Un mister tulburător
De 1400 de ani, un mister absolut tulburător plutește peste Peninsula Sinai. Totul a început cu Împăratul bizantin Iustinian, atunci când el a poruncit să fie ridicată, la poalele muntelui, o uriașă mânăstire-cetate, astăzi, cea mai veche din lume, cu slujire neîntreruptă: mânăstirea Sfânta Ecaterina, locul unde lui Moise i se arătase Dumnezeu și primise Tablele Legii. Iar pentru paza mânăstirii și a călugărilor, Iustinian a trimis 100 de soldați valahi, un corp militar de elită, vlahii fiind cei mai buni soldați ai împăraților bizantini, așa cum fuseseră dacii, cei mai buni grăniceri, pentru împărații Romei. Vlahii veneau de departe, din zona Dobrogei, însoțiți de familiile lor. Dar urgia deșertului a fost mai ușoară cu mult decât ce a urmat: la scurtă vreme, în Sinai au năvălit arabii, și Islamul a început să pună presiune pe grupul de soldați creștini. Într-un studiu din biblioteca Universității Oxford, istoricul John Nandris povestește cum a aflat, stând de vorbă cu Șeicul tribului de vlahi sinaiți, că primii urmași ai soldaților lui Iustinian au dus bătălii feroce ca să apere acea oază de creștinism. Apoi, treptat, și-au schimbat religia. Au trecut și ei la Islam. Pe la 1750, ultima femeie creștină vlahă din Sinai a fost îngropată în cimitirul mânăstirii. Dar beduinii arabi îi numesc și astăzi pe vlahi, "Fiii creștinilor". Cu timpul, și limba romanică a vlahilor din Sinai a început să se dilueze, încât azi se mai păstrează doar câteva cuvinte românești, dar imediat după ridicarea mânăstirii Sfânta Ecaterina, aici se vorbea limba bessă; adică limba română, afirmă surprinzător John Nandris. Pe la 1930, scriitorul și călătorul român Marcu Beza încă putea întâlni vlahi din Sinai, îmbrăcați cam ca la noi "cu broboade albe, dar cu cămași tot albe, cingătoare de piele și opinici". Același Beza afirmă că vlahii nu s-au căsătorit decât între ei. Au fost, timp de 1400 de ani, o comunitate închisă, forma lor îndârjită de rezistență, care îi face să spună și azi că ei au venit demult, tare demult, dintr-o țară numită Llah - Valahia. Ei bine, toate aceste frânturi, bănuite, mai degrabă, decât reale, au fost brusc confirmate de o excepțională expoziție de fotografii, la Biblioteca Națională a României. Expoziția este realizată de Mihaela Năstase (România) și de Ahmed Yehia din Egipt și se numește Vlahii de la Muntele Sinai.
- Ori de câte ori ajung pe Muntele Sinai, simt imediat că legătura mea cu locul și cu oamenii lui vine din alte vremuri. De cu multe vieți în urmă. Este o stare pe care o trăiesc direct și intens. Acolo, privindu-i pe vlahii mei din Sinai trăiesc stranii momente de déja-vu. Acolo, miracolul mă inundă așa cum respir. Așa am înțeles că acolo e casa sufletului meu. Pentru că acasă e acolo unde îți este inima. De aceea, tot timpul mi-e dor să revin.
- Prima întrebare obligatorie este când și cum i-ați întâlnit pe vlahii beduini din Egipt?
- Mi s-a întâmplat acum 11 ani, când am călcat prima dată în Peninsula Sinai. Eram într-un pelerinaj la mânăstirea Sfânta Ecaterina și atunci am văzut, pentru întâia oară, și beduini. Mi se păreau coborâți din cărțile de povești. De fapt, tot ce trăiam mi se părea desprins dintr-o poveste. Începând cu măreția munților stâncoși ai Sinaiului, și cu mirajul zării, aflată sub arșița unui soare ce părea dintr-o altă lume. Am simțit imediat vibrația magică a locului. Fără să mi le pot explica. Și peste toate, a venit și surpriza cu beduinii vlahi, faptul că ei și noi, românii, suntem rude. Iar ei sunt foarte mândri ca fiind urmași de vlahi. Tocmai coborâsem într-o dimineață de pe munte, după un răsărit de soare copleșitor de frumos, beduinii ne însoțeau cu cămilele lor. Eram obosiți cu toții și ne întrebam oare cum de pot trăi ei acolo, în locul acela numai piatră seacă. Erau foarte politicoși, dar păreau foarte săraci. Puțin mai târziu, ne-am dus la un soi de târg aflat chiar la baza muntelui, lângă Mânăstirea Sfânta Ecaterina. Erau multe tarabe, din spatele cărora vânzătorii te îmbiau cu tot soiul de obiecte. Noi, grupul de români, ne plimbam și vorbeam între noi. La un moment dat, unul dintre beduini ne-a întrebat în engleză: "Sunteți din România?". "Da", i-am răspuns puțin uimită, și el a continuat zâmbind: "Și noi suntem vlahi!". N-am dat prea mare importanță atunci afirmației, mi se părea ireală, și-apoi eram stăpânită de un amalgam de senzații extraordinare, trăite pentru prima dată într-un loc care mă uluia cu totul... În autocar, preotul nostru ghid a întărit însă afirmația beduinului. În urmă cu 1400 de ani, un grup de vlahi fuseseră aduși în Sinai, împreună cu familiile lor, de Împăratul Iustinian, ca să păzească mânăstirea Sf. Ecaterina, să servească și să îi ajute pe călugării ei. Așa s-a născut tribul Geabalia, sau Al Jabalyia - "oamenii muntelui" în arabă. Alți cercetători spun ceva și mai tulburător, că numele Gabalia vine direct din limba tracă, unde înseamnă "copil"; copil al Mânăstirii Sinai, adică slujitor.
