiect prin care să readu­că la viață una dintre cele mai pitorești străzi din centrul Clujului, strada Potaissa. Aflată în imediata apro­piere a Universității "Babeș-Bolyai", strada Po­taissa e mai mult o stradă "de scurtătură", cunoscută de generații întregi de studenți pentru xerox-urile din zonă, la care își copiau cursurile. Andi a simțit că strada aceasta, care păstrează o bucată din ve­chiul zid al orașului, merită mai mult, merită să fie adusă în față. A organizat aici, al doilea an conse­cutiv, cea mai frumoasă piață de flori din oraș. "Când­va mi-am imaginat că țara asta și orașul ăsta pot fi exact ca ceea ce vedeam afară. Și-apoi am început să lucrez la proiect. Așa a luat naștere Strada Potaissa. Cei peste 100 de metri ai străzii au devenit o veritabilă piață de flori. E minunat să vezi pe toată lumea zâmbind, de la un capăt la celă­lalt al străzii... Am reușit să aducem, în trei zile, aproa­pe 7.000 de oameni pe această străduță! Dar, mai important decât cifrele, cred că esențial e să înțelegem că tot ce s-a întâmplat pe Strada Potaissa trebuie să se regăsească în atitudinea noastră pe oricare stradă din România. E datoria noastră, a tuturor, să contribuim cu ceva frumos la lumea din jur și mă bucur că Clujul mă lasă să fiu eu, mă lasă să duc la capăt astfel de idei", povestește Andi Daiszler. Zeci de oameni ca Andi, cu curaj, cu inițiativă și cu responsabilitate, au făcut din Cluj ceea ce este el azi...

*

La sfârșitul lui 2016, un juriu internațional a decis să acorde Timișoarei, în detri­men­tul Clujului, titlul de Ca­pitală Culturală a Europei în 2021. Cu un dosar imba­ta­bil în spate, la care chiar au pus umărul toți oamenii cu idei și cu inițiativă din oraș și cu o infrastructură cultu­ra­lă foarte bine pusă la punct în raport cu Timișoara, Clujul a avut destule motive să se simtă nedreptățit. Dar, în locul vic­timizărilor tipice vremurilor de dinainte, prima­rul Emil Boc a decis că Clujul va finanța, de la bugetul local, toate proiectele culturale importante din caietul de candidatură pentru Capi­tala Culturală a Europei. Mai importantă decât titlurile efemere e bucuria oamenilor și a turiștilor, a decis Clu­jul. Atitudinea normală a unui oraș normal, care s-a desprins demult pe propriul drum, atât de diferit de ceea ce vedem, zi de zi, în alte părți ale țării...

Clujul, capitală a sportului

Clujul a devenit, în ultimii ani, nu doar un oraș al marilor festivaluri, ci și unul al marilor com­pe­tiții sportive. Pe lângă cele două stadioane de pri­mă categorie, stadionul CFR, pregătit pentru me­ciu­rile din Champions League ale noii cam­pioane a României la fotbal, și noul "Cluj Are­na", Clujul se laudă și cu o nouă Sală Po­livalentă cu o capacitate de până la 10.000 de locuri, cea mai mare și mai modernă din România. Dezvoltată pe cinci nivele, are în mijlocul terenului un cub video unic în țară, cu patru ecrane de mari dimen­siuni care trans­mit imagini chiar în tim­pul eveni­mentelor.
Infrastructura perfect pusă la punct i-a permis Clujului să îi fure Bu­cureș­tiului, în ultimii ani, toate marile com­petiții de sală organizate de România: competiții internaționale de handbal fe­minin, Open-ul Euro­pean de Judo din 2015 sau meciuri ale echipelor naționale de baschet ale României. În 2017, Sala Polivalentă a găzduit Campionatele Europene de Gimnastică Artistică și tot anul trecut, la Cluj, s-a desfășurat o grupă din cadrul Campionatului European de Bas­chet 2017. La finalul lui 2017, Cluj-Napoca a fost desemnat "Oraș European al Sportului 2018". Anul acesta, Clujul a găzduit și manșa tur a finalei Cupei Challenge la handbal masculin, câști­gată de Potaissa Turda, primul titlu eu­ro­pean pe echipe pen­tru o formație din județ. Imagini cu primarul Emil Boc susținând frenetic echipa din orașul ve­cin au făcut de­liciul spectatorilor pre­zenți la meci.

"Nicăieri nu e o atmosferă mai frumoasă"

În ultimii ani, Clujul a devenit "acasă" pentru echipa de Fed Cup a României. Aflat în­tr-un moment fantastic, tenisul feminin româ­nesc a obținut câteva victorii de mare prestigiu în noua Sală Polivalentă de la Cluj. Simona Halep, Irina Begu, Sorana Cârstea și Mihaela Buzăr­nes­cu au fost cucerite de atmosfera fantas­tică creată de fanii clujeni. Cu prilejul ultimului meci împo­triva Elveției, clujenii au realizat o coregrafie ex­cepțională, demnă de marile galerii de la fotbal. Cei peste 9.000 de fani, record pentru sala din Cluj, au afișat mai multe mesaje pe fundalul tri­colorului României, format din cartoane albas­tre, galbene și roșii. La una dintre "peluze", a fost proiectată o imagine cu cele patru com­po­nente ale echipei, Simona Halep, Irina Begu, Sorana Cârstea și Mihaela Buzărnescu, cu textul "Clujul susține Naționala României". Și mo­men­tul intrării pe teren a fost unul deosebit: ju­că­toarele noastre au fost acompaniate de acor­du­rile melodiei "Noi suntem români", inter­pre­tată de Nicolae Furdui Iancu. "Nicăieri nu e o at­mosferă mai frumoasă ca la Cluj. Nu pot să de­scriu ce emoții am avut la ceremonie. Mulțu­mesc, Cluj! Mă bucur că am obținut această victorie cu ajutorul vostru", a spus Halep, ime­diat după primul ei meci.

Nume unul și unul

Marea actriță Fanny Ardant a fost invitata-sur­piză a Festivalului de Film Transilvania din acest an. Dar nici organizatorii festivalurilor de muzică nu s-au lăsat mai prejos. Programat primul în seria de mari festivaluri de la Cluj, Jazz in the Park i-a adus în Ardeal, în acest an, pe cei de la Nouvelle Vague, dar și pe cei de la Fanfara Ciocârlia. Elec­tric Castle 2018, care se va desfășura între 18 și 22 iulie, la Castelul "Banffy" din localitatea clujeană Bonțida, mizează pe Damian Marley, câștigător a două premii Grammy și fiul celebrului Bob Marley, dar și pe trupe de nivelul celor de la London Gram­mar. În fine, Untold continuă seria afișelor de top cu nume ca Black Eyed Peas, Jason Derulo, The Chainsmokers, The Prodigy, Afrojack, Armin van Burren sau Tiesto. Festivalurile de muzică de la Cluj au devenit atât de iubite, că zeci de mii de oameni își rezervă bilete încă înainte să afle numele care vor fi pe afișele următoarei ediții!