Selema
- Expoziția dvs. este plină de imagini ale vlahilor din Sinai. Între ele se distinge portretul unei femei: Selema...
- Pe Selema am întâlnit-o pentru prima dată în 2011, în magazinul ei din apropierea mânăstirii. Ahmed Yehia, fotograful egiptean împreună cu care am făcut această expoziție de la București, m-a dus la magazinul Selemei, știind că sunt fascinată de produsele vlahilor sinaiți, lucrate manual. Magazinul era plin de turiști, toți impresionați de produsele unice ale vlahilor, expuse prin rafturi, pe pereți și prin coșuri. Când Selema a intrat în magazin, nu mi-am mai putut lua privirea de la ea. Prezența ei lăsa totul în umbră. Era îmbrăcată în negru, purta un copil în brațe și avea o atitudine maiestuoasă. M-a fascinat pe loc! După ce am cunoscut-o, am descoperit o femeie de o sensibilitate și o feminitate aparte. L-am rugat pe Ahmed să vorbească cu ea, ca să îmi dea voie să o fotografiez. Și ea a venit cu micuțul ei în brațe.
- I-ați aflat și povestea, originea?
- Selema Gabaly este un membru important al tribului Gabalia. Povestea ei este fascinantă. A fost o rebelă între vlahii sinaiți. A fost prima fată din trib care a vrut să meargă la liceu. Or, acolo, fetele nu merg la școală. Tatăl ei a susținut-o. N-a fost simplu să înfrunte ostilitățile comunității, după tradiții de sute de ani. Selema a vrut să meargă și la facultate, dar tatăl ei murise și a trebuit să se oprească. Atunci a spus că va lucra. Dar și asta contravenea străvechilor obiceiuri ale vlahilor. La ei, femeile nu lucrau. Selema, însă, a mai spart o regulă, cea mai veche a vlahilor din Sinai: de 1400 de ani, ei se căsătoreau doar între ei. Și ea și-a luat un bărbat din afara tribului. Până la urmă, vlahii au învățat să o iubească și au acceptat-o așa în răspăr cum e ea. Asta și pentru că le-a învățat pe femeile vlahe să muncească. Datorită deschiderii dobândite prin educație, Selema a reușit să formeze o antrepriză unde lucrează 430 de femei vlahe, care fac produse croite și brodate tradițional. O sursă de venit pentru supraviețuirea vlahilor.
- În expoziția dvs., pe lângă fotografii există și frumoasele obiecte de artizanat vlăhești din Sinai. Amintesc uimitor de motivele de pe covoarele noastre vechi. Doar culorile diferă, ale lor sunt mai pastelate. Oricum, nu sunt motive orientale. De unde aceste asemănări tulburătoare?
- Femeile vlahe din Sinai spun că toate acestea sunt motivele lor tradiționale. Iar secretele lor sunt transmise pe cale orală, din generație în generație, de la mamele lor. Ceea ce m-a impresionat mult este că modelele pe care le-ați văzut cusute pe lucrușoare, femeile vlahe din Sinai nu le desenează înainte. Pur și simplu, le fac direct. Poate din amintire...
- Care este viața unui sat de vlahi din Sinai?
- Vlahii din Sinai sunt oameni simpli, oameni credincioși și care-și respectă bătrânii. Și sunt prietenoși și ospitalieri. Aici, seamănă cu noi, românii. Stând între ei, îmi aminteam de copilăria mea la țară. Și dacă femeile lucrează produsele pe care Selema le vinde mai departe, bărbații sunt călăuzele pelerinilor care se încumetă să urce pe Muntele Sinai, la locul unde Dumnezeu i-a încredințat lui Moise Tablele Legii. Deși, nu știu câți mai reușesc să muncească, de când turismul nu mai are amploare așa mare în zonă, după "Primăvara arabă" din 2011 și complicațiile ei pentru Egipt.
- Obiceiurile lor seamănă cu ale noastre?
- Odată am mers cu Selema la nunta unei fete din trib și am trăit câteva momente emoționante. Numai că, și la nuntă, și la înmormântări, vlahii din Sinai stau separat. Erau acolo două corturi, unul de bărbați și altul de femei. Afară erau copiii, care puteau intra oriunde aveau chef. Când am intrat cu Selema în cortul femeilor, am fost întâmpinate cu un fel de urale specifice. Ne-am așezat pe jos, lângă familia Selemei. Erau grupuri, grupuri, copiii alergau printre ele, iar fetele dansau. Eu priveam fascinată, în jur, iar ele se uitau la mine, la fel. Și să știți că femeile vlahe din Sinai sunt foarte frumoase. Sunt delicate, iar unele aveau trăsături europene. Aminteau de fetele noastre.
- Cum sunt casele lor?
- Casele lor sunt pe vârf de munte. Acolo nu vezi decât stânci roșii, și atât. Casele sunt la distanțe mari unele de altele. Trăiesc în familii, grupați pe familii. Sunt foarte săraci, dar demni. Mie mi se par femeile chiar mai demne. Sunt tăcute, foarte serioase. Și bărbații sunt tăcuți și politicoși. Nu se uită foarte mult la tine, nici nu se apropie foarte mult și în niciun caz nu te ating, nici măcar din greșeală. Atingerea la ei înseamnă intimitate.
- Vlahii sinaiți ajută și acum mânăstirea Sf. Ecaterina?
- Da. Asta fac de 1400 de ani. Pe bărbați îi găsești acolo tot timpul, duc pelerinii pe munte. Este greu să urci muntele fără ei. Pelerinii merg noaptea, că ziua nu poți urca pe căldura aia. Se pleacă pe la unu, două dimineața, vlahii merg cu cămile pe lângă tine și, la nevoie, te poți urca pe o cămilă. Sunt vreo două popasuri până sus, în vârful Muntelui Sinai, unde e foarte frig și bate vântul. Ajungi cumva când se crapă de ziuă, apoi vezi cum apare soarele. Un spectacol tulburător, de neînchipuit. Și de abia când cobori înțelegi pe lângă ce prăpăstii ai urcat.
- Acum 1400 de ani, acești oameni au fost scoși din Valahia. Adică dintr-un loc bogat, liniștit și umbros. Și totuși au rămas în Sinai, într-un loc neprimitor și ostil. Oare ce i-a ținut acolo și cum au rezistat?
- Greu de răspuns. Ce știu eu este că locul acesta este foarte puternic energetic; foarte bun. Poate și de aceea, când mă duc acolo mă simt acasă. Fiecare zi din Sinai mi-e plină de bucurii. Și mai este ceva: pacea... Se spune că însuși Profetul Mohamed a stat o noapte la mânăstirea cea mare a lui Iustinian. Și Profetul a lăsat în mânăstire un document neprețuit, o scrisoare de protecție a mânăstirii, scrisoare imprimată cu chiar palma sa. În biblioteca mânăstirii este azi doar o copie a scrisorii Profetului, originalul a fost luat de sultanul turc Selim I, iar azi se află în Muzeul Topkapi din Istanbul. Prin scrisoarea sa, Profetul Mohamed le-a poruncit musulmanilor să protejeze pe vecie mânăstirea și să trăiască în pace cu creștinii vlahi din Sinai.
- Totuși, nu v-a fost teamă să vă duceți acolo, după toate atentatele teroriste din Egipt?
- Să vă spun. Din Canalul Suez și până am ajuns la Sfânta Ecaterina, a trebuit să facem 18 opriri. Ne-a controlat armata. Cu două săptămâni înainte, doi fotografi din Arabia Saudită avuseseră mari probleme. Erau să rămână fără aparatele foto. Nu li se permite pelerinilor să facă fotografii. Și mie mi s-a atras atenția. Dar nu mi-a fost teamă. Soldații sunt foarte civilizați. Iar când vedeau, în pașaport, că sunt româncă, se dădeau la o parte, zâmbind.
- Să fie o veche simpatie pentru noi?
- Inexplicabilă! Și eu mă întreb de ce mi-e atât de bine când mă duc acolo. În Sinai, creștini și musulmani trăiesc într-o armonie surprinzătoare. Mă uitam în jur, la pulberea nesfârșită care mă înconjura și mă întrebam ce ingredient al fericirii și ce forță secretă i-au făcut pe vlahii mei să reziste acolo? Să reziste schimbându-și, de nevoie, și limba, și religia, dar nu și conștiința că sunt valahi. Frații noștri, rătăciți în pustie. O să mă întorc acolo. Mai am multe de înțeles.